klapperend relais

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

klapperend relais

Bericht door flipfoto »

Hallo,

sind enkele jaren rij ik een mitsubishi 4WD busje (eigenlijk een onderstel van een pajero met daarop de carrosserie van een L300).
Nu klappert er voortdurend een relais, waarschijnlijk het voorgloeirelais, maar zeker weet ik dat niet. er zitten een aantal relais op een rij. Verschillende garagebedrijven weigeren de opdracht, bang hun vingers te branden. Nu werkt de bus al jaren, start ook altijd, maar het ergert me, zo'n tikkend relais.

iemand een suggestie?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: klapperend relais

Bericht door Frank.fjph »

Suggestie om te beginnen: als je een rij relais hebt dan kun je er waarschijnlijk wel bij met je vinger, dus is

stap 1: voel met je vinger welk relais.
stap 2: kijk welk relais ( functie of type)

Succes met het begin, verder zoeken kan je pas na stap 1 of 2

Frank
Gebruikersavatar
Hupsie Hoola
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:33
Locatie: Chillegom

Re: klapperend relais

Bericht door Hupsie Hoola »

je kan het voelen aan de relai, gewoon beet pakken weet je presies welke het is, kan je hem vervangen en prob opgelost.
Met zwarte handen heb je 't in de vingers
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: klapperend relais

Bericht door beatrix18 »

Het relais hoeft niet kapot te zijn (hij zal er inmiddels niet beter op zijn geworden).
Het kan ook een massa- of aansturings probleem zijn.
Maar zoals gezegd: eerst even weten welke het is.

Succes!
P.S.: Klappert het relais ook met gestopte motor en contact aan?
flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

Re: klapperend relais

Bericht door flipfoto »

Het relais klappert alleen bij draaiende motor. Ik kan er helaas niet goed bij omdat de bank omhoog geklapt moet worden. Ik ben er al diverse keren bij de garage geweest. Mitsubishi heeft wel een half uur in rekening gebracht maar niets gevonden. De garage waar ik hem gekocht heb zeggen gewoon dat ze het niet willen omdat het te onzeker is of ze de oorzaak wel kunnen vinden.....

mijn huidige garage hoort het hele tikken niet. Ik ben er al drie keer langs geweest en het is alsof de duvel ermee speelt.... zodra ik de straat uit ben klappert het ding er weer vrolijk op los. Grrrr.... uiterst vervelend.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: klapperend relais

Bericht door beatrix18 »

Is er iets, niet zijnde automerk, nadien in gebouwd?
Bijvoorbeeld een relais om je huishoudaccu te laden?
Als de garage het niet wil of kan vinden wordt het via het forum ook wel moeilijk... :roll:
Die jappenbakkies zitten meestal wel goed in elkaar, zoek het dus eerst even in het andere geknutsel.

Peter
Johannes

Re: klapperend relais

Bericht door Johannes »

Klappert dat relais alleen tijdens het rijden of ook als je stilstaat. En wat is de reden dat jij denkt dat het een relais zou zijn, kun je dat omschrijven?

Groet Pieter.
flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

Re: klapperend relais

Bericht door flipfoto »

alleen bij draaiende motor. Er zat een huishoudaccu in , gekoppeld via zo'n caravanschakeling, dat alleen de tweede accu gaat laden als de eerste vol is. Dit heb ik nu al een tijd afgekoppeld en het geklapper gaat door . Ik denk dat het 's startrelais is, maar dat is slechts een vermoeden. Misschien dat de spanning op de spoel van het relais niet goed is.... en hij steeds afvalt en weer contact maakt... ook slechts een wilde gedachte.

toen ik de auto kocht, zo'n 4 jaar geleden, deed hij dit niet. Er is een temperatuursensor vervangen omdat die geen signaal meer gaf. Op deze sensor stond een pulserende spanning. De sensor die ze er in gebouwd hebben is niet helemaal dezelfde. Temperatuurmetertje hangt nu meer in de hoek. De reden van dit alles is dat de bus nooit in nederland is ingevoerd en ze dus vaak de verkeerde spullen krijgen geleverd van mitsubishi.... (het is eigenlijk het onderstel van een Pajero met de bovenbouw van een L300). Na deze vervanging is dat geklapper begonnen. Dit kan natuurlijk toeval zijn, maar misschien is er een oorzakelijk verband. Het gaat mij boven mijn pet, de garage dus ook :-(

Als ik elektriciën zou zijn zou ik beginnen met het meten van accu, dynamo, spanning op relais etc. Vervolgens het relais vervangen. Als hij dan nog klappert is het misschien een idee om een bypass maken om het relais direct van 12 v te voorzien om te kijken. Ik kan deze dingen ook wel zelf, maar de conclusies zijn voor mij altijd half meten half gokken. weet er te weinig van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten