dynamo geeft rond de 2V

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

dynamo geeft rond de 2V

Bericht door Hanomaad »

Ik meet in een 508 op een losgehaalde B+ van een 12V dynamo 1.8V - 3V afhankelijk van hoeveel gas er wordt gegeven. D+ geeft net boven de 3V. De accus laden in ieder geval niet meer.

Koolborstels versleten?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: dynamo geeft rond de 2V

Bericht door Yoni »

Waarom heb je beide los?
De d+ word ook gebruikt als sense wire van je regelaar.

Losnemen van de accu met draaiende motor resulteert vaak in een snelle pijnloze moord van je spannings regelaar ;)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: dynamo geeft rond de 2V

Bericht door Hanomaad »

Niet beide los. D+ niet. B+ Niet los gehaald met draaiende motor, was al los voor het starten. Daar kan ie volgens mij niet stuk van want de regelaar zal dan gewoon meteen op de instelspanning zitten die van D+ komt. Zie:
Lima_Betrieb.jpg
En ook toen toen die vast zat meette ik hetzelfde.

De spanningsregelaar regelt op basis van de D+ inderdaad, achter de velddiodes. Op D+ meet ik iets meer, rond 3V. Toerental is licht van invloed.

De vraag blijft dus onbeantwoord..... klinkt dit als versleten koolborstels? Zit me even af te vragen wat zin heeft om te bestellen op dit moment.

Overigens heeft deze bus een diodeblok om de laadstroom te verdelen, dus die paar volt meet ik ook aan de ingang van dat diodeblok wanneer de B+ is aangesloten. De D+ is ook op het diodeblok aangesloten, waarschijnlijk dus via een ingebouwde compensatie diode.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten