2 losse draden dymano

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

2 losse draden dymano

Bericht door Auk »

Hallo allemaal een vraagje
ik rijd een mb 407 om616 motor
bij de garage konden ze mij niet helpen en zijden je accu is stuk nieuwe kopen
nog geen half jaar oud.
want hij laad niet op zeggen ze.
nu zie ik vanaf mijn dynamo 1 blauwe draad die bevestigt zit en 2 rode dikke draden doorgeknipt en loos daar hangend waarom geen idee hoort niet natuurlijk
als ik er aan zit dan wil de bus de ene keer wel starten en de andere keer niet het lampje binnen brand dan wel maar wanneer je de trekknop uit trekt gebeurt er nix,effe aanzitten en dan weer wel.
dit probleem rijd ik al anderhalf jaar mee nooit problemen gehad na een garage bezoek blijkt er spanning op de 2 rode draden te staan.
en heb ik de genoemde start problemen,de berichten en topics schema,s heb ik gelezen maar snap er de bal niet van vandaar de vraag
mvg auk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Admin »

Dat er geen afgeknipte draden los horen te hangen, daar heb je helemaal gelijk in. Hier is een overenthousiaste leek met een zijkniptang aan het werk geweest...

Maar de verstrekte informatie is wel èrg beknopt.
- Probeer er achter te komen waar de rode en blauwe kabels naartoe lopen
- Wat zit er nu wèl aan de dynamo aangesloten? Foto?

FYI Normaal loopt er een dikke kabel (rood of zwart) van de B+ op de dynamo naar de dikste van de aansluiting op de startmotor (en vandaar een nog dikkere kabel naar de + accu).
Voor de min kan het een kabel (blauw of zwart) zijn of een gevlochten strip van het huis van de dynamo naar het motorblok en/of het chassis. Andere uitvoeringen zijn ook mogelijk.

Afbeelding
Dit is een heel algemeen schetsje, in werkelijkheid kan het er anders uitzien!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Auk »

bedankt voor de reactie
de blauwe zit idd vast en de rode op de foto ook op de dynamo die loopt door op een zwarte kabel die is voor zien van tape
ik ben bij de accu boer geweest en door laten meten hij vermelde dat de accu spanning te laag is om opgeladen te worden altans niet helemaal vol.
accu test in voertuig
spanning 12,68v
gemeten 727A
accuwaarde830A

starttest
spanning 11,08v normaal
laadspanningtest 12,53 laag
wat kan ik doen de accu is goed maar laad niet goed op ik rijd nu 1jaar en 2 maanden zo
mvg auk
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Admin »

Om te beginnen zou ik de accu uit de auto halen, controleren of er genoeg (gedemineraliseerd!!!) water in zit (net boven de platen) en een etmaal aan een lader hangen. Daarna nog eens controleren.

De spanning onder lading zou moeten stijgen boven de 13.8 V, tot uiteindelijk 14.4 V. Als je dynamo dat niet haalt, weet je nog niets van de conditie van de accu. Alleen dat er iets mis is met dynamo, spanningsregelaar en/of bekabeling.

de blauwe zit idd vast Waaraan?

de rode op de foto ook op de dynamo Dat is dus wat ik aan de bovenkant van de foto zie... En klopt het dat die zwarte naar de startmotor loopt?
Waarheen loopt de andere kant van die afgeknipte rode? Het lijkt erop dat er een slecht stuk kabel losgeknipt is, misschien isolatie ergens onderweg beschadigd? Kon jij meten dat er spanning staat op het losse eind? (Multimeter of testlampje tegen massa, natuurlijk als de accu weer is aangesloten).

Afbeelding
Dit is misschien wel mijn nuttigste stuk gereedschap!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Auk »

hi
de blauwe zit vast aan de dynamo
de rode aan de zwarte en in de dikke kabel naast de blauwe zitten 2 rode doorgeknipt met spanning erop
de waardes heeft de accuboer gemeten en uitgeprint met zijn apperaat zowel binnen als buiten de bus
de accu is uit de bus geweest gecontroleerd ,aan de lader en laad netjes op maar zodra in de bus andere waardes
wellicht nieuwe kabels trekken zonder bruik etc
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Admin »

Auk schreef: de blauwe zit vast aan de dynamo
Staat er iets bij die verbinding? Want "vast aan de dynamo" zegt niet zoveel... En waar gaat de andere kant naartoe?
de rode aan de zwarte en in de dikke kabel naast de blauwe zitten 2 rode doorgeknipt met spanning erop
Aha, deel van de verwarring is dat je het woord kabel gebruik voor zowel de eigenlijke kabel (die met een koperen geleider in het midden) als voor de mantel, waarin een of meer kabels lopen. En waar komt die spanning vandaan?
de waardes heeft de accuboer gemeten en uitgeprint met zijn apperaat zowel binnen als buiten de bus
de accu is uit de bus geweest gecontroleerd ,aan de lader en laad netjes op maar zodra in de bus andere waardes
Als je accu nog in goede conditie is na vele maanden lang niet voldoende opgeladen te zijn, heb je geluk (en een goede accu)!
wellicht nieuwe kabels trekken zonder bruik etc
dat zou je kunnen doen, maar dan ben je precies zo bezig als degene die deze puzzel veroorzaakt heeft. Ik stel voor dat je eerst in kaart brengt hoe het in elkaar zit. Daarna ben je (vermoedelijk) heel snel klaar.

Je zult toch echt eerst nauwkeurig het verloop van alle betrokken kabels moeten nagaan. Dus beide uiteinden! Daarvoor heb je een looplamp nodig, een opschrijfblokje en een stompje potlood. Enne... je krijgt er vermoedelijk ook nog vieze handen van.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Leo »

De blauwe komt origineel (met losse regelaar) vanaf het laadlampje Ernst. Heeft Auk alvast een beginnetje waar hij moet kijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Detlev »

Heeft er origineel soms een dynamo met losse spanningsregelaar opgezeten?
Had ik ook en als je er dan 1tje inzet met ingebouwde sr hou je kabel over.....
Mercedes 406 uit 1969
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Auk »

het is een heerlijk dagje hiervoor warm een koud briesje onder de bus eigenlijk best aangenaam....
liever in me stoel met een koud biertje :lol:

hierbij een schema gemaakt van hoe de draden lopen
de 2 rode/zwarte draden vanaf de dynamo gaan naar een blokje met koelribben gemonteerd onder het oliefilter
vandaar splitsen 2 draden zich richting accu 1 op de plus en de ander in een stukje tape loos.
de blauwe gaat naar de startmotor en vandaar de dikke accu kabel.
het is een revisiemotor dus alles is ooit doorgeknipt geweest denk ik
wellicht zit er vocht achter het tape kan dat een oorzaak zijn
mvg auk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Admin »

Hi Auk,

Het begint mogelijk wat te dagen. Een tekening zegt meer dan 372 woorden!

- Staat er een naam, nummer of andere identificatie op dat "blokje met koelribben"? Of kun je daar een foto van posten?
- Is het een camper en heeft er ooit een huishoudaccu in gezeten?
- Kan 8+ misschien een slordig geschreven B+ zijn?
- Zit de blauwe draad op de dynamo op dezelfde schroef als de twee rode draden?

Vocht achter het tape kan IMHO niet jouw probleem (onvoldoende laadspanning) verklaren.

Alweer een heleboel vragen! Ik hoop met de antwoorden iets zinnigs te kunnen adviseren.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Auk »

hallo
het nummer is niet meer te lezen wel een foto gemaakt.
het is een camper ja en er heeft een hh accu in gezeten is ook weer de bedoeling.(dat is ceker het losse draadje bij de accu om de 2de op te laden)
8 een b is wellicht mogelijk maar dan wel een slecht b maar ik sta er voor open lijkt alleen wel het meest op een 8.
de blauwe zit in een soort klikje en volgens mij wel samen met de rode op die plaats naar binnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Admin »

@Leo
Ik ben er nog niet uit hoe die blauwe op de startmotor terecht is gekomen.
Ik stel voor: dat diodeblok er voorlopig tussenuit, dan is de laadspanning vermoedelijk weer OK.

@Auk
Afbeelding
Ziet je dynamo er zo uit? Ik bedoel precies zo.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Auk »

niet precies de dynamo is anders
de blauwe krijgt een andere route
ik heb niet goed genoeg gekeken de blauwe gaat vanaf de dynamo een kabel in met de 2 afgeknipte rode draden de blauwe gaat echter verder onder de bus door beetje verscholen righting het stuur en omhoog de bus binnen uitkomend achter de kilometer teller controle lampjes etc
mvg
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Admin »

OK, dat is wat Leo al voorstelde!

Ik probeer een schetsje te maken. Nu heb ik logé(e)'s uit Amerika, dus ben even met andere zaken bezig.

Wordt vervolgd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Auk »

hi ernst
bedankt alvast voor het meedenken en de rest ook
ik wacht het even af, neem de tijd met je loge ook belangrijk ik denk niet dat de bus morgen uit elkaar valt hiervan
fijne avond auk
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Admin »

Toch maar even tussendoor een schetsje gemaakt. In jouw stijl, hoop dat het duidelijk is.

Hier is mijn voorstel:
- Min van de accu losmaken.
- De draad van het "blokje met koelribben" naar de accu + pool losmaken van de accupool.
- Ik ben geen liefhebber van kroonsteentjes, maar als het er stevig uitziet, vooruit dan maar...
- De dubbele zwarte draad haal je los van het "blokje met koelribben" en sluit je aan op de startmotor, op dezelfde schroef waar de accukabel + pool op zit.
- Het "blokje met koelribben" verwijder je, compleet met de twee resterende draden (één die je hebt losgemaakt van de + accu, één die afgeknipt is).
- Blauwe draad die aan de dynamo vast zit, laten zoals-ie is. Tenminste: als je je contactsleutel omdraait, gaat er een rood lampje branden, dat uitgaat zodra de motor loopt?
- Min accu weer aansluiten.
Klaar.

Om te testen, moet je een multimeter aansluiten op de accu. Als de motor draait en je geeft een beetje gas, moet de spanning hoger zijn dan die 12.68 V die de accuboer heeft gemeten.

FYI Het "blokje met koelribben" is een diodeblok, dat ervoor zorgt dat de energie van de dynamo (eigenlijk heet zo'n ding een alternator, maar dit terzijde) gelijkelijk naar de startaccu en naar de huishoudaccu gaat, maar dat er, als je stil staat, géén stroom kan lopen van de startaccu naar je binnenverlichting, TV, koelkast, waterpomp, computer en wat je verder zoal hebt, zodat je 's morgens niet wordt geconfronteerd met een platte startaccu.
Het nadeel van zo'n diodeblok is dat de spanning aan de uitgang wat lager is dan de spanning aan de ingang. Daardoor komt je accu nooit echt vol. Precies wat de accuboer constateerde.

Tegen de tijd dat je weer een huishoudaccu gaat installeren, hebben we het wel weer over het hoe (en waarom).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Auk »

hi ernst als ik jou schema zo bekijk denk ik zelfs persoonlijk dat dat de orginele verbinding was aangezien de 2 losse rode draden en die nu aan de zwarte zitten los komen en weer aan de rode komen die al aan de startmotor zitten
word het weer de oude staat denk ik bedankt voor de info alvast en het mee denken
mvg auk
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Auk »

misschien een rare vraag maar als ik dat losse draadje zeg maar de b+ die naar de accu bak loopt en nu loos hangt bevestig op een hh accu laad die dan ook bij en ben ik dan eventueel de te lage spannigsverlies kwijt.
of kan het draadje ook op de startaccu dan komen er 2op te zitten of is dat te veel spanning lijkt natuurlijk nutteloss 1 draad zou voldoende moeten zijn
ik ben een leek in electra alle hulp is welkom
deze vragen omdat ik de 2de accu wil aansluiten deze staat er al naast

mvg auk
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Admin »

misschien een rare vraag maar als ik dat losse draadje zeg maar de b+ die naar de accu bak loopt en nu loos hangt bevestig op een hh accu laad die dan ook bij

Ja, maar geen van beide komen ze dan vol.

en ben ik dan eventueel de te lage spannigsverlies kwijt.

Nee, dat niet. Jammer!

of kan het draadje ook op de startaccu dan komen er 2op te zitten of is dat te veel spanning lijkt natuurlijk nutteloss 1 draad zou voldoende moeten zijn
ik ben een leek in electra alle hulp is welkom

Dat heeft niet zoveel zin. Je krijgt in theorie een iets hogere spanning, maar nog steeds niet genoeg om je accu naar 100 % te laden.

Ik zou even wachten met je huishoudaccu tot je zeker weet dat je startaccu goed laadt en niet stiekem leegloopt...

Daarna bespreken we de verschillende mogelijkheden. Het diodeblok heeft bewezen in jouw geval niet goed te werken. En ik vermoed dat het aanpassen van de laadspanning van de dynamo iets te hoog gegrepen is, aangezien je zelf al zegt een leek in electra te zijn :cry:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door DVIII »

zonder nou alles weer op zijn kop te gooien , Ernst adviseerd juist , houd dat koelribbending er tussenuit , dat doe je door alle draden die eraan zitten lost te maken en alleen de auto (is draad van de accu +) en de B+ draad van de dynamo(alternateur) te verbinden. de huishoudaccu draad maak je los en tape je af zodat die nergens tegenaankomt. de blauwe draad is naar het zo uitziet de D+ , daar moet via het contact , en een lampje 12 volt op komen te staan. dit stroompje komt altijd naar de dynamo toe , ook in het geval van een zg. buiten-regelaar. die heb je niet maar ooit zat er wel zo een in jou bus . Dus er moet ergens een normale draad naar je dynamo gaan die via het contact pas spanning geeft als het contact aanstaat. als je die draad tegen de massa (min) houdt gaat in het dashboard het RODE lampje branden. ik vermoed dat er een handige jongen de laadstroomdraad rechtstreeks van de 12 volt van de startmotor heeft afgetapt, maar dan kan je niet zien of de dynamo wel laadt en als je niet rijdt loopt er altijd een stroompje weg . dat stroompje wordt normaal door je contactslot onderbroken al je er niet mee rijdt !. Maar in jou geval is het een soort noodoplossing die niet werkt op de lange duur !
dat er bij de dynamo twee rode draden niet mee doen , terwijl er wel spanning op staat heeft te maken met het feit dat in de normale situatie de laadstroom ( B+ ) vanaf de dynamo naar de auto (dashboard) en naar de accu gaat , en dan meestal via de startmotorkabel . om het koelribbending (scheidingsrelais) toe te passen is voor de handigheid de boel zoals die hoort maar doorgeknipt , en vervolgens ondeskundig weer aan elkaar gerommeld , waardoor er nu belangrijke draden niet goed aangesloten zijn en naar het lijkt verbonden met een kroonsteen. die kroonsteen moet in goede werking van de dynamo dik 35 ampere kunnen weerstaan
en onder de auto in weer en wind gaat dat meestal niet lang goed. daardoor mis je ook weer een goed contact. succes !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Auk »

sorry voor de late reactie
ik was erg druk wielen eraf remmen schoongemaakt en opgeschuurt nieuwe handremkabel en stuurkogel erop
de 2 draden zitten verbonden doormiddel van boutjes en dan tape eroverheen.
als ik het goed begrijp de draden los halen in de juiste volgorde zoals boven beschreven en dna weer in de oude staat herstellen.
kan ik het diodeblok nog gebruiken in de accubak want wil wel mijn hh accu opladen via rijden
mvg
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Admin »

Lekker bezig!

Het diodeblok heeft bewezen in jouw geval niet goed te werken. En ik vermoed dat het aanpassen van de laadspanning van de dynamo iets te hoog gegrepen is, aangezien je zelf al zegt een leek in electra te zijn.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: 2 losse draden dymano

Bericht door Auk »

hallo
sorry voor de late reactie ben inmiddels even een rondje frankrijk geweest de alpen cote aan het zuur atlantische oceaan
etc het blijft een mooi land frankrijk.
even ontopic.
de draden heb ik nog eens goed nagekeken alles is weg gesloopt en terug geplaats zoals hierboven beschreven
het werkt de accu word goed opgeladen het probleem lag bij het diodeblok kapuuut.
bedankt allen voor het meedenken
groetjes auk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten