Pagina 1 van 1

Barrels donor hart.

Geplaatst: 15 mei 2016, 16:46
door karogegro
Goed, zoals de titel al zegt, Barrel heeft een donor hart gekregen. Barrel is, of liever gezegd, was een MB307D. De motor die er nu in zit komt uit een Fiat Scudo en is een 1.9 TD met 93PK. Inmiddel zijn we bezig met de puntjes op de i te zetten en rest nog het aansluiten van de olie druk censor en de temp meter. In ons enthousiasme om de OM615 uit Barrel te trekken hebben we niet zo goed opgelet waar eea aan snoeren aan vast zat. De vraag is dus of er iemand een schema heeft waar uit blijkt wat waar op aangesloten zit.
NB......inmiddels loopt de motor en hebben we al een stukje gereden. De opzet was meer koppel te genereren en niet meer snelheid.
Mede namens vrouw en kinderen hartelijk dank.
Toine

Re: Barrels donor hart.

Geplaatst: 18 mei 2016, 20:08
door Wim
Goh , heeft geen van die MB kenners hier een schema ??
Valt mij toch een tikje tegen .

Re: Barrels donor hart.

Geplaatst: 20 mei 2016, 15:00
door Yoni
olie druk en temperatuur zijn beide een enkele draad hoeveel heb je daar van over in je motor ruimte?
als er geen 12v op staat aan de massa leggen en dan zie je welke meter uit slaat

Re: Barrels donor hart.

Geplaatst: 20 mei 2016, 15:20
door DVIII
draadje aan massa houden evt met zekering (Lampje) en je weet wat je in je hand hebt , schema erbij halen kost vier keer zoveel tijd.

Re: Barrels donor hart.

Geplaatst: 21 mei 2016, 18:32
door karogegro
Inmiddels de boel aangesloten, en idd, het werkt.
Het vermoeden is dat er wel een MB temp censor in de motor moet, want de temp meter geeft bij warme motor een te lage waarde aan. Tussen de 40 en 50°. Achter op de meter zit geen stelmogelijkheid om de meter bij te stellen.
Toine

Re: Barrels donor hart.

Geplaatst: 26 mei 2016, 18:57
door karmann
De jongere MB 2/3/408...,...2/3/410 hebben een andere temperatuurmeter,even uitproberen met een jonger model

Re: Barrels donor hart.

Geplaatst: 28 mar 2017, 20:08
door Toine
Inmiddels zijn we een klein jaartje en een paar duizend kilometer verder, en ik kan niet anders concluderen dat eea meer dan de moeite waard is geweest. De koppel toename is een ware verademing, gewoon altijd 90 rijden. Tegenwind, heuvel op is eigenlijk geen issue meer. Het was overigens wel ff wennen aan de stuur bekrachtiging die we erop gemeubeld hebben, mn in stilstand en het bochten werk is een eitje geworden, wat overigens niet altijd gewaardeerd word voor diegenen die achterin zitten.
Tav het brandstof verbruik is het verschil iets minder groot. De OM615 verbruikte gemiddeld 1 op 7 a 8, de fiat motor zit gemiddeld op de 1 op 8 a 9. Geen dramatische verbetering, maar toch. Wat wel met enige regelmaat terug kwam, waren de slangen van de intercooler aan de warme kant van de turbo. Die schoten er eigenlijk bij iedere rit vanaf. Blijkbaar kan grijs pvc niet tegen de temperaturen en druk die de turbo genereerd, en eigenlijk wisten we dat eigenlijk al voordat we dat er onder meubelden. Die meuk is er inmiddels onderuit en vervangen voor spul wat er voor bedoeld is. Groot voordeel is dat ik onderweg niet meer onder Barrel hoef te kruipen om de boel weer in elkaar te frunniken.
Waar ik wel tegen aan loop is dat de motor rond de 90 km/h nogal hoog in z'n toeren zit, bij benadering iets minder dan 4000 rpm. De volgende uitdaging word dus een zg "snelle" achteras te vinden. Niet om sneller te rijden, met de earodynamica van een blinde muur, en rij eigenschappen van een zeepkist wil je niet hard rijden, maar om bij 90 km/h gewoon minder rpm te draaien.
Maar dat word zoeken om een knappe achteras te vinden.
Al met al een geslaagde ombouw, en zeker dankzij Wim en Peter, meer dan de moeite waard geweest.
Toine (voorheen karogegro)