12.3v op startaccu

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

12.3v op startaccu

Bericht door Dennis en Nancy »

Startaccu van de benzine 409 afgelopen weekend volledig geladen en staat nu weer met 12.3V op de oprit.

Is van 2007 en het 'indicator' lampje op de accu is uit.

Nieuwe kopen?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12.3v op startaccu

Bericht door Admin »

12.3 V is wel aan de lage kant. Weet je zeker dat er geen sluikverbruiker aan staat? Tachograaf? Schakelende omvormer?

Leeftijd zegt niet alles, het gaat meer om het aantal ontlaadcycli, met name diepe(re) ontladingen. Meestal zit dat bij de brandweer wel goed.
Als de motor vlot start op deze accu, zou ik 'm nu nog niet vervangen. Je kunt altijd kijken wat er gebeurt als het van de winter gaat vriezen. Een nieuwe accu zit er toch binnen een kwartier in?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 12.3v op startaccu

Bericht door Dennis en Nancy »

Er zit geen tacho in en verder staat er ook niks aan. Geen electronica in de Taat-tuut.

Ga het inderdaad even afwachten. kijken dan wel. Haal volgende week na de keuring de aansluitingen eens van de accu na het laden en kijk dan wel even of die z'n spanning houd.

Thanks.

Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 12.3v op startaccu

Bericht door paulv »

Voor het meten gewoon losgekoppeld houden gedurende een paar dagen na het opladen.
En natuurlijk kijken of je meter wel de goede spanning aangeeft, een tweede meter geeft hierover uitsluitsel. Nieuwe accu kopen kan altijd nog (zo veel mogelijk uitstellen :wink: )

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: 12.3v op startaccu

Bericht door winand »

Heb je al wel gemeten wat er voor spanning van je dynamo af komt?
M.a.w. is deze wel hoog genoeg om de accu op te laden?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: 12.3v op startaccu

Bericht door Yoni »

Heb je ook een massa relais?
Ken best veel mensen die daar veel lek stroom in hadden zitten, genoeg om een accu in 3 dagen leeg te trekken!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 12.3v op startaccu

Bericht door Frank.fjph »

Leeftijd van accu zegt weliswaar niet alles, maar dat de Brandweer een goed gebruiker is voor de accu betwijfel ik,....bij ons werden ze in de `benzineperiode` 2 jaarlijks vervangen... :shock: :shock:

Frank
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 12.3v op startaccu

Bericht door Dennis en Nancy »

dynamo geeft 13.9 als busje loopt. Alle zekeringen eruit van de extra brandweer toeters bellen en lampen baat niet. Blijft mooi op 12.3V staan
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12.3v op startaccu

Bericht door Admin »

In plaats van de zekeringen eruit, zou ik toch echt eens de minkabel losmaken op de accu. De plus kan natuurlijk ook, maar met de min mak je minder gauw sluiting. Zo bereik je wat Paul voorstelde.

Die laadspanning is niet spectaculair, maar houdt de accu wel overeind tot de volgende start.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 12.3v op startaccu

Bericht door Frank.fjph »

En als je een 22oV acculadertje hebt zou ik die er eens een paar dagen op zetten, met accuklem(men) los...
n af en toe eens kijken naar het spanningsverloop
En dan nog eens na 24 uur losgekoppeld

Frank
Johannes

Re: 12.3v op startaccu

Bericht door Johannes »

Hallo Dennis,

Er zijn twee typen regelars die toegepast worden,
1 die met een afregelspanning van 13,8 volt en,
2 die met een afregelspanning van 14,4 volt.

13,8 volt wordt veel gebruikt in situaties waar ten allentijde het gassen van een accu moet worden voorkomen.
14,4 in alle andere situaties.
Zou je een regelaar hebben die op 14,4 volt afregeld dan zou de voltmeter 0,5 volt afwijken. Als je dat bij 12,3 optelt kom je op 12,8 en dat is exact het voltage wat een goede en volgeladen loodaccu moet hebben.
In dat geval is alles dus prima in orde, behalve die voltmeter dan.

De oudere bussen hadden een dynamo met externe regelaar. Die regelaar zit in het frisseluchtkanaal bij je linker voet, als je achter het stuur zit.
Bij de nieuwere bussen is die regelaar achterop de dynamo geschroefd met twee M5 schroefjes. Het is een langwerpig wit kunstof plaatje met of een rechthoekig zwart doosje er op of een rond zwart plaatje. Daar staat de afregelspanning op gedrukt.
Als die regelaar 13,8 volt is zou je die kunnen vervangen door een 14,4 volt regelaar.

Groet Pieter
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 12.3v op startaccu

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok zal straks eens kijken. Heb errug weinig tijd gehad de laatste weken.

Bus start inn ieder gevakl toppie.

Meet zometeen ook even de accu van de skoda hier op de oprit als referentiekader.

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten