Yess!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Yess!

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hij mag weer tot 27 juli 2007 :)

De handrem werkte niet goed en de voorstoel werd niet goed geborgd, verder geen gekke dingen. Kosten: €40,=

Aandachtspuntje zijn kleine droogtescheurtjes in de achterbanden, verder OK.

Ben weer blij :D

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Yess

Bericht door Arnold Smeets »

Feestje!
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ja, en de schokbrekermontage van de LP808 schokbrekers was ook geen probleem!

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Yay! Hij mag ook nu weer een jaartje...

Moesten wat met de voorremmen kloten vanwege verschillende voering (voering kruisen werkt ook bij remverschil!) en de handrem was een puzzel: wel aantrekken, maar niet de wielen vast zetten. Bleek dat het mechaniek bij de schoenen zo ruim was, dat er wat met aluminum stokjes verlengd moest worden om de speling eruit te halen. Remt weer als de beste!

Verder wat kleine dingetjes als een verstopte ruitensproeier, 1 koplamp te hoog afgesteld en een kapotte buitenspiegel. Maar hij mag weer :)

Verder haat ik vakantietijd waardoor ik geen vrij kon krijgen, en afgezien van afgelopen zaterdag, mijn vader een vakantiedag moest opofferen. En prompt een baan bij Jan Stolp aangeboden kreeg als monteur, haha! ;)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

gefeliciteerd toch altijd weer spannend he!
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Onze bus is ook weer door de APK heen. :D :D

Er waren geen aanmerkingen behalve dat ze het teveel aan verlichting zouden stuk slaan bij steekproef.
Gelukkig heeft dat niet gehoeven. :wink:

Zo reden we een half uur later weer weg en konden meteen door naar Ruigoord. 8)

We mogen weer een jaartje.

De 5 bak die ik gereviseerd en ingebouwd heb rijd trouwens heerlijk!!
Nu kunnen we tot in de 4 optrekken naar 80 en dan overschakelen naar de 5. Dat geeft zeker wat meer trekkracht.

Ook de trage 1e versnelling is erg fijn. Heerlijk om rustig mee over hobbelige terijnen heen te rijden en je trekt alles!!
Zo erg dat als we bij stilstand per ongeluk de koppeling los lieten ik gewoon de achterwielen even zag spinnen voor de motor af sloeg!! :roll:

Voor rijden op de straat kunnen we met wat feeling ook in de 2e optrekken. Dan is de eerste zelfs wat schokkering door de grote kracht.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ook gefeliciteerd!

Kan de cardan trouwens de kracht wel aan, wat je bij wegrijden in de 2 erop zet?

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

...wat je bij wegrijden in de 2 erop zet?...
Ik snap je vraag niet helemaal.

Deze 5-bak is volgens de MB documenten onder wel meer 307D modellen gebouwd. Alleen later dan ons bouwjaar ('80).
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat die een zwaardere aandrijf lijn hadden, maar dat is me uit alle zoektochten door MB documentatie (ik heb de MB software) niet gebleken.
Ik neem dus aan dat de rest van de bus er tegen bestand is.

Als je naar de tandwiel verhoudingen kijkt tussen de 1e versnellingen van de 4 en 5 bak:
Is dit bij de 4bak: 4.3
En bij de 5bak: 6.15

(zie: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight= )

Ik ga er van uit dat de rest het aan kan.
Mocht de differentieel overbrening hierdoor harder slijten, dan is dat geen ramp. Die is zowizo al erg luidruchtig boven de 70km/h en dan tenminste zeker aan vervanging toe.

Dan zou ik overigens wel gaan kijken of er ergens een met differentieel blokkering te vinden is.
We hebben al een paar keer vast gezeten in de modder/zand en dan is 1 slippend wiel meestal de boosdoener.

Groet,
Melchior
Laatst gewijzigd door melhof op 07 aug 2007, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Melcior, bedoel je het differentieel of de kardan ?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hahaha :D :D

Ik was lekker verder aan het schrijven aan andere berichtjes en schrok op eens wakker uit mijn eigen gedachten...

ik bedoelde in dat andere bericht differentiëel ipv. kardan...

En toen ik ging kijken stond jouw berichtje er onder.

Dank voor de correctie...
Groet,
Melchior

PS: bedoel je Melchior of Melcior :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Melchior,

Bij vorige werkgever hebben ze 2x Iveco busjes gehad, ook met een lage 1e versnelling. Onze bestuurders reden daarmee ook altijd in de 2e versnelling weg, zowel bak, aandrijving, als motor kunnen/konden dat prima hebben, het kroon-/pignonwiel helaas niet. Bij beide busjes binnen 60.00km kaduuk. Ze mochten 3500kg wegen en waren dat meestal ook wel, niet zwaar overbeladen ofzo.

Volgens de dealer, Van der Veer in Alkmaar, gebeurt dit zeer regelmatig bij mensen die in de 2 wegrijden.

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hoi Jeroen,

Ik snap even niet het verband tussen in de 2e wegrijden en daardoor een overbelasting op het differentiëel.
Waarom zou je dan juist EXTRA belasting hierop hebben?

Als ik even redeneer:
Het moment op de wielen (en differenitiëel) is toch juist groter als je in de 1e wegrijd?
In de 2e belast je vooral de koppeling. Maar het moment op alles na de versnellings bak is juist lager. Je hebt daar ook minder trekkracht dan.

Alleen het bruut laten vallen van de koppeling bij het in beweging komen in de 2e kan een rot klap uitoevenen.
Dat kan in de 1e zelfs een nog grotere moment klap opleveren. :!:

Maar dat heeft niets met 1e of 2e te maken, maar meer met grove mishandeling en het graag willen vernielen van een bus. :wink:
Helaas is is van bedrijfsvoertuigen soms wel het lot... :roll:

Of zie ik het verkeerd?

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Melchor,

Bewust vernielen buiten beschouwing gelaten, (koop dus nooit een bus van een koerier of zoiets! ;)) daar kan namelijk geen enkel voertuig tegen, Mercedes of budget-Aziatisch merk... ;)

Ik neem mijn Hanomag even als voorbeeld. Ik kan in de 1e versnelling stationair wegrijden met een gewicht van 3500kg vakantieklaar. De motor draait stationair ongeveer 600 toeren. Als ik datzelfde in de 2 doe, slaat hij af. Meer gas dus, een hoger motorkoppel. Dit is eigenlijk hetzelfde als je schrijft.

Dat kan ik (proefondervindelijk...) op 2 manieren opvangen, meer koppelingslip of nog meer gas en de koppeling sneller laten opkomen, waardoor het hogere koppel sneller doorgegeven wordt. Als je dit laatste vanuit stilstand doet wordt het geheel zwaarder belast als bij wegrijden in de 1 waarbij de vertraging groter is lijkt mij? En misschien wat vergezocht, maar als de speling op het differentieel groter wordt (slijtage), de 'klap' harder aankomt als de speling 'aan de verkeerde kant' zit?

Ik ben geen super-knutselaar of techneut, maar probeer zo logisch mogelijk na te denken over wat ik hoor :)

Groetjes
Jeroen

PS Ik heb zelf trouwens een gevalletje 'koppeling vermoerd', de pookknop van de originele 4-bak heeft de vorige eigenaar misleid consequent in de 2e weg te rijden, terwijl de eigenaar daarvoor er een 5-bak achter gehangen had. Kun je nagaan hoe vaak die man waar ik hem van kocht onder de bus te vinden was trouwens, dat ie dat niet gezien heeft. ;) In elk geval is het hem gelukt binnen 20.000km (de rekening van de vorige koppeling zat er nog bij) de koppelingsplaat op te stoken, vorig jaar de bak erachter vandaan gehad en de plaat was niet best meer.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hoi Jeroen,

Je redenatie klopt redelijk. Maar niet helemaal. :)
Er zit namelijk nog een versnellingsbak tussen.
Als je stationair draaid heb je een lager vermogen dan als je hogere toeren draaid. Het koppel op de uitgaande as van je motor is hier direct aan gelinkt (en uitrekenbaar).

Bij een OM616 is het koppel volgens de MB opgave:
bij 800 toeren: ca. 120Nm
bij 2400 toeren: ca. 137Nm
Tot hier klopt het dus. Dit geeft een grotere kracht op je versnellings bak.

Maar het verschil tussen 1e en 2e versnelling overbreningsverhouding op je uitgaande as is veeel groter:
2e versnelling 3.14 overbrening
1e versnelling 6.15 overbrening

Stel dat ze in de 2e 2400 toeren maken (max koppel) bij het opkomen:
Je kunt dat gewoon doorrekenen:
(2e) 137Nm x 3.14 = 430Nm op je aandrijf as (en alles daar achter)
(1e) 120Nm x 6.15 = 738Nm op je aandrijf as (en alles daar achter)
Op het kroonwiel van de achteras komt zelfs:
(2e) ... x 4.9 = 2108Nm
(1e) ... x 4.9 = 3620Nm

Als je hem op 2400rpm in de 1e los laat is het zelfs:
4133Nm op het kroonwiel en achteras.

De 1e versnelling geeft dus een VEEEL zwaardere belasting op je differentieel dan je 2e.
Bovendien zal in de 2e hoe dan ook de koppeling meer slippen om een overgang te vormen. (hij moet wel)
Ik denk dus dat de 1e de boosdoener is.

Maar je spaart dan eigenlijk je differentiëel ten koste van je koppeling.

Ik denk dus dat je door in de 2e op te trekken juist minder kracht uitoefend. Maar wel je koppeling sneller op maakt.
Differentiëel mollen gebeurd echt het hartst door hem in de 1e te laten 'vallen'.

Grappig om uit te rekenen is dat als je de band radius door rekend, er een duwkracht op de weg ontstaat van:
4133Nm x 0.334m (bandradius=de arm) = 1405N
Dit is dus 138kg pure trekkracht! (bij zo'n 10km/h de verliezen even uit ogenschouw gelaten :wink: )

Alsof je dus een blok beton van 138kg via een katrol in een ravijn laat zakken en daar je bus mee trekt.
Ik denk dat een gemiddeld persoon rond de 25kg kan duwen.
We hebben onze bus zelfs wel eens aangeduwd met 5 mensen... (op plat vlak dan he)

Ik heb hier flink wat aan gerekend.
Als je het wilt hebben: stuur me ff je email adres dan stuur ik de je Exel file.

Gek genoeg ben ik van nature helemaal niet zo'n rekenaar. En een vallende kei in wiskunde tussen mijn oud studie genoten. ( :D :) :( :cry: )
Meer van het begrijpen in gedachte. Maar dat kun je zo goed uitleggen. :D

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Melchior,

Zit nu op mijn werk, dus houd het even kort. Weer iets bijgeleerd, geloof ik, wil dan ook graag je Excel sheet ontvangen. Heb gisteravond, nog onwetend van je uitgebreide post, nog even met m'n vader in de bus een praktijktest gedaan op een wat blubberig landpad. Na een korte test stond ik daarna helaas vast en moest er een Massey-Ferguson aan te pas komen om het hok weer vlot te trekken. Tijd voor een Hanomag AL28 denk ik ;)

Mijn mailadres is jeroentjent<nospam>@netscape.net
(verwijder uiteraard het <nospam> deel)

Conclusies: De 1e versnelling zal wel zijn voor maximaal wagengewicht, koppelingsbesparing, aanhangers en bergen. Bij het in de 2e versnelling wegrijden krijgt de koppeling wel meer te verduren, en tot slot, dender niet zonder nadenken een pruttig landpad met een kwelplek op, hoewel dingen doen zonder nadenken meestal best leuk zijn! ;)

Groetjes
Jeroen

PS laten we het maar helemaal niet hebben over mijn wiskundecijfers... Was altijd beter in Aardrijkskunde, dus dat maar als vak gekozen te r compensatie van wiskunde... :oops:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
henryb

Bericht door henryb »

en ik mag ook weer een tijdje rondtuffen :)
Vervaldatum APK Info 21-09-2008
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gefeliciteerd! In 1 keer met vlag en wimpel, of.....? ;)

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
henryb

Bericht door henryb »

ja :) gewoon naar APK station gebracht .. en helemaal goed :)
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mar 2007, 19:40
Locatie: Den Haag

Bericht door Buster »

Hoi, Henry

bij welk APK station ben je geweest :?: en kan je deze aanraden :?:
Ik moet pas in november hoor maar ik heb nog geen adres.
(Buster is wel 3,20m hoog!) :?

Groet, Frank
Buster is de L407D OM617.910 van Frank, Natascha, Stern en Foss.
henryb

Bericht door henryb »

die uit de bedrijvenlijst is 's Gravenzande .. (bij Naaldwijk)

V.O.F. Olsthoorn & Schouw Transportservice

of ze aan te raden zijn weet ik nog niet, ga mijn bus zo halen en hoop dat ze nog nuttige informatie hebben ..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten