auto aarde?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: auto aarde?

Bericht door Admin »

Victron schrijft in de gebruiksaanwijzing dat er een aardfoutschakelaar achter de MultiPlus hoort. Als ik het me goed herinner kun je de uitgang ook programmeren voor zwevend of nul aan aarde. In een stalen schip gelden kennelijk andere voorkeuren dan in een auto op rubber banden. En Victron ontwierp van huis uit voor de scheepvaart...
Ik heb het maar opgelost door twee 30 mA aardfoutschakelaars te installeren, pasten nog net in het groepenkastje en waren niet zo duur als in Nederland, één meteen aan de buitenaansluiting en één achter de MP.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: auto aarde?

Bericht door fuzzyduck »

Afbeelding

Deze heb ik. Volgens mij kan ik dan aan de uitgang de aardlek+zekering hangen. Pak ik beide ineen: paal en omvormer.
Misschien heb ik dat al. Het is al weer twee jaar geleden en de bus staat nu in de stalling dus kan niet kijken.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: auto aarde?

Bericht door Admin »

Op het plaatje op het deksel van dat omschakelrelais zie je dat alle aardaansluitingen aan elkaar genoopt zitten en aan massa.

Ik hoop dat je veel plezier van het omschakelkastje hebt. Ik had dat niet, althans niet erg lang. Door een (geringe) inductieve belasting ging het hele printplaatje in rook op....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: auto aarde?

Bericht door fuzzyduck »

Ik zie nu net dat op deze nieuwe uitvoering het antwoord al op de deksel staat. Schutzleiter/erdung staat getekend naast de verbraucher
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten