508d startproblemen

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

Ok , ik durf niet met zekerheid te zeggen dat huishoudaccus ook worden geladen dmv dynamo, heb dat nog niet helemaal goed bekeken,en nu valt er nie veel te meten dynamo ligt eraf, accus los etc, iig lijkt het erop dat vorige eigenaar wel heeft geweten waar hij mee bezig is geweest, het ziet er mbt installatie aansluitingen imo vakkundig uit, en , alles werkt iig binnenin, koelkast verlichting etc

Blijft dus over, startprobleem wegens te lage startaccuspanning

Over die 24, volt het is ietwat verwarrend, ik heb een 12 volt dynamo, het enige wat op 24 volt draait is volgens mij de ijskast , daarvoor zit er ook een omvormer in van 220 naar 24 volt, alleen, weet ik nog niet of die ijskast ook aankan tijdens rijden omdat ie dan stroom trekt van de huishoudaccus die parallel geschakeld staan, op 24 volt dus

Thx for the input so far! ik ben nog steeds erg blij met de aankoop , machtig mooi zon 508 :up:

Fvd
Laatst gewijzigd door Fvd op 10 jun 2014, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

sold bussie
Laatst gewijzigd door Fvd op 30 jun 2014, 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 508d startproblemen

Bericht door Hugo »

Dus je hebr meer als die 2 startaccus?
Als je de koelkast via de dynamo gaat koelen trek je zoveel stroom dat de spanning op de dynamo zal zakken ( en dus niet veel kan laden), ik doe dat alleen als ik zeker weet dat mijn accu's propvol zitten.
Als je nu ook nog matig dikke leidingen hebt wordt het probleem (voor zover je er een probleem van maakt) groter.
Groet Hugo
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

Ik heb idd 4 accus

(waarvan ik de spandbandjes maar niets vind en ze alle 4 steviger vast ga zetten met wat hoekprofiel en draadeind)

Morgen , als alles er weer in zit en aangesloten en functioneert, dan weet ik of ik een werkende koelkast heb tijdens het rijden, het lijkt me wel wel handig, maar als dat zoveel stroom trekt dan kan ik ermee leven als dat niet zo is


Fvd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Fvd op 10 jun 2014, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508d startproblemen

Bericht door Admin »

@Fvd
Mis! Parallel betekent: 12 V, dubbele capaciteit.
In serie betekent: 24 V, zelfde capaciteit.

@Hugo
Misschien handig vooraf te weten wat voor koelkast het betreft.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

euehm,12 volt in serie geschakeld betekend, 24 volt uiteindelijk toch?

12 volt parallel, blijft 12 volt

Of maak ik nu een denkfout

Fvd
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508d startproblemen

Bericht door Admin »

Klopt helemaal!

Maar om 10:57 h vanmorgen zei je wat anders :eh:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 508d startproblemen

Bericht door Hugo »

Ernst, ik ken maar 1 soort koelkast en die is goed voor 10 ampere (12v), en dan nog doet het nog bijna niets.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508d startproblemen

Bericht door Admin »

Hugo, zoals op dit forum al vaak voorbij gekomen is, valt de wereld uiteen in twee delen:
A - absorptiekoelkasten;
B - compressorkoelkasten.

A (meestal) mogelijk op 12 V DC, 230 V AC of gas;
B op 12 V of 24 V DC of 230 V AC.

In geval van twijfel gebruike men de zoekfunctie :geeuw:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 508d startproblemen

Bericht door Hugo »

Ik kijk naar de foto, zijndat nu 6 accu's?
Daar zal hij het moeilijk mee hebben.
Groet Hugo
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 508d startproblemen

Bericht door Hugo »

Gezocht, deze is dus zuiniger:
De huidige compressor koelkast heeft een centrifugaalcompressor met als enige bewegende onderdelen de lagers. In vergelijk met de oude compressorkoelkast is de koelkast met een centrifugaalcompressor een stuk stiller.

In het kort is de werking als volgt. De compressor verplaatst het koelmiddel naar de verdamper. Daar verdampt het koelmiddel door warmte aan de omgeving te onttrekken. Vervolgens verplaatst het verdampte gas, onder invloed van de door de compressor opgebouwde druk, vanuit de verdamper naar de condensor. Hier koelt/condenseert het verdampte gas en wordt vloeibaar. Het vloeibare koelmiddel voert vervolgens weer naar de verdamper. Op deze wijze wordt de cyclus van verdampen en condenseren van het koudemiddel in stand gehouden. Er is een koelcapaciteit van -18°C mogelijk.

Door de geringe energieafname in de kampeerauto (12 of 24 Volt) is met behulp van Eutectische platen het koelend vermogen geoptimaliseerd voor de kampeerauto.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 508d startproblemen

Bericht door Anton »

Hoi Hugo,

Je maakt een denkfout, de startaccu's staan tijdens het laden parallel en zijn bedoelt om te starten.
Wil je nu de HH accu laden moet je stroom afnemen van de accu die met de min- aan het chassis ligt de andere word bij het starten daarmee in serie gezet daarna in rust weer parallel zodat ze alle 2 weer worden opgeladen.

Stroom voor de hh accu kun je afnemen via de hierboven beschreven methodes.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

Geen 6 maar 4 accus, 2 van 90 ah , de zwarte startaccus, en 2 van 60 ah, de huishoudaccus, dynac

Vanmorgen was ik nog niet wakker denk ik :)

Koelkast coolmatic mdc 24 volt, waar ik blij mee mag zijn als ik het zo lees en google op het type en merk

:up:

Fvd
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 508d startproblemen

Bericht door Anton »

Hoi,

Dus je hebt een 24 volt systeem in het woongedeelte?
En je het een serieparralelschakelaar?
De dynamo levert 12 volt?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508d startproblemen

Bericht door Admin »

Da's inderdaad een compressorkoelkast. Ik heb acht jaar lang z'n grote broer gehad, staat nu stand-by voor als ik een feestje heb...

Overigens werkt de Danfoss-compressor even goed op 12 V, scheelt je misschien moeilijk oplossingen. Uiteraard trekt-ie op 12 V twee maal zo veel stroom, maar het totale vermogen blijft gelijk. Met een zonnepaneel (of twee) kun je iha het verbruik van zo'n koelkast prima bijsloffen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

12 volt dynamo

12 volt binnenin, maar ook een apart systeem op 220, met omvorming naar 12 volt, tenminste , de 220 stekker in stekkerdoos steken aan buitenkant doet andere verlichting branden, die het op de accus alleen niet doen, en dat zijn 12 volt lampen

Los daarvan een omvormer 220 naar 24 volt voor de koelkast

Beetje verwarrend als je het zelf niet hebt ingebouwd allemaal en ik ben momentele een beetje de kluts kwijt hoe eea nou werkelijk zit aangesloten allemaal
:crazy:

Terug naar het startprobleem, is er hier op de tafel achter de comp iets te meten aan de spanningsregelaar ?

Fvd
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 508d startproblemen

Bericht door Hugo »

Staat er op de regelaar welke spanning hij wil maken?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 508d startproblemen

Bericht door DVIII »

zo nou meteen maar eens iets vaststellen , als je start dan moet je eens meten per accu wat de spanning is onder belasting, dan kom je meestal meteen achter welke accu er niet meer goed werkt , je kan dit om de beurt meten , je hoeft geen twee meters te kopen wat voor koelkast of accu je ook hebt .
naast dat accu's versleten of kapotte cellen kunnen hebben kan er ook een matige las tussen twee cellen zijn die pas naar voren komt als je de accu belast , je meet netjes 12 of iets meer volt maar ondertussen is er een accu warmte aan het maken in plaats van het hoofd koel te houden , meten als het relais in rust , dus parallel staat heeft geen zin dan meet je automatisch beide accu's tegelijk.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

@Hugo, dit issum en ik vermoed uit 1977, het bj van de 508,staat verder niets op behalve d- d+ en df bij de polen

Fvd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

@DVIII

Dat heb ik idd nog niet gemeten en kan ik alsnog doen als de spanningsregelaar ok blijkt te zijn

Fvd
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 508d startproblemen

Bericht door Hugo »

Meten is weten.
Je doet wat DVIII adviseert maar je meet direct op de dynamo en daarna direct op de accu's.
Volgens mij moet er dan wel e.e.a. duidelijk worden.
Niet een draaiende motor zonder 1 accu!!!
Dus je start de motor met 2 accu's (anders kan je de startspanning 24V nooit maken)
Je koppelt eerst de een dan de andere los en je doet de metingen op alle accu's.
Tijdens de metingen moet de motor wel een beetje toeren maken (elke keer ongeveer gelijk)
Dus altijd een accu aan de dynamo.
Let op, geen kortsluiting maken.

dus een dergelijke tabel ontstaat:
accu1, dynamo 13.5, op accu 13.0
accu2, dynamo 12.0, op accu 12.1
accu3....
accu4....
Ik ben benieuwd naar deze metingen.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 508d startproblemen

Bericht door GerardM »

Ik ben even de draad kwijt jongens, wilde we nu helpen om te ontdekken welke van de twee startaccu's rot is, of dat de spanningsregelaar kapot is ? Of beide ?

En Hugo, jouw laatste voorstel lijkt me meer iets voor gevorderden, en sorry als ik de TS op zijn tenen trap maar uit de beschrijving tot nu toe lijkt hij mij een beginner op elektrisch vlak dus zo maar accu's wisselen bij een lopende motor lijkt me geen goed idee.

Ik las ook dat hij al gestart heeft met een goede set accu's dus daar kan hij eenvoudig de meting herhalen met de accu's nog gekoppeld.
Of met de uitgebouwde regelaar naar de dynamoboer gaan waar hij al is geweest.

Groet,

Geraard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

Nou, het kernprobleem was startproblemen en slecht bijladen, dynamo is inmiddels nagekeken en is ok, de motor start met de volle huishoudaccus, met lopende motor accus omwisselen zie je mij niet doen, en idd, op electrisch vlak reikt mijn kennis tot boerekoolmeetwerk met een multimetertje ;)

Morgen laat ik de spanningsregelaar controleren samen met de dynamo en dan weet ik of de regelaar stuk is, zonee, zoeken we verder,met tips van het forum, zoja vervangen ,en kijken of dat het probleem oplost, dat weet ik waarschijnlijk vrij snel als ik nu met lopend motor volt meet die richting de 14 gaat, morgen dus meer

Fvd
Johannes

Re: 508d startproblemen

Bericht door Johannes »

Links op de foto naast de sp schakelaar zit een zwarte Bosch relais. Zo te zien is het een D+ Batterij scheidingsrelais 0 332 002 156.
Het lijkt er dus op dat de huishoud accu's via deze relais worden geladen. De draden die aan deze relais zitten zien er trouwens wel erg dun uit.

Groeten Pieter
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 508d startproblemen

Bericht door Fvd »

Deze foto?

Die is iig niet van mijn bus

Afbeelding

Deze wel:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten