Dynamo upgraden

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Dynamo upgraden

Bericht door Knorkneutel »

Met alleen de dynamo worden de huishoudaccu's niet 100% bij geladen (80/85 %) Om 100% te halen moet ik ze aan de lader zetten.....
Nu wil ik dat mijn dynamo ook de juiste spanning geeft zodat de huishouaccu's voor 100% worden opgeladen. Nu dacht ik om zowiezo de dynamo preventief te reviseren (oude 2.2 diesel om615) en dan ook de spanning te verhogen... Is dat mogelijk? Is het zelf te doen of laten doen..... Of is een universele dynamo ook mogelijk (goedkoper)
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Dynamo upgraden

Bericht door dereiziger »

Je Dynamo heeft een bepaalde laadspanning b.v. 35 A dit is naar mijn weten niet te verhogen op de Dynamo zelf, wil je meer moet je een zwaardere dynamo hebben . ikzelf ben al een tijdje op zoek naar een 50 A ipv de 35 die ik er nu in heb zitten ..

mvg Ton
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Admin »

Knorkneutel,

Als je dynamo wel laadt, maar niet verder dan 80 %, heb je een spanningsregelaar van een te lage instelling.
De dynamo laadt, dus die is goed. Het is de spanningsregelaar dat 'm laat stoppen met laden bij een bepaalde spanning. Als je een regelaar hebt van 14.1, 14.2 of 14.4 V (veel voorkomende waarden) èn als je lang genoeg rijdt, komt je accu wel vol.

Of je regelaar extern is of in je dynamo zit ingebouwd, hangt van type dynamo en leeftijd af.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Archie

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Archie »

Je dynamo is bestemd om de lectra van de auto te voeden en de startaccu te laden. De laadspanning van de dynamo hangt daarmee samen. Die spanning verhogenis geen goed idee. Mogelijk is he vermogen van je dynamo te laag en om dat te verhogen moet je een zwaardere dynamo plaatsen

EN

geen enkele dynamo is in staat huishoudaccus voor 100 % te laden

tenzij dat je heel veel uren rijdt : Als je dynamo naast wat de auto zelf nodig heeft zeg maar 25A kan leveren en je hebt 250 Ah batterijen die je voor vijftig % ontladt mag je denke, aan 10 a 20 uur rijden om de batterijen terug vol te krijgen.

krn kan met minder uren toe komen als je bv een battery to battery lader plaats maar dan nog zal op vijf a tien uur rijden moeten rekenen
grts
Archie
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Detlev »

@ Ton: heb ik laatst gewoon bij Gerrit gehaald!
De 35A heb ik trouwens over en is te koop. (externe regelaar)
Mercedes 406 uit 1969
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Frank.fjph »

Er zou in Harderwijk een (auto-elektro) firma moeten zitten die dynamo ombouwde naar groter vermogen.......
Deze info is wel wat gedateerd, 1995 of zo

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Leo »

Archie schreef:Je dynamo is bestemd om de lectra van de auto te voeden en de startaccu te laden. De laadspanning van de dynamo hangt daarmee samen.
Totdat de regelaar minder goed wordt. Dan geeft hij een te lage spanning.
Aan je startaccu zul je dat niet direct merken, maar bij de HH-accu valt dat op omdat die meer ontladen wordt.


Die spanning verhogenis geen goed idee.
Valt wel mee.
De oude spanningsregelaars gaven 13.8V maximaal. Meestal wat lager.
Tegenwoordig zijn de regelaars allemaal boven de 14V, en gaat er geen accu kapot van.
Times are changing. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Anton »

Hoi,

Tegenwoordig is 14.4 volt een normale maximale spanning.
Bij nog hogere gaat de accu koken, borrelen.
Als dat te lang duurt kost het veel gedest. water en de levensduur van de accu gaat zeer snel achteruit, nog meer verhogen van de spanning is dus een slecht plan.

Het maxmale vermogen wat een dynamo leveren kan, word begrenst cq bepaalt door de grote van het blikpakket, waar de spoeltjes opzitten.

Wat weleens gedaan word is tussen de regelaar een of 2 diodes tezetten, die geven een spanningsval van 0,7 volt per stuk zodat de dynamo denkt dat ie er nog niet is en lekker doorlaad.
Heb je een gewone startaccu maar voor het hh gedeelte eenn traxtieaccu dan zou dit een oplossing kunnen zijn.
De accu moeten dan wel tijdens het rijden van elkaar gescheiden zijn!
Is de hogere spanning niet meer nodig dan kun je met een eenvoudig schakelaatje de diodes kortsluiten en de oude sitiuatie is weer terug.

Laad voorzichtig

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Archie

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Archie »

De huidige regelaars geven inderdaad een hogere spanning - en er zit dan ook een Ca-lood Accu in die wagens - die verdragen die hogere spanning omdat hun gasspanning hoger ligt dan bij de klassieke accu met antimoon-lood platen.
Grts
Archie
Johannes

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Johannes »

Vaak is een nieuwe universele dynamo goedkoper dan de oude te laten reviseren. Ik heb het dan wel over echt reviseren en niet alleen testen en schoonmaken.
Een goede vervanger voor de bosch 35 of 55 A dynamo is de YSKRA AAK 70A . Is bouwgelijk aan de Bosch, onderdelen zijn zelfs uitwisselbaar, waardoor montage eenvoudig is.
De Yskra heeft een hoge laadstroom bij 1800 toeren (35A-40A) en laad afhankelijk van de omstandigheden zelfs meer dan 70 A.
Op een accupak van 400AH staat hij bij mij soms 2 á 3 uur 65A in de HH accu's te laden.
(Meetwaarden uit de praktijk met dc-stroomtang en Fluke meter, bieden echter geen garantie voor dezelfde resultaten in andere omstandigheden.)
Mocht je dat overwegen kies dan voor een dynamo met een boutaansluiting voor de laaddraad en vervang de Bosch schuifstekker door een kabeloog, indien je een stekker hebt.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Dynamo upgraden

Bericht door jooph »

Hallo Pieter,

Wat voor spanning geeft die nieuwe 70A af?

Joop
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Vinz »

Ik weet niet of er zomaar antwoord op te geven is aangezien er factoren aanhangen zoals hoe veel je stroom gebruik je tijdens stilstand en of je met lichten aan rijd of niet. Maar hoeveel meer brandstof en vermogen zuipt zo'n grotere dynamo?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Anton »

Hoi,

Das uit te rekenen: een pk is gelijk aan 736 watt.
Even de zakjapanner erbij en je weet het.
Stel het rendement op 60 %

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Archie

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Archie »

Wel er van rekening houden dat het verbruik van de dynamo in vrijloop miniem is. De berekening Anton dus maken voor de stroom die je gebruikt niet voor het vermogen van de dynamo. In vrijloop zal het opgenomen vermogen van een grotere dynamo niet zo veel hoger liggen.
Grts
Archie
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ga er wel vanuit dat je meer rijd dan stilstaat, daarbij de berekening is een benadering.
Gewoon bedoelt om een beetje inzicht te krijgen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Archie

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Archie »

tEven scherper stellen:
de term vrijloop kan verwarrend werken - rijden of niet rijden maakt weinig uit, waar het op aankomt is of je stroom uit de dynamo onttrekt - zolang je dat niet doet loopt de dynamo vrij mee met het aandrijfsysteem, zogauw je echter stroom gaat onttrekken dan gaat de dynamo "remmen" op het aandrijfsysteem en moet de motor meer brandstof krijgen om het toerental re hanhaven.

Heb ook even de karakteristieke kurven van de Iskra alternator nagegkeken zie niet direct veel verschil met de vergelijkbare alternatoren van Bosch.

Grts
Archie
Johannes

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Johannes »

Voor het gewone wagenpark heb je de keuze uit 12 of 24 Volt boordelectra. En de dynamo die daarbij hoort is respectievelijk 14,4 of 28,8 Volt. Elke dynamo wordt geregeld door een spanningsregelaar. Die voelt aan wat de ladingstoestand van de acca is en zal de dynamo daarnaar afregelen. je kunt dus ook regelaars krijgen met bijvoorbeeld 13,8 Volt.
Dus de spanning heb je in twee varianten, 12 of 24Volt . welke je hebt is dus afhankelijk van de boordspanning.
Het laadvermogen is een heel ander verhaal, de oude Bosch K1 wisselstroomdynamo begon met een enorme 35A. Dat was vergeleken met de gelijkstroomdynamo onvoorstelbaar veel voor zo'n klein dynamootje. Tegenwoordig zijn er watergekoelde wisselstroomdynamo's van 250A.
In de Dusseldorfers zitten standaard de Bosch K1 van 35A of 55A. Wil je die vervangen door een grotere dan is de keus redelijk uitgebreid. Maar let op grotere dynamo's hebben ook een groter huis. De Bosch 90A is beduidend groter dan zijn kleinere broertjes en kijk voordat je zo'n ding aanschaft wel even of je hem op zijn plaats krijgt. In onze 409 kan die dynamo namelijk niet tussen de chassisbalken en het blok door, dus moet je de radiator eraf halen om hem op de plaats te krijgen.
Yskra is een goede degelijke vervanging en of je nu in de grafieken weinig verschil ziet , op de testbank zie je dat wel. En dan zie je dat die Yskra 70A met gemak ook 80A kan laden, maar wat voor mij belangrijker was hij blijft langer stevig doorladen. Terwijl de oude Bosch het na een uurtjeop 50A wel voor gezien hield ging de Yskra nog lekker even door met dik 60A.
Bij het repareren is mij wel opgevallen dat de statorwikkeling van Bosch weinig dikke draad heeft en de Yskra veel dunnere, daarbij ziet het er naar uit dat de veldspoel van de Yskra iets groter is dan die van de Bosch.

Over het algemeen kun je stellen dat je 1 PK nodig hebt voor 25 Ampere. Als je dan een 55A Bosch hebt die 50A laadt zou dat 2 PK aan motorvermogen kosten. Heb je een 90A bosch die 75A laad kost je dat dus 3 PK. Laden ze beide 25A kost je dat ook voor beide 1PK.

Soms hoor je dat een zwaardere dynamo niets oplevert, geloof me maar als je 400AH accucapaciteit hebt en je hebt de boel leeg dan heb je het veel eerder vol met een Yskra 70A dan met een Bosch55A.

Groet Pieter
Archie

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Archie »

Pieter

Ben je zeker dat die generatie van alternatoren de ladingstoestand van de battereien aanvoelt?
Heb je je gelegneheid om stroom spanningskurven van beide merken (bij gelijk vermogen) op te nemen .
Of gewoon de batterijspanning op het ogenblik dat de opname van stroom gaat teruglopen.

Moet je zeker gelijk geven dat het maximum vermogen van de alternator wel wat uitmaakt - natuurlijk onder voorwaarde dat de batterijen in staat zijn dat meerdere vermogen ook op te nemen.
Mijn ervaring is echter dat onafgezien van het alternatorvermogen bij klassiek opgebouwde batterijen de opgenomen stroom na vrij korte tijd begint terug te lopen. Dat heeft te maken met het chemische proces van de batterijen. Een uitzondering zijn bv de OPTIMA mzr spiraalvormig gewikkelde platen: die hebben voor hun capaciteit vrij dunne platen met een groot oppervlak.

Als er nu tussen alternatoren een duidelijk verschil is wat betreft doorladen dan is het waarom heel belangrijk. Heb je daar enige verklaring?

Er zijn wel speciale regelaars op de markt die op een alternator een pulsvormig verloop van de spanning instellen en die een veel voledigere lading veroorzaken. Niet direct nuttig als je maar een alternator hebt die en de batterijen en de rest van de wagen moet verzorgen. Wij gebruiken die wel met goed resultaat op boot - ze zijnontwikkeld voor ambulances ed en daar zit ookmeer dan één alternator in.
Grts
Archie
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamo upgraden

Bericht door winand »

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Johannes

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Johannes »

Archie,

De enige reden die ik kan bedenken is dat de Yskra AAK die ik heb een stator heeft met driehoekschakeling. Doordat de fases in feite parallel zijn geschakeld werkt dit stroomverhogend . Bosch K1 dynamo's , die een stator met sterschakeling hebben, werden wel eens omgebouwd naar driehoek waardoor je ongeveer 30% meer laadstroom krijgt. Je gaat dan van 55A naar dik 70A.
Een driehoekschakeling levert dus meer stroom bij dezelfde spanning dan een sterschakeling. Je krijgt daardoor dus ook een andere laadcurve.
Een sterschakeling is in feite een serieschakeling en dat werkt spanningsverhogend.

Groet Pieter.
Note, In de link die Winand heeft geplaatst is sprake van de AAK compact serie, die hebben een stator met sterschakeling.
Laatst gewijzigd door Johannes op 06 jan 2012, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Archie

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Archie »

Dank voor de info Pieter.
Grts
Archie
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Leo en Janet »

Quote: Een goede vervanger voor de bosch 35 of 55 A dynamo is de YSKRA AAK 70A

Als de laadstroom verdubbeld, kan de bedrading daar wel tegen? Die is tenslotte berekend voor 35A. Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Dynamo upgraden

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat zie je goed.
De doorsnede word bepaalt daar de stroom en de lengte van de kabel.
Zelf heb ik in mijn camper 16 kwadraat en dat bevalt goed.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten