Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
jo44
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2011, 00:56
Locatie: (B) Ledegem, Sint-Eloois-Winkel
Contacteer:

Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door jo44 »

Voor de inbouw in mijn nog om te bouwen touringcar ben ik op zoek naar een Stille generator van 5 à 10 KW.
Deze zijn heel moeilijk te vinden en bovendien heel erg duur. Deze Honda is één van de stilste en betaalbaar. Het is wel een benzineapparaat wat verklaard waarom hij stiller is. Toch vind ik deze waarden niet goed genoeg. Op het net zocht ik hoe je een luidruchtige machine kan isoleren en vond dit. Natuurlijk weet ik niet of dit problemen kan gaan geven i.v.m. aanvoer van zuivere lucht en de afvoer van de verbrandingsgassen. Ook weet ik niet hoeveel verschil het gaat uitmaken tegenover niet extra geïsoleerd. Heeft hier iemand ervaring mee?
Verder was ik deze zomer bij een vriend in Spanje en zijn Honda-generator was door een bricoleur omgebouwd op gas, of eventueel op LPG (k heb geen zin om nog extra benzine aan boord te nemen terwijl Gas of LPG al voorradig zullen zijn). In de handel bestaan deze van telair met een yamaha-motor op LPG. Weet iemand waar je dergelijk kits vindt voor andere merken of kent er iemand iemand die handig genoeg is om dit zelf om te bouwen?

Dankt U
Vr groet
Johan
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Frank.fjph »

Als je even zoekt op dit forum vind je zeker wat, er hebben meerdere mensen al over geschreven.
Gebruik evt de zoekfunctie op de naam Admin

Frank
Archie

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Archie »

Johan

Een agregaat isoleren is een project op zichzelf
Waar je moet op letten : het verlengen van de uitlaat - niet elke motor verdraagt dat - uitkijken naar een merk dat evenueel een stillere uitlaat in optie biedt
De demping van het geluid dat via de luchttoevoer zou uittreden - daar vindt je roosters voor om voor compressoren.
De koeling van de omkasting wat een bijkomende mechanische ventilatie zal betekenen.

Gasperini heeft een gasgevoede generator die vrij stil is - weet niet of dat die in vermogens bestaat die voldoen.
Grts
Archie
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Ruud Adam »

Johan, had je nog uitgezocht of je wel een aggregaat nodig hebt met zoveel Kw (5 tot 10) ?

Enige duiding voor de andere lezers:
Op Facebook zat ik even te chatten met Jo44 en daar ging het ook over dit nog aan te schaffen aggregaat/generator.
Daar kwam ook het aantal Kw ter sprake.
Op een ander forum had Paul87400 namelijk iets geschreven over iemand met HH-accu's van 200Ah die een aggregaat zocht.
En wel het volgende:

Als je wat langer met je accu's wilt doen , moet je ze met niet meer laden dan 10-20% van de capaciteit. Dus voor een 200Ah accu maximaal 40A. Bij 12V is dat dus 480W.
Sneller met meer stroom is ook een snellere dood van je accu's.

en
De enige fatsoenlijke werkzame methode om je accu's op te laden is met een externe acculader van maximaal 40A.
Als je lege accu's hebt van 200Ah die leeg zijn moet je 100Ah bijladen, dat is dus minimaal 2,5h in de praktijk 5h de generator laten draaien. De stroomsterkte loopt terug tijdens het laadproces.
Een andere methode is er niet. Dat is met een 500W generator zo en ook met een 5000W generator.


Dus vandaar mijn wedervraag aan Johan of hij wel daadwerkelijk zo'n dikke generator nodig heeft.

Wat denken de leden van dit technische forum?

Edit: Ik ken natuurlijk niet de exacte accu-capaciteit van Jo44.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Admin »

Ik heb mijn Honda, maar wel een 2000i, omgebouwd (naar 30 mbar damp-LPG) met een setje van Edge. Stelt niets voor, half uurtje werk. Je moet zelf even op hun site kijken voor welke types ze ombouwsetjes hebben.

Foto van de proefopstelling.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Leo »

Ruud Adam schreef:Wat denken de leden van dit technische forum?
Dat ze het er hier al uit en ten treure over dat onderwerp hebben gehad.

Fyi: Paul87400 heet hier PaulV, dus niets nieuws onder de zon.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Ruud Adam »

Leo,
ik kan heel wat vinden over geluids-isolatie en ook over ombouwen op gas.
Maar waar vind ik dan de info over het vermogen van het aggregaat in verhouding tot de capaciteit van de HH-accu's?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Frank.fjph »

Als je alle verliezen even verwaarloosd dan heb je met de basis natuurkunde van de middelbare school genoeg:L

Vermogen : (Watts/Kilowatts) = V x I (spanning x stroom)
Energie: (KWh Wh ) = vermogen x tijd

Verder is het handig om te weten dat de capaciteit van een accu in Ah ( = A x h of Amp x tijd) wordt uitgedrukt en als je dat vermenigvuldigd met de spanning van de accu (meest 12 V ) dan heb je d energie die in acccu zit : let op dat je bij startaccu slechts 20% van de cap. er uit mag halen en een semitrac. 50%

Hiermee en een rekenmachine kun je heel veel vragen of ideeen oplossen.

Frank
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Ruud Adam »

Frank, iik weet wel (ongeveer :P ) hoe ik die berekeningen moet maken.
En anders Google en Wikipedia erbij, of goed door dit forum spitten.

Maar mijn vraag houdt meer betrekking met het volgende:
Als mijn accu leeg is, en ik wil hem met een aggregaat opladen...
Moet ik dan inderdaad zoals PaulV (alias Paul87400) zegt niet vol gas erop, maar maximaal opladen met slechts 10% tot 20% van de accucapaciteit per uur?

Stel dat ik (of de TS) een accu-pakket heb van 1.000 Ah.
Als die leeg zijn (50%) dan moet ik dus 500 Ah bijladen.
Volgens Paul zou ik dat moeten doen met niet meer dan 10 tot 20& van de accu-capaciteit per uur.
Oftewel 100 tot 200 ah per uur.
Niet meer want dat is volgens Paul niet goed voor de accu's.
Dus dan ben ik minimaal 2,5 uur (theoretisch) aan het bijladen.

De vraag gaat dus over: Klopt het dat je inderdaad slecht met maximaal 20% van je accu-capaciteit per uur mag opladen?

Als je inderdaad die maximum-bijlaad-grens van 10 tot 20% moet aanhouden....
Dan zou ik (of de TS) bij een accu-pakket van 1.000Ah aan een aggregaat van 2.500W toch voldoende moeten hebben?
(200A x 12v = 2.400W... toch?)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Admin »

Dag Ruud,

Paul heeft gelijk met zijn maximale (en ook wel minimale, als je niet onbeperkt de tijd hebt) laadstromen. Er zijn uitzonderingen (kijk naar Anton's tractie-accu's), maar je kunt veilig de waarden van Paul aanhouden.
Overigens klopt je tijdsberekening sowieso niet, want helaas verloopt het laden niet lineair. Naarmate de accu voller raakt, zakt de laadstroom.

Oftewel 100 tot 200 ah per uur. Dat is een wat ongelukkige manier om 't op te schrijven. Je bedoelt "100 tot 200 A gedurende een uur".
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Maxer »

Het is ondoenlijk je generator 5 uren te laten draaien, of je moet ww3 uit willen lokken met je buren en dus moet het 2x zo snel. Zal je accu misschien een half jaar korter meegaan. So what? Camperen kost nu eenmaal geld. Je startaccu wordt ook met een noodgang door de dynamo opgeladen en die gaat ook jaren mee dus in de praktijk zal het met die tractie accu's wel meevallen want die kunnen wel ergens tegen. Ik zelf lig er niet wakker van en heb een 100 A dynamo aan een Subaru motortje gehangen, zie http://touringcamper.nl/webmaster/Bouw_ ... achine.htm
Dat zal ook wel te snel gaan laden. Uitgerekend heb ik het niet maar ik vindt het goed. De spanningsregelaar zal er wel voor zorgen dat de accu's niet gaan koken en dat is wel belangrijk.

Dat inpakken van een aggregaat moet je mee oppassen want die dingen zijn luchtgekoeld en worden snel te heet als er niet voldoende koele lucht wordt aangevoerd. Mijn Kipor diesel die ik tot voor kort had werd ook te heet ondanks 2 ventilatoren in de ruimte en veel aan- en afvoer. Die dingen zijn voor buiten gebruik gemaakt en kun je niet zomaar binnen laten draaien. Ook de generator wordt dan al snel te heet en als die stuk gaat is het kassa. De enig goede oplossing is een watergekoeld aggregaat maar die zijn peperduur. Of je moet net als ik er zelf een bouwen. Zo moeilijk is dat niet.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Anton »

Hoi,

Kleine opmerking mijnerzijds, bij traxibatterijen word de capaciteit opgegeven in 5 uurige ontlading.
Met andere woorden eentje van 1000 ah leverd dus 5 uur lang 200 ampere en is dan leeg.
Hij moet dan weer opgeladen worden met een 200 ampere of iets meer, de constuctie van een traxie laat dit wel toe.
Daarbij als ie helemaal leeg is heeft ie een cyclus gedaan.
Das niet zo erg maar de prijs van een tractieaccu word ook bepaalt door het aantal cycli wat ie aan kan.
Tussentijds op en of bij laden verlengt de levens duur aanzienlijk.
Mooi is ook als je een lader hebt die de accu ook naar wens kan schoonborrelen, hij is dan ook echt 100 % geladen. En niet zo als normaal in een auto 80 % ivm het onstaan van knalgas.
Hij moet dan wel in een goed geventileerde ruimte staan.

Gebruik de zoekfunctie, er is meer te vinden over accu's op dit forum.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Leo »

Toevoeging aan het verhaal van Anton:
Tractiebatterijen MOETEN zelfs op z'n tijd borrelen/koken.
De constructie is namelijk zodanig dat na verloop van tijd het (zwaardere) zwavelzuur naar de bodem zakt. Wat dus inhoudt dat de bovenste laag accuvloeistof voornamelijk uit water gaat bestaan. Daardoor worden de platen aan de bovenkant niet meer voldoende geladen.
Door het geborrel wordt de accuvloeistof weer homogeen van samenstelling en laden de platen weer overal gelijkmatig op.

Tractiebatterijen zijn in mijn ogen de beste batterijen die er bestaan.
Maar voor een camper hebben ze dus 2 nadelen:
*Ze moeten absoluut gasdicht gescheiden staan van de rest van de camper, want het opborrelende knalgas blijft link spulletje.
* Om de accu's te laten koken heb je een hogere spanning nodig dan normale dynamo-regelaars kunnen leveren.


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Johannes »

Leo, er zijn toch ook van die beluchtingsystemen , net als in een aquarium, om te zorgen dat het zuur zich goed mengt.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Anton »

Hoi,

Leo heeft meteen het geheim van de zelfontlading verklapt.
De soortelijke massa verschilt idd boven en onder door het zakken van het zwaardere zwavelzuur.
Wat er dan gebeurt is een spanningsverschil tussen onder en bovenkant plaat.
Er gaat dan een kleine spannig lopen in het inwendige zodat de accu langzaam leegloopt.
Das dus de zelfontlading eenvoudig vertelt.

Ik liet de accu ook altijd boven de gasspanning uitkomen dus lekker vol.
na verloop van tijd komt er een soort aanslag op de platen die je alleen met een hogere spanning er weer afkrijgt.
das dus ook het nut van borrelen.
De spanning die daar voor gebruikte liet ik oplopen tot een 35 volt (bij een 24 volt instalatie) dat dan een uurtje.
En bang zijn dat dat onder sluiting maakt tussen de platen, dat hoeft niet, de platen zijn tegenwoordig in wat men noemt "enveloppen"geplaats zodat er niets onderin valt.

Toen ik mijn accu kocht was ie 4 jaar oud toen ik het schip verkocht was ie 14 jaar oud en had nog 50 % van zijn capiciteit.
Bij aanschaf bleek dat er een cel stuk was ik heb er toen een nieuwe ingezet, das ook een voordeel.
Ik heb het al eens eerder gezegt: accu's blijven gokkasten je weet nooit wanneer ze stuk gaan, kun je dan een cel vernieuwen scheelt het weer in de kosten.
Nadeel zou kunnen zijn dat je ze in de winter niet zomaar aan hun lot kunt overlaten, zie de paar regels over zelfontlading.

Dan nog een laatste opmerking, vul ze altijd bij met gedemineraliseerd water !!
Dus geen condenswater uit de koelkast of gekookt water of ergens anders om dat het zo goedkoop is.
In Duitsland koop je 5 liter voor € 2.95 dus dat zijn de kosten ook niet.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Ruud Adam »

Admin schreef:Overigens klopt je tijdsberekening sowieso niet, want helaas verloopt het laden niet lineair. Naarmate de accu voller raakt, zakt de laadstroom.
Dit had Paul er ook bij verteld, maar had ik niet mee geciteerd :oops:

De hele vraagstelling was enkel bedoeld omdat Johan, de TS, best een groot aggregaat wil kopen.
Nu heb ik geen idee wat de capaciteit van zijn accu's wordt natuurlijk.
Maar als je de norm van Paul aanhoudt dan zou hij met een aggregaat van 5 KW een accu-pakket van 2.000Ah kunnen opladen.
Met eentje van 10 KW zelfs 4.000Ah.
Wil je het sneller doen (de Maxer-norm :P ) dan respectievelijk 1.000Ah en 2.000Ah.

Zelf zit er ook aan te denken om een flink aggregaat te kopen.
Maar ik wil niet te veel overcapaciteit want die dingen zijn aardig aan de prijs.
En natuurlijk ook geen ondercapaciteit.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door beatrix18 »

Zelf zit er ook aan te denken om een flink aggregaat te kopen.
En natuurlijk ook geen ondercapaciteit.
Afbeelding
Johannes

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Johannes »

Ik heb zeker iets gemist of zo, maar hebben jullie het nu over gelijkstroomaggregaten van 24 volt en ergens 200-300 ampere laadstroom?
Ik heb een 24 volt 180 Ampere gelijkstroomgenerator gebouwd voor een boot maar zulke dingen zet je niet zo maar in een camper.
Groet Pieter
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door beatrix18 »

Zelf denk ik dat Leo heel binnenkort met de tip komt om gewoon je, al dan niet verzwaarde/extra-, dynamo te benutten. :wink:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Leo »

Duh, ik blijf het niet herhalen.. :?

Wat maakt het trouwens uit hoe zwaar een aggregaat is?
Ik kan me voorstellen dat iemand nog ergens anders prik voor nodig heeft dan alleen voor accu's.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Aggregaat, geluidsisolatie en LPG

Bericht door Anton »

Hoi,

Het lijkt mij verstandig om eerst een energie balans te maken.
Dus wat je aan stroom denkt te gebruiken, dan weet je ook weer wat er in moet.
Je komt dan ook de (on) mogelijheden tegen.

Zelf heb ik de kleinste rode Kipor 650 watt mee, twee laders van 12 volt samen 35 amp.
en een accuset van 400ah, das alles sta nooit aan de paal.
En een klein zonnepaneeltje van 50 watt
Alleen als ik de scootmobiel meeneem dan loopt het stroomverbruik aardig op.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten