Voorschakelweerstand

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Voorschakelweerstand

Bericht door Camperklus »

Deze is voor de echte techneuten.
Graag jullie steun of ik op de goede weg zit.

Ik wil een accu, die in een aanhanger achter de auto hangt, opladen.
Dat wil ik doen door de permanente of mistlicht aansluiting in de 7-polige stekker te gebruiken.
Om te voorkomen dat de stroom op die aansluiting te hoog wordt, denk ik een voorschakelweerstand in de aansluiting op te nemen.
Mijn uitgangspunten:
De aangeboden spanning is 14,5 V maximaal.
Ik wil de stroom beperken tot zo'n 6A (omdat de bedrading daarvoor maximaal is berekend)
Ik verwacht dat de accuspanning niet onder de 10,5 Volt zakt.

De voorschakelweerstand moet dus volgens mij minimaal 24 Watt kunnen consumeren (P=U.I)
Deze voorschakelweerstand moet volgens mij (R=U/I) 0,66A bedragen.
Zit ik tot dusver op de goede weg?

Ik zou kunnen kiezen tussen een 0,56 of 0,68 Ohm (25 Watt). De 0,68 ligt weliswaar dichter bij het rekenresultaat, maar bij de 0,56 houd ik langer een fatsoenlijke laadstroom als acculading hoger wordt.
Iemand iets op aan te merken?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Admin »

Ik geloof dat je berekeningen wel kloppen, maar... je gaat voorbij aan de weerstand van de bekabeling.
Of die 6 A laadstroom gehaald worden of niet, hangt ook af van de ladingstoestand van de "aanhangeraccu". Als je die nooit diep ontlaadt, zou ik persoonlijk er niet mee zitten een en ander gewoon zonder voorschakelweerstand aan te sluiten. Afhankelijk van wat je bedoeling is, misschien wel een sperdiode (die de laadspanning (en dus de laadstroom) ook weer verlaagt).

Je kunt meten hoe groot de stroom is op het moment van koppelen, maar daarvoor heb je een stroomtang en een geheugenscoop nodig.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Camperklus »

Met de kabel- en contactweerstand heb ik wel rekening gehouden, maar buiten de beschouwing gelaten. Deze zijn te onzeker en onduidelijk voor een universele oplossing (achter iedere auto te koppelen).
Ik wil geen spanningsval (door diode) omdat de accu een AGM is dus sowieso al een hogere spanning wenst (ja, ik weet dat de spanning te laag is voor optimale belading)
Reden voor de weerstand is hoofdzakelijk om de kans op een te hoge stroom in de boordbedrading van de auto te voorkomen.

Concreet: de accu zit in een caravan en voorziet deze dus (als een zelfstandige unit) van stroom.
Bij vertrek wordt deze dus weer aan de auto geknoopt en kan een hoge piekstroom optreden (als de accu flink is gebruikt).
DIE wil ik beperken tot 6A voor de bedrading van 0,75 mm2
Die 6 A is dus gewenst, maar inderdaad alleen te zien indien de accuspanning laag is.

Stroomtang en (gewone) scoop zijn aanwezig maar geheugenscoop? waarom?
Stroomtang heeft een min/max

P.S. alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Admin »

Die hoge stroom (if any...) loopt maar heel kort. Als die stroomtang een maximumwaarde kan bevriezen, is dat natuurlijk ook bruikbaar. Al zou je ook graag weten hoe lang die stroom heeft gelopen.
Ik vind 0.75 qmm trouwens wel dun, hoor. Ik reken iha met een natte vinger op maximaal 4 A/qmm.

Als die AGM-accu toch al een hogere spanning nodig heeft, zou ik zéker geen weerstand toepassen, want elke spanningsval is dan ongewenst.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door paulv »

Zou je niet gewoon een dikker draadje vanuit de accu naar het mistachterlicht pennetje kunnen trekken? Mocht je nog een andere aanhanger willen gebruiken doe er dan een schakelaar tussen.
Kan er meer stroom lopen en is gelijk je spanningsval minder :P .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Anton »

Hoi,

Eigenlijk is er maar een goede oplossing, een dikkere draad trekken, zie hier:

http://www.frans-petrij.nl/Caravan_elektriciteit.htm

Met weertanden word de stroom nog minder.
Je zou ook een of meerdere autolampen parallel kunnen schakelen ipv een weerstand de weerstand is in koude toestand erg laag.
Denk dan aan en bv. H4 van 65 watt.
Word de stroom te groot gaat de lamp gloeien en niet de bedrading en das dan wel weer fijn!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Camperklus »

Hoewel het trekken van een dikkere draad misschien inderdaad de beste oplossing is, is dat niet universeel genoeg voor mijn case.
Wil ik de betreffende caravan achter iedere auto kunnen knopen, dan moet ik voor iedere auto de bedrading aanpassen.

Bij de oplossing met een weerstand zal bij een groot spanningsverschil (erg ontladen accu) de hoogste stroom lopen.
Een periodieke laadstroom van minimaal 8% van de capaciteit is wenselijk voor de conditionering van de accu. In dit geval 8% van 40 Ah = 3,2A.
Voor de bedrading wil ik de stroom niet te veel of te lang boven de 6A hebben.
Theorie bij toepassing van de weerstand:
Naarmate de lading van de accu stijgt, zal het spanningsverschil over de weerstand afnemen en dus de stroom.
Dus spanningsverschil nul dan stroom nul
Spanningsverschil > nul; dan druppellaadstroom. De accu zal dus (uiteindelijk weliswaar langzaam maar toch) laden tot ......... het laden niet meer nodig is.

Het systeem belasten met parallel geschakelde lampen gaat in tegen mijn principe dat ik de laadstroom wil gebruiken ipv verbruiken en betekent bovendien hetzelfde als het toepassen van de weerstand in de lijn.
Toch bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door paulv »

Ik snap het even niet :oops: .

Als je die caravan achter een andere auto hangt laadt hij nu toch alleen op als het mistachterlicht brandt? Daarvoor moet die auto een mistachterlicht aansluiting hebben en z'n lampen met mistachterlicht laten branden, dat mag toch niet als het zicht boven de zoveel meter is??
Sluit de accu dan maar gewoon op de lichten aan en tap het daar af. :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Anton »

Hoi,

Pas de aanhanger dan aan....
Kan die achter elke auto....

Daarbij, als je geen stroom wilt verbruiken middels weerstanden van welke aard ook, blijft er een mogelijkheid over; dikke draden.
Zie ook de link die ik geplaatst heb, je kunt daar diverse oplossingen vinden voor een sleurhut.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Camperklus »

paulv schreef:Ik snap het even niet :oops: .

Als je die caravan achter een andere auto hangt laadt hij nu toch alleen op als het mistachterlicht brandt? Daarvoor moet die auto een mistachterlicht aansluiting hebben en z'n lampen met mistachterlicht laten branden, dat mag toch niet als het zicht boven de zoveel meter is??
Sluit de accu dan maar gewoon op de lichten aan en tap het daar af. :mrgreen: .

Groeten, Paul
Als het goed gemonteerd is, dan zit op een 7-polige contactdoos van een auto met mistachterlicht een doos met switch die de mistachterlamp van de auto uitschakelt zodra er een aanhanger aangekoppeld is. De mistlamp zal dus inderdaad ingeschakeld moeten zijn (maar niet branden) om de accu te laden. Aangezien de betreffende caravan een datum eerste toelating van voor 31 december 1997 heeft, hoeft deze zelf geen mistachterlicht te dragen.
Indien de aansluiting in in de 7-polige doos een permanente spanning heeft dan wordt het verhaal anders.
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Camperklus »

Anton schreef:Hoi,

Pas de aanhanger dan aan....DAAR gaat dit over
Kan die achter elke auto....Dus!

Daarbij, als je geen stroom wilt verbruiken middels weerstanden van welke aard ook, blijft er een mogelijkheid over; dikke draden.
Zie ook de link die ik geplaatst heb, je kunt daar diverse oplossingen vinden voor een sleurhut. Maar dan moet ik dus iedere auto aanpassen

Groet Anton
Met een weerstand creëer ik feitelijk een eenvoudige laadregelaar die mijn bedrading spaart. Ook voorkomt het dat ik teveel stroom van de autoaccu trek als de aansluiting in de 7-polige doos een permanente spanning is en ik vergeet die los te koppelen.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Admin »

Camperklus,

Je begint dit draadje met een vraag. En op alle antwoorden en suggesties reageer je alsof je de enig werkbare oplossing al hebt. Dat schiet niet echt op.

Je wilt een AGM-accu laden, terwijl je
- niet voldoende stroom kunt leveren vanwege de bedradingsdikte;
- niet voldoende spanning kunt leveren omdat de auto-installatie wordt afgetopt op een lagere spanning dan de AGM nodig heeft.

Misschien zit je wel op een doodlopende weg. Òf je zoekt een radicaal andere oplossing. Ik zou kunnen denken aan:
- een 6 V caravan-installatie;
- een generator in een van de wielen;
- een spanningsbooster (de geringere stroom vertaalt zich wel in een langere laadtijd);
- een andere dan de AGM-accu;
- ...

Er zijn vast wel lateraal denkende, creatieve geesten die met out-of-the-box suggesties komen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Anton »

Hoi,

Is een lamp dan geen weerstand?
Deze kan witheet worden zonder direct stuk te gaan!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Camperklus »

Ik begrijp je kritische noot Ernst.
In mijn openingspost noem ik toch dat ik een oplossing heb, maar vraag om verbeteringssuggesties?
Voor mijn overwegingen heb ik zelf uiteraard al de nodige opties voorbij laten gaan.
Ook de spanningsbooster zat daarbij.

Met dank aan de meedenkers, maar wat ik zelf al had bedacht en om bepaalde redenen uitsloot, licht ik dan ook toe (waarom ik die uitsloot).
Ik begrijp dat dat overkomt alsof ik die suggestie afbrand, maar dat is niet het geval.

Bijvoorbeeld lampen in serie met de toevoerdraad:
Men neme een standaard 12 volt lamp van 21 Watt. Die zou dus een interne weerstand van (R=U/I) 6,8 ohm hebben.
Twaalf daarvan parallel geeft 0,57 ohm. Dan kom ik de buurt van mijn voorschakelweerstand maar moet ik lampenfittingen en lampen en bedrading aanleggen.
Hoewel functioneel, kan ik dit niet toepassen. Zowel kosten als netheid van de afwerking spelen mee.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Voorschakelweerstand

Bericht door Admin »

Neem nu eens even afstand van je oplossing en kijk naar het probleem.

Je hebt niet voldoende vermogen (zie mijn posting hierboven) om de AGM-accu volledig te laden. Dat los je met geen enkele weerstand op.

In plaats van een spanningsbooster zou je mogelijk een off-the-shelf oplossing kunnen toepassen: een omvormer 12-230, die bij vollast minder dan 6 A trekt, < 75 W. Daaraan gekoppeld een acculader 230-14.8. Ook hierbij treden verliezen op, maar met standaardcomponenten ben je wel goedkoper uit. [Dit is trouwens de oplossing die het leger gebruikte om gel-accu's voor medische apparatuur te laden in 508-ambu's.] Of er een voldoende lichte AGM-lader te vinden is, moet je wel uitzoeken. Zo niet, dan is het niet zo'n heksentoer om er eentje te maken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten