Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
HanomagF40
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2013, 17:32

Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door HanomagF40 »

Hallo,

Ik heb een lampje, of eigenlijk 2 lampjes zie in mijn snelheidsmeter brandt. Één die brand bij de 125 km/h met een driehoekje en een uitroep teken erin en een lampje dat bovenin (in de buurt van de 60km/h) die brandt. van beide weet ik niet wat ze betekenen. Iemand die me dit kan vertellen? Ik kan in mn naslagwerken ook niets vinden :(

Het betreft een Hanomag Henschel F40/Mercedes 406D uit 1974.

Ik zal proberen een foto te maken van die lampjes.

Groeten,

Alex
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Admin »

Vermoedelijk heb je het over de lampjes in de tachograaf (da's geen Hanomag, maar VDO, Kienzle o.i.d.)

Eén lampje gaat aan bij een ingestelde snelheid (klep open, met een schroevendraaier schijfje draaien tot b.v. 80 of 100 in het venstertje staat.
Het andere lampje brandt altijd, zolang er geen schijf in de tachograaf zit. In plaats van een "echte" tachoschijf kun je een plastic schijfje kopen, waarmee je dat waarschuwingslampje bedot.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Ed's508 »

Alex,

Heb je een tachograaf? Ik wel. Daarin kan je snelheid instellen. Het lampje gaat branden als je boven deze ingestelde
snelheid komt. Verder zit er nog een lampje in dat gaat branden als je te lang achter het stuur zit. Als je tijdens de
melding de spanning er telkens afhaalt als je de motor uitzet gaat de tacho ook uit en registreert geen rusttijd. De
melding blijft dan actief. Laat je de spanning bv 's nachts erop dan registreert de tacho de rusttijd en verdwijnt de
melding als de rust lang genoeg geweest. Dat is in ieder geval mijn interpretatie :idea:
Het zou kunnen dat dat bij jou ook het geval is.

Ik ben een leek met tacho gebruik. Het zou dus kunnen dat ik het niet (helemaal) bij het rechte eind heb. Maar dat
hoor ik dan wel van de ervaren tacho gebruikers...

Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Admin »

Nou Ed, je veronderstelling klopt: je hebt het inderdaad niet helemaal bij het rechte eind...

Die veronderstelde rusttijdenbewaking zit niet in een mechanische tachograaf (zo een met lampjes :ooo ). En zeker niet in wat er in een bejaarde Düdo is gemonteerd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Detlev »

Een 406 uit '74?? En die rijdt 125 :shock: :shock:
Verlies je dan je oren niet? :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Ed's508 »

Admin schreef:Die veronderstelde rusttijdenbewaking zit niet in een mechanische tachograaf (zo een met lampjes :ooo ). En zeker niet in wat er in een bejaarde Düdo is gemonteerd.
Dan volgt van mij ook de vraag waarom het lampje af en toe aan is? Er zit een schijf in de tacho. Het lampje brandde bij mij ook regelmatig.
Het viel mij op dat door de spanning erop te laten zitten het lampje uitging. Vandaar mijn onjuiste :ooo veronderstelling...
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Admin »

Welk lampje? En onder welke omstandigheden gaat het aan en uit?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
HanomagF40
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2013, 17:32

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door HanomagF40 »

Het is een teller die 125 aangeeft. Rijdt op de teller 90 MAX. Op de gps is dat 97 ong. Duurt eeuwen hoor voor ik op die snelheid zit en is bovendien absolute topsnelheid. Ik probeer t eens met schijf en zal die snelheid aan proberen te passen. Ik weet overigens zeker dat het een tachograaf is ;)

Bedankt voor de snelle reacties! :mrgreen:

Alex
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Sommige camperknutselaars misbruiken de lampjes ook wel eens voor andere doeleinden -bij mijn F45 uit 1971 (met een tachograaf uit 1981!) werkt bij mij het waarschuwingslampje " :!: " ook als 2e controlelampje voor het groot licht... Jammer genoeg doet het klokje het bij mij niet. En, ondanks de ijking die in 1985 voor het laatst uitgevoerd is, is het ding nog steeds erg nauwkeurig, gevaarlijk bij snelheidsbeperkingen, zoals een woonerf :mrgreen:

Zoals Ernst het schrijft hoort het te zijn. Overigens, nu ben ik geen beroepschauffeur, maar bij mijn weten zit er ook in de moderne digitale tachografen geen rusttijdenbewaking o.i.d. Je moet zelf op een knop drukken met wat je aan het doen bent (bedje, hamertje, vierkantje, stuurtje gaat wel automagisch) en het ding registreert enkel wat je dan doet. Zo moest ik het in elk geval doen bij mijn rijlessen C.
Bij controle wordt het kaartje uitgelezen (laatste 28 dagen worden bewaard dacht ik -verbazend hoe snel dat weer wegzakt!) en ben je al dan niet de Sjaak. (Of Jacques, in Frankrijk).

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Leo »

Dat "schijf-lampje" gaat ook branden wanneer de tacho niet goed gesloten is.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Johannes »

Afbeelding

Groet Pieter
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door winand »

cool, daar zit een toerenteller in , wist niet dat die er waren 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
HanomagF40
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2013, 17:32

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door HanomagF40 »

Probleem is inmiddels opgelost, het wat inderdaad een stelschroef voor de snelheidsaanduiding. Het was wel ff pielen wat dat ding was voor een deel afgebroken! en daar waar je de schroevendraaier in zet wat nagenoeg vlak (is dus al eens mee gerotzooit)

-Alex
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door DVIII »

Ha Winand , hoezo? cool er zit een toerenteller in , waar heb je die voor nodig dan ( en daar moet dus ook een gever voor zijn ergens...)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Frank.fjph »

Is een gever niet wat optimisisch voor een bowdenkabel met tandwiel/4 kantje aan het eind..... :idea:

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door DVIII »

waar wilde jij die aansluiting maken op je motor , ik zou voor de dynamo kiezen , daar zit soms een gever in "W" klem ! ( is wel elektrickery hoor)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Admin »

Van 119,95 voor slechts 29.95 !

Zouden ze er van af willen?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door nawm »

graag sluit ik aan op deze draad. Wij hebben een snelheidsmeter met tachograaf. Deze wil ik vervangen door alleen een snelheidsmeter.

Uit "betrouwbare bron" heb ik vernomen dat als ik mijn "tacho/snelheidsmeter" vervang door alleen een "snelheidsmeter", ik mijn snelheids-begrenzer kwijt ben.
Dat mag want wij zijn camper/personenwagen en geen vrachtwagen meer.
Ook is het bedoeld voor buitenlanden waar ze vinden dat ik die tacho moet gebruiken, met kaart en zo. En dan moet ik in het spaans, italiaans, portugees, frans, gaan uitleggen dat ik geen beroeps, wel een camper en geen vrachtwagen meer ben.
Als ik dan alleen een snelheidsmeter heb zonder tacho hoef il alleen maar "ik niet begrijpen" te kijken.

Met ander woorden: ik zoek een snelheidsbegrenzer zonder tacho :-). En ook nog advies voor het inbouwen.

groeten van Bert.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik zou dat even goed uitzoeken. Ik kan uit je verhaal niet helemaal opmaken wat voor tachograaf er in zit, maar gezien het feit dat je het over een kaart heb, denk ik een digitale waarvoor je een bestuurderskaart nodig hebt?

Mijn LT46 heeft een tachograaf, en is begrensd op 100km/u. Beide zijn gescheiden. Ook auto's zonder tachograaf zijn soms begrensd, andersom komt wellicht ook voor? (hulpdiensten?)

Ik wil ze er beide uit hebben, dit zijn 2 aparte handelingen. Overigens heeft mijn LT een digitale tachograaf. Die kan er i.v.m. fraude alleen door de dealer uitgehaald worden. (wil je hem later nog kunnen verkopen, ga je er zelf mee rotzooien kun je hem weggooien) Ik wordt gek van dat geknipper en die alarmen omdat er geen kaart in zit.... die begrenzer vind ik minder van belang (veel harder als 100 zal ik er toch niet meer rijden), maar als we dan toch bezig zijn...

gr Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door nawm »

ik heb een ouderwetse tachograaf, met een ronde papieren schijfje erin. En dankzij die begrenzer kom ik niet boven de 85. We hebben een stekker onder de wagen losgemaakt en toen trok ik door tot de 100km/h.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Van die combinatie heb ik geen verstand! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door Mark V »

Hallo Bert...

In mijn daf YA4442 heb ik alleen een snelheidsmeter, geen tachograaf.
Als je een foot zou kunnen posten van jouw tachograaf, dan kunnen we kijken of die apparaten om te ruilen zijn.
Om gedoe te voorkomen moet ik met een ouderwetse analoge tacho gaan rijden.

Gelukkig is mijn wagen niet begrensd, 110 km/h haalt hij gemakkelijk.

Groetjes;

Mark
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lampje in snelheidsmeter/tachograaf

Bericht door DVIII »

ik zou niet weten waarvoor een woonvrachtwagen een registrerende tachograaf moet hebben, als je voor je partner geen hele dagen wil rijden kan je dat ook gewoon zeggen. als het er niet inzit kunnen de instanties in welk land dan ook , ook niet moeilijk doen. als het er wel inzit kunnen ze wel eens gaan zeuren waarom er geen schijf inzit. ik rijd altijd zonder schijf in mijn campeervrachtwagen. ook al spreek ik niet alle talen , ze maken me het niet moeilijk , zelfs in italie niet !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten