Wat kost het laden van Accu's?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Anton »

Hoi,

kwam ik tegen, een grappig stukje over wat het kost om je accu's onderweg te laden.
Hier en daar zou je de cijfers wat aankunnen passen, maar het is ook ter leringh en vermaehk!


LADEN - KOSTPRIJS - APPARATUUR ACCU'S
De constructeur van uw nieuwe camper heeft met zorg en verstand van zaken een boordaccu gekozen, en de daarbij behorende techniek en bedrading op elkaar afgestemd.
Een verstandige camperaar gaat hier niet aan zitten morrelen.
De woonaccu aan boord van Uw camper is, net als Uw watertank, berekend, om een bepaalde tijd vooruit te kunnen zonder "bijtanken".
De onbedwingbare neiging om waar mogelijk de watertank bij te vullen zorgt dat u nooit zonder water komt te zitten.

Diezelfde onbedwingbare neiging mag u ook botvieren op uw accu. Wacht dus niet tot u "volkomen leeg" staat.
Voor een loodaccu is het beter om hem zoveel mogelijk vol te houden.
Goed laden of bijladen kan U veel geld besparen door een langere levensduur van Uw accu, en kan U veel geld kosten door de keuze voor gratis zonne-energie.
De goedkoopste bron voor Uw accu- lading is het lichtnet thuis, gevolgd door de autodynamo.
De paal op de camping is een dure oplossing en verreweg het duurste is zonne energie.
Welke bron U ook gebruikt, aan het laden worden altijd dezelfde eisen gesteld.
Voorop staat natuurlijk de veiligheid.
Controleer of de accu schoon en droog is.
Een natte accu kan wijzen op een gescheurde bak.
Accuzuur vreet kleding, huid en vlees aan. Het is dus verstandig ook kleine beetjes accuzuur met veel water weg te spoelen.

Let op dat de rode pluskabel aan de +, en de zwarte minkabel aan de - wordt aangesloten.
De klemmen zijn verschillend van grootte, en moeten makkelijk over de polen schuiven.
Zodra u bij een van de twee kracht moet zetten is er ! iets fout.
De gevolgen van verkeerd om aan- sluiten kunnen variëren van een uit elkaar klappende accu tot door- geslagen zekeringen van boiler en kachel.
Sluit in de auto eerst de plus en dan de min aan.
Bij afkoppeling eerst de min, dan de plus.
Bij het laden: eerst de accu aansluiten, dan pas de lader aan.
Bij het eind van de lading: eerst de lader uit, dan pas de kabels losmaken.
Bij het laden ontstaat knalgas.
Een vonkje bij het aan of loskoppelen kan het gas laten knallen.
Om deze reden moet een ladende accu in een geventileerde ruimte staan.
Staat hij in het interieur van Uw wagen, zet de accu dan in een afgesloten plastic bak (in verband met eventuele accuzuurlekkage bij breuk), met aan de bovenkant een slangetje dat het gas naar onder de auto afvoert.
Uit een onderhoudsvrije accu ( helemaal gesloten) komt geen gas, en hij heeft dus geen afvoer naar buiten nodig.
Ook bij deze accu is het niet verkeerd om hem in een plastic bak te zetten tegen uitlopend accuzuur bij onverhoopt barsten.
Als U hierna nog een accu durft aan te sluiten heeft het zin om door te lezen.

Waarmee laden?
Een 100 Ampère-uur accu (100AH) moet om van leeg weer vol te worden ongeveer 120AH toegevoerd krijgen.
De extra 20 AH (10 a 20%) is om verliezen in het chemische omzettingsproces te compenseren.
Elke acculader kan worden gebruikt om die 120 AH te laden maar er zijn wat technische en prijsverschillen tussen de apparaten.
Een kleine goedkope lader(€ 25,-) kan Uw accu perfect laden, maar heeft wat aandacht nodig.
Duurdere (€ 80,-) tot zeer dure (€ 800,-) kunnen met veel minder aandacht van U uit, of kunnen het zelfs beter zonder Uw hulp.
Een acculader die 5 a 10 % van de accu- capaciteit aan stroom kan leveren, dus 5 tot 10 Ampère voor een 100 AH accu, is zwaar genoeg.
Heeft U toevallig een 3A ladertje dan gaat het ook daar goed mee.
De langere laadtijd is op de camping meestal geen probleem en thuis heeft U alle tijd van de wereld.
Hoe lang moet U laden?
Een lege 100AH accu moet met 120AH worden gevuld en zou er dan 120AH:10A = 12 uur over doen.
Een 10A lader zal echter niet continue met 10A laden, maar de stroom zal om allerlei redenen gedurende de laadtijd sterk variëren.
Een goedkope lader zal, doordat de accuspanning tijdens het laden toeneemt, geleidelijk aan met een steeds kleinere stroom laden, zodat de laadtijd langer zal zijn dan berekend.
Bij een laadspanning van ca. 14,5 Volt (accu voor ongeveer 90% geladen) ontstaat gas ontwikkeling, hierna moet nog enige tijd worden doorgeladen voor een volle lading.
Als u het goed wilt doen moet u dus op tijd klaar staan met uw metertje.
Voor een complete lading bent U in dit geval al gauw een uur of 15 verder.
Duurdere laders nemen een deel van het voornoemde handwerk van U over en /of laden sneller.
Er is een grote variëteit in systemen van laden maar in grote lijnen zullen ze tot aan de gas spanning al dan niet versneld laden en daarna met een kleinere stroom doorladen tot vol.
Sommige apparaten laden tot aan de gas spanning en schakelen dan af of gaan over op druppellading.
Deze laders geven, net als in de auto, geen lading van 100%, maar blijven op ca.90% steken.
M.i goed genoeg, en in ieder geval beter dan een overladen, en daardoor vroegtijdig versleten accu.
U ziet, er zijn zoveel variaties mogelijk in laadmethoden dat er niet een algemene regel is hoelang een lading mag of moet duren.
Een qua capaciteit goed gekozen, eenvoudige lader zal in 10 a 15 uur Uw accu vol hebben.
Duurdere, deels versneld ladende apparaten zullen dit misschien al in 6 uur kunnen.
Of de accu vol is wordt soms aan gegeven door de lader, maar vaak moet u dit zelf controleren.
Hiervoor hebt u een spanningsmeter nodig, vaak ingebouwd in uw camper, en anders een Zuurweger waarmee de soortelijke massa van het accuzuur en daarmee de ladingstoestand, kan worden gemeten. Ook is elk digitale metertje uit de DHZ zaak meer.dan goed genoeg.
Wat kost een lading
Uw lege boordaccu heeft ca 1 kilo- wattuur nodig om volledig geladen te worden.
( 70 Ah X 12 V is 840 wattuur, met laadverliezen ca. 1000 Wattuur)
• Thuis kost het U € 0,10 tot € 0,15
• Op de camping tussen € 1,- en € 2,50
• Met de autodynamo (uit benzine of diesel) ca.€ 0,25
• Met een zonnepaneel € 6,- (of meer)
• Met een generator ca. € 8,- (of meer)

Een prijsverschil om van te schrikken.
Een grove benadering van de laadkosten uit de dynamo van de auto is:
l. Tijdens het rijden op de vlakke weg met ca. 100km per uur levert de motor een deel van zijn maximale vermogen.
Stel dat, dit 40 Kw. is.
Een uur rijden kost dan ca 10 liter brandstof, De motor levert 40 Kw uur, en kost ongeveer € 10,-. Een Kw uur kost dan €0,25.
Een zonnepaneel met een dagopbrengst van 200 Watt- uur kan 's zomers in 5 dagen 1 Kilowattuur leveren.
Kon, volgens Uw berekening, Uw accu U langer dan 5 dagen van energie voorzien, dan is een dergelijk installatie (kosten €600,- a €700,-)voldoende

Bij een levensduur van 10 jaar en een prijs van € 600,- kost het zonnepaneel zonder rentever- lies of reparaties € 60,- per jaar.
Bij 10 ladingen per jaar (dat is bij mijn camper in de zomer 10 weken kamperen) kost een acculading U € 6,-
Omdat er tussentijds altijd wel wordt gereden, zal de accu enige malen uit de brandstof worden geladen, waardoor elke lading uit Uw zonnepanelen een veelvoud van € 6,- kan kosten.
Een generator heeft een kostenplaatje lijkend op een zonnepaneel, hierbij komen nog de kosten van benzine, olie en onderhoud.
De prijs zal ondergeschikt worden aan de bewegingsvrijheid als U regelmatig zonder verplaatsen langer op een plaats buiten een camping blijft staan dan Uw energievoorraad reikt.

Prijstechnisch is het duidelijk dat laden via het lichtnet thuis de goedkoopste oplossing is.
Dit komt gelukkig goed uit bij het onderhoudsladen als Uw camper thuis staat te wachten op de volgende tocht, maar voor onderweg is het praktischer om gebruik te maken van snoerloze bronnen.
Bij trektochten, waarbij U nooit langer op een plaatst staat dan Uw energievoorraad reikt, zult U vaak voldoende hebben aan Uw auto dynamo.
In kosten een goede tweede. ( veel T.V. kijken verkort de tijd tussen twee ritten)
Blijft U langer op een plek staan zonder tussendoor te rijden (In 3 a 4 uur is Uw wat legere accu weer aardig gevuld), dan zult U aan- gewezen zijn op de campingpaal of, maar dan wel volledig selfsupporting, op zonnepanelen.
Als u ze gebruikt ver buiten het gehoor van uw mede camperaars, of als u schijt hebt aan uw buren is een generator de duurste, maar effectieve, stroombron. Typisch, maar de veel vervloekte, herrie makende en stinkende generator wordt nooit door de gebruiker, en altijd door de buren gehaat.

Controle van de laadtoestand.
Bijna elke camper is opgeleukt met een schakelpaneel, vaak voorzien van mooi uitziende meters.
Het zijn nuttige instrumenten als je begrijpt hoe je ze moet gebruiken en wat ze betekenen
Bij een goede installatie, afgestemd op uw gebruik, kunt u beter niet naar uw meters kijken.
U kunt en hoeft niet in te grijpen, want de techniek zorgt beter voor uw elektrische spul dan u dat zelf kunt.
Het wordt natuurlijk anders als u het leuk vindt met andere geïnteresseerden te discussiëren over uw zonnepaneel, uw generator, uw accu, uw omvormer, en wat er verder nog voor interessants aan boord is.
Nog leuker wordt het als u uw meters goed begrijpt, en vermoedelijk dus nooit stroomproblemen hebt.
De belangrijkste meter aan boord is de meter die de spanning van de accu aangeeft. Lees hem alleen af als u sinds meer dan een uur geen stroom meer hebt gebruikt, en als zonnepaneel, aggregaat of dynamo sinds meer dan een uur niet hebben geladen.
Alleen onder deze voorwaarden heeft het enige zin om te meten wat de spanning is van uw boordaccu. ( dit te weten spaart u een hoop werk)
In de volgende tabel kunt u bij benadering aflezen hoeveel stroom- voorraad u nog hebt.
Een gesloten accu kunt u alleen met een spanningsmeter controleren. Bij gebrek aan een dergelijke meter, en bij een navulbare accu kunt u ook met een zuurmeter controleren.
Ladingstoestand spanning soortelijke massa
100% 12,7 Volt 1,28 .
80% 12,5 Volt 1,245
60% 12,3 Volt 1,21
40% 12,1 Volt 1,175
20% 11,9 Volt 1,14
0% 11,7Volt 1,10
Controle van de ladingstoestand kan gebeuren aan de hand van deze tabel.
Laat de accu 1 uur, beter nog 2 uur, met rust voor U deze meting uitvoert.
Als u zich ongerust maakt over uw stroom moet u vooral niet proberen 's avonds met kunstlicht de accu- spanning te meten. Het resultaat kan u nodeloos laten schrikken.
Meten tijdens het laden kan elke spanning laten zien tussen 12 en ca. 16 Volt. Meestal echter tussen 12 en 14,5 Volt. Deze waarden zeggen alleen maar dat uw accu waarschijnlijk niet ka- pot is, en boven 12,7 Volt, dat u aan het laden bent. De meest gemaakte fout is: denken dat de accu weer vol is na een uurtje laden, waarna al heel snel de stroom weer "op" is. Een moeilijk te begrijpen fenomeen voor de met stroomproblemen worstelende camperaar.
Apparatuur waarmee geladen kan worden.
De acculader
Uit de oneindige reeks van acculaders heeft de bouwer van uw camper een (hopelijk goede) lader gekozen.
Moet u er zelf een aanschaffen, dan moet u ter zake kundig zijn of advies vragen aan een deskundige.
Kreten die U kunt tegenkomen in folders van acculaders.
Accuspanning: De spanning van een onbelaste accu.
Gasspanning: De laadspanning waarbij de accu waterstof en zuur- stof (knalgas) gaat produceren.
Bij een grote laadstroom met ongeveer 14 Volt gebeurt dit bij ongeveer 70% lading,
bij kleine laadstroom met ca.14,5Volt gebeurt dit bij ongeveer 90% lading.
Versneld laden: de eerste 70 tot 90% van de lading kan met vrij grote stroom (Ampèrage) gebeuren tot aan de gasspanning.
Daarna moet met veel kleinere stroom worden door- geladen.
Bij versneld laden geeft een laadstroom van ca. 1 /3 van de accucapaciteit gevolgd door naladen de kortste oplaadtijd.
Doorladen: met kleine stroom laden vanaf de gasspanning tot vol.
Druppelladen: als de lading is voltooid blijft de lader met zeer kleine stroom (25 tot 100 milliampère voor accu's in ons interessegebied), laden, voldoende om de zelfontlading te compenseren.
Zelfontlading: een accu die niet wordt gebruikt verliest toch lading door vuil en vocht aan de buiten- kant, en door lekstroom in het inwendige.
Overladen: laden als de accu vol is.
De watertank zou overlopen, maar een accu zet het water dan om in gas, zodat er uiteindelijk geconcentreerd accuzuur overblijft. Dit is te zien aan een te laag vloeistofniveau. De kwaliteit van de accu gaat achteruit. Om begrijpelijke redenen moet dit altijd worden voorkomen
Bij geheel gesloten accu's.
Als de spanningsregelaar (lees: laadregelaar) van Uw auto defect is kan U overlading constateren aan een natte bovenkant van de startaccu, een te laag vloeistofniveau en aan de lucht van rotte eieren.

Zuurconcentratie: soortelijke massa (s.m.)van het accuzuur.
Dit is afhankelijk van de ladingstoestand. Bij controle moet blijken, dat het zuur in elke cel dezelfde s.m. heeft.
Een cel met een lagere soortelijke massa dan de anderen, is defect.
Een paar keer laden en weer ontladen kan zo'n cel mogelijk weer repareren
Een cel met een hogere s.m. dan 1,28 is een keer bijgevuld met accuzuur in plaats van met gedistilleerd water.
Tijdens het rijden wordt de Accu door de Dynamo geladen.
De spanningssregelaar regelt de stroom langzaam terug tot nul bij de gasspanning.
De accu zal dus tot ongeveer 90% geladen worden.
Kans op overlading is er alleen als de spanningsregelaar de spanning niet meer beperkt tot ca.14Volt.
Bij campers is het gebruikelijk de woonaccu parallel (+ aan + en – aan -)te schakelen met de startaccu de motor loopt en de dynamo levert de laadspanning.
Dat betekent ook, dat de stroom over twee accu's verdeeld wordt, en ieder dus langer wordt geladen.
Een dynamo kan ca. 40 Ampère leveren. (speciale uitvoeringen veel meer) Een rijdende auto gebruikt ca. 6 Amp met licht aan
ca. 10 A meer met koelkast
ca. 8 A meer ventilator, mistlampen, ruitenwissers en radio gebruiken ook het nodige, zodat er dus minder of niets meer kan over blijven voor het laden van de accu's.
Normale rij situatie is echter, dat indien gereden wordt met de koelkast ingeschakeld, zodat de belasting van de dynamo niet groter is dan ca.14 A.
De overblijvende 26 van de dynamocapaciteit staat ter beschikking om Uw accu's laden. Omdat een goede startaccu in een goede auto altijd vol is kan daardoor de woonaccu na enige minuten rijden al profiteren van de voledige 28 A. ' grootste stroomvreter bij starten is de dieselmotor. 't voorgloeien gebruikt SOA. gedurende 10 seconden = 0,14AH
Het starten gebruikt 400 A. gedurende 10 seconden =1,1 AH 24AH deze heel kleine lading is in minuten weer aangevuld door de dynamo.

Zonnepanelen
Energie uit de zon is helaas duur in aanschaf.
Het loont dus pas als U veel stroom gebruikt dat de accu het niet kan bolwerken.
Verbruikers zoals airconditioning en een koelkast die op de accu werkt hebben de eigenschap veel stroom te gebruiken als opbrengst van de panelen optimaal is. Dit is dus gunstig.
Het stroomgebruik van deze apparaten echter zo groot, dat het loont om voor deze toepassingen met een echte deskundige om de tafel te gaan zitten voor u uw geld weg- gooit.
Tegen het gebruik van b.v. een oven is alleen maar een benzineaggregaat opgewassen.
Voor kleinere stroomverbruikers, zoals lampen, pomp en T. V. kunnen zonnepanelen een dure maar stille en zorgenvrije oplossing zijn.
Het laden met behulp van een zonnepaneel is gelijk aan het laden uit andere bronnen, alleen zult U veel meer geduld moeten hebben.
Binnen het dakoppervlak en Uw portemonnee passende zonnepanelen zullen zelden zoveel stroom kunnen leveren als de goedkoopste verkrijgbare acculader.
Een paneel met een opbrengst van 50Watt zal per dag in de zomer ongeveer 200 Wattuur leveren.
Als U op de plaats van bestemming bent aangekomen met een volle accu en Uw verbruik per dag ligt onder de 200 Wattuur, dan zal Uw accu keurig vol blijven.
Als uw accu goed berekend is, kan hij uw energiebehoefte voor een paar dagen aan, dus een zonloze dag is dan geen ramp.
Een bij het zonnepaneel horende spanningsregelaar zorgt ervoor dat de accu vol blijft zonder overladen.
Vaak is een dergelijk regelaar gelijk- waardig aan de beste acculader.
Overdag is de spanning van een zonnepaneel hoger dan van de accu, deze wordt dus geladen.
In het donker is de accuspanning hoger dan van het paneel.
Een in de laadrichting geschakeld ventiel (diode) zorgt ervoor dat 's nachts de accu niet leegloopt, en het zonnepaneel, en daarmee de buitenlucht, opwarmt.
In de praktijk blijkt, dat de informatie die op aanwezige meters kan worden afgelezen, nogal eens voor verwarring zorgt.
Een onbelaste accu, die wordt geladen door een zonnepaneel kan een laadspanning te zien geven van b.v. 14 Volt.
Zoals U weet betekent dit dat de accu dan nog lang niet vol is.
Het zegt niets over de stroom waar mee de accu geladen wordt.
Het aanzetten van een elektrisch apparaat kan nu plotseling een aflezing geven van b.v.12,2 Volt.
De conclusie dat het zonnepaneel nu minder stroom levert is onjuist. De stroom van het zonnepaneel wordt nu voor een deel gebruikt om het apparaat van stroom te voorzien.
Het komt voor dat camperaars afzien van het gebruik van b.v. de waterpomp, omdat hierdoor de werking van hun zonnepaneel zou worden beïnvloed.
Mijn advies is dan ook: koop niet te veel informatieverstrekkende instrumenten.
De meeste informatie is onnodig omdat de apparatuur meestal beter in staat is alles onder controle te houden, en een beetje vertrouwen in degene die Uw installatie heeft berekend, kan U een hoop gemoedsrust schelen.

Wat een instrument U moet vertellen is: wat is de ladingstoestand van de accu.
En dan nog alleen als gebleken is dat u wel eens stroom tekort komt.
U kunt dan tijdig een stuk gaan rijden.
Het controleren van de laadstroom is nuttig als u uw zonnepanelen op de zon kunt richten voor maximale laadstroom.
De rest is leuk als U het goed kunt interpreteren, leuk voor de leverancier en leuk om aan vrienden en kennissen te tonen.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Emile & Sabine
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mar 2013, 01:02
Locatie: Lebbeke (België)

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Emile & Sabine »

Hallo,

Een hele boterham om te lezen maar wel interessant om te weten, daarom ook mijn moto keep it simple... :lol:
MvG Emile & Sabine...

FIAT Granduca s14 1.9TD 1998
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door paulv »

Leuk stukje met helaas :ooo nogal wat (reken)fouten.


- Zo moet in een lege 100Ah accu maar 50Ah bijgeladen worden, zeg maar 60Ah.
Maar als je van een 200Ah accu uitgaat kun je de berekening wel verder lezen.

- 10l brandstof kost tegenwoordig toch minimaal € 1,50/l, niet dat veel uitmaakt in het voorbeeld.

- Voor die € 600,- koop je nu toch wel een compleet set PV panelen niet van 50Wp maar van 400Wp. Opbrengst gemiddeld 400kWh per jaar dus toch minimaal 1kW per dag in het zonnige vakantie zuiden, veel meer dan je normaal ooit verbruikt op een dag.
Nu wordt het interessant om een goede goedkope (A+) compressor koelkast te kopen in de Mediamarkt?.

- Eigenlijk is de aller-aller-duurste oplaadmethode de generator (dan laat ik de brandstofcel natuurlijk buiten mededinging :lol: :lol: ), zeker als hem aansluit op een standaard oplader van 10A?. In dit geval is het ook nog eens de aller-aller-langzaamste methode. Je moet je om je lege 200Ah accu op te laden dat ding minimaal 15h aanzetten. Kosten voor één acculading toch minimaal tegen de € 10,- :evil: .

- Investeer zeker in permanent aangesloten LED Voltmetertjes op alle accu's, die kosten bijna niets meer en geven ontzettend veel nuttige informatie.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 11 mar 2013, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Leo »

paulv schreef: Leuk stukje met helaas nogal wat (reken)fouten.
Zo moet in een lege 100Ah accu maar 50Wh bijgeladen worden, zeg maar 60Wh.
Mag het een nulletje méér zijn, want een rekenfoutje is zó maar gemaakt... :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Anton »

Hoi,

Zoals ik al zei, je moet het wel met een korreltje zout nemen!
In de tussen liggende tijd is er el het een en ander veranderd, dat dan wel weer.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door dereiziger »

:mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door paulv »

Ja een foutje is zo gemaakt :oops: , ik bedoelde Ah inplaats van Wh (is verbeterd). Maar Leo's oplossing is (vanzelfspekend :mrgreen: ) ook goed.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door De Rooie Reus »

Nooit geweten dat autorijden zo duur is. 8)
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Frank.fjph »

Paul,

Ik kwam laats een nog duurdere oplaadmethode tegen:

Een waterstof brandstofcel, het summum van schoon.....(zeggen ze), toen ik op een beurs aan de verkoper vroeg wat de KWh prijs was van zo'n ding wass ie effe stil, maar kon toch niet onder het antwoord uit......20,= per KWh.. :oops: :lol:
En dan had ie volgens mij de afschrijving niet meegenomen.

Verder nog slecht nieuws voor de zonliefhebbers (Paul in het byzonder) het schijnt dat de door Paul zo mooi voorspelde prijsdaling van PV panelen nu toch echt over is....... de prijs heeft zijn laagste nivo voorlopig in december gehad, vanaf 1 maart komt er vermoedelijk een boete op de Chinese panelen, wegens ongeoorloofde staatssteun, die kan oplopen tot 60% van de prijs.
OP dit moment zie ik al een prijsstijging van 20 a 25 % optreden.


Frank
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door vanhooltje »

Dan ben ik wel erg blij :P dat ik ze eind vorig jaar heb aangeschaft :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door paulv »

@ Frank, de brandstof cel was gelijk al uitgesloten van mededinging :lol: :lol: , we moeten het wel serieus houden.

Wat de prijs van Pv panelen betreft, o.a. onze vriend Jan Stelwagen levert ze nog steeds voor € 0.80/Wp, how low can you go? Ik merk nog weinig van die prijsverhogingen.
http://blog.comparemysolar.nl/zonnepane ... uari-2013/

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Frank.fjph »

Paul,
er is zeker wel wat aan de hand met de EU maatregelen, alle importeurs zijn rededlijk van slag.
Maar ik zie voor een poly-paneel nog wel prijzen van 0,52 ex BTW, maar dat zijn panelen die voor 1-3-13 geimporteerd...

Dat de brandstofcel niet serieus genomen moest worden wist ik ook wel, maar de prijs per KWh was me bijgebleven... :shock: :shock: :lol:

Frank
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Maxer »

Er wordt in het artikel van een levensduur van 10 jaar uitgegaan van zonnepanelen. Ik meen toch te hebben vernomen dat dit eerder 25 jaar is. Als dat zo is wordt het een heel andere berekening. Trouwens, nergens staat de leeftijd van het artikel vermeld. Vermoedelijk niet echt recent geschreven.
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Camperklus »

Mooi stukje dat getalsmatig inderdaad geactualiseerd moet worden, maar geeft wel een mooie weergave van de verhoudingen.
Het biedt sommige mensen een mooie kijk in hun overwegingen; betaal ik een paar tientjes op een camping met alles erop en eraan of trek ik mijn aggregaat aan op een camperplaats :mrgreen:

De factor die nog wel vergeten wordt is de mate van zelfredzaamheid die veel campers juist zo waarderen. De voldoening die het geeft dat die panelen zichzelf eens hebben terugverdiend of het feit dat je probleemloos een "onontgonnen" stukje Scandinavië kunt bezoeken.

Tegenwoordig zijn er trouwens ook gasgeneratoren met een stroomafgifte van ca. 20A en het geluidsniveau van een elektrische tandenborstel of volgens het principe van de brandstofcel en daarmee bijna geluidsloos. Niet goedkoop, maar nooit meer bang dat de zon te vroeg onder gaat.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door paulv »

Sommige energieopwekkers zijn uitgesloten van serieuse mededinging, deze gasgenerator is er ook een van, veel en veel te duur voor iets wat 240W levert.
http://www.conrad-anderson.co.uk/produc ... r/tg480mef
Dit is de concurent, 4x zoveel stroom, 12% van de prijs, :lol: , zelf starten :mrgreen: .
http://www.gaswinkel.com/diversen/gener ... erator.htm

Om anderen voor te zijn, deze vormen van energieopwekking neem ik ook niet serieus in een camper:
http://www.ecoproductsasia.com/?page_id=138
http://www.alternatieve-energiewinkel.n ... water.html

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Detlev »

Wat mij opvalt is dat iedereen het maar heeft over geld.....
Wat maakt mij dat nou uit??
Ik wil zorgeloos vrij staan. Daglichtpanelen geven mij dat, volkomen geruisloos, geen onderhoud, helemaal vanzelf, eenmalige investering, ongelooflijk makkelijk te installeren en altijd stroom!
Sinds ik ze heb zou ik hier liever praten over de beperkingen van mijn koelkast.....Die bepaalt namelijk nu wanneer ik uit m'n, nu inmiddels vele dagenlange, vrijstand moet komen en actie (lees hoop gedoe en rompslomp) moet ondernemen om nieuwe vulling in dat ding te organiseren.....
Pffffff, instappen, starten, wegrijden, winkel vinden, inkopen doen, inladen en dan in omgekeerde volgorde weer terug....En dan te bedenken dat sommigen het al te veel moeite vinden om zo'n paneeltje iets te draaien voor een goede instraling......Hoe reizen die??? :mrgreen:

PS Paul, die ene is wel goeie voor dat Franse buikje......
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Admin »

Ik vind die Bicycle Generator / Powercentre wel wat hebben! Jij niet? Of houdt Marja niet van fietsen?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door paulv »

Dat buikje heeft een hoop geld gekost, dat gaan we zomaar niet wegtrappen :P .
Maar nu in Almeria (zonnig, 18C) wordt er goed aan gewerkt.
http://www.barcasapuga.es/ kijk bij tapas(ware grootte). Mijn schuld is het niet dat al die tapas er gratis zijn, die kun je echt niet zomaar laten liggen. Je moet er wel wat bij drinken, biertje € 2,- 8) .

@ Detlev en anderen. Een tip voor je koelkast, maak er een koude buffer in van zoveel mogelijke flessen gevuld met water (86%-95% :mrgreen: , eventueel zelfs 100%) en zet die koelkast 's nachts uit.
Het scheelt iets doordat je wat omzetverliezen (paneel-> regelaar->accu (-> omvormer?)) vermijdt, eventueel kun je er zelfs wat regenachtige dagen mee overbruggen.
(misschien meer voor een nieuw topic?)

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Camperklus »

paulv schreef: Dit is de concurent, 4x zoveel stroom, 12% van de prijs, :lol: , zelf starten :mrgreen: .
http://www.gaswinkel.com/diversen/gener ... erator.htm

Groeten, Paul
De huidige stand van zaken is misschien inderdaad niet in het voordeel van de TG480 o.g.
Sommige producenten van gelijksoortige producten zijn ter ziele gegaan door de hoge kostprijs (lees:verkoopprijs) die nodig was om de ontwikkelingskosten terug te verdienen. Helaas, want dat staat verdere ontwikkeling in de weg. De eerste Flat screen TV's waren ook zeer prijzig. Tegenwoordig een paar honderd euro.

Je vergelijking is niet helemaal eerlijk omdat de gasgenerator van Gaswinkel misschien wel veel voordeliger is, maar een groter verbruik heeft en daarvoor slechts 6A tot 8A op de 12V outlet kan leveren voor laadstroom. Dus, het verbruik ongeveer 2 x zo hoog en geleverde stroom minder dan een derde!! Reken dat door dan kom je op een relatieve terugverdientijd van ca. 450 bedrijfsuren (grof bepaald). Voor veel mensen nog geen reden om voor deze oplossing te kiezen, maar deze informatie is niet bedoeld voor ...... personen waarvoor deze informatie niet is bedoeld.

P.S. met een geluidsniveau van 92dB maak je je ook niet populair als buurman.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door paulv »

Het rendement van benzinemotoren en alternators is bijna allemaal gelijk, dus ook het brandstofverbruik bij een geleverd vermogen. Maar 2takt motoren hebben een iets slechter rendement dan 4takt motoren, het verbruik hiervan ligt daarom hoger bij het zelfde geleverd vermogen.
Zelf als je er van uitgaat dat maar een gedeelte van het vermogen van de gasgenerator van de gaswinkel gebruikt wordt zal het verschil in verbruik bij een gelijk geleverd vermogen niet ver uit elkaar liggen.

Maar je gaat je accu's toch niet opladen met de 12V uitgang???? Dat is er niet voor bedoeld, je laad accu's op met iets van 14V. Daar heb je dus een echte acculader voor nodig in de 230V uitgang, in grootte aangepast aan je accupakket, 20A lijkt me redelijk bij een accu van 100Ah.
Voor een nog efficienter gebruik van deze 1000W gasgenerator (het prijsverschil is dermate groot) zou ik een groter accupakket (400Ah) kiezen en een grotere acculader 80A (= 1000W).

Kortom, deze gasgenerator blijft veel te duur en is voor dezelfde markt bedoeld als de brandstofcel.

Mocht je toch dit budget (€ 3000) hebben kijk dan naar gasgestookte generatoren van Telair ook bij de gaswinkel http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... /index.htm.
Volledig vergelijkbaar met dat tweetakt dingetje, maar veel meer waar (stroom) voor je geld :lol: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Camperklus »

De ontwikkeling in nieuwe typen gasgeneratoren is juist dat ze een veel hoger rendement leveren!
Vergelijkbaar met autotechniek waar men ook uit een 1,2 l benzineblokken koppels van 175Nm trekken.
De stand van de techniek verandert dus.

Dus je zou ca. 400 euro meer investeren in grotere accu's en 1000 euro voor een 80A lader om een gasgenerator met een geluidsniveau van 91dB te rechtvaardigen, omdat die slechts 400 euro kost?

Ik ga er vanuit dat je in de basis zo'n 200 Ah aan accu aan bord hebt. Die weegt/wegen ca. 60 kg.
Daar komt dus nog zo'n 70 kg bij voor de extra accu, lader en kabel.

De TG480 (bijvoorbeeld) weegt ca. 20 kg en je laadt gewoon automatisch bij (dus geen extra accu's; je zou zelfs met minder afkunnen)
Die heeft zich in deze nieuwe vergelijking in 200 uur "terugverdiend"

P.S. De TG480 is ook van Telair en niet alleen te koop de Gaswinkel :mrgreen:
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Frank.fjph »

Om anderen voor te zijn, deze vormen van energieopwekking neem ik ook niet serieus in een camper:
http://www.ecoproductsasia.com/?page_id=138
http://www.alternatieve-energiewinkel.n ... water.html
Amfibische camper aan het maken Paul....
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door paulv »

@ Camperklus Het is mij niet bekend dat het rendement van gasmotoren spectaculair gestegen is. Dat ze uit een blokje van zoveel cc meer vermogen en koppel kunnen persen, dat wel, maar dat is toch weer wat anders. En inderdaad heb ik nu 400Ah aan huishoud-accu's aan boord, in mijn volgende camper komt meer dan het dubbele aan capaciteit en een 70A lader.
Als je dat generatortje het einde vindt, prima, ik vind dat er betere keuzes zijn.
Die terugverdientijd is mij ook niet duidelijk, in mijn ogen kost zo'n generator altijd geld, afschrijving, onderhoud en verbruik. Ik ben benieuwd waar jij je inkomsten vandaan haalt.

@ frank Ik heb eens het idee gehad om zo'n sleepgeneratortje te maken en die aan een touwtje+kabeltje over de brug reling te hangen in een snelstromend watertje. Voor boten heb je die al maar nog niet voor campers. http://shop.b-bit.nl/index.php?item=aqu ... 36&lang=NL
Deze linken kwam ik tegen bij mijn onderzoek naar de stand van de techniek. Je moet ook weer niet alles zelf willen uitvinden, sommigen zijn je voor :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door Camperklus »

"Terugverdiend", een goede lezer ziet de nuance, door het verschil in verbruik en investering tussen de door jou geopperde optie en bijvoorbeeld de TG480 te beschouwen. Een BEP*, zeg maar. Zonder inderdaad rekening te houden met de beheerskosten, want dan loopt het helemaal slecht af met je oplossing vanwege gemiddelde levensduur van de dure accu's. Wil je daar wel rekening mee houden, dan denk ik dat onderhoud aan "jouw" generator van 400 euro en "mijn" generator van 2995 euro niet veel zal verschillen.
Maar ik begrijp uit je posting dat jij je oplossing gaat toepassen. Dan ben ik het met je eens. Er is geen betere oplossing. :mrgreen:

Begrijp me goed, ik zeg niet dat dat generatortje het einde is. Eerder is het een begin naar goede oplossingen voor ons energieprobleem bij campers.
Zonnepanelen zijn wat mij betreft een zeer goede oplossing. Helaas hebben we de zon niet altijd op bestelling.
Thuis aan de stekker hangen is misschien de betere oplossing. Iets zegt me dat we dan op het verkeerde pad zitten.
Al met al kom je terug bij de openingspost. Als ik echter reken dat de stroom op de camping misschien dan wel "slechts" tussen de 1,- en 2,50 euro kost, maar ik aan stageld waarschijnlijk toch minimaal 10,- euro kwijt zal zijn, reken ik mezelf niet rijk als ik die kosten tot de laadkosten reken. Stroom en water zijn voor ons meestal de enige reden om naar een camping te gaan.
Tot zich een ultieme oplossing aanbiedt, denk ik dat de door mij genoemde gasgenerator in ieder geval een bruikbare oplossing is en dus niet bij voorbaat buiten beschouwing hoeft te blijven.

* Break Even Point

Nog mooier, maar nog duurder Truma
Zeer hoog rendement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat kost het laden van Accu's?

Bericht door paulv »

@Camperklus Even voor de duidelijkheid, in sta nu al 3 maanden vrij met alleen 200Wp aan PV panelen en 400Ah aan huishoudaccu's. Nog geen enkele dag zonder prik gezeten, elke dag een paar uur TV gekeken en uren op het internet gezeten. Ook als het regende en ook met bewolkt weer, dank zij die accu's.
Ik heb geen generator nodig.

Nog sterker, ik vind alle generatoren voor de gewone camperaars tegenwoordig onnodig, lawaaierig en duur in aanschaf/gebruik/afschrijving, kortom een slechte investering.
(Bij NOOD kan ik mij er iets bij voorstellen, zoiets als reservelampjes).

Ik geloof in PV panelen (2-3x het dagelijks verbruik), accu's (om 2-3dgn te overbruggen) en een minimaal verbruik (LED, A++, isolatie).

Maar de wisten de meesten al :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten