dynamo draden

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

dynamo draden

Bericht door pwaes »

Nog steeds ben ik druk bezig met het inbouwen van mijn electroblok. Ik heb bijna alle draden, nog eentje, de dynamodraad voor het laden tijdens het rijden.

Deze is in eerste instantie nergens los te vinden. Bij de startaccu zitten alleen een vingerdikke draad richting de startmotor. Waar eerst de huishoudaccu / EB heeft gezeten liggen twee 'loze' draden, maar deze krijgen gewoon spanning als de accu aangesloten is. Dat kan dan toch niet een dynamodraad zijn? Deze moet toch alleen stroom afgeven als de motor draait?

Vervolgens heb ik gekeken aan de dynamo. Daar is heel slecht bij te komen. Het lijkt erop dat er 3 draden uitkomen. 2 dikke en 1 dunnere. Deze zijn na ong. 5 cm allemaal vertakt, lijkt dus niet origineel te zijn.

Voor de duidelijkheid, het betreft een 207D (Mercedes) met OM616 motor.

Ik zit eraan te denken om de draden opnieuw te trekken. Die 2 dikke. Maar weet iemand hoe dit moet, of misschien waar ik de dynamodraad kan vinden bij deze campers? Wellicht een electraschema?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: dynamo draden

Bericht door dereiziger »

http://www.campertechniek.eu/images/406_schema.pdf

ff de zoekfunctie gebruiken .. ;)
Afbeelding
Johannes

Re: dynamo draden

Bericht door Johannes »

Voor jouw uit ons bestand

Afbeelding

Je ziet dat er 2 X B+ en 1x D+ uit de dynamo ( G2 ) komen. Standaard gaan die twee B+ naar aansluiting 30 Op de startmotor.( M1 )(of wellicht naar een stekker ergens )
Als het een Bosch 50A 12 Volt dynamo is zit er achterop de dynamo een zwarte stekker waar die drie draden in zitten.
Die stekker is geborgd met een stalen veer/beugel er overheen.

De B+ draden uit de dynamo staan altijd onder spanning. Ze zitten immers op de pluspool van de accu via de startkabel.
tenzij er een diodebrug of Fetscheider is gebruikt. dan gaan die twee draden niet naar de startmotor maar naar die diodebrug.
Vandaar gaan ze dan naar de HH accu en de startaccu.
De D+ (blauw) staat spanning op als de dynamo gaat laden.
Een diode brug houd de spanning tegen en voor de diode brug richting de dynamo staat dan alleen spanning als de dynamo laad.

Succes Pieter
Laatst gewijzigd door Johannes op 23 okt 2012, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: dynamo draden

Bericht door Frank.fjph »

Mogelijk dat vraagsteller ook doelde op de D+ draad: en dan zie je ook dat die zich vertakt, en uit het hoofd gaat die draad naar het relais dat de remvloeistofnivocontrolelampje....(3 x woordwaarde :lol: ) bediend.
Die draad wordt dan ook voor een scheidingsrelais benut, waarvoor men een niet originele vertakking maakt
Frank
Johannes

Re: dynamo draden

Bericht door Johannes »

Ja daar heb je een punt Frank. Ik heb het aangepast.

Groet Pieter
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: dynamo draden

Bericht door Vinz »

Heb net me nieuwe dynamo ingebouwd en nu blijven dus de remvloeistofnivocontrolelampje en het dynamo lampje branden.. Wat heb ik verkeerd aangesloten?
Mercedes 813
Johannes

Re: dynamo draden

Bericht door Johannes »

En wat voor dynamo is dat ?

Groet Pieter
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: dynamo draden

Bericht door Frank.fjph »

Hoeft niet te betekenen dat je iets verkeerd hebt gedaan, kan ook zijn dat de dynamo niet goed functioneert, de D+ raad kruijgt dan massa via de dynamo.
De andere optie is dat je die D+ aan massa hebt liggen, dan heb je ook dit effect.
Gewoon even met voltmetertje aan de slag om eea uit te vin den

Frank
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: dynamo draden

Bericht door Vinz »

ooookee.... eerst zelf kijken dan pas vragen, dat is het nadeel als je even tussendoor op internet gaat :roll:
Had een draadje verkeerd aangesloten.
Mercedes 813
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten