Cruise controle inbouwen

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Cruise controle inbouwen

Bericht door Yoni »

Heeft iemand ervaring met het gebruiken van de tacho puls draad van de tachograaf icm met een cruise controle?

MB609 1987 24v

Ik ga een 12v cruise control inbouwen en deze met relais op een 24v bus aansluiten tot zover geen probleem denk ik nu kan ik ook de magneten op de aandrijf as plaatsen maar zou de tacho puls niet makkelijker zijn?

Ik ben helaas het schema kwijt waar dat in staat is er iemand die kan vertellen of dat een 24v signaal is of inductie signaal mbv hall gever en welke draad het tacho signaal is?

Bedankt!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door DVIII »

op de generator zit een aansluiting W , dat staat voor golf , geen idee of dat matched met je CC
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Yoni »

Het is dan wel geen snelheid gebonden signaal zoals een van de tachograaf maar dat is inderdaad het proberen zeker waard, de cruise zal toch alleen in zn 5 worden gebruikt dus dan representeert dat ook min of meer de snelheid.

Dankje!
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Grenzgenger »

Ik heb voor onze 609 ook de W-aansluiting gebruikt.

Het is deze draad:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-XZSNO4UC.jpg

Als je voor de auto staat zit hij aan de linkerzijde, de tweede stekker van rechts, de witte draad met het blauwe streepje erin.

Succes Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Yoni »

He bedankt voor de foto ik ging er vanuit dat ik een draad vanaf de dynamo ging trekken ik weet niet of de stekker bezet is dus dat word aftakken of kabelschoen in de contra stekker knijpen.

Mag ik vragen hoe je de conversie 24 naar 12 volt hebt gedaan mijn plan was 2 relais 1 voor de voeding en 1 voor het remlicht.
Voor de rem zou ook een weerstand kunnen maar weet niet hoe deze te berekenen.

Waar heb je je gas kabel aan vast gemaakt?
Mijn voorkeur ging uit naar de hevel waar ook de handgas op zit rechts naast de motor ik weet alleen niet of deze ook genoeg slag kan maken.

Bedankt !

Gr. Yoni
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Grenzgenger »

Hallo Yoni,

kijk even op de volgende site: http://www.mijnalbum.nl/Album=V6G4AUTK
Daar staan meer foto's van de cruise control.

Ik heb alles aangesloten aan de linkerzijde van de motor, achteraf gezien was dit kinderlijk eenvoudig!

In onze accubak zit een omvormer van 24 naar 12 volt voor o.a. de radio, opstaptrede en verlichting en daar heb ik ook de CC op aangesloten, ik gebruik geen relais.

Voor de rem heb ik dus ook geen relais of weerstand gebruikt, het is alweer 5 jaar geleden maar is dit niet een schakeling naar massa?
Destijds heb ik contact opgenomen met de mensen van Goldcruise in Almere en deze hebben mij toen prima geholpen!

Het was ook mijn bedoeling om een draad te trekken van de dynamo, veel moeite gedaan om dat ding eraf te halen kom je er achter dat er al een draad aan vast zit en onder het dashboardkastje uit komt, hier is verder niets op aangesloten.

De besturingsunit heb ik binnen links onder boven de pedalen gemonteerd.

Succes Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Yoni »

Super bedankt voor je tips marcel :-)
Heb is fijn bij de camper niet opnieuw het wiel hoef uit te vinden.

Volgens mij heb je gelijk dat het remlicht massa geschakeld Is.

Ik krijg het setje zo binnen dan even wat draad halen en dan ga ik ermee aan de slag.

Gr. Yoni
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Yoni »

Ik heb een waeco ms50 cruise control maar vind hij het niet erg om met 24v geschakeld word van de remlichten?

Gr. Yoni
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Arno Z »

Marcel,

Ik begrijp dat je dus de W+ van je dynamo hebt gebruikt?

En die cruisecontrol vindt dat een fijn signaal?

Dank

Arno
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Grenzgenger »

Hallo Arno, de cruise control vindt dit een heel fijn signaal, werkt nu al ruim 5 jaar perfect!
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Yoni »

Helaas inbouw is niet gelukt vacuum servo was niet sterk genoeg om het gaspedaal aan te kunnen trekken ook niet door de arm langer te maken.

De zoektocht gaat voort naar een exemplaar met elektrische servo :(

Gr. Yoni
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door DVIII »

ha dat is dan leuk om te weten dat de W aansluiting de CC kan sturen , ik heb een oud mormel (508) dus een W aansluiting is voor mij een kwestie van het plaatsen van een generator met W , dan ga ik zeker met relais de functies omzetten met voeding uit de radio 12 volt omvormer. als de stangen te veel energie vragen denk dat er teveel veerkracht op zit aangehaakt . ik maak de standaard 508 stangen al veel lichter voor mijn eigen voet ( door de veren aan te passen) en dan is het toeren aanpassen en regelen hoop ik niet te zwaar voor mijn servo ( zit in een doos en ligt al jaren klaar ) :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Grenzgenger »

Die W-aansluiting geeft een prima signaal en is veel betrouwbaarder dan een pulsgever die werkt d.m.v. magneten op een aandrijfas.
Zoals ik al schreef heb je geen relais nodig, die W-aansluiting van een 24 volt dynamo mag je zonder meer aansluiten op een 12 volt CC. Was hier zelf ook een beetje huiverig voor maar kreeg dit advies van de technische mensen van Goldcruise in Almere, vakmensen!
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Anton »

Hoi,

De W aansluiting zot toch op de statorwikkeling voor de diodes, deze wisselspanning is hoger dan de uitgaande spanning.
Hebben ze ook gezegd waarom dat geen kwaad kan?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Grenzgenger »

Hallo Anton,

nee dat niet, het mocht gewoon en werkt perfect!

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Anton »

Hoi,

Dan zal het wel geen kwaad kunnen, het is een soort frequentieteller, met, ik denk een hoge inwendige weerstand.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door DVIII »

de relais kunnen/hoeven natuurlijk niet tussen de signaal (W) draad , ik heb het over de functies , zoals de remonderbreker. mijn unit werkt op 12 volt en de bus is inmiddels 24 volt , er zit een omvormer voor de radio waar de servo ook op kan functioneren
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Grenzgenger »

Voor de remonderbreker heb je ook geen relais nodig, mag rechtstreeks. Ik heb hier nog een setje liggen en staat het zelfs in de beschrijving dat dit 12of 24 volt mag zijn.
Alleen de unit zelf moet 12 volt krijgen.

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Yoni »

Bij mij werd de W puls ook zonder problemen gebruikt enkel was de Vacuum servo niet sterk genoeg zelfs zonder de hulpveer op de stang had hij er te veel moeite mee.

Dus wil je zeker zijn dat het lukt zou ik voor 1 gaan met een elektrische servo sturing.

Gr. Yoni
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door DVIII »

okay electrisch zit het snor , maar dat vacuum , hoeveel mm onderdruk heb je dan , ik krijg namelijk nogal eens auto's (407/508) binnen met matige remmen , dan fix ik ergens een lek en vliegen de bestuurders haast door de ruit omdat ze al jaren met zo goed als niks bekrachtiging rijden. een van de problemen met oude auto's is namelijk de vergankelijkheid van slangetjes en dat soort , pas nog een LT weer in het verkeer doen meestromen door de vacuum vervroeger te repareren , het slangetje was gewoon lek direct na de tuut uit het spruitstuk
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Yoni »

Ik heb de onderdruk niet gemeten maar gevoelsmatig was deze naar mijn idee in orde hij zuigt mn vinger goed vast en op de rembank remde hij de lage schaal van de klok zelfs uit.

Nu moet ik zeggen dat het bewegen van de carburateurs waar ik deze eerder op in heb gebouwd ook velen malen lichter ging, ik denk dat er teveel frictie in het systeem zit gebouwd.

gr!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cruise controle inbouwen

Bericht door Yoni »

Ik heb de cruise control min of meer werkend gekregen hij is nog niet helemaal goed afgeregeld mbt gas geven lijkt het maar straks ga ik het op de snelweg testen kijken of de kabel ver zat word aangetrokken en hij beetje stabiel op snelheid blijft!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten