2e dynamo gemonteerd

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
willem van der ziel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:23

2e dynamo gemonteerd

Bericht door willem van der ziel »

Hallo camperaars
Ik heb op de Magirus Deutz Mercur een wisselstroomdynamo gemonteerd. Deze wil ik aansluiten en dat is niet zo'n probleem. Ik wil de oude dynamo (gelijkstroom) compleet aangesloten laten en alleen de V-snaar demonteren.
Kan dit problemen opleveren als beide dynamo's compleet aangesloten zijn en de wisselstroomdynamo in werking is. :?: Van de gelijkstroomdynamo kan ik eventueel ook de stekker demonteren (waterdichte afsluiting tussen bekabeling en dynamo) De Mercur is een 4x4 truck dus ook zal er wel eens een waterdoorwading zijn.
Groeten Willem van der Ziel :)
Johannes

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door Johannes »

Hallo Willem,
Dat zal voor de wisselstroom dynamo geen probleem zijn. In feite is de gelijkstroom dynamo van het elektrische systeem afgeschakeld als die niet laad. In de regelaar voor die gelijkstroom dynamo zitten 2 relais die allebeide uit staan en met name 1 daarvan om te voorkomen dat er stroom terug loopt door de dynamo.
Het zou wellicht wel verstandig zijn om de gelijkstroom dynamo spanningsloos te maken.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door Maxer »

Ik denk dat het zelfs geen probleem is als je ze alle twee aangesloten laat. De wisselstroom dynamo levert immers gewoon gelijkstroom aan de accu middels een ingebouwde gelijkrichter. Die weet echt niet dat er nog een antieke gelijkstroom dynamo mee draait want zo slim is ie niet. Ik heb ook wel eens de busdynamo en de extra dynamo gelijktijdig de HH accu's op laten laden (als het ff vlug moest) en geen problemen geconstateerd. Overigens, waarom sloop je dat oude ding er niet gewoon vanaf? Die nieuwe kan echt wel tegen een beetje water!
willem van der ziel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:23

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door willem van der ziel »

Hoi Johannes en Maxer
Bedankt voor de antwoorden. Met de Mercur ga ik richting Zuid-Spanje. Ik laat de auto daar staan als we er in een week of vijf ( hopelijk veel off-road) aangekomen zijn. Daarna gaat het ( maanden later ) waarschijnlijk richting Marokko. Ik moest voor de aandrijving van de wisselstroomdynamo een extra poelie monteren. Deze zit gemonteerd op de poelie van de compressor. Gaat de compressor om de één of andere reden kapot ( lagers ) dan kan ik de wisselstroomdynamo niet meer aandrijven. Ik kan dan de v-snaar van de gelijkstroomdynamo monteren en heb dan toch weer een werkend laadsysteem. Ik kan zonder werkende compressor rijden omdat de Mercur een hydraulisch remsysteem heeft met een bekrachtiging door luchtdruk. Ik sta dus niet stil als het luchtsysteem de geest geeft. Ik probeer het zo te bouwen dat er zo min mogelijk redenen zijn waarom ik niet zelfstandig verder zou kunnen rijden.
Nogmaals bedankt, Gr Willem
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door Grumble »

Slim! :up:
willem van der ziel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:23

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door willem van der ziel »

Hallo allemaal
Ik zit vandaag even met het electrisch schema om de gelijkstroomdynamo af te koppelen en de wisselstroom aan te sluiten maar zie op de wisselstroomdynamo zelf geen aansluiting voor het laadlampje. Als ik het zo zie dan zie ik alleen maar een aansluiting BAT. Hmm.... misschien iemand een idee want ik hoor elders dat dit wel nodig zou zijn.
Toch nog even slimmer zien te worden dus.
Gr Willem
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door deutz »

Willem, geen D+ op je dynamo? is het er wel een met een interne regelaar?
Kan nog een gedateerde zijn met een externe regelaar!
gr.Jan.
Johannes

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door Johannes »

Welk merk en type dynamo heb je?

Pieter
willem van der ziel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:23

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door willem van der ziel »

Hoi , ik ben er uit. Ik heb een Delco type 200 en die heeft alleen een aansluiting voor de BAT. IK maak een 16 mm2 draad tussen de BAT-aansluiting en de startmotor. Boven op de dynamo zit een stekkertje waarmee je "volt"kunt regelen. Deze verzorgt kennelijk ook een doorverbinding waardoor de dynamo zelfopstartend is. Even de rode 51b draad tussen de externe regelaar van de gelijkstroom dynamo onderbreken en de zaak is bijna geregeld. Daar het laadlampje niet meer werkt kan er een voltmeter voor een 24 volt installatie gemonteerd worden als controlemiddel. De V-snaar van de gelijkstroom even demonteren en het geheel kan als reserve aanwezig blijven. Binnenkort is er weer sleuteltijd om het te realiseren. Groeten Willem :mrgreen: :up:
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door deutz »

Groot monteur die Willem!! :wink:
gr.Jan.
Johannes

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door Johannes »

daar bovenop zitten niet toevallig twee lipjes die op het achterschild met 1 en 2 genummerd zijn? Indien dan is 1 het controle lampje en 2 is de sensor voor de regeling, oftewel + accu.

Groet Pieter
willem van der ziel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:23

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door willem van der ziel »

Johannes, ik ga nog even kijken of dit inderdaad zo is. Ik laat het nog even weten. Gr Willem.
willem van der ziel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:23

Re: 2e dynamo gemonteerd

Bericht door willem van der ziel »

Hoi allemaal
Er staat gezien vanaf de bestuurderszitplaats inderdaad een 2 links van het doorverbindblokje en een 1 rechts van het blokje. Uiterst rechts staat nog een R. In plaats van het doorverbindblokje kan ik dus twee extra draden aanbrengen waardoor het laadlampje weer zijn taak op zich kan nemen. Er zitten onder het doorverbindblokje vier aansluitingen in een vierkant. De linker zijkant en de achterste zijn doorverbonden dmv van het blokje. Groeten Willem
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten