minimale spanning AGM accu?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

minimale spanning AGM accu?

Bericht door catch »

ik heb een 260 Amp agm aangeschaft
kostbaar ding dus wil er zuinig op zijn :GRIN:
ik begrijp niet goed wat nu de laagste spanning is wanneer mn accu schade oploopt :think: ik heb er 2 voltmeters op 1x van de zonnepanelen en 1x digitaal
http://www.beaut.nu/fileuploads/yfu_agm260-12.pdf

kan iemand mij het uitleggen?
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: minimale spanning AGM accu?

Bericht door Anton »

Hoi,

12.4 volt.

Leesvoer: http://bds.home.xs4all.nl/info_artikel/ ... 54;_55.pdf

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: minimale spanning AGM accu?

Bericht door Yoni »

12.4 / 30% ontlading op een AGM vind ik wel heel zunig.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: minimale spanning AGM accu?

Bericht door Admin »

Het is al een aantal malen op Campertechniek voorbij gekomen:
Vergeet niet dat alléén de spanning je niet meer geeft dan een grove indicatie. De aspecten stroom, tijd en temperatuur zijn ook van belang voor de ladingstoestand. Een batterijconditiemeter houdt daar wel rekening mee. Maar die kost meer dan een digitale voltrmeter :evil:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: minimale spanning AGM accu?

Bericht door catch »

bedankt voor de antwoorden
er zit op de zonnepaneel display een bargraph van de accu,kan ik die zien als batterij conditiemeter?
het ding kan ook kwh, amp, volt ,verbruik,SOC en temperatuur etc aangeven
Gaan als de Brandweerauto
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: minimale spanning AGM accu?

Bericht door Yoni »

die SOC doet hij aan de hand van de spanning berekenen de rest werkt alleen als ook daadwerkelijk alle gebruikers aan de load uitgang zijn aangesloten wat bijna nooit het geval is omdat de stroom vrij laag is die daar door kan.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een uitgebreide accu monitor.
Zoals werd gezegd is enkel spanning niet loepzuiver als jij een volle accu hebt en je hebt je omvormer aan en je spanning daalt tot 12.4 betekend het niet dat je gelijk je omvormer uit moet zetten.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: minimale spanning AGM accu?

Bericht door Admin »

Ik moet er niet aan denken dat mijn MultiPlus via mijn "zonnepaneel display" zou lopen. Zoveel zekeringen heb ik niet (en bovendien heb ik dan nooit 230 en kan ik ook de accu's niet laden). Terwijl het inschakelen van de 750 W boiler echt wel invloed heeft op de beschikbare energie in de accu.

De essentie van een "echte" batterijconditiemeter is dat àlle electronen door een shunt lopen (meestal tussen min accu en massa). De minieme spanningsval over die shunt is de basis van de meting. De plus accu voorziet de BCM van voeding en accuspanning. Daaruit berekent de BCM uiteindelijk het ladingspercentage, AKA State of Charge, SOC.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: minimale spanning AGM accu?

Bericht door catch »

hahah nee dat was ik ook niet van plan hoor Ernst :GRIN:
maar 12,4 is een goede leidraad begrijp ik?
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: minimale spanning AGM accu?

Bericht door Admin »

Als minimum!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: minimale spanning AGM accu?

Bericht door Hanomaad »

Battery University heeft een goed artikel over SoC (State of Charge), hier te vinden:

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _of_charge

Punt bij alleen op voltage SoC bepalen is dat het bij een accu die in gebruik is nooit nauwkeurig te doen is, omdat je altijd rekening moet houden met het stroomverbruik op dat moment en de temperatuur. Dat wisselt vaak. Je kunt eigenlijk alleen SoC bepalen via het voltage als je de accu minimaal een uur of 4 helemaal los koppelt, en dat doe je meestal niet in een camper op het moment dat je geïnteresseerd bent in de SoC. Ik heb al mijn verbruikers via een shunt (en daarna een zekeringkast) lopen zodat ik altijd weet bij welk amperage ik welk voltage heb. Combineer dat met de temperatuur en je kunt dan aardig in de buurt komen.

Wat ik zelf aan houd is dat ik probeer nooit beneden de 12.2V te komen en zeker bij koud weer, maar dat is tijdens gebruik (meestal mijn omvormer, voor mijn laptop, die dan tussen de 5A en de 8A trekt). Als ik dan na een avondje gebruiken de omvormer uit zet dan loopt het voltage weer op naar rond de 12.4V - 12.5V. Ik heb 2 x 180A AGM accus in parallel staan, en nu 2 jaar in gebruik.

Het is belangrijk om in acht te nemen dat elke loodzuur accu (dus ook AGM) sneller slijt naarmate er meer en vaker ontlading plaats vindt binnen eenzelfde periode. Het is dus altijd een afweging. Of je doet 10+ jaar met je accu maar je haalt er maar mondjesmaat vermogen uit. Of je maakt er wat meer gebruik van en dan doe je er minder lang mee. Maar slijten zullen ze toch, met een bepaalde ondergrens waarop de curve veel stijler naar beneden gaat lopen.

De ondergrens qua minimum voltage is lastig aan te geven vanwege de factoren hier al eerder genoemd, maar ik heb uit verschillende bronnen dat het het beste is loodzuur accus nooit beneden de 50% leeg te trekken en dat de slijtage daar onder een stuk sneller gaat. 50% komt voor AGM accus overeen met een open spanning van 12.3V, volgens de online bronnen die ik gevonden heb.

Mijn regel van 12.2V bij redelijk wat belasting lijkt me dus wel redelijk. Ik hou dan dus altijd meer dan 50% lading over tijdens het naar bed gaan omdat de spanning dan weer op loopt als ik alles uit zet. In de ochtend druppelt het dan weer binnen met de zonnepanelen. Ook heel belangrijk is accus nooit lang in een (half) ontladen toestand te laten. Zonnepanelen zijn daar de beste garantie tegen.
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: minimale spanning AGM accu?

Bericht door catch »

yaaaeeehh :clap: :clap:
daar heb ik wat aan , duidelijkheid uitgelegd en ervarings deskundige :up:
enorm bedankt :up:
Gaan als de Brandweerauto
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten