Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom probleem

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Elske85
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:52

Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom probleem

Bericht door Elske85 »

Hallo allemaal,

Een week geleden hadden wij al moeten vertrekken richting Italie en over een week moeten wij daar ook echt zijn omdat we daar een baan hebben. Inmiddels zijn ze al 5 weken bezig met onze Mercedes 406D bus (OM 615 motor). Apk heeft al de nodige duiten gekost en dan denk je dat je alles hebt gehad... mis. Volgens de garage was het contactslot doorgebrand en een gloeibougies kapot. Deze zijn vervangen maar een paar dagen later wilde de bus wederom koud niet starten. Wat bleek: weer een andere gloeibougie kaput en weer een contactslot doorgebrand. De vorige eigenaar zei ons dat er een versneld/nieuwer voorgloeisysteem in de bus was gezet. Blijkt dat er geen gloeirelais aangesloten lijkt te zitten, de bus heeft gewoon oude langzaamgloeiers en geen snelgloeiers en deze zitten zo geschakeld dat de voorste 12v krijgt maar daarachter krijgen de bougies veel te weinig stroom om goed te gloeien. De garage kijkt nu of ze het op kunnen lossen met gloeibougies met minder weerstand waardoor alle bougies evenveel stroom krijgen.

Toch blijf ik het vreemd vinden en me afvragen waarom het contactslot en bougies tot twee keer toe kortsluitingsproblemen hebben veroorzaakt. Is er zeer toevallig twee keer een gloeibougie kapot gegaan? Er zat geen eens een zekering op de gloeibougies aangesloten dus de garage heeft nu een zekering gemaakt. Deze is wel 40 ampere maar volgens mij moet dit zelfs 60 ampere zijn naar wat ik ergens las. Is 40 wel voldoende? En hoe zit het met dat met die geschakelde bougies en het ontbreken van het gloeirelais? Wie oh wie heeft tips of ideeen.

Wij snappen er inmiddels niets meer van. We hebben de vorige eigenaar gevraagd om tekst en uitleg wat ze precies hebben gedaan om die gloeitijd te verkorten en waarom. De garage moet het nu opnieuw uitvinden wat er is veranderd en waarom en dat kost ons ontzettend veel geld op het moment.

Iemand tips/ ideeen etc? Wij zijn ten einde raad!!!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet, Elske en Gaby
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Admin »

Hallo Elske en Gaby,

Ten eerste: welkom op dit forum.

Ik heb wel een idee. Sommigen zullen ervan gruwen, maar het is een pragmatische manier om toch op tijd in Italië te kunnen zijn.
Bus Startpilote kopen. Motorkap optillen, één persoon een seconde in de luchtinlaat spuiten, andere persoon starten met half gas, zonder gloeien. Lopen en rijden!

En dan kunnen nu verder alle kenners en ervaringsdeskundigen zich buigen over jullie contactslot en gloeikaarsen.
Als die gloeikaarsen met de sleutel bediend worden, lijkt me een relais ertussen wel op zijn plaats, anders kan je wachten op verbande contactveertjes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door karogegro »

Waar ik nieuwsgierig naar ben, of deze problemen spontaan begonnen zijn, of dat zich dit al eerder heeft voorgedaan.
toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Elske85
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:52

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Elske85 »

Hallo Ernst,

Bedankt voor je reactie! Zo'n busje Startpilote hadden we inderdaad al van de anwb gekregen. Hiermee hebben we hem mbv anwb inderdaad ook gestart om hem naar de garage te kunnen rijden. Denk dat zo'n busje voor onderweg ook wel meegaat haha. In noodgevallen moet je iets... hoe onchristelijk ook.

In het originele schema staat geen relais, maar er is vorig jaar door de oude eigenaar echter een "versneld" startssysteem ingebouwd om de gloeitijd te verminderen. Wat dat inhield wisten we dus totaal niet waardoor het nu zo lang zoeken is naar het probleem. Naar wat ik aan neem een oud forum bericht van hem en wat dus hoogstwaarschijnlijk over onze bus gaat begrijp ik dat hij ipv de bougies in serie een nieuwe parellele schakeling met nieuwe bougies heeft ingebouwd. Echter zat hier geen zekering tussen (inmiddels door garage een 50 amp zekering ingebouwd) en geen relais. Garage net aan de lijn en er wordt momenteel ook een 70amp. relais tussen gezet. Duimpjes draaien want dit is enorm stressen.... we willen weg!! We zijn zo goed als dakloos, het huis is onderverhuurd (gaan echt minimaal een jaar reizen) en de camper, wat ons enige huis is voor komende tijd staat alweer een aantal dagen bij de garage. 15 april in Italie halen we vast wel maar het is jammer van onze vakantie voor die tijd want we hadden vorige week al weg gewild. Maar we willen vooral onze bus begrijpen en zijn bang onderweg weer met dit soort problemen te staan. Hoort allemaal bij het avontuur van een oldtimer... das ook niet erg. Maar snappen wat een andere doe het zelver heeft gedaan aan je bus en het vervolgens in een andere buitenlandse garage moeten uitleggen is frustrerend. Gelukkig zijn we zelf ook best technisch en niet bang om dingen zelf te doen, het schort nog wat aan ervaring en aldoende leert men.... We zijn druk bezig deze bus te leren kennen en daardoor is alle hulp en info welkom!! :-)

groet, Elske
Elske85
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:52

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Elske85 »

Toine,

wij hebben de bus pas en bij het testrijden was het altijd meteen starten en lopen. Vlak na aankoop echter had hij al startproblemen, volgens de anwb te wijten aan een slechte accu. Toen is hij naar de garage gereden voor groot onderhoud en een nieuwe APK. Na wat reparaties heeft ie een nieuwe APK gekregen. Accu was volgens garage na ioniseren prima in orde, alleen was er kortsluiting geweest in contactslot. Deze is toen vervangen, net als de 1e bougie. De bus startte bij garage prima maar eenmaal een weekje thuis weer hetzelfde probleem. Weer terug naar garage en er bleek een andere bougie doorgebrand te zijn (3e), de kern was los van de huls, en wederom terugslag in het contactslot. Inmiddels, nieuwe bougies in parallel schakeling dus, weer nieuw contactslot en een 50A zekering ertussen maar nog steeds geeft hij terugslag van stroom en wordt er nu - op dit moment- een nieuwe relais ingezet.

Dus, we hebben de bus nog niet zo lang en van de tijd dat we hem hebben heeft hij een groot deel van de tijd bij de garage gestaan om hem voor te bereiden op onze grote reis (half jaar campingwerk in Italie, daarna hopelijk reizen door marokko). De binnenkant hebben we geheel gerenoveerd en de buitenkant gaan we nog doen. Dit is niet zo relevant voor het probleem wat we nu hebben maar even wat achtergrond info hahaha. Geeft wel aan, hoezeer we erop gebrand zijn de bus in orde te krijgen maar vooral ook alle nukken te leren kennen want het is en blijft gewoon een superleuke bus.

Gr Elske
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door karogegro »

Hebben jullie deze bus toevallig uit Monster (zuidholland) vandaan, een blauw/witte 406 met achterop een grote laadbak ?
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Elske85
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:52

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Elske85 »

Nee onze bus komt uit omgeving Utrecht.
Elske85
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:52

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Elske85 »

fotootje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door DVIII »

op een langzaamgloeier hoort een VOORSCHAKELWEERSTAND die de spanning omlaag brengt, die dingen zijn maar 1,2 volt en als je er twaalf volt opzet , staat er DRIE volt over de eerste gloeier , en dat is veel te veel spanning en brand deze eigenlijk meteen door.
fijn dat er uitvinders rondlopen zonder clou.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Leo »

Haal 'm eerst maar weg bij die garage, want dat zijn een stel prutsers die beter kunnen rekenen dan repareren.
Hoop blabla over weerstand terwijl het gewoon verkeerd zit aangesloten getuigt niet van vakmanschap.

Vervolgens draai je er 1 gloeikaars uit, je gaat naar een Bosch-servicecentre oid, en vraagt om vervangende SNELGLOEIERS.
Dat zijn stiften van ca 9volt en zijn gewoon verkrijgbaar.
Als je die eenmaal hebt sloop je alles weg wat met dat (oude) gloeien te maken heeft. Oude gloeiers er uit, nieuwe er in.
Je verbindt alle nieuwe gloeistiften met de + paralel aan elkaar. Daaraan verbind je een kabel naar aansluiting 19 op trekschakelaar(31), en klaar ben je.
Hoef je voortaan nog maar een paar seconden te gloeien en ze gaan niet zo snel kapot.
Stiften kosten iets van €20 á 25 per stuk ofzo.

Tekening:
Het oude systeem werkt met gloeispiralen van ca 1,2 Volt in serie (34).
De (controle)gloeispiraal (33) die op je dashboard zit werkt daarbij als voorweerstand.
Een kind kan de was doen, maar je garage blijkbaar niet... :z
ScreenShot001.jpg
Het volledige schema kun je hier vinden.

Owww, en als je je vakantie voortijdig wilt beëindigen moet je met Startpilot gaan werken. :evil:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Elske85
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:52

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Elske85 »

Leo bedankt! Het stroomschema had ik zelf inderdaad ook al gevonden. We hebben de bus vanavond inderdaad weggehaald bij de garage. Er zitten 4 gloednieuwe 9 volts bougies in momenteel, parellel geschakeld volgens mij ja. Er zit een zekering tussen van 80A maar bij elke keer gloeien knalt die er nog uit. Om dat te voorkomen wou de garage er een 70 of 75A relais tussen zetten. Dit gaan we nu morgen zelf doen. Die controle spiraal op het dashboard is stuk en zat al niet aangesloten.

Wat ons nog wel zorgen baart is dat net op de terugweg het acculampje bleef branden... waar dat nou weer vandaan komt.... al met al veel gezeur en hoewel we dachten ruim te tijd te hebben, begint de tijd nu wel een beetje te dringen.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Arno Z »

Mischien op het eerste gezicht een vreemd idee, maar toch:

Inladen, starten met startpilot (en dat kan niet heel veel kwaad als je gloeinstallatie niet werkt (sorry Leo)) en naar Duitsland rijden. Daar een Mercedes LKW werkstatt binnenrijden (ik ben ooit bij een nabij Hilden geweest).

Aangenomen dat je het treft met het bedrijf (ook daar heb je prutser) heb je voor een redelijk bedrag de boel gerepareerd; mijn ervaring met de Duitse vestigingen is verstand van zaken scherpe onderdeelprijzen, waarvan de meeste nog op voorraad ook.
Meestal wordt het beschouwd als pannenhilfe en wordt je direct behandeld.

Succes!

Arno
Elske85
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2012, 12:52

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Elske85 »

Starten doet ie, maar de zekering knalt er bij elke start (gloeien) uit. We hebben een zak vol zekeringetjes dus we kunnen ff vooruit haha. Maar we willen morgen toch even die relais erin gaan zetten. Dat moet met goede uitleg die we hebben gehad wel lukken. Dat acculampje.... geen idee nog. En ja, misschien moeten we onderweg wel weer op zoek naar hulp. Zo'n werkstatt zou dan handig kunnen zijn inderdaad, bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Leo »

Als een 80Amp zekering er uit knalt zit er een fout. Een relais plaatsen zonder de oorzaak op te lossen is niets anders dan symptoombestrijding, en dat is zo'n beetje het domste wat je kunt doen.
Die gloeiers trekken (uit m'n hoofd) iets van max 12A per stuk, wat dus 48A tezamen wordt.
Origineel zit er trouwens helemaal geen zekering tussen, dus waarom zou er nu opeens wél 1 tussen moeten zitten?

Een relais is heel best om je schakelaar/contactslot te sparen, maar eerst uitzoeken wat er fout zit.
Gewoon de draad vanaf de gloeiers volgen en kijken of die nergens sluiting maakt, tot de doorvoer naar binnen.
Het "instrumentenpaneel" krijg je alleen fatsoenlijk omhoog als je de kilometerkabel losmaakt van de teller (waterpomptang gebruiken).
Dan de stroomkabel weer verder volgen.
Doe jezelf nou een lol en zoek dit goed uit voordat je vertrekt. Beter een halve dag minder vakantie dan dagenlang in een Italiaanse garage.

Het acculampje gaat branden wanneer de dynamo niet meer laad.
Ook niet slim om zo maar mee te gaan rijden. Normaal gesproken is dan de regelaar aan gort, maar ik heb zo'n vermoeden dat je voorganger én de garage aardig hebben zitten wroeten en trekken in de elek.
Het zou me niets verbazen als er onder je instrumentenpaneel een stekker/draadje (half) los zit, of/en dat het daar een verschrikkelijke puinhoop is.
Het maakt mij niks uit of je onderweg 10 keer stil komt te staan of dat je hele bus uitbrand. Maar het is te voorkomen met een klein beetje werk. Het stelt allemaal niks voor.


Welkom in de wereld van ouwe bussies waar niets in 1 keer werkt zoals het moet, en weinig zit aangesloten zoals het hoort. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Detlev »

Erg leuk, zo'n dubbel forum hulp bij reparatie. 8)
Als jullie er nu nog niet uitkomen :roll:
Tekening van Pieter moet eigenlijk voldoende zijn. (andere forum)
Mercedes 406 uit 1969
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door DVIII »

ach onkunde , pas nog een bus opgelapt waar de "deskundige" alles had weggeknipt wat hij niet begreep, dus heel veel massa draadjes loshangend gevonden en weer aangesloten en , als door een wonder ging alles weer gewoon werken .
"catweasel' noemde het al "electrickery" , en als je de schakelaar bediende was je een groot tovenaar !! pssss pssss (voor de oudere jongere onder ons) :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door Admin »

GRIN

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door DVIII »

ik dacht het wel !!! :roll:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Ten einde raad met onze 73er 406D, gloei/ stroom problee

Bericht door HenkWarmenhoven »

"catweasel' noemde het al "electrickery"
http://www.youtube.com/watch?v=J1ho8di4ywQ

MAGIC!!!

Groet,
Touchwood :lol:

PS Het is catweazle
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten