12V Led verichting op 6V voertuig

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door paulv »

Dit is misschien wel niet het juiste forum maar toch???


De meer algemene vraag, dus ook voor oude campers met een 6V installatie :OO: voor zover die bestaan?,kun je die 6V met een "step up converter" oppeppen naar 12V zodat je daar 12V led lampjes op kunt gebruiken?

Mijn geval: Ik heb nog een oude Yamaha XT250 6V, bij mijn weten niet up te graden naar 12V zoals de XT500. Daar wil ik 12V Led knipperlichten en achter/remlicht op zetten (vind ik leuk). De koplamp laat ik het liefst ongewijzigd op 6V.
Kan dat door in het verlichichtingcircuit een paar kleine 6V->12V stepup converters te zetten.

http://www.aliexpress.com/item/30W-DC-3 ... eb201560_9

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door Arno Z »

Ja, verwacht het wel. Maar goed voor €4 en 2 weken geduld weet je het zeker.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door paulv »

Ja natuurlijk.

Maar ik vroeg me ook af of zo'n step up dingetje ook een mooie vlakke spanning levert.
Hoewel het knipperlichtjes worden heb ik toch liever dat ze alleen met de speciale knipperlicht automaat mee knipperen.
Wat denk je?

Een andere mogelijkheid is om alles maar 12V te maken met natuurlijk een klein 12V accuutje (geen startmotor).
Kun je die step up gevalletjes ook parallel schakelen voor wat meer vermogen?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door Hanomaad »

Step-up converters werken doorgaans alleen met gelijkstroom dus er komt weinig aan te pas wat kan leiden tot rimpels oid. Ik werk veel met step-up converters voor mijn LED en andere electronica projecten, doorgaans van wat minder wattage omdat het allemaal zo klein mogelijk moet zijn. Nooit problemen met "niet-vlakke" spanning. Wel met te weinig vermogen, maar dat is omdat ik altijd de grenzen op zoek. Met 30W voor een knipperlicht heb je genoeg vermogen zo lijkt me, en duur zijn die dingetjes niet in China.

Ik heb step-down converters voor mijn LED verlichting in de camper zodat die nooit op meer dan 12V komen (wanneer ik laad zit ik regelmatig boven de 14V). Ik heb het vermoeden dat sommige LED controllers hier niet tegen konden en daarom deze maatregel. Deze heb ik in parallel gezet, wel ervoor gezorgd dat ze precies dezelfde afstelling hebben zodat er geen tot minimale stroom onderling loopt. Hetzelfde moet je kunnen doen met step-ups, zo lijkt me, al heb ik het nooit geprobeerd. Kwestie van een experimentje. In het ergste geval ben je een paar euro verder. Het is wel eleganter om op 1 plaats 12V te maken die je dan verder verdeelt, ipv op verschillende plaatsen step-ups te installeren.

Een speciale knipperlicht automaat stelt overigens niet veel meer voor dan een condensator, een paar transistoren en een paar weerstanden. Wat je er aan spanning in gooit kun je prima uit een step-up halen, waarom niet?

Aparte 12V accu kan natuurlijk ook maar die moet je dan weer zien te laden, dus dan heb je toch weer ergens een conversie nodig.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door paulv »

OK, bedankt het is een stuk duidelijker. Nu maar een paar bestellen :MrGreen: , nooit geschoten is altijd mis :GRIN: .

Groeten Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door DVIII »

een schakeling zelf bouwen met een 555 ic tje wat werkt op vijf volt is ook een optie , dan heb je je eigen 6 volt knipperschakeling !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door paulv »

Helaas zegt me dat 555 ic-tje me niks, ik heb de balle verstand van schakelingetjes.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door Hanomaad »

http://www.instructables.com/id/Turn-si ... /?ALLSTEPS

De 555 is een timer IC, heel veel gebruikt.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door DVIII »

het is dus een ic'tje wat je met een klein elko'tje in een oscilatie kan brengen en aldus met een emittervolgschakeling eenvoudig een minirelais aan kan sturen die dan weer de knippers knipt in knipjes
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door paulv »

Zoals ik al zei, van elektronica geen verstand en kan er niet aan rekenen.

Kan dat schema van Hanomaad ook op 6V werken en zo ja wat moet je er voor veranderen? (van 9V naar 6V) of is 6V te weinig voor de leds?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door Hanomaad »

Het schema waar ik mee kwam was om aan te tonen hoe je met een 555 een knipperlicht kunt maken. Dat is dan met een paar LEDjes, dat is net iets anders dan een paar LED strips.

Ik begrijp dat je je oude motorfiets wilt voorzien van LED strips voor remmen en knipperen. Heb je er überhaupt al een knipperlicht automaat op zitten? Zo ja, dan neem ik aan dat je daar ook 6V op hebt. Ik zou dan gewoon daar achter een step-up plaatsen van voldoende vermogen voor wat je nodig hebt. Voor een klein stukje LED strip heb je niet zo veel nodig, en dat kun je zo uitrekenen. Hetzelfde voor je remlicht. Ik zou gewoon voor alle drie (knipper links, rem, knipper rechts) een aparte step-up erin zetten, achter de schakeling die het licht normaal gesproken aan doet, waar je dus 6V hebt.

Die step-up converter waar je mee kwam is 30W. Dat is gigantisch veel als je het over stukjes LED strip hebt. 1 meter "standaard Chinese" RGB LED Strip op maximale stand (alle 3 kleuren voluit) gebruikt 14.4W. En het lijkt me dat je geen meters van het spul gaat gebruiken, dus die dingen zijn meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door paulv »

Ik wil gewoon die kleine 12V LED motor-knipperlichten uit de winkel (aliexpress) gaan gebruiken, nu zitten er knipperlichten (origineel) op ter grootte van een sinaasappel.

Eigenlijk werken de huidige knipperlichten niet goed. Ik heb er al een nieuw automaatje op gezet, blijft hopeloos. Het zal wel eenvoudig een slecht contactje ergens zijn maar ik ben het zat.
Dus was ik van plan alles (knipper) nieuw te kopen (ook het controle lampje in de teller) en in het voedingsdraadje een step-up converter naar 12V.
Ik begrijp dat dat kan.

Als het allemaal goed werkt zal ik misschien ook de rem, koplamp, controle en achterlicht? vervangen door LEDS. Maar ik denk dat dat lastig wordt, de lamp van de koplamp heeft een behoorlijk vermogen, waarschijnlijk meer dan 30W en die heb je naar mijn weten niet (of te duur) in LED.
Hoewel, ik vind dit net: http://www.aliexpress.com/item/32w-6v-3 ... eb201560_9

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 12V Led verichting op 6V voertuig

Bericht door DVIII »

kortom een gevalletje van water wijn proberen te maken , wat moet je doen, het water verdunnen met wijn zodat je na enige hectoliter wijn bij de liter water mengen je uiteindelijk zuivere wijn hebt :crazy:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten