Weet iemand hoeveel stroom het start relais trekt ?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Unknown User

Weet iemand hoeveel stroom het start relais trekt ?

Bericht door Unknown User »

Hi

Ik ben dus startblokering aan het inbouwen en will dus de draad onderbreken die van de start knop naar het start relais loop, Broobleem wat ik daar dan me heb is dat ik niet weet oveel stroom er door heelloopt. Het gaat dus niet over de star stroom maar de stroom om het relais te bekrachtigen.

En ja, mijn accu bak is nu dicht te maken met een aluminium plaat van 5 mm dik.

Bart Keser,
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Even een ampèremeter er tussen hangen en je weet het. (een universeelmeter kan meestal wel een gelijkstroom van 10 A. meten en dat moet wel genoeg wezen !)
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Dat is het probleem ik vermoed dat het ongeveer het dubbelen is, Bijvoorbeeld een bendix/relais van een normale start motor trekt ongeveer 12 ampere, het relais van de 508 maakt zoveel herrie dat mijn vermoeden is dat dit dus veel meer is en mijn universeel meter gaat maar to 10 ampere, en heb geen zin om deze op te offeren hier voor. En om nu een speciale 100 A meet weerstand van 25 euro te kopen is natuurlijk een beetje veel.

Bart
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Stroom door startrelais

Bericht door GerardM »

Bart,

waarom wil je de stroom weten, is dat om de draaddikte te bepalen ?
Ik heb zelf ook twee dingen onderbroken door magische schakelaars.

1. de draad die het massarelais aanstuurt; dit is dat ding dat veel herrie maakt.

2. de draad die van de startknop naar het startrelais op de startmotor loopt.

In beide gevallen was de originele draad 2,5mm2, dus met die stroom zal het wel meevallen. Het is immers de stroom die het relais moet aantrekken en niet de stroom om de startmotor rond te draaien.

Groet,

Gerard
Unknown User

Bericht door Unknown User »

hi

niet voor de draad dikte ( dat is copy past ) maar voor het relais wat er tussen komt om het starten met de start knop te onderbreken.

starten is dan alleen mogelijk als het alarm is uit gezett met de afstand bedening of door de accu bak open te breken. :D

bart
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Weet iemand hoeveel stroom het start relais trekt ?

Bericht door Hanomaad »

(beetje late reactie in dit onderwerp maar wellicht dat iemand er nog eens wat aan heeft)

Gister gemeten omdat ik hetzelfde wilde (startknop onderbreken). Het is ongeveer 6.7A wat er doorheen ging tijdens het draaien van de startmotor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten