508d startproblemen

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508d startproblemen

Bericht door Admin »

Als ik het goed zie, zit er rechts van het s/p-relais een diodeblok (met die koelribben). Dat zorgt ervoor dat de laadspanning van de dynamo tegelijk start- en huishoudaccu's laadt, maar dat er geen energie uit de startaccu wordt verbruikt in het woondeel, waardoor je misschien 's ochtends niet meer weg kunt.

Dat het diodeblok een suboptimale oplossing is (de accu's erachter worden - zonder speciale aanpassingen - nooit volledig vol geladen), doet hier even niet ter zake. Eerst maar eens je spanningsregelaar laten checken...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 508d startproblemen

Bericht door Hugo »

Dat het diodeblok een suboptimale oplossing is (de accu's erachter worden - zonder speciale aanpassingen - nooit volledig vol geladen), doet hier even niet ter zake. Eerst maar eens je spanningsregelaar laten checken.
Diode blok!!!, hold your horses, dit zal zeker een behoorlijke negatieve invloed hebben op het laden.
Het is simpel te meten.
Bij draaiende motor, verhoogd toerental meet je op de dikke pen van de Dynamo en daarna direct op de loden pennen van de accu.
Het verlies zal dan duidelijk worden.

Ik kreeg trouwens de indruk dat je een gevorderde op gebied van autotechniek was.
Wisselen van accu's met draaiende motor is even opletten inderdaad.

Groet Hugo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508d startproblemen

Bericht door Admin »

Hugo, alles op zijn tijd!
Die ca. 700 mV spanningsval over een diode verklaart IMHO niet de te lage spanning die TS meet.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

Update

Spanningsgregelaar was onbetrouwbaar volgens de dynamoboer, voor 22 euro nieuwe ingezet, en meteen maar achter dash onder zijraam geplaatst

Ook meteen extra bedrading van dynamo erbij gelegd zodat ik nie helemaal krom hoef te liggen om te meten , die bedrading komt er bij de grill uit, tijdelijk, alleen om te meten

Tevens alle aansluiting goed nagekeken opgeschuurd van dynamo plus en massa, onderweg nog een radiatorsteunrubber vervangen, wat bedrading fatsoenlijk vastgezet

Enfin, ik meet 13,9 v op de dynamo en 12,9 v op de eerste accu terwijl de rest nog zit aangesloten

Op de overige accus ommenabij de 12,9, het verlies zit dus ergens tussen dynamo en accus

Ik heb ze alle 4 bijgevuld met gedestilleerd water,zaten iets onder niveau, enfin, is dat ook weer goed

Ik laat het hier ff bij, ik kan iig weer starten en rijden, kleine gok , want ik start nu op de huishoudaccus, 2 x 60 ah, maar die zijn wel pas nieuw en worden dan wellicht niet optimaal bijgeladen, maar het zou voldoende moeten zijn om iig naar en van de keuring te komen, wat voor morgen op het plan staat


Of ik een gevorderde ben, ik kan wel het eea ,electra is absoluut niet mijn sterkste kant, een leek ben ik iig niet maar er zijn altijd mensen met nog meer kennis en oa daarom zit ik hier:)

later more :up:

Fvd
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 508d startproblemen

Bericht door Hugo »

Ik heb nu een LP-813,
De dynamo heeft een ingebouwde regelaar.
de kabel van de dynamo ging eerst via een 6 kwadraat naar onder mijn dashboard, daar zit ergens een las en met een andere 6 kwadraat ruim om mijn motor heen naar de startmotor.
Ik denk dat de lengte meer als 3 meter was.
Je zal begrijpen dat de relatief lange kabel een weerstand is.
Door een weerstand krijg je verlies.
De dynamo zit op 30 cm afstand van mijn startmotor.
Van mijn startmotor gaat er een vette kabel naar de accu.
Ik heb een dikke kabel aangebracht, 12 kwadraat 50 cm lang, direct van de dynamo naar de startmotor.
Het resultaat was verbluffend, normaal een nauwelijks waarneembare laadstroom en nu met gemak 20 ampere naar de accu.

Ga je met dikke kabels aan de gang moet je goed weten wat je doet.
Maar dit is mijn ervaring met mijn dynamo..

Groet Hugo
Laatst gewijzigd door Hugo op 11 jun 2014, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Johannes

Re: 508d startproblemen

Bericht door Johannes »

Je hebt zo te zien een niet gecompenseerde diode brug. Zoals Ernst al opmerkte is dat niet helemaal ideaal, je accu's worden nooit echt goed opgeladen. Dat gaat ten koste van de levensduur van je accu's.
Het is evenwel simpel op te lossen. Toen er nog geen betere oplossingen waren plaatsten we een diode in de D+ kabel van de regelaar naar de dynamo,bij externe regelaar. Bij een opgebouwde regelaar was het iets meer werk) . Neem een diode die een ampère of 5 kan hebben. Doordat nu de regelaar een spanning van de dynamo krijgt die ook 0.7 volt lager is zal de regelaar ook 0.7 volt hoger afregelen.
Of je koopt een diodeblok met compensatiediode en nog beter een verliesvrij diodeblok of een Fet accuscheider.
En inderdaad dikke draden, ik heb 16mm2 van dynamo naar fet acuscheider geinstalleerd.
Wat daar absoluut link aan is is mij niet helemaal duidelijk.

Groeten Pieter
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

Hallo

Ok, tips genoeg , maar mijn kennis om daar iets mee te doen is te beperkt en kan ik beter aan iemand overlaten die echt weet wat ie doet in deze

Het voorstel van hugo is nog wel te doen, die dikkere kabel heb je aangesloten van plus dynamo naar plus startmotor, en gewoon erbij gezet?werkt dat?

Tot slot, de bestaande situatie is volgens jullie niet optimaal, maar het blijft wel functioneren op lange termijn?

Die 1 volt verlies zit me toch wel wat dwars, als dat met het voorstel van hugo wordt opgelost, ik toch 13,8v meet op de accus, dan is dat voor mij prima voorlopig, de apk is ff belangrijker , die loopt af over 5 weken

Fvd
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 508d startproblemen

Bericht door Hugo »

Nou, dat is toch niet zo simpel, de verwachting is dat er een diode(blok) zit tussen je dynamo en accu.
Dit verlies van .7 volt kan je niet oplossen met een dikkere kabel.
Het is (als hij ertussen ziet) een (minder goede) keuze die gemaakt is om 2 accu's gelijktijdig te laden.
Er is eerder een idee gelanceerd om je regelaar met een extra diode te neppen waardoor hij een hogere spanning zal afgeven waardoor het totaal weer klopt.
Groet Hugo
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

Ok clear, nogmaals, zo ver reikt mijn kennis niet en als je die kennis niet in huis hebt ga ik daar liever niet aan rommelen

Net nog even gestart,stukkie gereden, bus loopt stuurt remt etc prima, voelt goed aan, blij met de aankoop:)

Fvd
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 508d startproblemen

Bericht door Hugo »

Daar gaat het om, gefeliciteerd met je aankoop, als je nu gewoon af en toe de accu's op de lader zet dan zal het voldoende functioneren.
En het rijden met dimlichten beperken.
Ja kan later altijd nog de boel overhoop halen.
Gr Hugo
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

Nu nog blijer met de aankoop, want hij is net goedgekeurd voor 2 jaar

Dat had ik niet verwacht, twas een risico, 508d kopen met nog 5 weken apk, pakt dus goed uit

Nice:)

Fvd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten