Hoe de ruitenwissermotor uitbouwen.??

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Hoe de ruitenwissermotor uitbouwen.??

Bericht door geraldo »

Goedenmiddag,

Probleem met de 508, bj-1986.

Deze week met die regen veel ellende gehad met een ruitenwisser, die niet wil doen wat ik wil, en dat was wissen, na vanmiddag wat metingen verricht te hebben onder de motorkap bij de connector van de wissermotor blijkt dat de wissermotor 2 spoelen heeft, de snelle stand werkt goed, maar de langzame wil alleen als je hem op gang helpt met de snelle stand, hieruit trek ik de conclusie dat de schakelaars en de intervalrelais goed zijn, het zit hem dus puur in de langzame stand.

Maar de vraag is nu, hoe demonteer ik de wissermotor.??

Hij zit zo te zien met een gebogen plaat en 3 moeren gemonteerd, als ik deze losdraai, kan ik dan de motor wegpakken, of moet ik ook binnenin vanachter het klokkenpaneel vanalles loshalen.??

Wie o wie weet dit, en heeft mischien het zelfde aan de hand gehad met de wissermotor.?

Alvast bedankt voor het meedenken, :D

Gerard
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Hoe de ruitenwissermotor uitbouwen.??

Bericht door gilles »

ja helaas je moet van binnen uit de hevel die aan je as van de wisser motor zit losmaken (2x sleuteltje 10 mm.
let wel even op de stand van de hevel en plaats deze ook zo weer terug als de wissermotor in nulstand staat!
doe het testen het liefste zonder dat je wisserbladen op je raam staan,dit voor als je wel fout zit met de montage.
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: Hoe de ruitenwissermotor uitbouwen.??

Bericht door geraldo »

Gilles,

Bedankt voor de tip, dit weekend eens proberen de motor er uit te bouwen, en kijken of er inwendig misschien wat te repareren valt.??

Contactje ofzo.??

Wordt de bus eigelijk afgekeurd als alleen de hoge snelheid werkt van de ruitenwisser.?

Groeten,

Gerard
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Hoe de ruitenwissermotor uitbouwen.??

Bericht door gilles »

hallo hij is goed te demonteren hoor.
en nee hij wordt niet afgekeurd op alleen hoge snelheid.
en het zou een versleten koolborsteltje kunnen zijn,die zijn zo bij een automatrialen zaak te krijgen hoor.
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: Hoe de ruitenwissermotor uitbouwen.??

Bericht door geraldo »

Je had gelijk Gilles, de auto is niet afgekeurd op de defecte lage stand van de wissermotor, van het voorjaar maar eens uitbouwen en dan maar proberen te repareren.

Bus wel afkeur op 1 achterband, zat minder dan 1.6mm op, dus dat ging zeer doen in de portemenee.

Vanmorgen 4 stuks nieuwe Maxxis 6.50 r16 108/107 eronder laten zetten € 466,- Armer.. :cry:

Auto is voor de rest in puike staat volgens Mercedes monteur, dus weer voor een jaar GOEDGEKEURD. :D

Beste Monteur meteen maar onder de auto alle smeernippels laten doorsmeren, vindt het bussie wel lekker.

Groeten.

Gerard
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Ppieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2010, 21:59

Re: Hoe de ruitenwissermotor uitbouwen.??

Bericht door Ppieter »

Gerard,

Heb je al geprobeerd alle bewegende delen van je ruitenwisser te smeren? Een druppel olie hier en daar heeft mijn ruitenwissers wel eens goed op gang geholpen.

Groet,
Pieter
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: Hoe de ruitenwissermotor uitbouwen.??

Bericht door geraldo »

Goedenavond,

Bijna precies 1-jaar wisser ellende verder, vanmiddag wissermotor uitgebouwd, dit was zeer goed te doen.

Na het uitbouwen motor los neergezet en getest, en wat bleek, als je aan de rode draad zat dan ging hij soms wel weer draaien, dus samen met mijn maat de motor op de keukentafel uit elkaar geschroeft en eens goed bekeken.

Blijkt dat de rode aansluitdraad samen met de draad van een spoel in een messing busje worden samengeknepen, hier lag dus de oorzaak.

Busje opengeknepen, rode draad en spoeldraad eruit, en daarna samen weer goed in de bus geknepen en daarna vol laten lopen met soldeer, motor weer onder de kap gemonteerd, nulstand weer goed uitgelijnd op de voorruit en jawel.

Wisserinstallatie werkt weer als nieuw.!!! :D :D :D

Al met al 1-jaar wisser ellende opgelost in 1 uur knutseltijd en 1 bak koffie.!

Grote dank voor maat Bigbro. !! :up:
O lord won't you fix my Mercedes Benz
BigBro
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 apr 2011, 21:21

Re: Hoe de ruitenwissermotor uitbouwen.??

Bericht door BigBro »

Hey,

Geen dank, het was weer gezellig. :D

Groetjes,

BigBro
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten