Roetmeting

Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Het is volgens mij zoals ik in mijn eerste bericht van dit topic beschreven heb Cees.
Een goede, vrij nieuwe motor ondergaat de ouderwetse roettest moeiteloos, maar als er een paar ton op de teller staat wordt dat een heel ander verhaal.
Daarom ben ik ook zo blij met de veranderingen die ze in de roettest aangebracht hebben.
Daaruit blijkt ook dat de technische "zeurders" er niet naast zaten, waarom zouden ze anders opeens de regels versoepelen?
De roettest op vol onbelast toerental was een technische misdaad die vele motoren de kop gekost heeft. :evil:

De huidige roettest is slechts een item om dieselrijders geld uit de zak te kloppen, en bestaat volgens mij alleen nog zodat de ambtelijke uitvinder niet al te veel gezichtsverlies lijdt.
Over de staat van je motor zegt het alvast geen ene moer.
Heeft het ook nooit gedaan trouwens.

Het heeft er alleen maar toe geleid dat ieder jaar alle roet uit de uitlaten werd geblazen en in het milieu terecht kwam.
Dat is niet iets waarover ik als uitvinder zou opscheppen tijdens een verjaardagsfeestje. :wink:

Maar geen paniek, want de volgende onzinuitvinding staat al weer op stapel: Het roetfilter.. :?
Nog ff duurder, totaal overbodig voor onze soort motoren, en een middel dat nog veel erger is dan de kwaal.
Maar hierin krijg ik pas over een jaar of 10 gelijk.:wink:


Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

Leo schreef:Dat is niet iets waarover ik als uitvinder zou opscheppen tijdens een verjaardagsfeestje. :wink: Maar geen paniek, want de volgende onzinuitvinding staat al weer op stapel: Het roetfilter.. :?
En gelijk heb je Leo. De goeden niet aangesproken, zijn ambtenaren in de WW goedkoper dan in dienst. Dat zou verder een hoop ellende schelen en winst opleveren aan leefplezier voor de burger. Maarja, zolang die filter maar op de stapel blijft...kan ik er nog mee leven. Groetend, Cees
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

CeesHM de Bruin schreef:zijn ambtenaren in de WW goedkoper dan in dienst
:D :D :D

Die ga ik onthouden...
(ps. werk op de universiteit, ben zelf in principe ook een ambtenaar :wink: )
:D
Melchior
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

melhof schreef:
CeesHM de Bruin schreef:zijn ambtenaren in de WW goedkoper dan in dienst
Die ga ik onthouden...
(ps. werk op de universiteit, ben zelf in principe ook een ambtenaar.
Melchior
Hoi Melchior,
Dat zei ik, de goeden niet aangesproken. En een hippie hart is een goed hart....meestal! Groetend, Cees
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Het roetfilter was laatst op TV (Radar??) er was een prof in Delft die veronderstelde dat het filter op bestaande auto's wel eens meer schade kon opleveren: kleinere deeltjes die kankerverwekkend kunnen zijn etc.
Maar ministerie zag ook na kamervragen nog geen reden om te overwegen er iets aan te doen, zal dus de 10 jaar van Leo wel halen, overigens wordt geaviseerd ze niet kopen, ook niet de subsidie te nemen.

Frank
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

In een normale stiuatie is een roetfilter motorisch waarschijnlijk niet zo'n probleem. Als een motor echter door middel van chiptuning of andere hardware (verstuivers, grotere turbo, etc) naar een hoger vermogen word gebracht dan is er een probleem. De motor kan dan zijn uitlaatgastemperatuur moeilijk kwijt door het roetfilter. Boven de 900 graden gaat de Turbo eraan.

Dit geeft mooi weer dat het filter weer een extra weerstand is in het uitlaatcircuit.

Dennis
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Frank

dat wat die prof verteld gaat volgens mij op voor alle moderne diesels.
Het is al heel lang bekent dat de moderne diesel niet minder roet deeltjes
uitstoot als een diesel van 20 jaar geleden. Maar de routdeeltjes zijn wel
veel
kleiner. dit betekend dat je kunt zeggen dat je minder roet uitstoot.
Maar het probleem zit hem in het menselijk lichaam. De kleine
roetdeeltjes worden niet door de longen eruit gefilterd en dringen veel te
ver de longen in en kunnen daar dus kanker veroorzaken. Een gesloten
roetfilter ( bv peugeot 607 )
Haalt die kleine deeltjes er weer uit. En ik kan mij niet voorstellen dat een
roetfilter een diesel schadelijker kan maken als men naar roet uitstoot
kijkt.

Heb net even op de TNO site gelezen, en die denken het zelfde ( vooronderzoek),
maar gaan dus nu nog een onderzoek doen om het te bewijzen.

Bart
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

roetfilter

Bericht door DVIII »

ik denk steeds , hoe doen die regenererende filters dat , roet verbranden zonder zuurstof? , ik loop toch al een paar jaar mee , maar ik kan er geen muziek in vinden , behalve dat een auto duurder wordt, en de brandstof niet echt schoner ! waardoor het lek nou niet echt snel boven water komt.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb begrepen dat de 'retrofit' filters die in de plaats komen van de reguliere kat gewoon volslibben en na ongeveer 100000km en dan vervangen moeten worden.

De moderne af fabriek gemonteerde roetfilters vangen het roet op waarna periodiek het door toevoeging (inspuiting?) van diesel word verbrand.

Maar ik hoor het graag als ik er een foutief beeld van heb.

Dennis
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Om dieselmotoren 'schoner' te laten werken wordt er ook wel Ad-Blue toegevoegd.

zie : http://nl.wikipedia.org/wiki/AdBlue
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

roetmeting

Bericht door DVIII »

de roet meting is helaas niet echt veranderd , dat verhaal van, kijken naar de rookpluim analyse is een broodje aap.
elke diesel moet nog steeds één keer volgas op de roetmeter.
dat is dus twee keer minder dan de eerdere situatie, maar hij moet wel onbelast flink draaien ! .
de situatie is slechts in geval van onduidelijk volgas toerental , (dat is als de eigenaar de pomp heeft versteld etc.) zo geregeld dat er tenminste een toerenal gelijk aan een snelheid van 65 km per uur moet worden gedraait. dit geldt tot nog toe voor auto's onder de 3500 kg.
al die opgedraaide rooktaxi's komen zo mooi door de keuring, maar daarbij is het ook zo dat de moderne motoren met motor management in een wip van scheurbeest naar poeslief knor dieseltje zijn te tunen. afijn daarmee komt het hele roetmeet systeem alleen voor arme mensen slecht uit omdat die niet altijd een motormanagement systeem in hun diesel hebben.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Effe een raar ideetje:
Als je bang bent voor de roetmeting of voor het behoud van je motor bij volgas zou je voor de keuring een aanpassing kunnen maken aan het gaspedaal.
Een stelschroefje waarmee volgas eigenlijk geen volgas is.
Een keurmeester zal alleen misschien opmerken dat er weinig fut in het motortje zit?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

pardon

Bericht door DVIII »

dan reken je buiten de waard , namelijk er is een info databank van de RDW die precies weet waaraan jou motor minimaal moet voldoen en dat leest de dienstdoende keurmeester wel degelijk voor hij aan jou auto begint.
mijn devies is zorg dat je een oudere auto dan 1980 bezit , is meteen minder in keurkosten en spaart de oren
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

De roetmeting is voor een 314 toch geen enkel probleem....... behalve bij het afrekenen bij de dealer..

Frank
JANS8073
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2006, 09:31
Locatie: Drijber
Contacteer:

REACTIE OP REACTIE ROETMETING

Bericht door JANS8073 »

Leuk is het dat er zoveel reactie's op mijn stukje over roetmeting kwamen.

Wat betreft de nieuwe regels van de R D W omtrent roetmeting nieuwe stijl.
De regels zijn als volgt:
Zijn er roetmeet gegevens beschikbaar wat betreft toerentallen dan moeten deze opgevolgt worden, geen discussie mogelijk.
Vervolgens zal de keurmeester deze toerentallen controleren en eventueel bijstellen.
Waarna 1 meting word gedaan, blijkt dat de motor binnen een K waarde van 2,5 voor normale diesels of binnen 3,5 voor turbo diesels.
Dan hoeft er verder geen metingen meer plaats te vinden.
Is dit niet het geval dan geld de oude procedure.
Een uitdraai hoeft niet meer, maar bij een steekproef zal er zeker een roetmeting uitgevoerd worden.
Wat betreft het oorverdovend gillen van een motor in een gesloten ruimte als een garage dat lijkt erger dan het is, rij eens een stukje snelweg zonder kap, rij je nooit geen tachtig weer.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

effe

Bericht door DVIII »

terug op de eerdere roetverhalen, het is wel duidelijk dat kleinere roetdeeltjes langer in de lucht blijven hangen en aldus langer de kans hebben in je longen te nestelen en aldus bij voldoende aanvoer ( steeds weer nieuwe deeltjes) irritatie en evt wilde celgroei kunnen genereren
dit heet kanker is is onder invloed van de koolwaterstoffen
(ook dieseldampen en benzine dampen , en ook wasbenzine dus) in je long te creëren. duidelijk ! , maar wat steeds vooruitgeschoven wordt is dat er uit een gefilterde diesel wel minder grote roetdeeltjes uitgeblazen worden , maar evenveel kleine roetdeeltjes en die zijn dus weer gevaarlijker omdat ze langer rondzweven. erg lastig zijn deze deeltjes zeker omdat ze niet veel meer wegen dan de lucht waar ze zich in verstoppen en er aldus moeilijk uit te halen zijn. een oplossing kan zijn hybride aandrijving omdat een diesel die het zelfde toerental draait dwz zonder de acceleratie die een tractie diesel wel heeft , een en het zelfde toeretal draait en zo een zeer schoon verbrandings partoon mag laten zien
met mooie vaste ( hoge ) temperaturen en zo, een aan de verwachtingen voldoende roetfilter werking laat zien.
al die generatoren langs de weg bij wegwerkzaamheden zijn uitermate geschikt voor dit soort filters en ook al die generatoren op bouwplaatsen en ook diesellocomotieven , en schepen lenen zich voor dit roetfilter systeem , maar daar zit de overheid niet achteraan , en dat kan ik wel begrijpen omdat die bronnen niet in de steden en dorpen manifesteren
maar ze kunnen de achtergrond belasting wel verlagen ( dat is de laagste waarde die gemeten wordt als de meting aanvangt).
ook is dat een mooie proeftuin omdat de overheid veel van die projecten iets op kan leggen ( in de vergunning bv.) voor auto's en vrachtwagens is de oplossing meer te zoeken in een schonere brandstof en betere verbranding , en die kan je met oa betere verkeersstromen ( groen licht/ groene golf ) minder actieve vensteruren voor verkeerslichten
( dus s'nachts en in de dal-uren oranje knipper) en door evt belasting heffen op lege vrachtritten , optimaliseren.
maar er is ook goed nieuws die nieuwe euro 5 motoren zijn echt geweldig veel schoner en daar mag de transportwereld mee voor de dag komen ! maar daar heeft de europesche overheid voor gezorgd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten