piekspanning

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

piekspanning

Bericht door Rene »

Heren technische dienst, hoe kan ik voorkomen dat er meer dan 12 v uit mijn accu komt. Mijn vorige tv is hieraan overleden. En hoe kan ik van 12 volt naar 5 volt komen zonder die zelfde piek. Ik ben hier echt een leek in :oops: , help me verder.
Gr
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: piekspanning

Bericht door Anton »

Hoi,

Als een accu geladen is komt er al meer uit dan 12 volt, 12.9 als ie in orde is.
Waarschijnlijk is er een LCD tv-tje gesneuvelt?
Neem gewoon een omvomertje van 12 naar 230 volt vrijwel elke tv doet het daarop.

Van 12 naar 5 volt kun je bv een LM 317 (instelbaar) spanningsregelaar gebruiken elke elektronicaboer heeft die wel in huis.
Er zijn ook vaste regelaars van 12 naar 5 volt.
De stroom (ampere) die je nodig hebt speelt wel een rol!
Hierbij speelt de ingangspanning tot circa 32 volt geen rol

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: piekspanning

Bericht door jervig »

Je kan natuurlijk ook een goede echt voor voertuigen geschikte TV kopen, bijvoorbeeld een Alphatronics. Verdraagt alles tussen 10 en 20 volt dus van piekjes geen last.

Trafootjes die onafhankelijk van de ingangsspanning een vaste uitgangsspanning geven zijn zeer geschikt als bijverwarming............

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: piekspanning

Bericht door Anton »

Hoi,

Niet onberlangrijk naar wij dachten : wat kost zo een Alphatronics?

De door mij genoemde spanningregelaartjes kosten een paar euro, zetten een deel idd in warmte om.
Ik denk dat je moet overwegen wat de kosten baten zijn, de meeste spullen voor 12 volt zijn duur en de werking laat vaak te wensen over, denk aan een waterkokertje 12 volt 150 watt.

Zelf heb ik mijn camper alles op 230 volt een paar lampjes daargelaten.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: piekspanning

Bericht door Rene »

Het probleem van de tv heb ik opgelost door een tv te nemen die werkt tussen 10 en 24 volt dat is opgelost. maar meer om de rest wat op 12 volt zit vroeg ik me af zoals verlichting e.d. die kunne tegen die piekspanning? Een omvormer naar 12v gebruik die meer stroom als gewoon 12v?
Ik heb nog wat andere elektronica op 12v vandaar de vraag.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: piekspanning

Bericht door Anton »

Hoi Rene,

Welke piekspanningen bedoel je, van het laden of iets anders?
En welke “elektronica”wil je nog meer aansluiten?

Een omvormer gebruikt zelf ook een beetje stroom, een van een 300 watt circa 0.25 ampère en bv een van 1000 watt circa 0.75 tot 1 ampère in stand-by
Voordeel is dat je gewone spullen kunt kopen en gebruiken, zie elders op het forum.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: piekspanning

Bericht door Rene »

Hoi, Ik heb veel led verlichting en op de meter die Berthil toen voor me geregeld had staat soms 13.7 volt. Dat is wanneer de dynamo van de auto de boel volledig opgeladen heeft. Normaal doen de panelen op dak het maar als ik een end rij dan schakel ik de dynamo van de auto er op aan om weer eens lekker door te laden. Daar zit denk ik het probleem er komt dan veel meer dan die 12v op het systeem te staan. Ik weet niet of dat led verlichting daar tegen kan. Ik wil er ook een media speler op aan sluiten, die zijn er op 12v maar als daar 13.7 op komt te staan gaat dat niet lukken. Nu zijn ze er ook van 5v vandaar de omvormer. Wat ik als het goed is begrepen heb is het uiteindelijke verschil in stroom verbruik niet veel groter als ik het via de omvormer naar 220v en daar dan de player oid op aansluit.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: piekspanning

Bericht door jervig »

Anton schreef:Hoi,

Niet onberlangrijk naar wij dachten : wat kost zo een Alphatronics?

De door mij genoemde spanningregelaartjes kosten een paar euro, zetten een deel idd in warmte om.
Ik denk dat je moet overwegen wat de kosten baten zijn, de meeste spullen voor 12 volt zijn duur en de werking laat vaak te wensen over, denk aan een waterkokertje 12 volt 150 watt.

Zelf heb ik mijn camper alles op 230 volt een paar lampjes daargelaten.

Groet Anton
Sinds wanneer kan je de werking van een waterkoker vergelijken met de werking van een TV?

Ik reis regelmatig als organisator met meerdere campers gedurende meerdere maanden. Wat telkens terugkomt is dat omvormertjes voor grote ellende zorgen en dat uiteindelijk de aanschaf van goede spullen je storingsvrij laten genieten gedurende een reis, ongeacht of die nou 2 weken of 6 maanden duurt. Als je iedere keer oplossinkjes moet bedenken die je op dat moment geld besparen maar uiteindelijk meer kosten omdat je iedere keer opnieuw zgn iets goedkoops moet bedenken dan denk ik dat goed op elkaar afgestemde app. uiteindelijk goedkoper is, langer meegaat en geen ergernis onderweg veroorzaakt. Waar doe je het uiteindelijk voor? Om tegen iedereen te kunnen zeggen dat je de goedkoopste oplossing hebt of dat je ongstoord kunt genieten? Zonder persoonlijk te worden krijg ik wel eens het idee dat het hier per defenitie fout is als het geld kost. Toch denk ik dat ik met mijn filosofie heel veel geld bespaar en uiteindelijk per bestede euro wel eens verder kom dan heel veel mensen die alleen oog hebben voor aanschafprijs en maar alles aan elkaar blijven "knutselen".

Noot:

Laat niemand dit verkeerd opvatten, het is niet bedoeld als plagerij maar gewoon als serieuze overweging.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: piekspanning

Bericht door Admin »

Jeroen,

Hoewel ik het in grote lijnen met je eens ben, wil ik toch een nuancering aanbrengen. Ik zou een verschil willen maken tussen essentiële componenten, nodig om storingvrij te kunnen rijden en droog te kunnen slapen, en bijkomende zaken.

IMHO hoort TV kijken bij de bijkomende zaken (behoudens misschien voor sommige beroepsgroepen).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: piekspanning

Bericht door Goldwingh »

Hallo Rene.

Ben dan geen leek in de elektronica, maar laat
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
de beschermengel vliegen, anders heb je er nog niets aan. :lol: :lol: :lol:
Wat ik wil zeggen is dat apparaten die verkocht worden voor werken op 12V, dit ook doen op een volle accu , door ingebouwde stabilisator. Wel heb ik veel te maken gehad met te lange en of te dunne bekabeling in verband met start stroom en dus niet werken van het apparaat. Met een goed product en de juiste bekabeling zul je geen probleem hebben , wat Jeroen ook aangaf.
Groet Henk
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: piekspanning

Bericht door jervig »

Admin schreef:Jeroen,

Hoewel ik het in grote lijnen met je eens ben, wil ik toch een nuancering aanbrengen. Ik zou een verschil willen maken tussen essentiële componenten, nodig om storingvrij te kunnen rijden en droog te kunnen slapen, en bijkomende zaken.

IMHO hoort TV kijken bij de bijkomende zaken (behoudens misschien voor sommige beroepsgroepen).
Ik ga maar even van mezelf uit bij de volgende redenering:

Of het u de TV,de GPS of de startaccu betreft, als ik iets installeer dan wil ik ook dat het werkt zoals bedacht. Maken kan ik vrijwel alles onderweg, daar ligt het niet aan. Als de startaccus kapot zijn dan los ik het op, laden via zonnepanelen of generator, desnoods via de huishoudaccu's starten, mogelijkheden genoeg. Als de TV het niet zou doen, erger ik me daar net zo hard aan, ook al kijken wij misscien 1x in de maand. Je gaat toch een oplossing zoeken ook voor iets dat zgn niet essentieel is, je hebt die TV nou eenmaal ingebouwd omdat je over de mogelijkheid wil beschikken er gebruik van te maken. Een verschil is denk ik wel dat wij vaak en lang in gebieden verkeren waar de oplossing niet om de hoek "te koop" is, dan wordt je denk ik wel kritischer in de keuze van.

Alphatronics zijn er in iedere prijsklasse, de onze was een""dure" van 650 euri maar daar kan je dan ook cd, dvd, sd en usb mee afspelen, heeft ook ingebouwde DVB-T en DVB-S, gemonterd op een lift, een leuk speeltje, werkt perfecto, gebruik hem zelden (1x/maand)

Groetjes,

Jeroen
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: piekspanning

Bericht door Hugo »

Mijn start piek sloopte mijn achteruitrij camera.
Tijdens het starten ontstaat een piek, als je je gevoelige electronica (zoals bij mij de display die waarschijnlijk niet tegen pieken kan) dan aan heb staan kan hij defect raken.
Ik weet zeker dat een 12V-220V omvormer hier ook raar op reageert.
Ik heb er nu een relais tussen zitten die met een drukknop aangezet wordt en vanzelf afvalt als het contact uit gaat.
Mogelijk is het overbodig maar tot nu toe is hij heel.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: piekspanning

Bericht door Rene »

IMHO hoort TV kijken bij de bijkomende zaken (behoudens misschien voor sommige beroepsgroepen).

Mijn twee kinderen horen tot die doelgroep :lol:
En dure oplossingen zijn voor mij niet weggelegd, ik probeer en ik denk vele met mij om deze dure hobby zo goedkoop mogelijk te houden.
Bij conrad zie link hebben ze een apparaatje piekspanning beveiliging 12V is dat wat??

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1680

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: piekspanning

Bericht door Goldwingh »

Hallo Rene en Hugo

Als je het dan toch goedkoop wil houden, haal dan een ontstoor condensator uit een sloop wasmachine. Zit meteen bij de ingang van het netsnoer in de machine. Maar nogmaals er gaan geen displays stuk van de pieken in de auto of thuis op het net. Dat heeft dan een andere oorzaak of het is een half afgewerkt bouwpakket.
Groet Henk
Groet Henk MB609
Johannes

Re: piekspanning

Bericht door Johannes »

Er is wel een verschil tussen aparaten die bedoeld zijn te gebruiken in een auto of boot en aparaten die bedoeld zijn om thuis te werken op een 12 volt stekkervoeding. aparaten voor in een auto moeten zowiezo tegen de max.afregelspanning van de dynamo kunnen en dat is 14,4 volt.
De eerste catagorie moet tegen spanningswisselingen kunnen, al is er natuurlijk wel een bovengrens tot waaraan de boel nog heel blijft.
De tweede catagorie hoeft dat niet beslist te kunnen, immers voedingen zijn (meestal) afgeregeld en beschermd.
Soms kom je ook aparaten tegen waar in de handleiding uitdrukkelijk staat vermeld het aparaat niet te gebruiken bij draaiende motor.

In het geval van dergelijke hoge piekspanningen dat electronica, bedoeld voor in de auto, stuk gaat moet je de oorzaak ergens anders zoeken. dat zou de dynamo kunnen zijn. Een niet goed funcionerende regelaar kan de spanning naar 17 volt laten oplopen. In het geval de koolborstels redelijk versleten zijn kan het voorkomen dat het contact met de glijringen even verbroken wordt. Dit kan resuteren in zeer korte maar hoge piekspanningen.

Daarnaast kan ook een acculader de boosdoener zijn, ook daarin wordt geregeld en ook dat kan ontregelen.

Een spanningspiek beveiliging zou wellicht zo gek nog niet zijn, ook al moet de aparatuur tegen wisselingen kunnen, in het geval er iets stuk gaat wat piekspanningen veroorzaakt heb je de spullen toch maar mooi beveiligd.

Over de duurdere aparaten valt natuurlijk wel te vermelden dat die dergelijke beveiligingen standaard hebben ingebouwd. Daar is gewoon meer aandacht aan dergelijke zaken besteed tijdens het ontwerp en de ontwikkeling en dat vind je terug in de kostprijs.
goedkoper hoeft niet altijd ook slechter te betekenen, als je zorgt voor de nodige maatregelingen kun je er even veel en lang plezier van hebben.

Groet Pieter
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: piekspanning

Bericht door Hugo »

Rene, het gaat om de piek die tijdens het starten kan ontstaan.
Door zelfinductie kan een korte hevige spanningswisseling ontstaan.
Afhankelijk van de kwaliteit / gevoeligheid van de aangesloten apparatuus kan dit een probleem zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfinductie
Volgens mij dwalen we nogal af.
Ik vind het raar dat er een T.V. is die op 5 volt werkt, 5 volt is vaak een bijzonder goed beschermde en stabiele spanning, daar moet je nooit 12V op aansluiten.
Een stabilisator van 12 naar 5 moet dan wel een krachtig ding zijn anders wordt hij veel te heet.
Ik zou die T.V. wegdoen en zoals eerder gezegd een goedkope T.V. op 220V via een omvormer aansluiten op je accu.

Groet Hugo
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: piekspanning

Bericht door Rene »

Hoi Hugo, om de tv gaat het niet het gaat om de mediaplayer. Daar staat op 5v 2amp. Als ik van 12v naar 5v ga heb je dan nog steeds piekvorming bij de 5v? Als ik het via de omvormer naar 220 ga en dan terug naar 5v heb je dan nog steeds die peik?
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: piekspanning

Bericht door Hugo »

Als je eerst netjes 220V maakt zal er weinig fout gaan als je de standaard spanningsblok van de mediaplayer gebruikt.
220V aan boord is zowiso handig.
Ook hier moet je weer opletten, die spanningsomvormers kan je tot hele grote vermogens kopen.
Als je dit vermogen gaat verbruiken moet zowel de accu als de kabels van goede kwaliteit zijn.

Toch moet je uitkijken, als je de startmotor gebruikt en gelijktijdig de 220 omvormer aan het staat kan het fout gaan.
Ik heb meegemaakt dat bij een dergelijke situatie een mengpaneel van een partyboot steeds stuk ging.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: piekspanning

Bericht door Rene »

Hallo Hugo, dan doe ik het via 220. Nog even het starten, mijn binnen accu staat normaal los van de start accu en dynamo. Het word geladen door de panelen op dak. Maar als we te veel gebruiken en de spanning binne te laag word kan ik de accus via de dynamo laten lopen maar dat kan alleen als er al gestart is. Dat geeft dan geen probleem?

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: piekspanning

Bericht door Anton »

Hoi,

Waarom is er dan geen scheidingsrelais geplaatst?
Accu's worden dan ook als de motor draait opgeladen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: piekspanning

Bericht door Rene »

Hoi, ik heb geen scheidingsrelais omdat het maar weinig voorkomt dat de dynamo moet helpen, normaal kunnen de panelen het aan.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: piekspanning

Bericht door Hugo »

Je kan beter een relais plaatsen, met snoertjes of klemmen rommelen....
Het gaat wel maar als je een foutje met + of _, of sluiting maakt zal je het weten.
Groet Hugo
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: piekspanning

Bericht door beatrix18 »

Als ik van 12v naar 5v ga heb je dan nog steeds piekvorming bij de 5v?
Rene, als je daar een willekeurige auto sigaretten omvormer voor gebruikt (met voldoende vermogen) dan heb je geen pieken. Bij elke TomTom, telefoon etc. zit wel zo'n ding en als je een universele wil:
http://www.alcatronic.nl/omvormers-24v- ... -2amp.html
(Zijn ook elders te koop, is alleen een voorbeeld)

Peter
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: piekspanning

Bericht door Hugo »

Rene, dit lijkt de oplossing voor al je afwegingen. simpel en waarschijnlijk veilig.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: piekspanning

Bericht door Rene »

Ga ik ook doen :up:
Gr rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten