Claxon MB609d

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Claxon MB609d

Bericht door wheelerik »

Na het inrichting van het elekrische huishoud gebeuren (met veel hulp en steun van dit forum!), bezig met de elektrieke puntjes op de I aan het zetten.
Betreft dus een ex-ambulance. Bij aankoop waren de zwaailichten en alles wat aan de hulpverlening deed denken verwijderd. Dus ook de sirene....

De claxon doet het dus ook niet, nu weet ik echter niet of de sirenes de claxon hebben vervangen toentertijd, heb geen aprte claxon kunnen vinden, alleen 2 afgeknipte 2 aderige draden waar de sirene ooit zat. Zekering (F6) is okay, originele schakelaar is aangesloten.

in zekeringen kast zit ook een groot relais voor het electrisch ambulance gebeuren (als ik het duits goed ontcijfert hebt, heb even geen foto), daar komen veel draden op uit.

de vragen:
-Is er een aparte claxon in ex-ambulance 609d?
-Kan de vorige eigenaar iets te rigoreus dingen verwijderd te hebben, wat het storingen zoeken vermoeilijkt??
-Wat te doen? Sowieso ambulance relais verwijderen en alle gerelateerde schakelaars verwijderen, om tot een "gewone" camper-bus te komen?
-Indien geen claxon, een claxon aansluiten op 1 van de sirene draden??

gr
erik
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Claxon MB609d

Bericht door Admin »

Ik heb nog nooit een hulpverleningsvoertuig gezien waarbij de sirene de claxon vervangt. Kun je middenvooronder helemaal niets vinden? Ook niet twee losse draadjes?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Claxon MB609d

Bericht door Frank.fjph »

Hoi

Normaal gesproken hebben blauwlichtvoertuigen gewoon een claxon, als ze geen spoed rijden moeten ze nl ook kunnen claxoneren.
Wel is de schakeling voor zwaailicht en sirene vaak op basis van een Hella schakelaar die de volgend functies kent:
1. alleen blauw-blauw
2. Blauw licht en de claxonknop bediend de 2-toon, die dan na een puls één hele cyclus aflooopt
3. Hoorn en zwaailichten continu beide aan

De gewone claxon is dan onderbroken, als men rucksichloos alle spullen , dus ook de spec schakelaar eruit slopen is dus de claxondraad ook nderbroken, daar waar voorheen de spec schakelaar voor de doorverbinding zorgde wanneer er geen blauwlicht gevoerd werd.

Dus dat wordt zoeken en de eindjes aan elkaar knopen,........... vaak kun je aan de kleur van de draden wel zien waarvoor ze zijn en een orig schema van MB maakt het een stuk makkelijker

Frank
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Claxon MB609d

Bericht door wheelerik »

Dank mannen... Het Hella relais zit er nog, en de speciale schakelaar ook.
Ik ga vanavond maar eens op draadjes jacht!
gr
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Claxon MB609d

Bericht door Leo »

Onder voorbehoud omdat ik 609 alleen van papier ken: In het dashboardkastje zitten de originele zekeringen.
F6 is van de gewone claxon. Al je nou even kijkt welke kleur(en) die draad heeft, dan zoek je niet helemáál in den blinde.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Claxon MB609d

Bericht door wheelerik »

Thanks Leo, die richting wilde ik idd op gaan.
Johannes

Re: Claxon MB609d

Bericht door Johannes »

Ik dacht zwart/geel van de zekering naar de drukknop en zw/ge van de knop naar de claxon. massa is bruin.

Groet Pieter
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Claxon MB609d

Bericht door wheelerik »

Verkeerd gezocht, claxon zit er idd, maar rechts bij koplamp.
De kleuren lijken op zwart/geel en bruin, onder het tectyl.
Draadje afgebroken bij de claxon, gefixed, weer een prachtige toetert!
Allen weer bedankt voor het meedenken!!!
Gr
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten