Startmotor perikelen

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Startmotor perikelen

Bericht door DVIII »

maak daar twee van !! :angel:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Berthil »

Hanomaad,

De symtomen lijken heel erg op de probelemen die ik met de startmotor had.
zie:viewtopic.php?f=41&t=7249
Toen zat het probleem in de voorloopspoelen van de start motor.
Als de sztartmotor koud was hadden de spoelen nog net genoeg kracht om het rondsel eruit te laten komen.
Maar als de starmotor warm was vertikte hij het. Je hoorde hem wel draaien, maar hij pakte niet.
Dit werd veroorzaakt door scheurjes in de aansluitstrip van deze voorloopspoel.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Maxer »

Hanomaad schreef:Die is vast 24V voor een reden. Kun je met 12V genoeg PKs genereren om een diesel zonder voorgloeien te starten?
Grappig dat je dat zegt want het is nl zo dat in Amerika grote bus- en vrachtwagenmotoren allemaal op 12 volt starten en dat zijn dan 12 liter of nog grotere motoren. Dit omdat ze daar niet geloven in 24 volt. Er is dus geen reden te bedenken waarom je niet op 12 volt zou kunnen starten. Weliswaar is 24 volt beter maar dan moet het hele voertuig 24 volt zijn. Ook qua accu's is dat nimmer een probleem want is één niet genoeg plaats je er twee parallel. Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat je zo'n motor niet kunt starten op één 230 Ah accu.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Admin »

Nico, wat jij schrijft is inmiddels wel achterhaald.
Moderne Amerikaanse (school-)bussen hebben ook een 24 V-installatie. De mijne (1998) inderdaad (nog) niet. En omdat ze tot voor kort meer geloofden in Ampères dan in Volts, staan er in mijn Blue Bird twee 230 Ah/1100 A accu's parallel.
Mogelijk hebben de koperprijzen invloed op de keuze van 12 of 24 V.....

Overigens zie je hetzelfde verschijnsel tot de dag van vandaag in het US lichtnet: een gewone "hook-up" voor een camper is 110 V/50 A.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten