omvormer vraag

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

omvormer vraag

Bericht door catch »

hallo ik ben voornemens onderstaande omvormer /lader te bestellen,ik heb eigenlijk 3 vraagjes
1.schakeld deze omvormer automatisch in als er stroom gevraagd word? laag standby verbruik?
2. is het een automatische lader maw stopt deze als de accu vol is?
3.is het voldoende voor een tafelmodel koelkast op 220 volt

ik heb deze vragen ook aan de webshop gesteld maar misschien hebben jullie er al ervaring mee .lijkt me een handig ding :up:

http://www.omvormer.nu/content/omvormer ... 2C5_amp%29
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

De leverancier zou dat zo moeten kunnen beantwoorden. Misschien wìl-ie dat niet, omdat-ie er dan aan vast zit :WTF:

1 Standby verbruik < 0.4 A. Reken dus maar op 0.4 A, dus 4.8 W.
2 Vast niet. Maar met een 3.5 A acculader blaas je die accu niet op.
3 1000 W continu lijkt me genoeg voor een tafelkoelkast. De grootste pessimist rekent 10 x de nominale stroom als aanloopstroom, dus met een beetje moderne koelkast zit je safe. De koelkast moet wel tegen de blokgolf kunnen, maar ik heb van anderen gehoord dat dat nooit een probleem is. Wie andere ervaringen heeft, moet 't zeggen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: omvormer vraag

Bericht door catch »

bedankt ernst
die 0,4 amp zal dat een probleem gaan worden?
de koelkast loopt niet konstant en wil bijladen met zonnepanelen

antwoord van de leverancier is:
Goedemiddag,

De laadfunctie schakelt niet uit wanneer de accu vol is. Door de lage laadspanning is dit geen probleem voor de accu. De omvormer is handmatig in en uit te schakelen door de afstandsbediening of de knop aan de voorzijde. De omvormer schakelt niet in door het aansluiten van uw apparatuur.

Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

Ik reken even met 12 V. Per dag 0.4 A * 24 h = 9.6 Ah. Als je voldoende reservecapaciteit in je huishoudaccu hebt (en het "verlies" compenseert met je zonnepanelen), is er niets aan de hand. Als je op het randje balanceert met je capaciteiten, is het net dat beetje om rekening mee te houden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: omvormer vraag

Bericht door catch »

ik snap het
ik wil 2 stuks deep cycle AGM accu's van een goed merk plaatsen,moet nog even kijken wat er precies in de accu bak past (en even sparen :OO: )
en meer als 3 dagen "los" staan doen we vaak niet en verlichting is allemaal LED
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

Als je goed rekent, moet dat gaan lukken :clap:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: omvormer vraag

Bericht door catch »

ik was op school al niet zo sterk met rekenen :crazy:
vandaar ik het hier ff op tafel gooi :up:
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

Gaan we weer....

Je moet een lijst maken van al je verbruikers, hoeveel Watt, hoeveel uur per dag.
En dan de volgende vragen beantwoorden:
Hoe lang wil ik vrij staan?
Hoe lang rijd ik als ik onderweg ben?
Hoeveel laadt de auto (wat voor alternator)?
Hoeveel laadt m'n paneel (Wp = Watt piek)?
Welke capaciteit heeft m'n huishoudaccu (Ah).

Ter wille van de levensduur van die - prijzige - AGM accu's zou ik dat "deep cycle" niet al te letterlijk nemen. Dieper dan 50% ontladen is er hoe dan ook nooit goed voor (uitzondering zijn lipo-accu's).

Misschien wil iemand die daar goed in is eens een rekentooltje maken (b.v. in PHP) zodat iedereen deze standaardsom on line op het forum kan maken. Wie?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: omvormer vraag

Bericht door catch »

je begrijpt me verkeerd ik heb het begrepen en je hoeft het niet weeerr uit te leggen :up:
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: omvormer vraag

Bericht door paulv »

Een eenvoudige truc om stroom te besparen en een gruisloze nacht te hebben is gebruik te maken van je afstandbediening (of een tijdschakelaar) en een koudebuffer.

- Je vult eerst je koelkast altijd helemaal vol met water (mag ook in de vorm van cola, bier of wijn zijn) en houdt hem steeds goed vol.
- 'S nachts doe je omvormer uit, door de enorme warmtecapaciteit van al dat koude water blijft je koelkast die nacht mooi koud.
- 'S morgens doe je je omvormer weer aan en dan gaat je koelkast weer koelen met stroom direct van je PV panelen, scheelt weer wat rendements-verliezen (30%?).

Omdat je koelkast met dit systeem 's nachts toch iets afkoelt moet je je thermostaat iets hoger zetten.
Doordat je nu je omvormer niet meer 's nachts gebruikt en overdag directe zonnestroom, zal je totale stroomverbruik toch een stuk verminderen en is je bier extra koud.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: omvormer vraag

Bericht door catch »

goeie tip :up:
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Arno Z »

Ernst,

PHP is niet echt mijn ding, maar doe een stapel formules enzo en dan stop ik het met alle plezier een een -voor iedereen toegankelijke- Google Spreadsheet. Daarin kan je dan 'live' rekenen (niet allemaal tegelijk) en ieder kan er een kopie van trekken voor zichzelf.

Arno
Johannes

Re: omvormer vraag

Bericht door Johannes »

Dat stanbyverbruik van de omvormer viel mij toch behoorlijk tegen. Ik ben het gaan meten omdat het zonnepaneel naar mijn idee teveel bleef laden en de mppt omvormer niet in de druppel of onderhoudstand kwam. 0.5A dat komt dus neer op 12Ah per dag. Ik heb 5 x 80Ah accu's dus 4 dagen 1 accucapaciteit alleen om de omvormer in de standbystand te houden.
Er komt een externe thermostaat op de koelkast die de omvormer schakelt en de thermosstaat in de koelkast gaat dan op max. Als ik dus een probleem met de stroomvoorziening voorzie gaat de omvormer uit. ik heb dan ook nu 12 volt verlichting geïnstalleerd.
Het viel mij ook op dat de compressor toch wel goed warm wordt dus ook maar gemeten. regelmatig tussen de 50-65 graden. ik heb er een ventilator op gezet om die warmte achter de koelkast weg te krijgen. Ik vraag mij af of de blokgolf van de omvormer hier iets mee te maken heeft. tenminste het leek mij wat aan de warme kant.
De koelkast met een compressor van 80 watt trekt gemiddeld 8 ampère uit de accu's. 6 Ampère voor de compressor 2 Ampère voor de omvormer ( viel mij ook wat tegen)
Nu ik toch aan het meten was ook maar een ander meetkastje aangesloten die registreerde dat de koelkast gemiddeld 6 x 2 minuten per uur aan gaat.
dat komt dan neer op ongeveer 40Ah per etmaal exclusief de standbystroom.
Ondanks dat heeft ons zonnepaneel het lekker bijgehouden tijdens de vakantie in Tsjechié dit jaar.

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

Ik kan het alleen maar eens zijn met je conclusies. Mijn MultiPlus 12/1200/50 zou volgens de datasheet in rust 5 W verbruiken, dus iets minder, maar toch in dezelfde orde van grootte.
Als je de koelkastthermostaat de omvormer primair laat schakelen, ben je die ruststroom wel kwijt, maar je hebt dan een extra relais nodig dat op zijn beurt weer stroom trekt. Of je moet een bistabiel relais vinden dat de benodigde stroom schakelt (mijn 1200 W omvormer zit met 35 qmm rechtsreeks op de accu's). En als je sanibroyeur ook op 230 V werkt.... (vul zelf maar in).

Misschien tijd om te investeren in een slimmere omvormer?

Overigens lijkt de duty cycle van je koelkast me heel uitstekend. Hoe warm was het buiten?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: omvormer vraag

Bericht door Johannes »

De buiten temperatuur was zo tussen de 20 en 25 graden, Ik heb dat meetkastje er een langere tijd aan laten zitten en toen het eind september flink kouder werd stond de teller ineens op 50 schakelmomenten per uur en bijna geen looptijd. Blijken koelkasten klimaatzone aanduidingen te hebben, je leert altijd weer wat! Dus uitgezocht wat dat is en heeft die van ons aanduiding N voor normaal wat betekent dat hij voor temperaturen tot minimaal 16 graden geschikt is.
Hij gaat dus flink in de protestmodus als het wat kouder wordt, kachel aan en de uitlezing was weer 6x/uur.
Bij die waarde komt het totaal aan energieverbruik per jaar mooi overeen met de opgave van de fabrikant.

Misschien moest ik Paul zijn opmerking om een vriezer om te bouwen als koelkast eens beter bekijken, of de koelkast beter gaan isoleren om dat verbruik naar beneden bij te stellen.
http://www.reuk.co.uk/Use-a-Chest-Freez ... Fridge.htm
Leuke site trouwens.

Een slimmere omvormer? denk jij ergens speicifiek aan? Ik was van plan om een temperatuurschakelaarbouwmodule van Velleman/Conrad te nemen en die de omvormer aan of uit te laten schakelen.
Er zit nu een 1-0 schakelaartje op. Die vervang ik dan door een 1-0-2 schakelaar waarbij stand 1 de normale stand is en stand 2 de thermostaatstand voor de koelkast.
Ik zou dan nog een voorrangsschakeling kunnen maken voor de koffiemachine. (of jouw sani)
Ik kom de winter wel weer door met alle projectjes die er nog liggen :)

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

<GRIN> Houdt je uit de kroeg....

Misschien moet je de hysterese iets groter nemen om het aantal schakelmomenten te beperken (de meeste elektronica heeft van een keer inschakelen meer te lijden dan van een dag continu draaien...). Ik neem aan dat er wel een of twee stelschroefjes te vinden zijn, op een CV-thermostaat wel.

Waarom tak je het commando niet rechtstreeks af van de koelkastthermostaat? Hoef je ook geen gaatje te boren.

Mijn koelkast (thuis) heeft Klimaklasse: SN/N/ST/T. Ik vraag me af hoe ze dat doen. Misschien meten de de omgevingstemperatuur en optimaliseren ze daarmee de karakteristiek van de thermostaat. Met een Arduino of een PLC/PLA o.i.d. is dat vast wel te doen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: omvormer vraag

Bericht door Johannes »

dit kwam ik eens tegen

https://www.youtube.com/watch?v=sa7o49uOzVI

veel plezier Pieter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

Aan een bi-metaaltje valt niet zo veel te optimaliseren met wisselende omgevingstemperatuur :eh:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Arno Z »

<offtopic>

@Pieter,

Wat een ontzettend leuk filmpje, uit dezelfde serie: interne verbrandings motor: https://www.youtube.com/watch?v=gfr3_AwuO9Y

</offtopic>
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: omvormer vraag

Bericht door De Rooie Reus »

Zou je een solid state relais kunnen gebruiken voor de 220 kant. Ik heb hier nog enkele s202s12 liggen die maximaal 8A kunnen schakelen bij 220V. Als ik het goed heb tenminste. Of schiet je daar qua omvormergebruik niets mee op?
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

Niet voor wat betreft de ruststroom.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: omvormer vraag

Bericht door De Rooie Reus »

Dus een solid state DC relais die de omvormer uitschakelt.
Slechts als voorbeeld: http://www.ebay.com/itm/DC-DC-60A-Solid ... 27dc453a63
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

Wil je de ruststroom kwijt, dan moet je de primaire kant (dus de 12 V) van de omvormer afschakelen. Met een 60 A relais moet dat wel lukken, ja.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: omvormer vraag

Bericht door Johannes »

Hallo Ernst

Mijn Skytronic omvormer is echt uit als ik de schakelaar op 0 zet, ik meet dan geen stroom meer. Nou zou dat aan mijn meter kunnen liggen maar ik vertrouw mijn Fluke meters wel.
Dus ik hoef de 12 volt ingang niet te onderbreken.
Ik heb een signaaldraad aan de thermostaat van de koelkast gemaakt om mijn meetaparatuur te kunnen aansluiten.
Echter als signaal voor de omvormer is dit niet geschikt. De thermostaat is een aan uit schakelaar die de compressor direct van de voeding voorziet.
Als ik dus de 230 er af haal komt er ook geen signaal.
Het lijkt mij het eenvoudigst om een sensor in de koelkast te monteren die een temperatuur schakelaar aanstuurt die op zijn beurt de omvormer aanstuurt.

Overigens kan het niet de thermostaat zijn die voor de slechte werking van de koelkast bij lage temperaturen zorgt. Het is net alsof de compressor waterslag heeft en na een paar keer slaat de thermische beveiliging er uit.

@Arno ja leuk hè, er zijn nog zoveel leuke dingen op het www.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: omvormer vraag

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb bij mijn diepvrieskistje de draden van de thermostaat gehaald en doorverbonden.
Als je de stekker nu in het stopcontact van de omvormer steekt loopt ie continu.
Ik heb de omvormer open gemaakt en aan het aan uit schaklaartje de 2 draden gesoldeerd die na de thermostaat gaan.
Die schakelt nu de omvormer aan en weer uit, dus geen verlies door de omvormer.
Het schakelaartje moet dan nu wel uit staan!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten