hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Knorkneutel »

Ik heb 2 Halfords semi tractie huishoudaccu's van 105 Ah per stuk....Nu waren de accu's na een maand leeg in de stalling. Ik had wel een lekstroom van 0.1 ampere. Toch is dat wel snel voor 2 zulke grote accu's? Ze zijn ongeveer 2.5 jaar oud en altijd wel weer goed bijgeladen maar wel flink gebruikt met een zware audio installatie... Ze geven nog wel 12.5 volt na 5 minuten met een lampje aan. (of is er een betere test dan dit)
Zijn mijn accu's nou gewoon aan vervanging toe?
Het lekstroom probleem is nu wel opgelost misschien had het daaraan gelegen en was de stroom soms hoger...(radio contact aan en + op dezelfde draad en ik had ook niet echt goeie massa op de radio)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Admin »

Bij Halfords krijg ik altijd een vieze smaak in m'n mond. Maar dat zal wel aan mij liggen...

Even rekenen: 30 dagen * 24 h = 720 h; 720 h * 0.1 A = 72 Ah

Heb je het over twee accu's parallel, dus 12 V/210 Ah? Dan zou de ontlading zo'n 35 % mogen zijn. Stevig, maar niet catastrofaal.
Maar waren de accu's helemaal vol toen de wagen de stalling in ging?

Bij die accu's in serie (24 V/105 Ah) is 72 Ah wèl schadelijk voor de accu's!

Dat ontladingslampje, is dat een dashboardlampje of een koplamp? Dat maakt enig verschil...
Echte testers bevatten een zware weerstand. De accu moet helemaal opgeladen zijn. Dan een uurtje tot rust komen en dan zet je een bepaalde tijd die tang op de accu en kijkt hoe snel de spanning in elkaar stuikt. Als je de accu's een keer meeneemt naar een bona fide accuboer, testen ze ze graag voor je.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door DVIII »

ik vind de vraag wel erg krom op het probleem staan , als je de accu permanent ontlaad hoe lang gaat die dan mee, is een betere vraag
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Knorkneutel »

Het ontladingslampje was een van 0.9 ampere. De accu's waren helemaal vol en ze zijn parallel geschakeld.

Mijn zonnepaneel regelaar zit tussen het gehele stroomcircuit (behalve de auto versterker), het is een zo'n klein dingetje 12 ampere ofzo. Dus tussen de verbruikers en de accu zit dus eerst die zonneregelaar. Heb het ooit zo aangesloten maar is dat wel goed?

Als de massa ook niet goed was dan is de lekstroom toch hoger?... Want het was niet constant 0.1 maar begon eerst hoger met 0.33 ofzoiets
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Admin »

Knorkneutel schreef:Als de massa ook niet goed was dan is de lekstroom toch hoger?... Want het was niet constant 0.1 maar begon eerst hoger met 0.33 ofzoiets
Scheelt wel een factor 3!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Johannes »

De levensduur van een semietractie is mede afhankelijk van het aantal ontlaad en laad cycli . Daar bij is zeer bepalend tot hoever je de accu ontlaad.
Als je de accu's bijvoorbeeld maar 20 % ontlaad en daarna weer juist oplaad gaan ze bij wijze van spreken wel 2 keer langer mee dan als je ze steeds 50% ontlaad.
Ga je nog verder dan verkort dat de levensduur nog verder.
Zou je de accu's 80% ontladen dan is zelfs 2,5 jaar nog lang te noemen.
Dus de vraag is dan , hoe diep heb je die accu's steeds ontladen en hoe snel daarna en met wat voor lader heb je ze weer geladen.

Groet Pieter
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Knorkneutel »

De camper gaat thuis altijd direct aan de lader. Dat was een 7 ampere lader ... Heb altijd wel gezorgd dat ik de accu's niet helemaal leeg gaan.. Het is wel eens voorgekomen dat de accubeveiliging insloeg .
Sinds kort maak ik gebruik van aggregaat met 30 ampere lader. Dit zet ik ook zo veel mogelijk aan om de audio te voeden. Zou ik gewoon weer dezelfde type accu's nemen? Of beter AGM accu's ofzo?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Yoni »

AGM kan je wel een stuk verder ontladen dan die calcium dingen van de halfords en hebben een lagere zelf ontlading.
Maar moeten wel met 14.7V geladen worden.
Ook agm krijg je stuk door diep ontlading of slecht laden.
Wat heb je in godsnaam voor "audio" dat je een generator nodig hebt ik heb zelf ook een DLS versterker maar ik krijg mn accus never nooit niet leeg al staat het een hele dag hard aan..
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Admin »

Knorkneutel schreef:Heb altijd wel gezorgd dat ik de accu's niet helemaal leeg gaan.
Wat noem je "niet helemaal leeg"? En hoe bepaal je dat?

Mogelijk zit daar de oorzaak van je accu-probleem.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Anton »

Hoi,

En wat is de ontlaadstroom als je de audio draait?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Gino »

Knorkneutel schreef:Sinds kort maak ik gebruik van aggregaat met 30 ampere lader. Dit zet ik ook zo veel mogelijk aan om de audio te voeden.
Zeg gelijk ook even waarheen je dit jaar op vakantie gaat. Dan weet ik in ieder geval waar ik niet moet zijn ;-)
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Berthil »

Gino schreef:Zeg gelijk ook even waarheen je dit jaar op vakantie gaat. Dan weet ik in ieder geval waar ik niet moet zijn ;-)
Dat wil ik ook wel weten.

@knorkneutel:
Ik heb de eerste drie jaar ook praxis accus in de camper gehad, waarom: ze waren goedkoop.
Maar naar drie jaar hadden ze nauwelijks nog capaciteit en waren erg snel leeg,
Daarom toen maar goede accu's gekocht X-Tender van Centurion. Ze zij wel bijna een keer zo duur, maar gaan in iedergeval al een keer zolang mee en ik merk na 6 jaar nog geen achteruitgang.
Kortom goedkoop is vaak duurkoop.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Detlev »

Het hoe en waarom van die audio zal niet echt spannend zijn, waarschijnlijk festivals en zware grote PA...... 8)
Heeft niets met jullie vakantiebestemming te maken waarschijnlijk dus.
Mercedes 406 uit 1969
Johannes

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Johannes »

Als ik nou eens aanneem dat jij zo'n 20-25 ampère uit de accu's trekt met je spullen. En dan bedenk dat die 105 ampère calcium-calcium accu meer een startaccu is dan een semietractie en 50% ontladen voor die accu wellicht wat teveel is. Dan heb je dus minder dan 100Ah om uit die accu's te halen. Dat komt dan neer op 4-5 uur spelen.
Ik vermoed dat als je dat 100 keer gedaan hebt dat die accu's het wel goed vinden.
Als ik als voorbeeld de 100 Ah NRG semietractie van centurion neem dan is de capaciteit bij 20 uur ontladen 100Ah en bij 5 uur ontladen nog maar 80 ampère. je ziet dat hoe sneller je de accu onlaad hoe kleiner het af te geven vermogen wordt.
Dat zal bij de Halfords accu vast niet beter zijn.
Verder zegt centurion dat het aantal cycli als een accu tot 80% ontladen wordt nog maat 10 % is van het aantal cycli als de accu tot 10 % ontladen wordt.
Als mijn veronderstelling juist is over de ontlaadstroom dan hebben die accu's het helemaal nog zo gek niet gedaan.

Of je nu een ander type accu moet kopen? Er zijn beslist betere voor deze toepassing misschien is meer ook een oplossing.

Groet Pieter
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Knorkneutel »

Yoni schreef: Wat heb je in godsnaam voor "audio" dat je een generator nodig hebt ik heb zelf ook een DLS versterker maar ik krijg mn accus never nooit niet leeg al staat het een hele dag hard aan..

1000 watt rms vermogen wat ik gebruik voor feestjes
Admin schreef:
Knorkneutel schreef:Heb altijd wel gezorgd dat ik de accu's niet helemaal leeg gaan.
Wat noem je "niet helemaal leeg"? En hoe bepaal je dat?

Mogelijk zit daar de oorzaak van je accu-probleem.
Heb altijd gezorgd dat de stroom boven de 12 volt bleef, de accu bescherming is maar een enkele keer afgegaan.
Anton schreef:Hoi,

En wat is de ontlaadstroom als je de audio draait?

Groet Anton


Ik heb geen ampere tang
Gino schreef:
Knorkneutel schreef:Sinds kort maak ik gebruik van aggregaat met 30 ampere lader. Dit zet ik ook zo veel mogelijk aan om de audio te voeden.
Zeg gelijk ook even waarheen je dit jaar op vakantie gaat. Dan weet ik in ieder geval waar ik niet moet zijn ;-)
Dat is wel een goed idee een humeurige buurman wil ik niet hebben! :)
Berthil schreef:
Gino schreef:Zeg gelijk ook even waarheen je dit jaar op vakantie gaat. Dan weet ik in ieder geval waar ik niet moet zijn ;-)
Dat wil ik ook wel weten.

@knorkneutel:
Ik heb de eerste drie jaar ook praxis accus in de camper gehad, waarom: ze waren goedkoop.
Maar naar drie jaar hadden ze nauwelijks nog capaciteit en waren erg snel leeg,
Daarom toen maar goede accu's gekocht X-Tender van Centurion. Ze zij wel bijna een keer zo duur, maar gaan in iedergeval al een keer zolang mee en ik merk na 6 jaar nog geen achteruitgang.
Kortom goedkoop is vaak duurkoop.

Groeten Berthil.
Hmmmm de halfords huishoudaccu's zijn erg goed met goed prijs kwaliteit verhouding zoek het 1 en ander wel uit als ik iets koop. AGM accu's zijn niet te betalen zag ik wel.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door DVIII »

misschien moeten je feestgasten gewoon een euro'tje mee betalen in de pot , je bereikt er genoeg . en dan maakt het niet uit of je halfords blijmaakt of AGM
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Knorkneutel »

Heb gister avond de accu's vol geladen... Na een nacht en een dag gaf de multimeter 12.72 aan (mede door het zonnepaneeltje denk ik ).... Wat lampjes aangehad enzo en een halfuur rust een spanning van 12.7 volt... Klinkt goed toch?
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door deutz »

Misschien heb ik wel een oplossing voor je: ik heb hier een 100amp aggregaat 12 VOLt!!
Aandrijfmotor is een 5.5 pk Kawasaki 4-tact motor.
Daar kun je iets mee! is een eigenbouw met nieuwe 100amp auto dynamo.
Voorzien van een Volt en Amp meter als ook een toerenteller en urenteller.
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Hanomaad »

knor ik heb 2 soortgelijke accus als jou gekocht anderhalf jaar geleden. Niet van de Halfords maar wel met dezelfde specs (105Ah VDC31M calcium lood toch?). Ook omdat ze goedkoop waren en redelijk wat Ah. Maar je kunt die dingen maar voor ongeveer de helft leeg trekken zegt men, en dat heb ik vaak gedaan met mijn omvormer, tot het punt dat de spanning rond de 11.5V lag, en ik soms pas na een paar dagen weer kans had om ze op te laden. Niet altijd goed behandeld dus.

Ze zijn nu al bijna stuk. Als ik ze op zo'n 12.5V heb als ze helemaal geladen zijn, met een 3 traps 30A lader waar ik niet op bespaard heb, dan zijn ze na een week of 2 alweer rond de 12.0V. Het was in het begin wel aardig, toen kon ik er een dag of 5 mee werken inclusief de omvormer af en toe aan voor de laptop (90W inclusief verlies). Dat was dan ongeveer 100Ah.

De volgende accus gaan AGMs worden, net als die van je broer. Die kunnen zegt men wat leger getrokken worden en zijn bovendien kleiner van formaat. En een paar dikke zonnepanelen. Beginnen bij waar de energie vandaan komt.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Admin »

Het is beslist niet dat ik m'n stokpaard wil berijden (bereiden ook niet, want ik eet geen paardenvlees), maar misschien zijn deze verhalen toch een aanwijzing dat de ladingsgraad van een accu bepalen enkel en alleen op spanning, niet voldoende nauwkeurig is. Ook laad- dan wel ontlaadstromen, tijd, temperatuur en rustperiode moeten meegecalculeerd worden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Hanomaad »

Mee eens. En de buitentemperatuur trouwens ook. In de winter lijken mijn accus het moeilijker te hebben, gebaseerd op hoe snel het voltage in elkaar zakt na een soortgelijk gebruik als in de zomer. Maar als ze onder de 11.5V zijn, ook na een dagje rust, dan is het voor mij wel tijd om te laden.

Bij soortgelijke omstandigheden echter, wanneer je na een soortgelijke lading gevolgd door een soortgelijke ontlading na een vaste periode, plus een vaste rust periode, meer spanningsval hebt dan voorheen, dan mag je m.i. toch spreken van slijtage danwel achteruitgang van de accu.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Anton »

Hoi,

Goedkope accu's hebben een beperkt aantal cycli.
Ga je ze nu vaak tot aan het "gaatje" ontladen dan is het gauw over met die dingen.
Staan ze dan ook nog eens ongeladen gaan ze nog harder achteruit.

Ik zelf ben een voorstander van traxi batterijen voor het hh gedeelte. die zijn mechanisch sterker en kunnen beter tegen een wat diepere ontlading.
Ze zijn dus niet bedoelt om op te starten ook niet in een noodgeval.
Feit is dat je ook rekening moet houden met de ontlaadstroom, hoe groter hoe minder capaciteit!
Is de ontlaadstroom groter dan gewenst hebben ze een merkbaar korter leven.

In mijn schip had ik een "natte" van 1000 AH die na 14 jaar nog 50% van zijn capaciteit had.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Johannes

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Johannes »

Hanomaad !!! een accu is 100% ontladen bij een open klemspanning van 11,5 volt!! Rond de 12,25 volt is een accu voor 50% ontladen en vol is hij pas bij 12,65 of meer. En aangezien het een calcium accu is die eigenlijk geladen moet worden tot 14,8 -15.00 volt is die accu van jou nooit echt vol geweest. Als je meters correct aangeven.
Samengevat de accu tot 100 % leegtrekken , niet direct weer opladen wat onherroepelijk tot sulfateren leid en dan niet volledig laden (maar dat kan aan de meter liggen) kan niets anders tot gevolg hebben dan dat de accu het niet al te lang volhoud.
Althans , naar ons idee. De accu denkt daar waarschijnlijk wel anders over, die heeft stinkend zijn best gedaan.

ik heb zelf die VMF accu in mijn "lab"staan voor proeven. Gekregen van mijn leverancier ( hij stond in de afvalbak) en na hem aan een speciale lader gehangen te hebben doet die accu het uitstekend en heeft volgens die lader nog 100 % capaciteit. Ik heb er wel een lader voor opgevoerd naar 15 volt.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dus de accu nooit goed kunnen laden en hem daardoor afgedankt.

Groet Pieter
Johannes

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Johannes »

je zou dit ook eens kunnen proberen!

http://youtu.be/K84PywMwjZg

Pieter
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: hoe lang gaan de huishoudaccu's mee?

Bericht door Hanomaad »

Johannes, ik laad mijn accus op 14.8V, met een 3-traps lader. Daarna hangen ze rond de 13.5V. Redelijk goed behandeld, maar niet altijd. 11.5V is bij uitzondering voorgekomen, en ik weet hoe slecht dat is voor die dingen. Ik dacht alleen niet dat het zo snel achteruit zou gaan met een paar keer mishandelen. Verder wel altijd een absorptielading gedaan via de 3-traps lader. Zsm weer laden is belangrijk. Ik heb maar een kleine dynamo en mijn start-accus zuigen het meeste van de laadstroom op omdat die met dikkere draden verbonden zijn. Dat is een van die dingen die ik altijd nog eens beter moet gaan regelen. Een grotere dynamo en betere bedrading. En zo zijn er nog een boel dingen die helemaal overnieuw moeten. Vandaar het project: nieuwe camper. Wat even wacht op tijd en plek om te gaan bouwen.

Het mooiste lijkt me toch een paar zonnepanelen zodat ik niet afhankelijk ben van wanneer ik weer ergens aan de walstroom kan. Een generatortje heb ik ook, maar vind ik eigenlijk maar gedoe en herrie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten