startmotor 508

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

startmotor 508

Bericht door melvin »

beste allen,

ik heb een maandje geleden mijn startmotor laten reviseren omdat deze niet meer lekker werkte.
sinds hij er weer onder zit komt de bendix er niet optijd meer uit.
als ik de startknop indruk draait de motor maar hij grijpt niet naar de (krans?).
de startmotor draait dus simpelweg in het niets.

als ik de knop ingedrukt zou houden grijpt hij wel aan, maar omdat de startmotor dan al zo hard draait krijgt hij natuurlijk plots een optater.

ik laat dus de knop gelijk los als ik hoor dat hij in het wildeweg draait, de tweede keer is dit vaak hetzelfde geval alleen de derde keer slaat hij altijd goed aan, en hoppa.. de motor loopt.

natuurlijk ben ik met de starter terug naar het bedrijf gegaan die hem gereviseerd heeft, hun zette de motor op 24 V en hij deed het helemaal zoals hoorde.

je zou dus zeggen dat het aan het electrisch cirquit moet liggen, maar ik betwijfel dit, voordat ik de starter liet reviseren had ik hier namelijk helemaal geen problemen mee, ik heb verder ook niets verandert kwa startrelais ofzo, ik ben er dus van overtuigd dat het aan de starter zelf ligt.

morgenochtend ga ik alles doormeten, maar ik denk dus niet dat het probleem daar ligt. wat zou het kunnen zijn? dat de bendix er niet gelijk werkt op het moment dat ik de startknop indruk.

ps. als de motor heeft gelopen en op bedrijfstemp. is heb ik dus helemaal geen problemen en doet de starter het zoals het hoort, en grijpt gelijk aan.
raar verhaal dus. mischien herkent iemand dit en heeft mischien een tip, waar ik naar kan kijken..


bvd,
melvin
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: startmotor 508

Bericht door Frank.fjph »

Ik zou allereerst beginnen met het nalopen van ALLE elektrische verbindingen te controleren op corrosie of andere slechte contacten.
Als dat nl niet goed is doet je startmotor het op de testbank of in mijn bussie het perfekt, maar niet onder de jouwe.... :roll: :cry:

Vooral de massa kabel die tussen chassisbalk en motoe en versnellingsbak zit kun je makkelijk over het hoofd zien (zit aan de rechterachterkant van motor

Frank
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

hij gaat morgen op de brug dus dan zal ik alles nalopen en doormeten.
ik vind het alleen vreemd dat het probleem zich pas voordoet sinds er een gereviseerde starter opzit, met de oude had ik dit probleem helemaal niet.
ik hoop gewoon dat het een slecht stekkertje en wat soldeerwerk is :lol:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: startmotor 508

Bericht door Leo »

De oude deed het toch ook niet goed meer?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

ja klopt, maar die bendix kwam er wel gelijk uit als ik de startknop indrukte, dus nu het ene probleem verholpen is, doet het ander zich op.

de oude heb ik laten reviseren omdat hij gewoon aan ze einde was, er waren ook stukjes uit het tandwieltje geslagen dus hij gierde vaak over de krans van de motor. dat doet het nu allemaal goed. is allemaal vervangen.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: startmotor 508

Bericht door Leo »

Die stukjes waren niet voor niets uit het tandwiel geslagen. :wink:
Dat was al een teken dat hij te traag uitsloeg.

Het enige mechanische wat verkeerd kan gaan is de montage.
Als de startmotor scheef zit, dan zou het kunnen dat hij stroef gaat.

Maar ik vermoed dat je het toch in je elec moet gaan zoeken.
Ook gezien de slijtageverschijnselen van je oude startmotor.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: startmotor 508

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik vraag mij af of er wel voldoende spanning op het startrelais komt.
Waarschijnlijk zit er weerstand in het contactslot.
Dit kun je meten door over de contacten v/h contactslot met een multimeter de spanning te meten tijdens het starten.
Zit er weerstand in meet je een kleine spanning, geen weerstand, dan zal de meter praktiies niets aan geven.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

zo ziet het er inderdaad wel uit, toch vind ik het raar dat het zich pas voordoet nu er een "nieuwe' starter opzit.

morgen ochtend ga ik alles meten, kan ik niet het beste beginnen met hoeveel het startrelais krijgt? moet dit exact 24 V zijn? of mag dit iets meer/minder zijn.
de accus meet ik ook even door, maar die zijn vrijwel nieuw (2 X mercedes/varta 100 Ah accu's).

kan het mischien ook zijn, omdat de starter geen gebrekken toont na een stuk rijden, de spanning van de startaccus wat hoger is, en dan het relais zo wel genoeg krijgt? en dus alles naar behoren werkt..?

zodra de bus weer een uurtje heeft uitgestaan start hij weer niet goed.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: startmotor 508

Bericht door Wim »

Melvin ,

Volgens mij moet je vooral de weerstand meten in het gehele startcircuit .
Want het voltage meten zegt niet zo veel .
Je kan op de startmotor heel best het vereiste voltage meten .
Maar dat kan tijdens het starten volledig inzakken .
Overigens doet dit mij vooral aan een massa storing denken .
Aangezien zo'n startmotor z'n massa krijgt via de pasvlakken waarop ie gemonteerd zit ,
zou ik je willen aanraden vooral alle massa verbindingen schoon te maken .
Vooral de pasvlakken waarop de startmotor is gemonteerd .

Succes Wim
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

dat is ook een goeie!
ik ga er morgenochtend gelijk naar kijken, ik zal hier wel posten wat er uiteindelijk is gebleken, als ik eruit kom..
ik heb een brug tot me beschikking dus in het ergste geval zal ik de starter er nog eens afhalen en kijken of hij goed recht gemonteerd zit en de pasvlakken goed schoonmaken.

tot zover voor vandaag :D
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: startmotor 508

Bericht door Leo »

melvin schreef:kan het mischien ook zijn, omdat de starter geen gebrekken toont na een stuk rijden, de spanning van de startaccus wat hoger is, en dan het relais zo wel genoeg krijgt? en dus alles naar behoren werkt..?
zodra de bus weer een uurtje heeft uitgestaan start hij weer niet goed.
Dat is alvast het gemakkelijkste om te meten Melvin, en daar zou ik dus zéker mee beginnen.
Het ligt er een beetje aan welke spanningsregelaar er op/in je dynamo zit, maar je zou na een tijdje draaien toch wel moeten uitkomen tussen de 13,6 en 14,4 Volt.

Haal (zonder dat de motor draait) ook de paralelverbinding tussen de accu's even los en meet ze afzonderlijk.
Er kan namelijk 1 cel van 1 accu kapot zijn, en dan krijg je ook problemen.
Dat soort dingen gebeuren ook bij nieuwe accu's, dus is zeker even de moeite van het bekijken waard.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

jammer genoeg moest ik van de brug af omdat ik plaats moest maken voor iemand met een lekke koppanking.
maar ik ben al wel wat te weten gekomen.
ikzelf vermoed dat het in het klikrelais zit onder de stoel.

de accu's/motor hebben de laatste week stil gestaan, ik moest de wagen alleen even starten om op de brug te komen.
ik meette de accu's als eerste, deze gaven ieder 14,4 V aan, dus deze zijn gewoon zeker goed.

terwijl ik de stuurdraad van de startmotor wou meten, trok ik deze van ze stekkertje af, ik had dus gelijk het vermoede dat de storing hierin zat, ik heb een nieuw ringetje aan het uiteinde gesoldeerd en vervolgens op de starter gemonteerd, beter als met een knijpstekkertje.

vervolgens de spanning gemeten op het moment van starten, dit was slechts 21.8 V.
ook over de min van de accu en de plus op de startmotor gaf 21.8V aan, exact hetzelfde dus. ik neem dus aan dat ik het electrische cirquit geen verlies zit, stuurstroom onder het dashboard ook gechecked voor de tweede keer en ook dat zit allemaal goed, geen geoxideerde contactjes of slechte massa.

dus: de accu's hebben power zat! maar er komt toch maar 21.8 V bij de starter, toen ik dit constateerde moest ik van de brug af, jammer want zo kon ik dus niet het klikrelais onder de stoel eraf halen en de boel kortsluiten, het startrelais van de starter is trouwens ook vervangen voor een nieuwe.

dan zou het toch niets anders kunnen zijn dan het relais onder me stoel?

de dag dat ik me starter had gemold, had een monteur ook voor een tijd op me startknop lopen rammen (onder het mom van "ik geef em elke keer een optater mischien schiet de starter dan los..").
toen er een verbrande geur in de cabine kwam dachten wij dat het het startrelais was, maar het is dus waarschijnlijk het relais onder de stoel.

ook op het moment dat de monteur lekker aan het klikken was, klikte het ralais (onder de stoel) niet meer maar piepte hij een paar keer, alsof hij vastsloeg zegmaar, echt een flinke pieptoon.
gelukkig beseft de monteur dat hij warschijnlijk het relais gesloopt heeft en dus wilt hij me voor niets helpen met het maken ervan.

heb ik iets over het hoofd gezien?

cheers!
melvin
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: startmotor 508

Bericht door Anton »

Hoi,

Als de spanning van 21.8 gemeten terwijl de startmotor zijn werk deed ijkt alles in orde te zijn.
Bij 12 volt word er vanuit gegaan dat de spanning niet onder 11 volt komt tijdens het starten.
Het lijkt er op dat het startrelais te weinig stroom kreeg,
Het is nu weer koud dus kun je dat mooi uitproberen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

het startrelais is het relais direct op de starter toch?
dit is inderdaad het geval, volgens de garage waar de starter is gekocht moet de starter echt 24 V krijgen.

ze hadden de starter afgelopen vrijdag op de testbank gezet, op 24 V en hij werkte naar behoren.
de bendix schoot eruit en het zaakje draaide.

ze zeiden echter dat de starter alleen wel 24 V moet krijgen en niet minder.
paar tienden zou niet uitmaken, maar 21,8 is te weinig.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: startmotor 508

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik neem aan dat de door jou gemeten spanning onder het starten was?
Zoja, dan is 21.8 een goede waarde.
Een start motor heeft veel stroom nog, dit kan wel 2 pk bedragen

Voorbeeld:

Een pk staat gelijk aan 736 watt
Je hebt waarschijnlijk een 2 pk type er onder zitten, dus 2 x 736 = 1472 watt
Er loopt nu een stroom van 1472 : 24 = 61.0 ampère
Hierbij geen rekening gehouden met verliezen rendement en zo, dan word de stroom aanzienlijk hoger!
Ter vergelijking een koplamp doet rond 2 ampère (bij 24 volt)
Deze hoge stroom is de oorzaak dat de spanning wat wegvalt, vandaar de door jou lager gemeten waarde.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

anton,

ja klopt, de 21,8 V is gemeten tijdens het starten.
zowel over de startmotor als over de starter en de accu's. dit heb ik beide apart gemeten.

er staat verder niets op de accu's aangesloten, de accu's onder de stoel worden enkel gebruikt om de motor te starten.

maar als 21.8 V genoeg zou zijn, waarom doet de starter het dan niet goed in mijn wagen, maar wel op de testbank?
zou ik gewoon een slecht gereviseerde starter hebben gekregen?
de garage zei me ook al, dat als het niet aan het klikrelais ligt, ze een andere startmotor voor me kostenloos willen plaatsen.
alleen wilt de garage uiteraard eerst weten of het wel aan de starter ligt..
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: startmotor 508

Bericht door Anton »

Hoi,

Je hebt, als ik het goed begrepen heb de draad van de stuurstoom gerepareerd, hij zou het nu goed moeten doen.
Heb je dit al weer geprobeerd, of zit de storing er nog?
Bij het testen zakt de spanning ook wel iets maar hij draait dan onbelast.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

ja sorry, ik heb het wat misleidend uitgelegd.

toen ik het stekkertje van de stuurstroom er zo aftrok dacht ik inderdaad dat dit de storing zou zijn. nadat ik een nieuw draadje had getrokken was er niets verandert.

de startmotor draaid nu dus nog steeds in het wildeweg, pas na 3 keer de startknop indrukken pakt hij de motor.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

ook alle verbindingen aan de startmotor zijn nieuw, hier zie ik dus geen weerstand of dergelijk, ook de massa en de pasvlakken van de starter zijn helemaal netjes.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: startmotor 508

Bericht door Anton »

Hoi,

De storing bestaat al een tijdje, ik vraag mij af of de tanden op de starterkrans nog in goede conditie verkeren.
Een motor gaat vaak op een punt staan bij het afzetten, dus de startmotor grijpt ook vaak op het zelfde punt aan.
Zijn nu de tanden ter plekke slecht dan krijg je ook dit soort verschijnselen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

ja klopt, nee de startkrans is in goede staat, staat ook pas net 60.000 op het blokie.
ik heb dit ook alsnog gechecked door de bus in zijn versnelling een duw te geven zodat de krans wat doordraait (met behulp van een heuveltje natuurlijk :P ), vervolgens starten maar maakt ook niets uit.

het is ook niet dat de startmotor de krans half pakt, dat er iets ratelt ofzo, de startmotor pakt gewoon helemaal niets :lol:

dat piepen van het klikrelais komt julie niet bekend voor? echt een nare toon kwam eruit, en niet klikken..

eerst weer een paar dagen werken, dan ga ik eens kijken of het klikrelais wel goed is.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: startmotor 508

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik denk dat je met dat klik-relais de serie-parallelschakeling bedoelt.
Je hebt het auto systeem op 12 volt en je start op 24 volt.
De twee accu's staan normaal parallel, alleen bij het starten worden ene even in serie gezet zodat je 24 volt hebt.
In die schakelaar zit ook een zekering, maar piepen hoort niet.

Aangezien je onder het starten genoeg spanning hebt zou het aan de startrelais kunnen liggen.
Is deze vervangen of met de kwast opgefleurd?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

Anton,

ik bedoelde met het klikrelais het relais onder de stoel, inderdaad die de accu's tijdelijk in serie zet.

het startrelais is met de starter zelf vervangen, en afgelopen vrijdag heb ik weer een ander nieuw startrelais meegekregen, echt een nieuwe.
niets verandert :cry: de pieptoon kwam uit het relais onder de stoel, kan mischien weinig kapot aangaan, aan een relais, maar ik kan me nu weinig anders voorstellen..
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: startmotor 508

Bericht door Anton »

Hoi,

Heb je de vrijloopkoppeling wel gecontroleerd, als die af en toe haperd dan doet ie het ook n iet.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

wat is een vrijloopkoppeling precies? nooit van gehoord :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten