12 volt aansluiting dashboard 508 ex ambulance

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
robert99
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mar 2010, 18:33
Locatie: net buiten utrecht

12 volt aansluiting dashboard 508 ex ambulance

Bericht door robert99 »

Hallo,
Ik heb altijd de radio aangesloten gehad op de 12 volt aansluiting op het dashboard. Zoals bekend is de ambulance verder 24 volt
Mijn radio doet het nu niet meer, ik heb alle zekeringen nagelopen en die zijn nog goed. De multimeter geeft 00 aan.
Waarom staat er nu geen stroom (12 volt) meer op de 12 volt aansluiting? Iemand dit ook wel eens gehad? Wat kan dit zijn ?

Is het een optie om de radio anders op de huishoudaccu aan te sluiten?

Iemand technisch met de electra van een 508 ambulance?

Groeten Robert
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: 12 volt aansluiting dashboard 508 ex ambulance

Bericht door De Rooie Reus »

Als je de spanning terug volgt vanaf de radio (en die is goed) en de zekering is goed dan kom je bij een apparaat (omvormer) dat de 24 volt omzet in 12 volt. Als je daar geen spanning meet zou je bij de ingang van het apparaat kunnen meten of je daar 24 volt meet. Meet je dat, dan zou de omvormer de geest gegeven kunnen hebben maar meet je geen 24 volt dan moet je de spanning verder volgen tot de bron: waar komt die 24 volt vandaan? Waarschijnlijk via een zekering vanaf de 2x12 volt accu's.
Zijn er overigens nog meer handige apparaten die op 12 volt werken en die het nu ook niet of juist nog steeds doen?
Dat is wat ik me nog voor de geest kan halen van 24 volt ambulances.

Ik zou overigens alle accessoires op de hh-accu('s) aansluiten maar dat is geen moeten.


groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: 12 volt aansluiting dashboard 508 ex ambulance

Bericht door Yoni »

de zekering van de omvormer en van de standkachel zijn vaak zwevende zekeringen in de accubak heb je daar al gekeken?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 12 volt aansluiting dashboard 508 ex ambulance

Bericht door DVIII »

in de meeste ambulances zit er onder de klep van de radio , boven het motordeksel een extra zekeringhouder , daar zitten de zekeringen voor de extra verbruikers en zit ook vaak de converter bij
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
robert99
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mar 2010, 18:33
Locatie: net buiten utrecht

Re: 12 volt aansluiting dashboard 508 ex ambulance

Bericht door robert99 »

Iedereen nog bedankt voor het meedenken en de tips
Ik ga alle zekeringen nog even nalopen en daarnaast de omvormer ook nog doormeten
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten