auto aarde?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

auto aarde?

Bericht door catch »

ik ben met de elektrische installatie bezig
nu las ik ergens om de aarde van de 220 volt ook aan het chassis te verbinden,is dat slimals er op beide spanning komt? (12 en 220)
Gaan als de Brandweerauto
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: auto aarde?

Bericht door fuzzyduck »

Ik heb het ook zo. Zo voorkom je dat als er een 220 draadje los schiet en tegen je chassis aan zit, je een schok krijgt als je de bus aanraakt van buiten af. mits je een aardlekschakelaar hebt op de 220v.

Ik vertel dit als feiten maar ik heb de redenatie ook overgenomen van iemand. Graag nog een ander iemand die dit kan bevestigen?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: auto aarde?

Bericht door De Rooie Reus »

Zie hier: staat er ergens tussen, weer met een prachtige tekening van Pieter.

viewtopic.php?f=13&t=7185
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: auto aarde?

Bericht door Arno Z »

Ik heb onder de trap een stukje draad hangen, die indien de trap is uitgeklapt de grond raakt.
Een beetje slechte poging om de bus echt te 'aarden', naast de aarde van het net.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: auto aarde?

Bericht door fuzzyduck »

Die tekening van Pieter toont geen aarde van 220 aan massa voertuig. Hij tekent het gescheiden?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: auto aarde?

Bericht door De Rooie Reus »

Iets verder dan de tekening. Zijn reactie van 11.19 uur, punt 3.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: auto aarde?

Bericht door fuzzyduck »

Nou catch,daar status je Antwoord.dank je arno
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Johannes

Re: auto aarde?

Bericht door Johannes »

Stroom afkomstig van een centrale wil ook weer terug naar die centrale. Die stroom komt dus je bus binnen via de bruine Fase of L (live) draad en vertrekt weer via de blauwe Nul of N (neutral) draad.
Nu is die blauwe draad bij de centrale verbonden aan een lange koperen pijp die een flink eind de grond in is gestampt.
Thuis zijn de randaardelippen in alle stopcontacten, de waterleiding, de CV en een stalen mat in de douchevloer via een geel/groene draad ook aan een aardpen verbonden.
Komt er nu door een defect spanning op bijvoorbeeld de stalen ommanteling van de magnetron te staan dan kan deze stroom via de "aarding" terugvloeien naar de centrale.
Was die aarding er niet en jij pakt je net verwarmde bitterballetjes uit de magnetron en raakt een schoon stalen deel aan , tja dan gaat die stroom als de bliksem via jou naar de aarde en terug naar de centrale.
Tenminste als er geen goed werkende aardlekschakelaar was. Want die had allang een verschil geconstateerd tussen de stroom die je huis inkwam en er weer uit ging. En aangezien die aardlek daar nou net niet tegen kan heeft hij de stroom uitgeschakeld voordat jij ook maar iets voelde.

Als er iets niet goed is en er via de Fase meer binnenkomt dan er via de Nul terug gaat , gaat de aardlek protesteren en sluit de boel af.
Er lekt dus dan stroom terug naar de centrale via de aarde.

Nu je camper. Stel je hebt de aarde, dus de geel/groene draad niet met het metaal van de bus verbonden. Er is wat fout, doordat je ergens een draad door een gat in een stalen schot hebt gestoken zonder voldoende bescherming is de isolatie doorgeschuurd en ligt de Fase tegen het staal. Jij staat in de bus en alhoewel die hele bus onder spanning staat merk jij er niets van. Immers de stroom kan via jou nergens heen.Jij hebt geen verbinding met aarde.
Nu komt je partner net terug van de douche op de camping . Ze loopt met blote voetjes door het gras en pakt de metalen deurklink van de camper vast.
Nu kan de stroom ineens wel terug naar de centrale via je partner en de aarde.
Dat ga jij niet leuk vinden.
En had je een draadje aan de trap hangen dan is het te hopen dat dat draadje een betere geleiding heeft dan de blote voetjes van je partner in het gras.

Dus verbind alstublieft de geel/groene aarde draad aan het chassis van de bus !! Gebruik dus ook altijd een drieaderige verlengkabel met CEE stekkers (of stekkers met randaarde).

Groeten Pieter
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: auto aarde?

Bericht door Thekapitein »

verdomt handige tip Pieter. Had ik nog nooit over na gedacht.
Domme vraag misschien. Moet ik nu permanent een los draad op de grond laten hangen. Of is het gebruik van de juist 220v kabel voldoende?

Ga gelijk eens kijken hoe dat mijn bus zit aangesloten.

Marco.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: auto aarde?

Bericht door paulv »

Dat aarde draadje heeft geen zin als je je chassis met de geel/groene draad hebt verbonden en aan de paal staat.
De aarde die de paal heeft is veel beter.

Heb je een zwevend net (bv. een omvormer op PV panelen) heeft het ook geen zin want die omvormer is ook niet verbonden met aarde. Dan is er dus geen stroomkring mogelijk via de echte aarde.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: auto aarde?

Bericht door catch »

bedankt Pieter voor de korte cursus "aarde" :up: top!!

ik maak ook een schakelaar ertussen zodat ik de aarde eraf kan zetten en een fase op de bus,als alarm systeem dan blijven ze met hun poten van me bus af tenminste en ik hoop dat ze lekker nat zijn van de regen en op bloten voeten lopen:lol: :lol:


geintje
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: auto aarde?

Bericht door Admin »

Dat slepende draadje of kettinkje maakt i.h.a. nauwelijks contact met aarde. Kijk eens hoe een tankstation bevoorraad wordt (of hoe je een vliegtuig tankt). Een stevige, flexibele kabel wordt met een fikse klem op een zware koperen strip (bar) aangesloten. Die bar is bij de bouw aan verschillende "echte"aardpunten aangesloten en heeft een aardweerstand van b.v. minder dan 0.5 Ω.
Dus wees nooit zo naïef veiligheid van een stukje losse draad te verwachten! Of je moet echt een gruwelijke hekel aan je partner hebben. Pieter heeft dat heel beeldend (en geheel in overeenstemming met de werkelijkheid) verwoord. Alleen zul je van die 30 mA wel schrikken, maar je overleeft dat in elk geval wel. Daar hebben ze die waarde van 30 mA voor gekozen :up:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: auto aarde?

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb op campings gestaan waar je een verloopsnoer nodig had om van CEE naar gewoon stopcontact te komen.
In die situaties loop je volgens mij een bepaald risico hoewel het natuurlijk ook altijd mogelijk is dat een CEE aansluiting niet helemaal is zoals het zou moeten.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: auto aarde?

Bericht door Admin »

Martin, als jouw verloopkabeltje 3-aderig is uitgevoerd en van een degelijke contactstop en koppelcontactstop (in de volksmond stekker en contrastekker) is voorzien, is er niets aan de hand.
Schuko (randaarde) stekkers zijn tegenwoordig vrijwel allemaal ook bruikbaar in een Frans/Belgische contactdoos (type E, met aardpen) en geven dus altijd de aarde door.
CEE contactstoppen en koppelcontactstoppen hebben van huis uit minstens beschermingsklasse IP44, d.w.z. beschermd tegen aanraking met puntige voorwerpen en plensdicht.

En ja, als er op de camping een fout gemaakt is.... wees dan maar blij met je aardlekschakelaar :lol:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: auto aarde?

Bericht door Arno Z »

Even een Aanvulling en een correctie:

Correctie:

De aarde draad van het net is alleen met de laadinstallatie en de koelkast verbonden. Die zijn beide in principe niet verbonden met het chassis (althans niet bewust).

Aanvulling voor mijn aardedraad van chassis naar grond:

Een aardlekschakelaar is een 'relais' met 2 spoelen en een zwevende 'schakelaar'.
Afbeelding

De spoelen van de fase en de 0 zullen in principe een gelijk magnetisch veld opwekken, waardoor de 'schakelaar' gesloten blijft en je koffiemachine blijft werken. Als er een lek optreed naar aarde zullen de 2 spoelen een verschillend veld hebben, de schakelaar opent en de koffiemachine uit gaat.

Stel nu dat de fase-draad van je interne electra systeem in contact komt met het chassis. Je komt aan en pakt de deurgreep (in ons geval van metaal) en je verbind zo de fase met de aarde en krijgt een aardige tik. De aardlekschakelaar grijpt in en ontkoppelt het 220v systeem. Maar dus pas nadat je een goede optater hebt gehad.
Het doel van het (dunne) draadje dat aan de trap hangt is om die tik op te vangen en de aardlekschakelaar zijn werk te laten doen; voordat een mens (of hond) dat doet.

Hoe groot is de kans dat dit voorkomt? Bijna nihil; in mijn geval zou een 220v kabel met mantel en buitenmantel moeten doorschavielen, een bestaande klemaansluiting moeten lostrillen of een verstoring moeten optreden in de acculader (daar zit de min van de accu's, die ook aan het chassis zit).
Johannes

Re: auto aarde?

Bericht door Johannes »

Hallo Arno

ik heb heel wat keren een 230 installatie moeten reorganiseren omdat er spanning op de carrosserie/scheepsromp stond.
In America is het onder de RV bezitters zo ongeveer ongevaloorzaak nummer 1.

Nogmaals zorg dat je aarding in orde is, het is doodzonde als het fout gaat omdat je denkt (of aangepraat is) dat het allemaal wel meevalt.

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: auto aarde?

Bericht door paulv »

Als de fase draad contact maakt met het goed geaarde chassis (geel/groen draadje aan chassis) ontkoppelt de aardlekschakelaar.

Met jouw systeem creer je een soort schijn-veiligheid door te denken dat dat draadje een soort aarde is, helaas is dat niet altijd het geval. Zeker niet met droog weer, dan gebeurt er niets met je aardlekschakelaar, gewoon omdat er geen lek is naar de aarde.
Voor een goede aarde heb je meestal een behoorlijke pen nodig tot het grondwater (20m op de Veluwe) geen draadje aan een trapje.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: auto aarde?

Bericht door catch »

ook de 220 die uit de omvormer komt moet dus via een aardlek?
Gaan als de Brandweerauto
Johannes

Re: auto aarde?

Bericht door Johannes »

Dit stukje heb ik ooit eens geschreven voor een ander forum.
Afbeelding

Groeten Pieter
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: auto aarde?

Bericht door fuzzyduck »

Mijn victron heeft aan de achterzijde zijde een aarde. Die heb ik aan chassis gehangen. Ik hoop dat dat tevens de aarde in van de 230 is die hij produceert. Anders heb ik (nog) geen aardlek hier voor
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: auto aarde?

Bericht door DVIII »

misschien is het voor de heren puzzelaars een idee de aardlek gewoon differentiaal schakeling te noemen , dan komt dat peppie en kokkie "aarde" ook niet zo verwarrend over :crazy:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Johannes

Re: auto aarde?

Bericht door Johannes »

Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: auto aarde?

Bericht door De Rooie Reus »

Ik denk dat de beste oplossing is om een band leeg te laten lopen zodat de bus via de velg goed contact maakt met de aarde.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: auto aarde?

Bericht door fuzzyduck »

Ik gebruik m'n vriendin altijd. Zij mag als eerst naar binnen ;)
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: auto aarde?

Bericht door catch »

ik denk dat ik er een 10 amp 30 ma Alamat tussen zet :up: (Zei deze wijsnues)
k heb er wel 2 nodig dan als ik ook de omvormer wil aarde
Gaan als de Brandweerauto
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten