2-jaar keuring

Plaats reactie
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

2-jaar keuring

Bericht door L1 »

Op het web gelezen.

TWEEDE KAMER AKKOORD MET 2-JAARLIJKSE KEURING OLDTIMERS OUDER DAN 30
JAAR EN VRIJSTELLING OLDTIMER VAN VOOR 1960

GEEN APK VOOR MOTORFIETSEN

Vandaag 10 oktober besprak de Tweede Kamer Commissie Verkeer en
Waterstaat met Minister Eurlings het nieuwe apk-regime. Het debat
ging vooral over de versoepeling van keuringsverplichtingen voor
benzineauto's. Maar onze aandacht ging uiteraard uit naar het nieuwe
APK-regime voor oldtimers. Daarvoor was brede steun! Hiermee hebben
we de kroon op ons jarenlange intensieve lobbywerk kunnen zetten.
Alle partijen ging ook akkoord met het voorstel van de Minister om
een versnelde procedure te gebruiken, om invoering per 1 januari 2008
mogelijk te maken.

Concreet betekent dit dat oldtimers van 30 jaar of ouder vanaf 2008
niet meer jaarlijks maar tweejaarlijks naar de APK moeten en dat
oldtimers van vóór 1 januari 1960 (datum 1e toelating) geheel APK-
vrijgesteld worden.

TEVENS HEEFT MINISTER EURLINGS BEVESTIGD, DAT ER GEEN APK VOOR
MOTORFIETSEN KOMT.

Het nieuwe APK regime geldt niet voor bussen en taxi's, omdat die
vaak intensiever worden gebruikt.

Ons argument dat oldtimers in handen zijn van liefhebbers die zelf
voor goed onderhoud zorgen én weten hoe belangrijk dit is, was
doorslaggevend. In 2011 zal de nieuwe APK-regeling worden geëvalueerd,
om te kunnen beslissen of deze naar boven of beneden moet worden
bijgesteld. Dit betekent wel dat de eigen verantwoordelijkheid van de
eigenaren voor veilig gebruik van het voertuig moet worden
waargemaakt. We zullen de komende tijd aan dit aspect extra aandacht
besteden en rekenen op de medewerking van de clubs!

Een aantal details staat nog open, zoals het regime voor vrachtwagens
(meer dan 3500 kg) ouder dan 30 jaar en de exacte invoeringsregeling.
Ook daarvan zullen we u op de hoogte houden.

Vriendelijke groet, namens het bestuur.

Bert Pronk,
Voorzitter FEHAC.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

beter

Bericht door DVIII »

nou dat is dan prima om horen dat er niet alleen met één kam meer geschoren wordt. niet dat het een erg groot probleem is dat jaarlijkse keuren , maar het is weer zo'n drempel voor auto's die niet dagelijks rijden ! . ( en geld ! )
joy

Bericht door joy »

ik moet het nog zien, dit gerucht en deze discussie wordt inmiddels al bijna net zo lang gevoerd als de gemiddelde leeftijd van een oldtimer

met mijn benz zit ik op 26 jaar, met mijn admiral op 38, als het zo is, toch winst

hoewel?

we klagen misschien wel over apk enzo, maar het houdt de wegen wel veiliger als gewoon ieder jaar gekeurd moet worden

ik geloof het pas als ik van de overheid een bevestiging in de brievenbus heb

wat nog ontbreekt in deze posting is: waar staat de bron van dit verhaal?

want ff googlen levert een hoop dezelfde info op, maar geen enkele vermelding van de officiele (overheids)bron
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoy,

Hiet kun je het nalezen:

http://www.fehac.nl/home/_site/actueel.html

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

APK

Bericht door L1 »

Voor diegene die iets alleen maar geloven als ze het zelf lezen of als het hun zo uit komt :P :lol: Geknipt van de site van verkeer en waterstaat.

Knip

APK en andere regels
De Algemene Periodieke Keuring (APK)
De APK is in heel Europa wettelijk verplicht. In Nederland staat de keuringsplicht beschreven in de Wegenverkeerswet 1994 en de daarvan afgeleide regelingen. Bij de APK wordt de auto getest op veiligheid en milieueisen. Zo moeten de remmen goed zijn en mag de auto niet teveel vervuilende stoffen uitstoten.

De frequentie van de APK voor personenauto's en lichte bestelauto's die op bezine rijden gaat omlaag. De frequentie gaat naar één maal in vier jaar, dan wordt het twee maal per twee jaar en na acht jaar jaarlijks, dus 4-2-2-1-1. De nieuwe regeling gaat in op 1 januari 2008 en geldt voor auto's vanaf bouwjaar 2005.
De verlaging betekent en verlichting van de administratieve lasten voor burgers en bedrijven.

Voor auto's die op diesel of LPG rijden blijft, vanwege de verkeersveiligheid en het milieu, de huidige frequentie gehandhaafd, dus 3-1-1.

Per 1 januari 2008 wordt de APK voor oldtimers (auto’s van voor 1960) afgeschaft, en tegelijkertijd zal de APK-frequentie voor auto’s ouder dan 30 jaar tweejaarlijks worden.

Tot 1 januari 2008 blijft de frequentie gehandhaafd, dus 3-1-1.

De RDW stuurt autobezitters een herinnering voor de APK. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor het ook echt laten keuren van de wagen. U kunt de APK laten doen bij garagebedrijven en keuringsstations in Nederland die door de RDW zijn erkend. Deze zijn ter herkennen aan een oranje sticker waarop staat: RDW erkend.
In het buitenland kunt u uw in Nederland geregistreerde auto (nog) niet laten keuren. U zult hiervoor naar Nederland moeten komen.

Zware bedrijfsauto’s, aanhangwagens en sommige speciale voertuigen moeten elk jaar worden gekeurd van het moment dat ze op de weg worden toegelaten. Ondanks de keuring is het verstandig de auto regelmatig te laten controleren en goed te onderhouden zodat het rijden in de auto veilig is. Meer informatie over APK is te vinden bij de RDW.

Meer informatie
br.2717. Kamervragen erkenning buitenlandse APK.
Kamerstuk | 20-11-2006 | Pdf-document, 49 kB
RDW

Plak

Met vr gr Leen (met MB van 40 jaar oud)
joy

Bericht door joy »

kijk, verkeer en waterstaat is een betrouwbare bron
ik ga het bijna geloven allemaal, bijna..

(ik kan niet geloven dat overheid zich zo vrijpostig opstelt)
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

oudjes

Bericht door De Rooie Reus »

Ik zag op de RDW-site dat met oldtimers personenwagens bedoeld worden.
Was een camper vroeger altijd een personenauto?

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb gemengde gevoelens!

Dennis
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

hu

Bericht door DVIII »

graag het recept ?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Hoera, net van Belastingdienst de brief gehad dat ie nu per januari een echte oldtimer is en ik geen belasting meer hoef te betalen. Dat scheelt weer in de kosten en het zet meer zoden aan de dijk dan de APK keuring 1 x per 2 jaar :lol:
Nog even schorsen voor november en december...
Frank
joy

Bericht door joy »

voordeel is ook dat de hele camperinbouwsantekraam er niet meer volgens de normen in hoeft te zitten omdat je bussie niet meer gezien en gekeurd wordt als camper, en je vanwege die naam camper maar 1 kwartaal belasting hoeft te betalen, het doet er nu niet meer toe

dat is de hoofdreden dat mijnus bouwjaar 1981 heeft :wink:
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

APK per 2 jaar

Bericht door Arnold Smeets »

Deze tekst komt van de Fehac:

begin tekst
Tweede Kamer akkoord met 2-jaarlijkse keuring oldtimers ouder dan 30 jaar en vrijstelling oldtimers van vóór 1960

Geen APK voor motorfietsen
10 oktober besprak de Tweede Kamer Commissie Verkeer en Waterstaat met Minister Eurlings het nieuwe apk-regime.Het debat ging vooral over de versoepeling van keuringsverplichtingen voor benzineauto's. Maar onze aandacht ging uiteraard uit naar het nieuwe APK-regime voor oldtimers. Daarvoor was brede steun! Hiermee hebben we de kroon op ons jarenlange intensieve lobbywerk kunnen zetten. Alle partijen ging ook akkoord met het voorstel van de Minister om een versnelde procedure te gebruiken, om invoering per 1 januari 2008 mogelijk te maken.

Concreet betekent dit dat oldtimers van 30 jaar of ouder vanaf 2008 niet meer jaarlijks maar tweejaarlijks naar de APK moeten en dat oldtimers van vóór 1 januari 1960 (datum 1e toelating) geheel APK-vrijgesteld worden.

Tevens heeft Minister Eurlings bevestigd, dat er geen APK voor motorfietsen komt.

Het nieuwe APK regime geldt niet voor bussen en taxi's, omdat die vaak intensiever worden gebruikt.

Ons argument dat oldtimers in handen zijn van liefhebbers die zelf voor goed onderhoud zorgen én weten hoe belangrijk dit is, was doorslaggevend. In 2011 zal de nieuwe APK-regeling worden geëvalueerd, om te kunnen beslissen of deze naar boven of beneden moet worden bijgesteld. Dit betekent wel dat de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaren voor veilig gebruik van het voertuig moet worden waargemaakt. We zullen de komende tijd aan dit aspect extra aandacht besteden en rekenen op de medewerking van de clubs!

Een aantal details staat nog open, zoals het regime voor vrachtwagens (meer dan 3500 kg) ouder dan 30 jaar en de exacte invoeringsregeling. Ook daarvan zullen we u op de hoogte houden.
einde tekst

Ofwel: nu nog even niet stoppen met APK'en! Verder is het heel slim om begin 2008 even goed te controleren wat er van het voorgaande plan feitelijk terechtgekomen is. Het zou niet voor het eerst zijn als daar nog wijzigingen in komen. Ik zal mijn best doen dit bij te houden en hier te publiceren.

Dan wat anders, een vraag: Wat gaan bezitters van een oud voertuig doen? De APK is een mooi moment voor een beurt, blijven we (de mijne valt er ook onder) ieder jaar een beurt geven? Of gaat ook die frequentie terug naar tweejaarlijks?

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Ik overweeg toch om 2-jaarlijks te gaan keuren om zodoende de brandweerwagen mee te kunnen nemen naar CZ voor weekend gebruik. Ik kan hem hier stallen en doe de vakantie dan andersom door naar NL te rijden, keuren, familiebezoeken. De zomers worden daar warmer :D :D
Al jaren worden aan de auto er geen gebreken gevonden. Alle rubbers zijn in 1999 vervangen. Km stand is dan ook nog maar 22000 km.

Met vr gr Leen
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

APK per 2 jaar

Bericht door Arnold Smeets »

Deze tekst komt van de Fehac:

begin tekst
Tweede Kamer akkoord met 2-jaarlijkse keuring oldtimers ouder dan 30 jaar en vrijstelling oldtimers van vóór 1960

Geen APK voor motorfietsen
10 oktober besprak de Tweede Kamer Commissie Verkeer en Waterstaat met Minister Eurlings het nieuwe apk-regime.Het debat ging vooral over de versoepeling van keuringsverplichtingen voor benzineauto's. Maar onze aandacht ging uiteraard uit naar het nieuwe APK-regime voor oldtimers. Daarvoor was brede steun! Hiermee hebben we de kroon op ons jarenlange intensieve lobbywerk kunnen zetten. Alle partijen ging ook akkoord met het voorstel van de Minister om een versnelde procedure te gebruiken, om invoering per 1 januari 2008 mogelijk te maken.

Concreet betekent dit dat oldtimers van 30 jaar of ouder vanaf 2008 niet meer jaarlijks maar tweejaarlijks naar de APK moeten en dat oldtimers van vóór 1 januari 1960 (datum 1e toelating) geheel APK-vrijgesteld worden.

Tevens heeft Minister Eurlings bevestigd, dat er geen APK voor motorfietsen komt.

Het nieuwe APK regime geldt niet voor bussen en taxi's, omdat die vaak intensiever worden gebruikt.

Ons argument dat oldtimers in handen zijn van liefhebbers die zelf voor goed onderhoud zorgen én weten hoe belangrijk dit is, was doorslaggevend. In 2011 zal de nieuwe APK-regeling worden geëvalueerd, om te kunnen beslissen of deze naar boven of beneden moet worden bijgesteld. Dit betekent wel dat de eigen verantwoordelijkheid van de eigenaren voor veilig gebruik van het voertuig moet worden waargemaakt. We zullen de komende tijd aan dit aspect extra aandacht besteden en rekenen op de medewerking van de clubs!

Een aantal details staat nog open, zoals het regime voor vrachtwagens (meer dan 3500 kg) ouder dan 30 jaar en de exacte invoeringsregeling. Ook daarvan zullen we u op de hoogte houden.
einde tekst

Ofwel: nu nog even niet stoppen met APK'en! Verder is het heel slim om begin 2008 even goed te controleren wat er van het voorgaande plan feitelijk terechtgekomen is. Het zou niet voor het eerst zijn als daar nog wijzigingen in komen. Ik zal mijn best doen dit bij te houden en hier te publiceren.

Dan wat anders, een vraag: Wat gaan bezitters van een oud voertuig doen? De APK is een mooi moment voor een beurt, blijven we (de mijne valt er ook onder) ieder jaar een beurt geven? Of gaat ook die frequentie terug naar tweejaarlijks?

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Met 2 oudere auto's ('93ers), een oldtimer Volvo en een ouwe camper heb je eigenlijk altijd wel ergens werk aan. Ik vind het wel handig als die oldtimer (+/- 4000 km/jr) straks om het jaar gekeurd mag worden. Wat er gezegd wordt over liefhebbers die dat spul goed onderhouden klopt wel in mijn geval, de oldtimer is veelal perfect in orde (nou ja, eerlijk gezegd staat hij nu met een kapotte carburateur in de schuur).

Met mijn camper zal wel hetzelfde gebeuren, het is gewoon leuk om er aan te klussen en ik wil tijdens vakanties/trips a)geen gedonder en b)als er toch iets is precies weten hoe de boel in elkaar steekt. Maar ja die is 'pas' 20 jaar oud dus moet voorlopig jaarlijks gekeurd worden.

De dagelijkse auto worden wat minder vertroeteld (maar ja die rijden ook doro de pekel in de winter) maar wel fatsoenlijk onderhouden.

Dus kortom; blij als er minder frequent apk is, maar het onderhoud blijft gelijk.

Groetjes,
Jan
joy

Bericht door joy »

eigenlijk wel raar, zon hok van voor 1960 waarvan de techniek en veiligheid het never nooit haalt bij een wagen van 10 jaar oud hoef niet meer gekeurd te worden, en bij diezelfde wagen van 10 jaar oud heb je al afkeur als 30 % van je chassisbalkje enigszins doorgeroest is
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

AKP na 2008 en onderhoud

Bericht door Arnold Smeets »

Dag allemaal,

Om diverse redenen heb ik de volgende tekst gemaakt, waarin ik een paar dingen over de aanstaande wijzigingen in de APK wetgeving samenvat en ook een mening geef over waar we op moeten gaan letten. Dubbelluchters weten dat dit soort teksten in de kaartenbak van de Werkgroep Regelgeving te vinden was, voor dit forum heb ik die mogelijkheid niet dus vandaar op deze manier:


WIJZIGINGEN APK I en II per 01-01-2008 (versie 1.1)

Het navolgende is voorlopige informatie per oktober 2007 omdat alle voorstellen nog definitief omgezet moeten worden in wetgeving en publicatie in de Staatscourant.

Kernpunten voor oudere voertuigen van de aanstaande wetgeving:
• APK voor voertuigen van vóór 1960 komt te vervallen;
• Dit geldt niet voor bussen en taxi’s;
• APK voor personen- en bestelwagens ouder dan dertig jaar wordt tweejaarlijks;
• APK voor vrachtwagens van 1960 of jonger blijft jaarlijks;
• Er komt geen APK voor motoren;
• De wijzigingen gaan vermoedelijk in per 01 januari 2008.

Let op: voertuigen van voor 1960 die voor het ingaan van de nieuwe wetgeving (plan is 01-01-2008) nog APK gekeurd moeten worden, dienen inderdaad nog steeds gekeurd te worden; een alternatief is schorsen van het kenteken. Gebruik op de openbare weg van een voertuig zonder APK keuring is een overtreding die vrij eenvoudig vast te stellen is en daarom ook snel bekeurd wordt.

Voor voertuigen van 1960 of jonger die APK-plichtig blijven en naar de tweejaarlijkse frequentie kunnen, geldt dat de wijziging pas ingaat bij de eerstvolgende reguliere APK. Die is dus gewoon één jaar na de laatste keuring. Pas na het uitvoeren van die nieuwe keuring hoeft het voertuig twee jaar niet terug te komen.

Proefperiode
In 2011 zullen deze voorgestelde wijzigingen in de APK-wetgeving worden geëvalueerd. Het
laat zich raden wat de uitkomst van deze evaluatie is, als blijkt dat de technische staat van oldtimers achteruit is gegaan. Of dat aantoonbaar verkeersongevallen hier het gevolg van zijn.

Het bovenstaande brengt meer eigen verantwoordelijkheid voor de voertuigeigenaar:
Wanneer eenmaal ingevoerd is dat de APK niet meer jaarlijks hoeft te worden gedaan bij ieder voertuig ouder dan drie jaar ontstaat al snel kans op verwaarlozing.

Immers: nu wordt bijna standaard de verplichte APK gecombineerd met een grote beurt, waarbij een en ander in elkaar overlopen. Gemakkelijk voor de garagehouder, goed voor het bereiken van het doel van de wetgever en (behalve misschien financieel) ook goed voor de eigenaar. Die heeft immers een betrouwbaar voertuig.

In de nieuwe wetgeving gaat de wetgever er van uit dat de eigenaar van een klassiek voertuig zoveel liefde voor haar of zijn voertuig heeft dat er goed voor gezorgd wordt. Laten we dat dan ook doen!

Wanneer de APK naar een ruimere frequentie gaat dreigt bij vooral weinig gebruikte voertuigen toch de nodige ellende:

Immers,
• Bij APK wordt gekeken naar de algemene staat van onderhoud;
• Bij APK wordt gekeken naar een heleboel detailpunten;
• Vaak wordt APK gecombineerd met de gewone beurt “volgens het boekje”;
• Vaak wordt bij de gewone beurt meteen gekeken naar de toestand van allerlei slijtdelen;
• Vaak wordt bij de gewone beurt meteen gekeken naar de toestand van allerlei bewegende delen.

De genoemde punten zullen in twee jaar twee maal zoveel achteruit gaan als in één jaar en misschien nog wel meer.

• De algemene staat van onderhoud zal in twee jaar behoorlijk achteruit kunnen gaan, waardoor dat plekje op die dragende balk ineens een zo grote plek geworden is dat een afkeur volgt.
• Dat lamphuis dat niet helemaal goed functioneerde, kan na twee jaar verwaarlozing zo vol corrosie zitten dat reparatie niet meer lukt en vervanging nodig is.
• Die onderhoudsbeurt is duur en ach: “er wordt toch niet zoveel gereden, dus doe dit jaar maar niet”. Olie verversen zal dus ongetwijfeld ook uitgesteld worden. Fout, want olie gaat niet alleen achteruit in kwaliteit door gebruik, maar ook van stilstaan. Bij remvloeistof geldt dit nog veel meer, zoals bekend trekt remvloeistof vocht aan. Dit water in de vloeistof tast metalen aan, zoals de remcilinders. Hierdoor ontstaat roest en putvorming in de cilinders. Een kostbare revisie of vervanging van de cilinders is het gevolg.
• De remmen loshalen kost best veel tijd en moeite, vaak is de gedacht: “laat maar even”. Een draaipunt dat ieder jaar gereinigd en gesmeerd wordt, zal echter goed blijven functioneren. Wanneer de smering iedere twee jaar uitgevoerd wordt, maar het smeermiddel na anderhalf jaar al uitgewerkt is, resteert nog een half jaar waarin corrosie haar gang kan gaan. Zeker als er ook nog eens een hoeveelheid stof van de remvoering aanwezig is.

Daarnaast kan de APK-wetgeving wijzigen op details, vaak is er dan een overgangstermijn.

Mijn advies is dan ook om in dezelfde frequentie, op dezelfde manier onderhoud en controles uit te blijven voeren, waarbij uiteraard de officiële APK keuring alleen dan afgemeld wordt wanneer dit noodzakelijk is.

Bedenk daarbij dat veel oude voertuigen gemaakt zijn in een tijd waarin remvermogen, optrekvermogen, kwaliteit van verlichting en noem maar op veel minder hoefden te zijn dan nu het geval is. Ofwel: bij problemen heeft die oude auto met zijn gebrekkige techniek het al snel gedaan. Laten we dit voorkomen door dat voertuig de aandacht te geven die het waard is. Oldtimers zijn per definitie onderhoudsgevoeliger dan moderne auto’s, denk bijvoorbeeld maar eens aan alle smeerpunten die regelmatig gesmeerd moeten worden. Ook zelfstellende kleppen bestonden in 1960 nog niet. Onderhoud is dus ook in het (financieel) belang van de eigenaar.

Op dit moment is nog niet bekend hoe het bedrijfsleven met deze nieuwe maatregelen om zal gaan. Het ligt echter voor de hand om te veronderstellen dat men met een jaarlijkse vrijwillige keuring gaat komen.

Door regelmatig onderhoud te plegen aan iedere oldtimer, klassieker of hoe ze ook genoemd mogen worden, is mijn overtuiging dat het desbetreffende voertuig zich veilig en trots op de weg kan begeven.

Arnold Smeets
24-10-2007


Aanvullingen zijn van harte welkom!

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
rutger
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 okt 2007, 22:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 2-jaar keuring

Bericht door rutger »

Ik kom zojuist tot de ontdekking dat er bij die tweejaarlijkse APK-keuring toch nog wel een klein addertje onder het gras zit. Mijn 508 dateert van 1975 -ouder dan 30 jaar- en valt dus onder de regeling dat hij voortaan om de twee jaar gekeurd moet worden. De laatste keuring was mei 2007, zodat volgens mij de 508 pas weer in mei 2009 aan de beurt zou moeten zijn. Toch bleef op de site van de RDW de keuringsdatum nog op mei 2008 staan. Bij navraag bij de RDW blijkt nu dat de regeling pas ingaat nadat de APK-keuring in 2008 is gedaan :evil:

Rutger
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: 2-jaar keuring

Bericht door De Rooie Reus »

rutger schreef:Ik kom zojuist tot de ontdekking dat er bij die tweejaarlijkse APK-keuring toch nog wel een klein addertje onder het gras zit. Mijn 508 dateert van 1975 -ouder dan 30 jaar- en valt dus onder de regeling dat hij voortaan om de twee jaar gekeurd moet worden. De laatste keuring was mei 2007, zodat volgens mij de 508 pas weer in mei 2009 aan de beurt zou moeten zijn. Toch bleef op de site van de RDW de keuringsdatum nog op mei 2008 staan. Bij navraag bij de RDW blijkt nu dat de regeling pas ingaat nadat de APK-keuring in 2008 is gedaan :evil:

Rutger
Dan klopt dus wat Arnold hierboven al schreef
`Voor voertuigen van 1960 of jonger die APK-plichtig blijven en naar de tweejaarlijkse frequentie kunnen, geldt dat de wijziging pas ingaat bij de eerstvolgende reguliere APK. Die is dus gewoon één jaar na de laatste keuring. Pas na het uitvoeren van die nieuwe keuring hoeft het voertuig twee jaar niet terug te komen.`
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 2-jaar keuring

Bericht door DVIII »

Arnold , alle respect voor je pleidooi , maar onderhoud is een persoonlijke zaak, en als je zekerheid wil hebben laat je je auto toch voor de grap keuren.
ik denk dat een berg oude oldtimers ( een aparte onderverdeling) ( ouder dan 30 jaar)
binnen staan te wachten op leuke ritjes , die verouderen nu eenmaal een stuk langzamer
ik heb ervaring met binnen en buiten stallen en het verschil is aanzienlijk.
ik vind het wel prettig dat je er twee jaar vanaf kunt zijn.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten