Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door Ed's508 »

Hoi,
Ik heb een 24V legerambu. Op het 24V systeem is een 24V/12V omvormer aangesloten voor radio en mogelijkheid
wat meer 12V spul aan te sluiten. Tevens een zonnepaneel op het dak en een scheidingsrelais op de startaccu's.
Enige maanden terug heb ik de gehele bedrading vervangen voor de juist diameter koper en zekeringen geplaatst.

In een ongecontroleerd zaagactie in de bus raakt ik de 12V draden, sluiting tot gevolg. De zekering (5A in de +)
springt er netjes uit. Maar er blijft wat stinken. Snel de (o.a. voor deze situatie's aangebrachte) massaschakelaar
uitgeschakeld. Deze zit uiteraard in de draad die van het chassis naar de - van de in serie geschakelde huishoudaccu's
gaat. Tot mijn verbazing blijft de verlichting in de bus branden en uiteraard de omvormer roken... Snel de input
van de omvormer losgetrokken.

Eerst alles los en zoeken waar de spanning vandaan komt, scheidingsrelais stuk? M.a.w. ik trek de startaccu's ook leeg.
Nee, dat was het niet. Blijkt dat de vorige eigenaar de massa van het zonnepaneel ergens op het chassis heeft geplaatst.
En de zon schijnt lekker hier...

Na een nieuwe zekering geplaatst te hebben doet de omvormer het goed, zonder rook... Maar ja, ik vertrouw het eigenlijk
niet meer.

Vraag:
1.Het lijkt mij erg verstandig om de - van het zonnepaneel op de - van de hh accu te zetten. Ik weet dan zeker dat als ik de
massaschakelaar omhaal het systeem spanningsvrij is. Eens?
2.Hoe kan de 12V omvormer gaan roken als na de sluiting de zekering eruit gegaan is?
3.Hoe kan ik in het vervolg voorkomen dat er iets mis gaat, bv. zoals nu in de 12V omvormer, als iets soortgelijks gebeurt? Een
zekering in de voeding van de omvormer heeft geen zin denk ik? Of wel?
4.Is het aan te raden om zekeringen in de voeding van een omvormer te plaatsen?
Zo ja, hoeveel A in een 24/12v en 24/230v/750w omvormer?
Laatst gewijzigd door Ed's508 op 27 jun 2013, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door fuzzyduck »

Een cyrix kan blijven hangen op gesloten circuit als je hem in die stand laat ploffen?. Ik heb 2 voltmetertjes op beide accusets op mn dashboard. Als ik de 220 uit mn bus trek en de acculader gaat uit, kan het nog even duren voordat hij ontkoppelt. Pas als hij ontkoppelt schiet een van de meterjes op zwart. Dus al mn huishoudgedeelte loopt dan even OOK op de startaccu.
Laatst gewijzigd door fuzzyduck op 27 jun 2013, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door Ed's508 »

De motor stond al enige tijd uit. Ik was aan het klussen....
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door fuzzyduck »

Wat ik bedoelde is dat als je een cyrix-i hebt hij ook inschakelt als je het huishoudgedeelte aan de acculader hebt. Als hij detecteert dat er of aan de startaccus of aan de HH-zijde geladen wordt schakelt hij in. Indien de lader (welke zijde dan ook) wordt uitgeschakeld (motor of acculader) duurt het even voordat hij uitschakelt. Tot die tijd zitten beide accu-pakketten parallel verbonden.

Zo dan ik dus na het rijden stroom in het huishoudgedeelte hebben terwijl ik de massaschakelaar van de huishoudaccus op UIT heb. De cyrix levert in gesloten toestand een spanning op de + pool op de HH-accus. Deze spanning is afkomstig van de startaccus(immers, mn massaschakelaar staat op UIT). Deze startaccus leveren dus kortstondig stroom aan huishouden totdat de cyrix 'merkt' dat er niet meer geladen wordt.

Maar denk niet dat dit je vraag beantwoord..
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door Admin »

1.Het lijkt mij erg verstandig om de - van het zonnepaneel op de - van de hh accu te zetten. Ik weet dan zeker dat als ik de massaschakelaar omhaal het systeem spanningsvrij is. Eens?

Dat klopt. Behalve als je de startaccu aan het opladen bent, want dan is de Cyrix ingekomen en staat de spanning van de startaccu op de + huishoudaccu t.o.v. massa.

2.Hoe kan de 12V omvormer gaan roken als na de sluiting de zekering eruit gegaan is?

Vermoedelijk is er iets in de elektronica even erg heet geworden. En die zekering was vast geen heel snelle! Gesmolten isolatie en vooral een verkoolde printplaat kan heel lang blijven stinken.
Ik zou, om zeker te zijn voor de toekomst, de omvormer aan een duurtest met belasting onderwerpen. Belasting met een of meer 12 V lampen om aan het maximum vermogen te komen.

3.Hoe kan ik in het vervolg voorkomen dat er iets mis gaat, bv. zoals nu in de 12V omvormer, als iets soortgelijks gebeurt? Een zekering in de voeding van de omvormer heeft geen zin denk ik? Of wel?

Ten eerste: niet in de bekabeling zagen! Maar dat had je zelf al verzonnen :| Een zekering scheelt wel: bij een seriële omvormer zeker. Bij een schakelende omvormer is vermoedelijk het binnenwerk in rook opgegaan voordat de zekering eruit klapt.

4.Is het aan te raden om zekeringen in de voeding van een omvormer te plaatsen? Zo ja, hoeveel A in een 24/12v en 24/230v/750w omvormer?

Je hebt het over twee apparaten: een 24>12 DC>DC omvormer (die zo stinkt). Als dat 60 W is (5 A / 12 V), zou je primair moeten afzekeren met 2.5 A. Maak dat maar 5 A vanwege eventuele inschakelpieken. Je zekert niet tegen overbelasting, maar tegen kortsluiting!
De omvormer 24>230 DC>AC levert 750 W. Dat vraagt een zekering van 3.5 A aan de uitgang en 32 A aan de 24 V-kant.

Ik ben een voorstander van zekeringen. Altijd zo dicht mogelijk bij de spanningsbron, dan is de bekabeling meegezekerd. Maar als er al zekeringen in een apparaat zitten, hoef je natuurlijk geen tweede er vlak bij te monteren.

Fuzzyduck's Cyrix-verhaal heeft geen betrekking op jouw probleem.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door Ed's508 »

Beide omvormers zijn van Victron. De 12V in kwestie is 200W. Op de uitgaande draad naar de radio's zat een 5A zekering.
Te zwaar waarschijnlijk? Op de printplaat zie ik een onderdeeltje dat zwart(er) is geworden. Maar ik herken meer in een bord
pasta dan op een printplaat :mrgreen:
Ik heb met een decoupeerzaag in een loshangende draad (aiaiai, vorige eigenaar) gezaagd. Ik vermoed dat deze wisselend
kort sluiting en geen sluiting heeft gemaakt waardoor de (te zware?) zekering niet gelijk eruit ging. Daarbij een spanning
leverend zonnepaneel om de boel lekker smeulend te houden...

Ik ben maar weer eens in de elektrabak gedoken alles nu goed vast te zetten en wat nieuwe draden te trekken. De diverse
24V gebruikers wil ik vanuit de bak van een eigen (in de bak gezekerde) voeding voorzien. Het gaat daarbij om de oude
legerambu gebruikers zoals, tl's, ventilator, en gloeilampverlichting (deurcontactlampje en lampje in de ventilator).
Kan ik daarvoor volstaan met een 1,5mm2 draadje? Hoe was het sommetje ook alweer om de Amp te berekenen en zodoende
de zekering te bepalen?
Laatst gewijzigd door Ed's508 op 27 jun 2013, 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door Ed's508 »

Admin schreef:
4.Is het aan te raden om zekeringen in de voeding van een omvormer te plaatsen? Zo ja, hoeveel A in een 24/12v en 24/230v/750w omvormer?

Je hebt het over twee apparaten: een 24>12 DC>DC omvormer (die zo stinkt). Als dat 60 W is (5 A / 12 V), zou je primair moeten afzekeren met 2.5 A. Maak dat maar 5 A vanwege eventuele inschakelpieken. Je zekert niet tegen overbelasting, maar tegen kortsluiting!
De omvormer 24>230 DC>AC levert 750 W. Dat vraagt een zekering van 3.5 A aan de uitgang en 32 A aan de 24 V-kant.


Bedoel je om tussen de 230 uitgang en de gebruikers ook een zekering te plaatsen? Ik heb nu aan de Victron omvormer een stekkerblok hangen waarin ik
de gebruikers plug die ik over de omvormer wil laten lopen. Zoals de compressor koelkast als ik niet aan de paal hang. En evt. de oplader van een laptop
of telefoon.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door Ed's508 »

Eigenlijk wil ik massaschakelaar van de hh accu's ook uitzetten als ik uit de bus ben. Dat doe ik ook
met de schakelaar van de startaccu. Het nadeel is, als ik de - van het zonnepaneel op de - van de
accu zet da accu niet door het zonnepaneel wordt opgeladen. Het dat is nou juist het doel van zo'n
paneel. Een kleiner nadeel, dat vervolgens een dagelijks ergernis wordt, is dat ik elke keer de zenders
van de radio's (voor en achter) moet gaan opzoek omdat het geheugen gewist is....volgens mij daar
geen accu'tje in.
Laatst gewijzigd door Ed's508 op 27 jun 2013, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door DVIII »

erg bekende fout , twee dingen samen op één schakelaar , die dan voor de schakelaar aan elkaar liggen , haal dat stukkie (on) logica uit je gedachtengang , van de massa betekend ook van elkaar , dus elk een eigen massa schakelaar. verder zijn er tips genoeg om het goed en veilig te maken !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door Ed's508 »

Maar de massaschakelaar is er toch voor om het hele systeem plat te leggen??? Of mis ik iets....
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door paulv »

Als je de - van de startaccu verbonden hebt aan de - van de HHaccu en verder nergens anders aan heb je aan één massaschakelaar genoeg. Als je de - van de startaccu tenminste nergens anders aan verbonden hebt.
Als de - van de HHaccu ook aan de massa verbonden (en aan de startaccu) is moet je alle twee massaschakelaars omschakelen.
Zo simpel is het. Eén massaschakelaar omschakelen doet dan niks.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door Ed's508 »

De - van de hh zit aan massa, de - van de sa natuurlijk ook. Maar niet direct aan elkaar. Er loopt
wel een + van het scheidingsrelais naar de + van de hh. Maar die is alleen verbonden als het relais
in gaat. Ik denk dus dat het zeker kan om met een massaschakelaar in de - vlak voor de accu
een systeem plat te leggen.
Waarom zou je eigenlijk de - van de sa met de - van een hh verbinden??
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door DVIII »

dan ging ik van de verkeerde veronderstelling uit.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door Anton »

Hoi,

Waarom zou je eigenlijk de - van de sa met de - van een hh verbinden??

De - van de dynamo ligt ook aan massa.
Wil je je hh accu geladen krijgen zal die ergens aan massa moeten liggen.

In mijn camper ligt alleen de accu aan massa, de verbruikers krijgen alles via 2 draden, dus niets van massa.
Het systeem is alleen tijdens het rijden met elkaar verbonden.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door paulv »

Stroom zoekt altijd zijn eigen gemakkelijkste weg. Als er een weg is neemt die hem ook.
Bekende verschijnselen zijn de achterlichten die gaan branden als je je knipperlichten aan zet, en de schok die je krijgt als je met je vingers aan blanke 230V voerende draden voelt. Die stroomwegen zijn niet bedoeld, maar werken wel :mrgreen: .

Bij mij zit, net als bij Anton, de HHaccu verbonden met twee draden aan de startaccu en die is weer verbonden met de dynamo. Alle HHstroomafname is ook weer met twee draden verbonden aan de HHaccu.
Anders gezegd mijn HHaccu is alleen via de startaccu verbonden met de massa. Het is nergens voor nodig om je HHaccu direct te verbinden met massa.

Voordelen: Je hebt een veel betrouwbaarder stroomverbinding en geen gevaar voor kortsluiting met massa (als tenminste je cyrix geen verbinding maakt met de startaccu).

Massa is een zeer slechte stroomverbinding en de oorzaak van vele stroomstoringen in een auto.
Het is wel goedkoper (voor de autofabrikant, scheelt een draadje) en bij nieuwe auto's zonder roest redelijk betrouwbaar. Die betrouwbaarheid neemt sterk af bij roestvorming :lol: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door Ed's508 »

Ik had vannacht een verlicht moment.... Als de - van het zonnepaneel direct op de -
van de hh accu wordt geplaatst, de plus zit al direct op de + van de hh, wordt de hh
set altijd bijgeladen door het paneel. Ook als ik de massaschakelaar uitschakel.
De verbruikers met de - aan massa (chassis) liggen dan plat.

Tussen het zonnepaneel en de hh accu zit een regelaar. Ik vraag mij af of er nog ergens
een zekering tussen moet?

Ik begrijp overigens dat dit allemaal lage school (of peuterspeelzaal) voertuigelektronica
is. Maar ieder z'n niveau..... :oops: En bij de basis beginnen 8)
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Rokende 12V omvormer en massaschakelaar 24V

Bericht door paulv »

Ik weet niet hoe je het nu hebt geschakeld, maar zoals je nu beschrijft moet het.
Als het goed is zit er een zekering in de regelaar, anders kan het geen kwaad om die te zekeren.

Ik heb mijn zonnepanelen permanent gekoppeld aan de startaccu en de HHaccu.
Permanent vol geladen accu's sulfateren niet.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten