startmotor 508

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: startmotor 508

Bericht door Anton »

Hoi,

De naam zegt het eigenlijk al, hij kan vrij lopen.
In de startmotor heet ie Bendix en is bedoelt dat als de motor aanslaat hij de
startmotor niet meeneemt en om zeep helpt.
Hij draait dus alleen als ie aangedreven word door de startmotor (een draairichting).

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

dat betekent toch weer de starter eraf halen.
maakt verder niet veel uit, altands, ik wil gewoon dat hij het doet, kost toch aardig wat, zo'n startertje laten reviseren.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

garage heeft ook alles doorgemeten en alles klopt.
ik heb een splinternieuwe dikkere massakabel gelegd maar er is nog niets verandert.

de startmotor is er weer afgehaald en nagekeken, doorgemeten en op de testbank gezet, en die werkt naar behoren zegt de garage.

dan kan het niets anders zijn dan het relais onder de stoel, deze kost bij Mercedes (nieuw) 178 euro excl. btw maar mischien dan iemand hier er nog een heeft liggen..?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: startmotor 508

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,

Ze worden ook nog wel op marktplaats aangeboden.

Verderheb ikergens recent nog een discussie gezien waarin de optie om je hele auto 24V te maken lonend was als dit relais stuk ging, even zoeken op ons forum dus.....


Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: startmotor 508

Bericht door Anton »

Hoi,

Probeer dit adres eens die haalt geregeld sloop MB's op uit Duitsland:

Leppink Gabriel

Bellweg 27
7741LH Coevorden
0524-880232

Alles op 24 volt is een optie, je moet dan wel de dynamo vervangen, kortom je moet een afweging maken
van de baten en de kosten.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: startmotor 508

Bericht door DVIII »

Hallo ! ik begrijp niet waarom niemand aan de bel trekt , als het serie parallel relais gaat piepen is de spoel zo goed als doorgebrand. Dan is het in elk geval zo dat de contacten niet meer goed aandrukken en ook de hulpcontacten niet meer goed werken. met allerlei nare gevolgen van dien voor die gratis monteur die niet normaal met de auto om gaat. Je gaat niet zonder risico zitten rammen op de startknop, dat kan bijna alleen maar fout gaan. Ook het gegeven dat het relais op zo'n moeilijke plaats zit betekent helaas niet dat het niet stuk kan.
jammer dat het weer extra geld moet kosten. enne, de auto ombouwen op 24 volt is niet zo makkelijk als door sommigen wordt gesuggereerd. Reken op een dure ombouw want alles aan de auto is 12 volt.... En met zo'n gratis monteur schuift het probleem misschien alleen maar op .......
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

hoi, dankje voor je reactie.

zou dacht/denk ik en de garage er ook over, dat het relais doorgesmolten zou zijn.
nu doet het relais het overigens wel gewoon, hij klikt en de starter gaat draaien.
geen gepiep meer, dat deed hij alleen toen de monteur zovaak herhaaldelijk op de knop drukte.
ik heb het over het relais onder de stoel (voor alle duidelijkheid, het relais op de starter zelf is nieuw, net zoals de starter).

gisteren bij de nieuwjaarsborral van de familie heb ik het hele verhaal aan mijn oom voorgelegd, ook een dieselmonteur.

volgens hem zit het dus ten allertijde in de starter, hij zegt dat dit vaak bij gereviseerde starter voorkomt, dat de bendix stroef gaat uit nieuwigheid, dat het systeempje dat de bendix naar buiten drukt niet lekker werkt.

1. de starter zou nooit mogen draaien zolang de bendix niet uitslaat, zolang de bendix nog niet tegen de starterkrans aanzit zou er dus niets mogen draaien.
2. de starter krijgt genoeg stroom, dat is gemeten, als de starter na 2/3 keer proberen of bij warme motor wel aanslaat draai de starter ook vlot door en zwiept de motor zonder problemen aan, hij hoeft alles maar 1 keer rond te trekken en het blok loopt. het is niet alsof je met een lege accu wilt starten zegmaar.
3. een relais maakt wel of geen contact, wat ik hierboven al aangaf, de starter krijgt altijd genoeg stroom, ook als hij niet uitslaat maar alleen maar in het wildeweg draait.
4. alles doet het wel zonder problemen als de motor warm is, dat is ook raar, want het relais onder de stoel doet niets tijdens rijden, deze wordt niet warm ofzo, de bendix wel! dus ook dat wijst erop het probleem echt in de starter ligt.
5. als het relais zou haperen, zou de starter ook moeten haperen, of hij zou tijdens de daad moeten inzakken, maar hij trekt zonder probleem de dikke 700 ampere om te starten, dat moet toch ook echt door dat relais heen, zonder problemen.

hij zei wel dat er verschil in starters zit, maar dat een starter zoiezo niet mag draaien als de bendix niet uitstaat is al niet goed, hij legde me uit dat het met een palletje werkt die dus eerst de bendix naar drukt, en zodra deze uitstaat het systeem wordt kortgesloten waardoor de electromotor van de starter gaat draaien.
hij zegt dat het vaker voorkomt bij gereviseerde starters dat dit moeizaam werkt.

de garage waar dit alles is gebeurt zijn trouwens geen goedkope of gratis monteurs, het is een onwijze garage waar meerdere 508jes in onderhoud staat, ik woon er direct naast dus ook de mijne staat er ook wel eens, zoals nu met de starter, winterbanden etc..

dat ze deze daad voor mij gratis doen is puur omdat mijn starter niet naar behoren werkt sinds zei deze bij mij eronder hebben gezet. (een complete ruilstarter).
hun zijn ten einde raad, ik ook, maar na het gesprek met me oom denk ik toch dat hij nog wel eens gelijk kan hebben.
dus ik ga morgen vragen of ze het eens met een andere ruilstarter willen proberen, zoveel werk is het niet om een starter te wisselen, ze moeten er alleen weer eentje zien te fixen.
maar beter dat, dan dat ik straks een nieuw schakelrelais heb, en er nog niets is opgelost!
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

HIJ DOET HETTTTTT !!


de derde keer ben ikzelf naar het revisiebedrijf gegaan waar de starter is gereviseerd.
bleek dat het een bedrijf was van de pa van een oud klasgenootje, wat een toeval.

ik heb hele verhaal uitgelegd, wat schijnt...

de garage ging elke keer met de auto naar het revisiebedrijf toe, dus als de bus daar stond en alles warm was deed de starter het. ja wat dan...
toen ik erheen ging heb ik de auto er even laten staan, bakie pleur gedronken en vervolgend dus hopen dat de starter het niet doet zoals hij hoort te doen, en gelukkig, de auto was al zodanig afgekoeld dat hij weer missloeg.

de man van het bedrijf zei "oooooohhhhh ik hoor het al, het gaat allemaal wat stroefjes, dan gaat de bendix niet goed uit en werkt het niet lekker, we krijgen in een jaar zo 1 a 2 starters terug met dit mankementje, haal em eraf, morgen werkt hij zoals het hoort!!''.
gelijk bus op de brug, starter eraf, naar het bedrijf gebracht, nagekeken, gefixt, starter weer onder de wagen, starten lopen hoppaaaaaa hahahaha wat een gedoe allemaal, maar hij doet het weer !!!! :D :D
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

blijkt ook dat degene die me bus naar het bedrijfje reed niet precies goed uitlegde wat er niet goed ging, hij zei dat de starter haperde en klikte, en bij het bedrijfje starte hij steeds goed (omdat de motor warm was) en dus wist het revisie bedrijf ook niet hoe of wat.
:lol:
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: startmotor 508

Bericht door baasje »

ok maar wat was het nou? bendix niet goed gesmeerd?
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: startmotor 508

Bericht door melvin »

jep, twee jaar later start hij nog altijd zoals het hoort.
verhaal van me oom klopte dus als een baksteen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten