Inbouwen Shunt

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Inbouwen Shunt

Bericht door roywebers »

Hallo allemaal ik heb weer eens een vraagje.

Ik heb van victron de accu monitor in de camper zitten.
En de min van de Shunt 500A/50mV aan gesloten.
Alleen ik het de min van de motor gedeelte dus dynamo niet erbij aan gesloten.
De camper heeft met starten 2 accu's voor in staan om op 24v te starten door een raile.
Kan ik dan nu alle minnen dus die wat van de accu's voren en de huis houd accu bij elkaar aansluiten.?
Of moet ik alle minnen via het chasis aan sluiten en niet rechtstreeks op de shunt.?

Roy
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door DVIII »

normaal meet je niet je verbruik maar wat je laadt ontlaad , dus de draad tussen je batterij plus en de accu , als tenminste je voeding van de auto ook van de accu , naar de batterij plus gaat en dan verder. dan kan je meten wat je verbruikt als de motor niet draait en meten of er stroom heen of terug gaat , resp laadt - ontlaad
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door Hugo »

Dat zou ik niet doen, er zit een serie parallel schakelaar tussen.
Vergis je niet, dit is een complex ding waardoor enorm grote stromen kunnen lopen.
Het is belangrijk dat spanningsverlies in de kabels en contacten minimaal zijn.
Nu ga jij om een onnodige meter ertussen te zetten de weerstand bewust vergroten.
Je loopt een risico dat hij daarna nooit meer de maximale stroom kan trekken uit de accu en dus slecht gaat starten.
Groet Hugo
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door DVIII »

ik ben bang dat je het allemaal te ingewikkeld maakt Hugo , wacht even met roepen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door vanhooltje »

roywebers schreef:Hallo allemaal ik heb weer eens een vraagje.

Ik heb van victron de accu monitor in de camper zitten.
En de min van de Shunt 500A/50mV aan gesloten.
Alleen ik het de min van de motor gedeelte dus dynamo niet erbij aan gesloten.
De camper heeft met starten 2 accu's voor in staan om op 24v te starten door een raile.
Kan ik dan nu alle minnen dus die wat van de accu's voren en de huis houd accu bij elkaar aansluiten.?
Of moet ik alle minnen via het chasis aan sluiten en niet rechtstreeks op de shunt.?

Roy
Wek type monitor heb je??
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door roywebers »

Ik heb de bmv602 erin.
Ik meet nu alleen wat er uit de huishoud accu word getrokken.
Er zit een Cyrix accuscheider tussen de accu,s in.
Nu wil ik ook weten waar en hoeveel geladen word onder het rijden en stilstaan wat er uit de start accu word getrokken.
Er ligt ook een 130 watt zonnepaneel op het dak.
Deze zie wel laden via de monitor.
Maar de dynamo niet.

Roy
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door vanhooltje »

roywebers schreef:Ik heb de bmv602 erin.
Ik meet nu alleen wat er uit de huishoud accu word getrokken.
Er zit een Cyrix accuscheider tussen de accu,s in.
Nu wil ik ook weten waar en hoeveel geladen word onder het rijden en stilstaan wat er uit de start accu word getrokken.
Er ligt ook een 130 watt zonnepaneel op het dak.
Deze zie wel laden via de monitor.
Maar de dynamo niet.

Roy
Aansluiten zoals dit schema waarvan accu 1 de HH is http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... -%20EN.pdf

Dus alle minnen van je accu,s direct op de shunt aan sluiten.
Dus de minnen aan sluiten op de bout onder de rode zekering van je foto.
Let wel op dat je de min van de 2e start accu (die waar het relais tussen hangt 24 volt schakeling) na het relais pakt, dus niet tussen het relais en accu.
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 09 feb 2013, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door roywebers »

Dus als ik het goed begrijp.
De min los maken van het chasis voren van de start accu en deze ook naar de shunt verbinden en dan van de shunt uit naar het chasis.?
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door vanhooltje »

roywebers schreef:Dus als ik het goed begrijp.
De min los maken van het chasis voren van de start accu en deze ook naar de shunt verbinden en dan van de shunt uit naar het chasis.?
Klopt, lees even terug in mn berichtje had er nog wat tussen gezet.
en voren is zeker van voren?
Maar maak die min kabels extra dik als je een grote afstand moet afleggen, anders krijgt Hugo gelijk.Dus ook de kabel tussen de shunt en chassis.
Even een tip, zet je kabels vast dat levert narigheid op.
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 09 feb 2013, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door roywebers »

Let wel op dat je de min van de 2e start accu (die waar het relais tussen hangt 24 volt schakeling) na het relais pakt, dus niet tussen het relais en accu.[/quote]

Ok dan moet ik uit zoeken hoe dat voren inelkaar zit.
Weet niet hoe dat werkt met die start relai ertussen.
Dacht dat die kabel van relai naar chasis los moest en die dan naar de shunt kon gaan maar moet dus goed op letten met 24 volt..
Of weet iemand toevallig hoe en wat met dat start relais voren in mekaar zit.?
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door vanhooltje »

roywebers schreef:
vanhooltje schreef:Let wel op dat je de min van de 2e start accu (die waar het relais tussen hangt 24 volt schakeling) na het relais pakt, dus niet tussen het relais en accu.
Ok dan moet ik uit zoeken hoe dat voren inelkaar zit.
Weet niet hoe dat werkt met die start relai ertussen.
Dacht dat die kabel van relai naar chasis los moest en die dan naar de shunt kon gaan maar moet dus goed op letten met 24 volt..
Of weet iemand toevallig hoe en wat met dat start relais voren in mekaar zit.?
Die moet je hebben ja.
Even terug lezen roy, je bent te snel voor me :mrgreen:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door roywebers »

En hoe noemen we dat relai kan ik eens google en misschien er wat over vind kwa beschrijving.

Die moet je hebben ja.
Even terug lezen roy, je bent te snel voor me (word tijd weer voor de chat)

Roy
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door DVIII »

nu begrijp ik dat je alle stroom gaat meten door alle massa's naar een en hetzelfde punt te brengen, maar waarom zou je de stroom meten die je gebruikt om te starten , afgezien van de praktische hobbels , de reeds genoemde overgangs weerstand en het verleggen van je bekabeling. ik zou alleen willen weten wat er gemaakt en verbruikt wordt buiten de startstroom. die installatie is goed zoals die is. dus zoals ik al aangaf , je meet wat je verbruikt voor de auto en je huishouden. en ja zoals peter al zegt , die dikke kabels naar je cyrix zijn de baas over dat arme kastje en trekken dat zo uit elkaar , maar ik zou de shunt tussen de huishoudaccu en de rest van die installatie zetten . dus in het laatste stukje kabel naar je klem , dus je gescheiden (door de cyrix) voeding (plus) van uit je startaccu's komt samen met je installatie en de victron lader, dan gaat het aan je shunt en die zit aan de Huishoud accu , (plus). je gaat niet aan je startaccu kabels rommelen , zeker niet zoals je die installatie bij je victron en huishoudaccu hebt gemaakt , een tamelijk STORING VRAGENDE opstelling met veel losse lussen en banketbakkers beslissingen. daar krijg je storing in als je echt gaat rijden met die auto.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door DVIII »

en @peter , ik denk niet dat je advies om de massa van de startaccu's naar dat hobby kastje te verleggen , heen en terug, een opbouwend advies is, je gaat het belangrijkste van de auto net zo kritisch maken als het huishoudaccu brijwerk, straks staat de auto stil ver van een stopkontact en werkt er niets meer. de massa van de startaccu's zit niet voor niets dicht bij de motor en dicht bij de cabine. Pas dus op dat je geen advies geeft wat het erger kan maken ( knipoog naar Paul)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door vanhooltje »

DVIII schreef:en @peter , ik denk niet dat je advies om de massa van de startaccu's naar dat hobby kastje te verleggen , heen en terug, een opbouwend advies is, je gaat het belangrijkste van de auto net zo kritisch maken als het huishoudaccu brijwerk, straks staat de auto stil ver van een stopkontact en werkt er niets meer. de massa van de startaccu's zit niet voor niets dicht bij de motor en dicht bij de cabine. Pas dus op dat je geen advies geeft wat het erger kan maken ( knipoog naar Paul)
Heen en terug is niet nodig Dave. Waar je wel gelijk in hebt is de weerstand, maar dat is te ondervangen door de kabels extra dik te maken.
Begrijp me goed, ik heb ook een Nasa batterij monitor zitten, maar aleen voor mijn HH accu,s. De start accu geloof ik wel, die word alleen voor het rijden gebruikt, zodra ik stil sta gaat alles af en geen lek stromen en zo. Maar als hij het zo graag wil is er een oplossing voor die ik hem dan ook aan rijk.
En die bedrading op de foto is inderdaad een zooitje :mrgreen: Daar komt narigheid van :cry:
Mijn advies naar hem toe was ook bint het boeltje op :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door Hugo »

Wat ook kan, ik heb dat in het verleden meerdere keren gedaan is de huidige bekabeling gebruiken als de shunt.
Je laat alle gewoon zitten en je meet gewoon de spanning die over de huidige bekabeling valt.
Het zijn natuurlijk een paar milivolt maar dit is gewoon te meten.
Dus je sluit een voltmeter aan van het punt waar de de plus kabel aangesloten zit op de dynamo en de andere kant op de PLUS !!!, jawel op de plus van de accu.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door Admin »

Jongelui, stop eens even voor er accu's de lucht in gaan of bedrading in rook opgaat.

Die shunt komt tussen min huishoudaccu en massa. Klaar! En verder mag er niets aan de min van je huishoudaccu zitten, anders klopt de meting niet.
Startaccu's blijven buiten schot (zeker als je met een serie-parallelrelais start, kan dan niet anders). Overigens hoort dat allemaal duidelijk in de gebruiksaanwijzing van Victron te staan.

Als de Cyrix goed werkt, zie je de laadstroom van de alternator naar de huishoudaccu op de monitor, niet die naar de startaccu. Neem maar aan dat de startaccu ook geladen wordt als je rijdt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door Hugo »

Mee eens.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door roywebers »

Over de kabelzooi ben ik het eens.
Die moet op een of andere manier weg gewerkt worden en opgebonden worden.
Maar eerst moet die kluis wat achter de accu staat eruit..
Maar die zit weer vast gelast onder de auto en lastig met slijptol bij te komen.
Als ik het goed wil doen moet ik alles kabel of nieuw trekken en verlengen die wat bij elkaar komen.
want ik het er ook geen goed gevoel over.
En hier stond eerst de huishoud accu in maar de nieuwe past niet meer zodoende de kast in verhuist.
Eerst een manier bedenken hoe te verlengen of opnieuw trekken zonder dat alles moet slopen.

Roy

Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door vanhooltje »

roywebers schreef:Over de kabelzooi ben ik het eens.
Die moet op een of andere manier weg gewerkt worden en opgebonden worden.
Maar eerst moet die kluis wat achter de accu staat eruit..
Maar die zit weer vast gelast onder de auto en lastig met slijptol bij te komen.
Als ik het goed wil doen moet ik alles kabel of nieuw trekken en verlengen die wat bij elkaar komen.
want ik het er ook geen goed gevoel over.
En hier stond eerst de huishoud accu in maar de nieuwe past niet meer zodoende de kast in verhuist.
Eerst een manier bedenken hoe te verlengen of opnieuw trekken zonder dat alles moet slopen.

Roy
Roy, Ik zou de hele boel op nieuw bedraden en netjes in een kabelboom gaan verwerken. Verlengen is vaak de achterdeur uit, dit weer ivm overgangs weerstanden.
Zo als het nu is is het vragen om storingen.
En vervangen kan je kabel voor kabel doen, zonder de weg kwijt te raken :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door roywebers »

Heb de camper maar eens even naar huis gehaald.
We gaan toch niks doen met de carnaval.
Nu kan ik alles gaan verleggen zodat de accu omvormer en zekeringkast allemaal onder de bank in kan komen.
Dan hoef ik niks nieuwe te trekken eerder inkorten dan.
Alleen de 220v moet dan opnieuwe naar de omvormer gelegd te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zou dan alles bij mekaar kunnen worden gezet.

Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door DVIII »

jij bent nog niet klaar zie ik wel , wat een fijne italiaanse keuken !! , maar je weet nu wat je wilt ! succes ( pas op met de aftappunten aan je accu's rechtstreeks doe daar maar snel zekeringen tussen !)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Inbouwen Shunt

Bericht door Hugo »

Doe kleine labels, nummers om de draden en houd in een boekje bij waar dit nummer voor is.
Groet Hugo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten