Controlelampje gloeien doet het niet meer.

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Controlelampje gloeien doet het niet meer.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ja, ja, lampje zal wel stuk zijn. Nee dus, zowel de multimeter als het lampje even rechtstreeks voeden geeft in het eerste geval meer als 0,0 Ohm (of " - " zoals de multimeter dan zegt), en in het tweede geval licht.

Nu heeft de Hanomag origineel maar 1 lampje voor de gloeierette, dankzij een vorige eigenaar heeft de mijne er 2:

1) als je de contactsleutel in stand gloeien draait, gaat er ergens op het dashboard een zelf gemaakt lampje branden ten teken dat je aan het gloeien bent. Dit lampje doet het gewoon.

2) in het originele lampjescluster zit een lampje dat normaal, dus ook tijdens het gloeien, uit is, en pas gaat branden als je kunt starten. (meestal, vooral bij warm weer, start ik eerder, maar da's een ander verhaal). Dit lampje doet het niet. Zo te zien in het elektrische schema komt het "signaal" hiervoor uit de voorschakelweerstand.
Als ik erg lang gloei, een stuk langer als normaal in elk geval, nog steeds geen lampje, maar wel een startende motor. (en binnenkort opgebrande gloeispiralen?)
Weet iemand hoe zo'n lampje werkt? Er zit vast één of ander slimmigheidje ergens in het systeem... Meten is erg lastig omdat het ding dus alleen brand als hij klaar voor de start is! (of dat op temperatuur, tijd, of willekeurig gebeurd is mij ook niet duidelijk)

Ik kan natuurlijk ook wel zelf gloeien en starten zonder lampje, maar mijn oplossingsgericht vermogen wil gewoon weten hoe dat werkt en het weer repareren! :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Controlelampje gloeien doet het niet meer.

Bericht door Admin »

Bij mijn oude Ford Thames was het een bimetaal-schakelaar op de voorschakelweerstand. Hoe het bij een Hanomag zit weet ik niet (en ik betwijfel ernstig of ik dat wel wil weten....)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Controlelampje gloeien doet het niet meer.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zal wel iets vergelijkbaar zijn, gezien de eenvoud van de elektrische installatie. Ik neem aan dat het bi-metaaltje, er even van uit gaande dat dat er in zit, dan reageert op de temperatuur van de weerstand?

Overigens dacht ik, goh, laat ik het instructieboekje er eens bij pakken. Hier staat zowaar nog: als de voorschakelweerstand en/of er één of meerdere gloeistiften defect zijn, gaat het controlelampje later, of helemaal niet, branden. Toch maar eens op zoek! Weet ik nu in elk geval waar ik ongeveer moet beginnen.

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Controlelampje gloeien doet het niet meer.

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Jeroen,

Aannemende dat de basis van de HAnomag overeenkomt met mijn langzaamgloeisysteem op de MB 207D, dan werkt het als volgt:
Door de warmte van de voorschakelweerstand gaat het bi-metaal stripje dat er in de spiraal zit krom trekken waardoor er een contact gemaakt wordt.
De duur is dan ook temperatuursafhankelijk,.....bij -20 duurt het veel langer tot het stripje warm wordt dan bij + 35.....

De bimetaaltjes schijnen te verouderen en dan begint het probleem.
Zou dus met je mooie meetapparaat daar eens iaan gaan meten, bij mij 3 dikke draden en een dunne en die laatste is dus van het lampje.

Succes ..

ps bij mij was ie zo gaar dat ie omgekeerd ging werken, eerst aan en uit als warm of omgekeerd, en het schint dat de bimetaaltjes niet los te krijgen zijn, dus starten op gevoel sindsdien

Frank
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Controlelampje gloeien doet het niet meer.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nou ja, zeg het maar... vandaag m.b.v. het schema bedrading nagemeten, geen onderbroken draden of extreme weerstanden gemeten.

Boel weer in elkaar, beetje grmmbll.... niks gevonden....

Moest ook nog een stuk uitlaat vervangen, en ik had de Hanomag iets te dicht in de bosjes geparkeerd, dus even starten om hem te verplaatsen. Ik gloeien, gaat opeens dat #@$% lampje branden. Dus.... het loshalen/nameten/terugsteken zal wel iets opgelost hebben. Of niet. Maar dat merken we dan wel weer!

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Johannes

Re: Controlelampje gloeien doet het niet meer.

Bericht door Johannes »

Hallo Jeroen

Kun je hier wat mee?

Afbeelding

Groet Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten