agm accu ontploft

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

agm accu ontploft

Bericht door Knorkneutel »

Van de week heb ik een omvormer vergeten uit te zetten. Agm accu leeggetrokken. Van het weekend samlex accu lader erop. Resultaat vandaag verschrikkelijke stank hitte en bovenkant ontploft. Hier is iets goed mis dus. Het rare is dat de spanning wel goed is 13.3 volt. Later op de avond ga ik de kabels loshalen De accu is nog steeds warm en ben een beetje bang dat ie alsnog helemaal ontploft. Kabels zijn niet warm. Hoe kan die nou gebeuren?
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: agm accu ontploft

Bericht door Knorkneutel »

De accu lijkt nog te moeten onploffen. De bovenkant staat helemaal bol het plastic gescheurd en er komt een sissend geluid vanaf. Durf eigenlijk niet de kabels los te halen vooral de zonnepanelen wil ik loshalen die gaan morgenochtend weer bijladen.Moet ik nou juist een gebruiker aan zetten zodat de spanning van de accu lager wordt en veiliger? Het probleem is dat de zonneregelaar ook bij de accu zit en bang ben voor ontploffing
Laatst gewijzigd door Knorkneutel op 23 aug 2015, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: agm accu ontploft

Bericht door vanhooltje »

Koppel de panelen af bij de regelaar ( ik neem aan dat deze niet bij de accu zit) dan word er niet geladen. Doe voorzichtig ook in agm zitten zuren.
zet een verbruiker aan zodat de accu spaning daalt en de tempratuur zakt.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: agm accu ontploft

Bericht door Knorkneutel »

Ok mooi ik heb de gebruikers aangezet vanacht maar de panelen loshalen als de boel wat veiliger is. De zonneregelaar zit namelijk bij de accu
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: agm accu ontploft

Bericht door DVIII »

je moet toch iets doen om de situatie te bezweren , kan je de kabel naar de accu toe niet losknippen , zodanig dat je geen vonk maakt in de buurt van je waterstof producerende accu , massa of plus maakt niet uit en zo dat je het nog kan repareren.
en leg een kleed over je panelen , dan komt er als het goed is geen stroom meer uit die kant !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: agm accu ontploft

Bericht door Knorkneutel »

De accu is eruit. Snap nou niet hoe het kon gebeuren. Had vergeten de omvormer los te halen. Was geen 220 op aangesloten. Dat ding gaf een alarm. Maar als het goed is moet daar een beveiliging in zitten tegen een te lage spanning. Volgensmij was het voltage maar 10 volt dus niet best. Maar de omvormer kan het niet geweest zijn die de accu heeft leeggetrokken . Ik ben nu een nieuwe accu aan het inbouwen niet zo leuk als deze accu ook ontploft doordat er iets niet goed zit. De accu deed het nog wel naar behoren. Duurde een hele nacht om hem leeg te maken met alle verlichting en koelkast aan
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: agm accu ontploft

Bericht door Yoni »

Ik kan me herinneren dat je een zoveel kilowatt installatie in de bus had zitten..
Ik weet niet hoe zwaar je agm accu was maar misschien heb je je accu toch iets te veel op zn klote gegeven
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: agm accu ontploft

Bericht door Knorkneutel »

In een auto gaat ie ook niet kapot met een subwoofer. Heb wel vaak op festivals de 30 amp lader aan met muziek aan.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: agm accu ontploft

Bericht door Yoni »

Laad je accu lader en solar lader wel met een correct voltage voor een agm?

Laden met een te laag voltage of niet volledig geladen in rust laten van een agm accu resulteert in aankoeken van de loodplaten met kristallen om het even simpel te zeggen.

Gr
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: agm accu ontploft

Bericht door Knorkneutel »

Altijd volledig geladen 14, 8 volt. En vrijwel nooit te diep ontladen. Ik heb nu een kleinere 220 Ah accu en ga een kemo accusafer kopen. Lijkt mij superhandig dan kan je de accu optimaal benutten. Nu doe ik uit voorzorg de koekast bv op tijd uit. De acccusafer doet dat automatisch op een inte stellen voltage. Iemand ervaring jhiermee?
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: agm accu ontploft

Bericht door jervig »

En vrijwel nooit te diep ontladen schrijf je. Nou een AGM dien je altijd te beveiligen tegen diepontlading anders overlijdt ie simpelweg. met de door jou genoemde beveiliger heb ik geen ervaring, wel met diverse anderen, nooit problemen mee gehad.

Groetjes,

Jeroen
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: agm accu ontploft

Bericht door Knorkneutel »

Welke zijn er nog meer? Ik zorg dat mijn accu nooit onder de 12 volt komt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten