slecht starten of niet starten

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

slecht starten of niet starten

Bericht door DVIII »

de winter slaat toe als een koudegolf , en nu start de helft van de bussen ineens niet meer. dan kun je twee dingen doen, je bus laten staan tot het weer (weer) beter wordt of de bus opwarmen met een heteluchtkanon . de laatste is een van de weinige snelle oplossingen zonder dat je moet sleutelen.
wat je in elk geval niet moet doen is de boel stukmaken zonder te snappen wat er aan de hand is. dus als de bus niet aanslaat en wel rookt is er wel brandstof maar geen compressie , dan en alleen dan mag je ether gebruiken.
als de bus niet rookt is er geen brandstof dus dan is het filter verstopt of de inspuitpomp verstopt. je kan de pomp en het filter verwarmen met een bouwlamp , een warmelucht fohn of emmers heet water .
pas altijd op dat je de accu's niet onder de veilige limiet van ontlading brengt door door te starten zonder resultaat.
ja kan dan beter de bus aanslepen met een andere bus . als er geen zwarte rook uit de uitlaat komt bij het slepen heb je GEEN brandstof , en door te slepen komt dat er ook niet . alleen verwarmen van de motor krijg je eventueel weer vloeibaarheid in de diesel.
ik heb al heel veel oude gebakjes mee op reis gehad en soms heb je gewoon pech en kom je pas weg als de zon de bus weer enigsins opgewarmd heeft .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: slecht starten of niet starten

Bericht door De Rooie Reus »

We hebben er natuurlijk niet altijd tijd en gelegenheid voor maar het lijkt me heerlijk dat je ergens staat, dat je de tijd aan jezelf hebt en dat je moet wachten tot de zon de bus opgewarmd heeft. :up:

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: slecht starten of niet starten

Bericht door Leo »

Amen DVIII.


Ik zit hier nu 9 jaar, en bij iedere eerste koude-inval komen dezelfde klachten tevoorschijn.
Ieder jaar ook dezelfde verkeerde aannames gevolgd door dezelfde verkeerde oplossingen trouwens...

Want in aanvulling tot wat DVIII hierboven schreef: Temperatuur naar beneden = accu-capaciteit naar beneden.
Onthoudt dat nou eens een keertje!!!!!!!!!!!

En wat gebeurt er wanneer je te weinig prik hebt? Klapperende startmotoren en weigerachtige serie-paralelschakelaars.
Tevens te langzaam ronddraaiende startmotoren waardoor de wat mindere dieseltjes niet meer willen aanslaan.


Begin bij het begin! Los geen gevolgen op, maar pak de oorzaken aan.
Neem niets aan maar meet en wéét.
Het is allemaal niet zo moeilijk wanneer je geheugen wat verder gaat dan 6 maanden.
En anders hebben we altijd nog een zoekfunctie.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: slecht starten of niet starten

Bericht door Detlev »

grmbl, grmbl, grmbl, grom.....aan winterslaap toe Leo? :angel:

Gelukkig heb ik een opvolger gevonden, ben geen moddertor meer! :lol:
Mercedes 406 uit 1969
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten