Claxon defect

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan v.voorene
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2012, 12:35
Locatie: Friesland

Claxon defect

Bericht door jan v.voorene »

Hallo,

Al geruime tijd heb ik problemen met de claxon van onze Hymer S550 op basis van een Mercedes 310D uit 1991. Daar het voor mij allemaal abracadabra is, heb ik de hulp ingeroepen van mijn zoon Niels, die een electronica achtergrond heeft en daarom leek het mij verstand dat Niels hierna zelf zijn verhaal doet over het probleem met de claxon. Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Nu Niels zijn relaas:

Al een paar keer brand de zekering van de claxon er uit. Dit is niet de steekzekering in het paneel bij de passagier maar een keramische auto zekering (geloof dat ze zo genoemd worden) welke geplaatst is achter het paneel, enkel alleen voor de claxon. Volgens het schema zou dit niet origineel moeten zijn.
In het paneel is de claxon (horn) gezekerd met 15A, als laatste oplossing hebben wij hebben een zekering geplaatst van 16A in de houder achter het paneel. Nu gaat zelfs de 16A door terwijl de originele steekzekering van 15A heel blijft.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Naar mijn idee zou een zekering van 5 a 10 ampere ruimschoots voldoende moeten zijn voor een doorsnee claxon.
Als oplossing zit ik nu te denken aan eerst de claxon zelf te vervangen of een relais te plaatsen.

Groet,
Jan & Niels
Al het goede komt langzaam!!!

Trotse eigenaar, samen met mijn vrouw, van een Hymer S550 op basis van een Mercedes 310D automaat uit '91
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Claxon defect

Bericht door Camperklus »

Niels,

Als je een elektronica achtergrond hebt, zou ik de claxon zelf eens ohms doormeten. Dan eens kijken of de weerstand van de bedrading klopt.

De claxon zal naar massa schakelen, dus bij de claxon moet je (met de auto op contact) een 12V meten. Meet dat met open bedrading (dus niet aangesloten op de claxon). Meet dan of de andere draad naar massa schakelt (iemand druk op de claxon terwijl jij de weerstand meet). Druk de ander op de claxon dan gaat de weerstand op de schakeldraad naar 0 (van oneindig).
Klopt dit verhaal wel, dan is de claxon naar de kloten. Mogelijk zit ten er dubbel claxons op. dan kun je eerst eentje loskoppelen (de defecte uiteraard)
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Claxon defect

Bericht door Hugo »

Nou,,,, een claxson is ohms lastig door te meten, zijn weerstand is erg laag.
Je kan de bedrading van de claxon losnemen en er een 12 v dimlicht lamp op aansluiten of gewoon een andere claxon.
Groet Hugo
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Claxon defect

Bericht door Camperklus »

Ja sorry, heb ik er niet bij gezet. De zekering klapt eruit dus zal in dit geval mogelijk de weerstand laag zijn en dus claxon defect.
Bedankt voor de toevoeging Hugo.
Gebruikersavatar
jan v.voorene
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2012, 12:35
Locatie: Friesland

Re: Claxon defect

Bericht door jan v.voorene »

Bedankt voor het meedenken.
Niels is deze week niet thuis en a.s. weekend zijn wij met de camper op pad (dan maar zonder claxon :ooo ), dus ik moet nog even geduld hebben, voor wij er mee verder gaan.
Ik kom er nog op terug ter zijner tijd.

Groet,
Jan
Al het goede komt langzaam!!!

Trotse eigenaar, samen met mijn vrouw, van een Hymer S550 op basis van een Mercedes 310D automaat uit '91
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Claxon defect

Bericht door Hugo »

weet je zeker dat de huidige zekering zwaar genoeg is?
Groet Hugo
Gebruikersavatar
jan v.voorene
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2012, 12:35
Locatie: Friesland

Re: Claxon defect

Bericht door jan v.voorene »

Ja, deze was origineel en hebben de zekering ook nog verzwaard, maar vloog er ook uit.

Groet,
Jan
Al het goede komt langzaam!!!

Trotse eigenaar, samen met mijn vrouw, van een Hymer S550 op basis van een Mercedes 310D automaat uit '91
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Claxon defect

Bericht door paulv »

Misschien moet het compressertje gewoon gesmeerd worden. Als ie soepel loopt trek ie ook veel minder stroom.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Claxon defect

Bericht door Admin »

@Paul,
Alleen de "Italiaans passeerhoorns" werken op perslucht. En de hoorns van sommige wagens met luchtremmen. Hier gaat het over een originele Hymer-claxon.

@Jan & Niels,
Een claxon is inderdaad heel laagohmig. Op het moment dat er een (grote) stroom door de spoel loopt, wordt de kern van die spoel magnetisch en trekt de aldus gevormde elektromagneet het membraan aan en verbreekt via de aan het membraan bevestigde "contactpunten" zijn eigen voedingsspanning. Resultaat: het membraan veert terug, het contact wordt weer gemaakt en zo voorts. Het effect is een heftig trillend membraan dat een luide toon produceert.

Als je bij de stelschroef kunt, zou je de volgende handelswijze nog kunnen proberen: contramoertje los, stelschroef heel eind terugdraaien, spanning aanleggen (als dan de zekering al doorsmelt: claxon weggooien), stelschroef heel langzaam indraaien tot bovenbedoeld trillen optreedt. In die stand van de stelschroef het contramoertje weer aandraaien. Klaar.
NB Als je de stelschroef te vast draait, heb je 99% kans dat de zekering eruit vliegt, want dan loopt die grote stroom te lang. En de zekering smelt door door de gemiddelde stroom gedurende een bepaalde tijd (afhankelijk van snel of traag) en niet door een reeks korte piekjes.

@Jan & Niels & all,
Wat ik niet snap is dat nog niemand de (vermoedelijk defecte) claxon gewoon heeft vervangen door een exemplaar van de sloop.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Claxon defect

Bericht door paulv »

@ Ernst. Dan zou ik mij niet zo druk maken :mrgreen: , voor een paar euro heb je een ander toetertje op de sloop :P .
Het zijn rotdingen om te repareren en voor de prijs van die zekeringen had je al een "nieuwe" kunnen hebben.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Claxon defect

Bericht door DVIII »

oplossing die niet duur hoeft te zijn , zoon op de bumper binden en laten "toeteren" op zijn tijd ! :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Claxon defect

Bericht door Admin »

Da's een hele goeie! Maar wat doe je als je geen zoon hebt?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Claxon defect

Bericht door DVIII »

dan leen je Niels toch !
maar even over dat afstellen van de clakson , die draai je dan iets bij en dan doet ie het even , maar eigenlijk stond die goed , dus na een poosje stopt hij ermee en moet je weer stellen , het is dus een clak 22 situatie !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
jan v.voorene
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2012, 12:35
Locatie: Friesland

Re: Claxon defect

Bericht door jan v.voorene »

DVIII schreef:dan leen je Niels toch !
maar even over dat afstellen van de clakson , die draai je dan iets bij en dan doet ie het even , maar eigenlijk stond die goed , dus na een poosje stopt hij ermee en moet je weer stellen , het is dus een clak 22 situatie !
Dit zal ik Niels maar niet laten lezen, dan helpt ie mij nooit meer. :lol:

Maar alle gekheid op een stokje, Niels is door de weeks niet thuis.
Van het weekend, eerst maar eens een andere claxon proberen en dan al jullie tips maar eens proberen.
Ik zal het Niels laten lezen.

Groet,
Jan
Al het goede komt langzaam!!!

Trotse eigenaar, samen met mijn vrouw, van een Hymer S550 op basis van een Mercedes 310D automaat uit '91
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten