APK ook in buitenland

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

APK ook in buitenland

Bericht door Arnold Smeets »

Één van de grote problemen bij echt langdurig weg zijn met een kampeerauto is de APK, die niet langer dan een goed jaar geldig kan zijn.

De RDW is in april gestart met een proef waarbij het ook mogelijk is op drie plaatsen in België een Nederlands voertuig de Nederlandse APK te laten ondergaan.

De RDW is ook met de TÃœV en de Dekra in overleg over wederzijdse erkenning van elkaars keuringen.

Het begin is er, nu nog wat verder naar het zuiden afzakken heren van de RDW!

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ben er erg voor in!!

Maar inderdaad, ik doel dan meer op Spanje of daar omtrend naatuurlijk.

Als je toch voor circa 1000euro diesel en 2 weken rijden naar NL moet komen voor de APK dan maakt het natuurlijk niet veel uit of je in BE je APK kunt doen dan...

Voor ons zit er niets anders op dan hem in Spanje in te voeren tegen die tijd... :!:
Debiele APK regels... :evil:

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

melhof schreef:Voor ons zit er niets anders op dan hem in Spanje in te voeren tegen die tijd... :!:
Forget it..:(
De Spanjolen hebben een leeftijdslimiet voor importauto's.

Maar dat zijn allemaal zorgen voor morgen.
Voorlopig kun je een jaar weg, en misschien ben je dan wel hard toe aan een weekje vochtig Nederland.:)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

I didn't know... :cry:

Welke landen nog meer Leo? :lol:

Beetje lullig als we hem straks alleen nog maar als bloembak kunnen gebruiken... :wink:

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Geen idee Melchior, van Spanje wist ik het toevallig omdat we daar een tijdje geweest zijn.

Neem alvast maar een cursus "tuinieren in eigen bussie", da's nooit weg met dat huidige milieu-gezeik..
Joost mag weten wat die milieu-maffia nog meer voor onzin gaat verzinnen in de toekomst, maar dan kan jij alvast een kroppie sla kweken.. :P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

Bericht door Niek »

Ikke niet snappe.
Als je je auto schorst en je checkt of hij verzekerd is en hij technisch goed is, kan je er in het buitenland toch gewoon rondrijden ??
Niek
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

kweet ook niet

Bericht door DVIII »

schorsen en stallen is eigenlijk één handeling , als je schorst moet je de stallingsplaats "officieel" ter controle opgeven , dat dat niet gebeurt is gedogen . of is dat nu verleden tijd ?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Ik heb hier in Frankrijk wel eens een geschorste Nederlandse auto verzekerd. Gewoon een Franse APK genomen en onder het mom van we gaan hem binnenkort invoeren, geen probleem. :wink:

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Mijn auto is geschorst tot a.s. Zaterdag. Maar ik heb absoluut geen adres op hoeven tegeven.
Wel is bij mijn verzekering de voorwaarde dat hij aan de wet moet voldoen, en dat is apk gekeurd zijn.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Geloof dat er een verschil is:
-schorsen is een tijdelijke maatregel en doe je als je hem wilt stallen of niet verzekerd wil zijn en er tijdelijk niet mee rijd.

-schrappen (geloof dat dat zo heet) is kentekenplaten er af, die inleveren bij het postkantoor en niet meer op de weg mee rijden en dus ook geen APK en verzekerings plicht meer.

Een auto verzekeren zonder APK mag niet en is geld naar de verzekering brengen voor niets.
Het is nog niet zo erg, maar als je een dure Mercedes van de weg rijd, ben jij dus zelf verantwoordelijk en gaat je verzekering dus echt niets uitkeren. Of je dan zelf ff wilt opdraaien voor die paar ton schade.
Kun je lekker de rest van je leven voor een stinkende patser aan het werk.

Een buitenlandse verzekering nemen met een buitenlandse APK op een NL auto vind ik nog wel een goed idee.
Ook heb ik aan nog wat andere katachtige methoden gedacht om een bus toch in Spanje ingevoerd te krijgen bijvoorbeeld.

Waar een wil is is een weg en dat zijn zorgen voor later.
Misschien ligt onze bus dan allang op de schroot hoop... :wink:

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Zover ik weet geld schorsen voor maximaal een jaar.
Dan moet je op nieuw schorsen.
De apk geld alleen als je er mee de weg opgaat.
Dus dus als de apk verloopt tijdens het schorsen: geen probleem!
Even aan melden en je rijd zo naar een apk station!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hmm...

Zal denk ik alleen niet werken als ik er 2500km mee van Spanje naar NL wil rijden voor de APK toch :wink:

:D :D

Melchior
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

zuiver

Bericht door DVIII »

laten we de feiten wel in ere houden, schorsen is schrappen , en de platen eraf halen is een broodje aap. als je geschorst bent mag je gekeurd en verzekerd zijn maar alleen de wegenbelasting is dan opgeschort als het ware , je kunt ook geen van alle voorwaarden van het houderschaps gedoe in orde hebben , dan verzeker je niet je keurt niet en betaald geen houderschaps belasting , ... hoewel het schorsen kost ook geld
in elk geval blijven je platen geldig want als je gaat rijden tijdens de schors kun je beboet worden , maar waarvoor ze je dan beboeten weet ik niet ( behalve dan de dingen die je niet in orde hebt ), ik weet dat geschorste auto's gekeurd kunnen worden en ik weet dat je ongekeurde auto's gewoon kan verzekeren, en die is dan echt wel geldig , geen enkele verzekering kan eisen dat je gekeurd bent
die verplichting is namelijk van de overheid uit vereist.
net als de politie (overheid) je altijd op gladde banden kan controleren, en bekeuren !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Schorsen kost € 22.50 voor een heel jaar met een minium van drie maand anders betaal je gewoon belasting.
Je mag er dan niet mee rijden, stel dat je een auto aan het restaureren bent en het project duurt 3 jaar dan moet je elk jaar op nieuw schorsen, simpel toch?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Ik heb jaren gereden zonder APK, ik had gewoon geen zin (geld) om er elk jaar 2000 km voor om te rijden. Verzekering gebeld en gevraagd of het voor hun iets uitmaakt maar nee hoor, voor hun maakte dat niets uit.
Een APK is een momentopname en zegt voor de rest weinig.(na de APK kan je gewoon je gladde banden weer monteren, een lekke remcylinder krijgen enz.).
Het vervelende is wel dat ik administratief gecontroleerd ben en dat kost je een bon van € 75 :cry: .

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

In vervolg op de bijdrage van Paul:
Zorg er voor dat je het standpunt van je verzekeraar schriftelijk krijgt, op hun papier. Een antworod van een telefonische helpdesk met mensen die weinig ervaren zijn en snel weer weg zijn is echt onvoldoende. Als het aankomt op premie vangen is een verzekeraar gemakkelijk in de omgang. Als het aankomt op een claim uitbetalen willen ze ineens van iedere punt in een tekst weten of die punt niet ondersteboven staat. Totdat dit naar hun tevredenheid is vastgesteld wordt er niet betaald.

De APK gegevens controleren op grond van bestanden is al enige tijd geleden aangekondigd en wordt steeds meer toegepast. Big brother, 1984, het is zover.....!

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten