mistachterlicht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

mistachterlicht

Bericht door L1 »

Is er binnen onze club iets bekend over de nieuwe regelgeving mbt het voeren van een mistachterlicht op een aanhangwagen< 750 kg
Bij mijn weten zijn auto's ouder dan .....jaar vrijgesteld voor het voeren van een mistachterlicht op de auto. In ieder geval is mijn auto ouder (1967)
Nu is er sinds kort een nieuwe wet die je verplicht een mistachterlicht te monteren op een aanhanger.
Het is verplicht dat het werkt, bedienbaar vanaf het trekkend voertuig.
Maar als er nu geen verplichting is voor gebruik, immers men *mag* een mistachterlicht voeren bij zicht < 50 meter, men is niet verplicht, en is vrijgesteld van de aanwezigheid mistachterlicht op het trekkend voertuig.

Nu is mijn vraag, wat nu? Hoe sluit ik aan?
Men handhaaft de wet nog niet tot half 2005 maar daarna is het een vrijwillige belasting, lees prent, en hoe het wel moet blijft voor mij gissen
Moet mijn 7-polige stekker werken op het mistachterlicht volgens de APK?

Wie weet er meer van? Zitten er agenten in de zaal?

Na shledanou

Leen
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Volgens mij is het tot 1 juli 2006 dat ze er geen bonnen voor uitschrijven.

Maar eigenlijk heb je wel een goede vraag mijn 508 heeft ook geen mistachterlicht en ik kan hem dus ook niet zo aanzetten. Ik ga hier dus ook geen moeite voor doen. Maar de aanhanger die krijgt wel een mist achterlicht want dat is verplicht. Hij werkt alleen niet op mijn bus.

1 ding is mij wel ter oren gekomen en dat is dat de mist achterlichten van het trekkend voertuig niet aan mogen gaan als er een aanhanger achter zit met mistachterlicht. Ook heb ik begrepen dat op de 13 polige sterkers daar voor een schakelaar er op zit..

Maar eerlijk is eerlijk, het is allemaal verplicht om te hebben maar er is geen verplichting om het te gebruiken. Ach ja zullen we maar zeggen dat het goed voor de economie is ??????????

Bart Keser,
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

mistig

Bericht door L1 »

Ik had al uit het voertuigregelement de volgende punten gehaald:

Hoofdstuk 5
afdeling 13

Artikel 5.13.5

De bedrading van aanhangwagens moet deugdelijk zijn bevestigd en goed zijn geïsoleerd.

Artikel 5.13.51

Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:

j. met ingang van 1 januari 2005, twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig breder is dan 2,10 m;

Artikel 5.13.54

6. Het mistlicht of de mistlichten aan de achterzijde van het voertuig moeten zijn aangebracht:

a. op ten minste 0,10 m afstand van de remlichten;
b. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,00 m boven het wegdek. Indien slechts één mistlicht aanwezig is, moet dit licht links van het middenlangsvlak van het voertuig zijn aangebracht.

Artikel 5.13.55

1. De in artikel 5.13.51 bedoelde lichten moeten goed werken.

Tot zover de punten die er betrekking op hebben.
Maar mag je nu een draadje fabriceren van een achterlicht naar een mistachterlicht? Schakelaartje er tussen en als mijnheer agent het werkend wil zien dan even het schakelaartje omzetten op de aanhanger.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het is en blijft een rare gedachte dat je aanhangertje wèl en het trekkend voertuig níet verplicht een mistachterlicht heeft.

Aan de andere kant: als je het mistachterlicht niet mag aanzetten als de aanhanger aangekoppeld is (logisch, anders verblind je jezelf in je spiegel), is er dus voor een "oude Düsseldorfer" helemaal geen probleem.

Je kunt gewoon de 7-polige (DIN-) contactdoos gebruiken, ervan uitgaande dat je pen 52 (constante +) niet voor iets anders gebruikt.
Je zou eventueel (als je de bierkoeler onderweg op spanning moet houden) ook alle achterlichten van de aanhanger op pen 58 (midden) kunnen zetten en pen 58 (linksonder) gebruiken voor het mistachterlicht. Dan moet je alleen gaan opletten als je met een ander van aanhanger ruilt.

Ik heb nog nooit gehoord van een verplichte manier van bedraden voor de APK.
Wat wel verplicht is:
- het mistachterlicht mag alleen kunnen branden in combinatie met dim- en groot licht;
- er moet een (geel?) verklikkerlichtje zichtbaar zijn voor de bestuurder als het mistachterlicht brandt.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

mistig geel

Bericht door L1 »

Geel verklikkerlicht?

Waar vind je dat? In welke paragraaf staat dat beschreven.
Ik heb overigens geen verklikkerlichtje. Daar zijn we immers van vrijgestelt. Toch moeten we verplicht een werkend mistachterlicht hebben die je aan -mag- zetten. je ben het niet verplicht te voeren bij zicht < 50 meter.
Het moet alleen werken als oom/tante agent er naar vraagt.

Leen
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Richtlijn 91/663/EEG van de Commissie van 10 december 1991 houdende aanpassing aan de vooruitgang van de techniek van Richtlijn 76/756/EEG inzake de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan

Stukje eruit gekopieerd:

4.11.7.

Elektrische schakeling

Het (de) mistachterlicht(en) mag (mogen) alleen kunnen worden ontstoken indien het dimlicht, het groot licht of de mistvoorlichten of een combinatie ervan branden en indien het is ingeschakeld moet het of met het groot licht of met het dimlicht of met de mistvoorlichten branden.

Indien het mistachterlicht is ingeschakeld, mag het door het overschakelen van groot licht naar dimlicht en andersom niet worden uitgeschakeld.

Indien zich aan de voorkant van het voertuig mistlichten bevinden, moet het doven van het mistachterlicht mogelijk zijn, onafhankelijk van de mistvoorlichten.

4.11.8.

Inschakelverklikkerlicht

Verplicht. Afzonderlijk niet-knipperend licht.




Dus het staat er echt. Mijn Nederlandse APK-keurmeester had me al eens een nieuw lampje laten monteren vóór goedkeuring. Daardoor wist ik dat het voorschrift is.

Groeten,
Ernst
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

De achterlichten op 1 pen aansluiten lijkt mij geen optie , omdat dan bij uitvallen van de verlichting aan 1 zijde van het trekkende voertuig de aanhanger compleet in het donker is gehuld. (is volgens mij ook een wett. bepaling voor dat de verlichtin over 2 zekeringen verdeeld moet worden)
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Echter, en daar zit nu de kneep,

Besluit van 16 juni 1994, houdende uitvoering van de Wegenverkeerswet 1994
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 2 juli 1992, nr. RW 126565, Hoofddirectie van de Waterstaat, Hoofdafdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken;
Gelet op de Wegenverkeerswet 1994;
De Raad van State gehoord (advies van 11 maart 1993, nr. W09.92.0298);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 10 juni 1994, nr. RW 176564, Hoofddirectie van de Waterstaat, Hoofdafdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken;
Hebben goedgevonden en verstaan:

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen


Artikel 5.2.51

Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

k. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

Dus is m.i. het trekkend voertuig vrij van voeren van mistachterlicht maar de aanhanger niet.Het blijft mistig tussen de beide delen :lol:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Iedereen heeft gelijk:

Het is en blijft een rare gedachte dat je aanhangertje wèl en het trekkend voertuig níet verplicht een mistachterlicht heeft.

Het trekkend voertuig is vrij van voeren van mistachterlicht maar de aanhanger niet.

Je mag wel degelijk links en rechts plus nummerplaarverlichting van de aanhanger op één pen zetten, want dat was bij de 5-polige contactdozen ook al zo.

Je kunt er natuurlijk altijd nog een extra contactdoos tegenaan gooien...

Groeten,
Ernst
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Nog even 1 antwoord ter verduidelijking van een vraag van L1

Je mag dus niet een draatje van het achter licht naar een schakelaar en vervolgens een mistachterlicht.
Waarom ?

Er staat in de posting van Admin artikel 4.11.7 dat het mist achter licht niet aan mag als je alleen stads licht aan hebt. En bij stads licht gaan de achterlichten ook aan en kun je dus het mist achterlicht aan zetten met stadslicht.

Op een 7 polige sterker is 1 pool over voor of een mist achtr licht of een konstante stroom. Doe de konstate stroom van de aan de schter lichten en je hebt een pool over voor mist achter licht. Oke de kostaante stroom is dan schakelbaar geworden met je verlichting. ik rijd altijd met licht aan. alleen als je hem pakeerd staat hij er geen spanning op ( parkeer licht mogelijk, is dit waarom de verliching gescheiden is ?? ).

Bart Keser,
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Vind ik wel een goed alternatief , Bart!
Ik zet dan de constante stroomdraad onder de klem van het rechterachterlicht en heb inderdaad zodoende nog parkeerlicht mogelijkheid aan de linkerzijde van de combinatie (camper + caravan).
Wel even een iets zwaardere zekering er in!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

blijft mistig

Bericht door L1 »

Bart,

Ik ben helemaal niet van plan om te gaan rijden met een zicht van minder dan 50 meter en al helemaal niet met een mistachterlicht.
Alleen om de agent terwille te zijn wil ik (moet ik) kunnen demonstreren dat iets onzinnigs als een mistachterlicht dat niet verplicht gevoerd behoeft te worden, toch kan branden

Dus als ik op een heldere dag wordt aangehouden en men wil controleren de werking van een mistachterlicht op de aanhanger dan zet ik het schakelaartje op de aanhager op 'aan' en ontsteek mijn stadslicht.

Rij ik met zicht minder dan 40 meter, is er geen mens die mij kan verplichten mistachterlicht te voeren. Niet met en niet zonder zonder aanhanger.

Maar men verplicht mij om kosten te maken om een nieuw draad te trekken naar een nieuwe 7 polige contactdoos Plaatsen van schakelaar en controlelampje op het dashboard.
Nu zou ik dit zelf niet kunnen. Kosten? Ik denk al gauw 200 euro? En waarvoor? Omdat ik niet verplicht ben een mistachterlicht te voeren op mijn trekkend voertuig en aanhanger?

Is dit bij de FEHAC, de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs bekend? Kan die iets in deze betekenen? Er rijden vast meer historiche auto's rond met dit zelfde probleem

Na shledanou
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

mistlamp op kleine aanhangwagen

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Leen & anderen,

Het verhaal is dus eigenlijk simpel samen te vatten:
In 1994 is het voertuigreglement aangepast, een aanhangwagen moet een mistachterlicht voeren vanaf een bepaalde datum(m.i.v. 01-01-1998)

Die datum is te controleren bij zwaardere aanhangwagens, deze hebben hun eigen kenteken met bijbehorende papieren.

Die datum is niet te controleren bij lichtere aanhangwagens, deze gebruiken het kenteken van de trekkende auto. Om die reden moeten ALLE aanhangwagens onder 750 kg een mistachterlicht hebben. Hiervoor is een lange overgangstermijn gegeven, om en nabij 10 jaar.

We hebben dus alle tijd gehad deze aanpassing door te voeren. Alhoewel: als we het geweten hadden..... De overheid heeft verzuimd de burger goed voor te lichten, de pers heeft het niet opgepakt, kortom: één van de betere geheimen van onze maatschappij.

Er is geen overgangstermijn meer, iedere lichte aanhangwagen MOET nu een mistachterlicht hebben.
Justitie hanteert nog wel een periode, tot medio 2006, waarin in principe nog niet geverbaliseerd zal worden. (Verkeersofficier J. Spee, 09-04-2005 programma Wegmisbruikers) De verplichting is er echter wel!

Dan nog de vraag over de Fehac: ik heb dit nagevraagd en kom er op terug.

Groet,

Arnold
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Mistige regelgeving

Bericht door De Rooie Reus »

Voor de duidelijkheid, ik vond de volgende aanvulling:
voor aanhangers en caravans zwaarder dan 750 kilo geldt de verplichting van een mistachterlicht wanneer zij in gebruik zijn genomen na 31 december 1997.



Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Ik begrijp hieruit, daarvoor niet?

Leen
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Mist

Bericht door De Rooie Reus »

Klopt Leen, zo begrijp ik het ook. Op meerdere plaatsen is het te vinden op het www, zo ook op:

https://www.kck-online.nl/published/kck ... ns.nl.html
en bij de anwb:
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... el.nl.html

Ik heb het niet opgezocht in de wet want ik ga er van uit dat deze organisaties het bij het rechte eind hebben.

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Ls net bij de auto onderdelen handel dat er nog een leuk addertje onder het gras zit metde uitstel van bekeuren van aanhangers zonder mistachterlicht.

De uitstel to 1 julli 2006 geld alleen voor nederland, als je in het buiteland gaat rijden met deze aanhangers kun je als nog bekeurt worden. Daar kennen ze het word gedogen niet ????


Bart Keser,
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

mistlamp op kleine aanhangwagen

Bericht door Arnold Smeets »

Goedendag iedereen,

Ik heb een reactie van de Fehac gekregen, bestaande uit een brief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Personenvervoer, waaruit ik het volgende citeer:

quote
Naar aanleiding van uw brief van 24 februari 2005 bericht ik u dat een aanspassing van het Voertuigreglement wordt voorbereid die ertoe strekt de verplichting een mistachterlicht te hebben op aanhangwagens met een maximum massa (niet leeg gewicht) van minder dan tot 750 kg te beperken tot aanhangwagens die worden getrokken door een auto die voorzien is van een of twee mistachterlichten.
Omdat de datum van ingebruikname van deze aanhangwagens niet bekend is, is het niet mogelijk "historische" aanhangers of überhaupt aanhangwagens van voor een bepaalde datum uit te zonderen. Dat is ook de reden geweest voor de lange overgangstermijn die is gehanteerd.
Ik ga ervan uit dat met de genoemde aanpassing de problemen voor combinatie van historische voertuigen zijn opgelost.
unquote

Kortom:
De historische aanhangwagen op zich wordt NIET uitgezonderd van de verplichting tot het voeren van een mistachterlicht, zoals omschreven in het Voertuigreglement.
Er KOMT een uitzondering voor aanhangwagens met een eigen gewicht+laadvermogen van minder dan 750 kg, op het voeren van een mistachterlicht MITS getrokken door een auto die zelf GEEN mistachterlicht heeft.

Hier zullen we het mee moeten doen.

Voor de goede orde: een wijziging in het Voertuigreglement doorvoeren kost tijd, totdat dit rond is blijft het huidige Voertuigreglement van toepassing en dus blijf je in overtreding.

Ik zal vragen de brief te publiceren op onze website (onder regelgeving) zodat eenieder die brief zelf kan printen en kan meenemen in de auto. Wordt je aangehouden dan ben je nog steeds in overtreding maar heb je kans dat dat gedoogd wordt. Inderdaad, in Nederland.

Groet,


Arnold
[/i]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten