Pagina 2 van 2

Re: Startmotor perikelen

Geplaatst: 29 apr 2015, 17:58
door DVIII
maak daar twee van !! :angel:

Re: Startmotor perikelen

Geplaatst: 30 apr 2015, 22:04
door Berthil
Hanomaad,

De symtomen lijken heel erg op de probelemen die ik met de startmotor had.
zie:viewtopic.php?f=41&t=7249
Toen zat het probleem in de voorloopspoelen van de start motor.
Als de sztartmotor koud was hadden de spoelen nog net genoeg kracht om het rondsel eruit te laten komen.
Maar als de starmotor warm was vertikte hij het. Je hoorde hem wel draaien, maar hij pakte niet.
Dit werd veroorzaakt door scheurjes in de aansluitstrip van deze voorloopspoel.

Groeten Berthil.

Re: Startmotor perikelen

Geplaatst: 01 mei 2015, 07:47
door Maxer
Hanomaad schreef:Die is vast 24V voor een reden. Kun je met 12V genoeg PKs genereren om een diesel zonder voorgloeien te starten?
Grappig dat je dat zegt want het is nl zo dat in Amerika grote bus- en vrachtwagenmotoren allemaal op 12 volt starten en dat zijn dan 12 liter of nog grotere motoren. Dit omdat ze daar niet geloven in 24 volt. Er is dus geen reden te bedenken waarom je niet op 12 volt zou kunnen starten. Weliswaar is 24 volt beter maar dan moet het hele voertuig 24 volt zijn. Ook qua accu's is dat nimmer een probleem want is één niet genoeg plaats je er twee parallel. Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat je zo'n motor niet kunt starten op één 230 Ah accu.

Re: Startmotor perikelen

Geplaatst: 01 mei 2015, 08:05
door Admin
Nico, wat jij schrijft is inmiddels wel achterhaald.
Moderne Amerikaanse (school-)bussen hebben ook een 24 V-installatie. De mijne (1998) inderdaad (nog) niet. En omdat ze tot voor kort meer geloofden in Ampères dan in Volts, staan er in mijn Blue Bird twee 230 Ah/1100 A accu's parallel.
Mogelijk hebben de koperprijzen invloed op de keuze van 12 of 24 V.....

Overigens zie je hetzelfde verschijnsel tot de dag van vandaag in het US lichtnet: een gewone "hook-up" voor een camper is 110 V/50 A.