Pagina 1 van 1

Complete APK regelgeving 2009 t/m 2013

Geplaatst: 08 feb 2008, 14:46
door Leo
De complete APK regelgeving miv 01-04-2009 kun je <hier downloaden (zip)>
Gebruik het file APK.HLP voor de handige zoekfunctie.


Mvg, Leo.:D

Complete APK regelgeving miv 1-3-2010

Geplaatst: 02 apr 2010, 02:02
door Leo
De complete APK regelgeving miv 01-03-2010 kun je <hier downloaden (PDF)>


Voor het ZIP-file met de handige zoekfunctie (na het draaien van setup.exe verborgen onder APK.HLP) <klik hier>.



______________________________________________________________________________



Veranderingen / toevoegingen per 1-3-2010:



Artikel 5.*.1 Overeenstemming voertuig met voertuiggegevens

De controle gebeurt nu alleen nog tussen het voertuig en het kentekenregister (dus kentekenbewijs is niet meer nodig tijdens de keuring. Leo).
De volgende gegevens moeten overeen komen:
• kenteken.
• identificatienummer.
• brandstof.
• wielbasis. (bij twijfel meten)
• aantal cilinders. (bij twijfel controleren, behalve wankelmotor)

Artikel 5.*.27 Banden
Als de fabrikant een montagevoorschrift aangeeft, moet de aangebrachte markering op de band overeenkomen met de draairichting (voorwaarts) en de binnenkant of buitenkant. (inside, outside ).

Artikel 5.3.51 verplichte lichten en retroreflectoren.
Bedrijfsauto's i.g.g. na 31-12-1997 moeten: 1 achteruitrijlicht hebben. (was al)
Bedrijfsauto's langer dan 6.00 m i.g.g. na 31-12-2012 moeten: 2 achteruitrijlichten hebben.
Bedrijfsauto's i.g.g. na 31-12-2012 moeten zijn voorzien van een 3 e remlicht. Uitgezonderd chassiscabine, trekkers en voertuigen met openlaadbak.
(i.g.g = in gebruik genomen)

Artikel 5.*.57 toegestane lichten en retroreflectoren
Lid i: Voertuigen mogen zijn voorzien van extra achteruitrijlichten. (geen maximaal aantal meer opgegeven.)

Artikel 5.3.57 lid 4
Bij bedrijfsauto's langer dan 6.00 m mogen de extra achteruitrijlichten aan de zijkant van het voertuig zijn gemonteerd.

Artikel 5*.59a lid 4 mistlampen aan de voorzijde (vervallen)
De eis dat de mistlampen moeten werken als deze aanwezig zijn is komen te vervallen.

Artikel 5.*.64 Verbod van verblindende verlichting
Lid 2 knipperende remlichten ten behoeve van een noodstop signaal zijn toegestaan.
Lid 4 zijmarkeringslichten mogen synchroon met de richtingaanwijzers aan dezelfde kant van het voertuig knipperen.

Roestschadegradatie motorkap of kofferdeksel scharnieren 6E
Eerder was dit alleen van toepassing op de voorzijde van het voertuig maar nu geldt dit ook voor de
motorkap of kofferdeksel aan de achterzijde van het voertuig.
--------------------


Valt mee dit jaar.:)


Mvg, Leo.:D

Re: Complete APK regelgeving 2011

Geplaatst: 20 mar 2011, 02:02
door Leo
APK wetgeving 2011: KLIKKERDEKLIK

Weinig verandering t.o.v. 2010.
Bedrijfswagens +3500kg moeten nu ook profiel op de banden hebben.
En dat was het wel.:)


Mvg, Leo.:D

Complete APK regelgeving 2012

Geplaatst: 28 mar 2012, 13:17
door Leo
Vers van de pers en weer gratis te downloaden, de APK-wetgeving 2012: KLIK HIER

Veranderingen van belang voor oude gebakkies:
Reparatie-adviespunt:
Er is een reparatie-adviespunt ‘overmatige olielekkage’ toegevoegd: Het gaat om alle vormen van olielekkage die tot nu toe niet tot de keuringseisen behoorden. Bijvoorbeeld overmatige olielekkage van de motor, versnellingsbak, of differentieel, maar ook andere op het voertuig aanwezige hydraulische installaties zoals een hefkraan.


Mvg, Leo.

Re: Complete APK regelgeving 2009 t/m 2012

Geplaatst: 28 mar 2012, 20:39
door dereiziger
Dank je Leo . zoals altijd .. ;) :up:

Re: Complete APK regelgeving 2009 t/m 2012

Geplaatst: 30 mar 2012, 10:05
door Berthil
Dat betekend voor mij dat ik de hydraulische installatie zo veel mogelijk ontmantel voordat de unimog naar de APK gaat, want die is zo lek als een mandje.
Uit eindelijk moet de hydraulisch stempel eronderuit, maar dat kan ik niet doen in de schuur waar die nu staat. Dus daan maar door de APK zien te krijgen met een afgekoppelde stempel.

Groeten Berthil.

Re: Complete APK regelgeving 2009 t/m 2012

Geplaatst: 30 mar 2012, 10:27
door Leo
Een reparatie-adviespunt is geen afkeur Berthil. :wink:

Re: Complete APK regelgeving 2009 t/m 2012

Geplaatst: 14 apr 2012, 18:27
door Jeroen_Hanomaf
Thx hiervoor, Leo!

Ik zat me al weer zorgen te maken omdat ik laatst een keurmeester sprak die het er over had dat je banden ook geen droogtescheurtjes meer mogen hebben. Na het hele stuk over banden te hebben doorgenomen (F3 -zoeken werkt daarbij perfect) kan ik, behalve dat het karkas er (logisch...) niet doorheen mag komen helemaal niets over vinden.

Wil die banden misschien volgend jaar gaan vervangen, echt slecht zijn ze niet, maar ze beginnen her en der al wel scheurtjes te ontwikkelen.

Groeten Jeroen

Re: Complete APK regelgeving 2009 t/m 2012

Geplaatst: 14 apr 2012, 21:30
door Leo
Jep Jeroen, het is soms wat met "keurmeesters" die hun eigen wetten niet kennen.
En zó moeilijk is het toch allemaal niet.. :?

Re: Complete APK regelgeving 2009 t/m 2012

Geplaatst: 17 apr 2012, 20:13
door Jeroen_Hanomaf
Heb de keurmeester (bekende van me) even een linkje gestuurd :mrgreen:

http://www.watbenjedan.com/

:mrgreen:

APK regelgeving 2013

Geplaatst: 12 jul 2013, 19:27
door Leo
Nét als de nieuwe haring zijn ze dit jaar een beetje laat, maar we hebben de APK-keuringseisen 2013 voor je.
Het hele zooitje is HIER te downloaden.



Veranderingen tov 2012:


Naprofileren van personenautobanden
Als de mogelijkheid voor naprofileren op de band is vermeld, is het vanaf 1 januari 2013 toegestaan om de banden van personenauto’s na te profileren.

Roestvorming asbevestiging
Voor voertuigen met een volledig dragend chassis is er een eis toegevoegd voor de maximale toegestane dikteafname van de asbevestiging die deel uitmaakt van het chassisraam. De dikte mag maximaal 20% afnemen ten opzichte van de oorspronkelijke dikte

Overberemming achteras
De eisen met betrekking tot overberemming van de achteras is vervallen per 1 januari 2013. Deze eisen zijn gezien de huidige stand van de techniek en het gebruik van ABS/EBS achterhaald.

Afkeurmelding
Vanaf 1 januari 2013 is het verplicht om bij een afkeurmelding naast de afkeurpunten, ook de eventuele aanwezige reparatieadvies-, advies- en reparatiepunten aan te geven in het afmeldscherm. Tijdens de steekproef op een afkeurmelding controleert de steekproefcontroleur dus ook alle opgegeven punten, met uitzondering van de reparatiepunten.

Geluidsniveau uitlaatsysteem
Bij twijfel moet (als dit beschikbaar is) met een geluidsmeter klasse 1 vastgesteld worden of het geluidsniveau niet wordt overschreden. Het is niet verplicht om een geluidsmeter klasse 1 in uw bezit te hebben of deze aan te schaffen. Het kan dus voorkomen dat u twijfelt over het geluidsniveau van het uitlaatsysteem en hierop niet kan controleren door het ontbreken van deze apparatuur.


Mvg, Leo.

Re: Complete APK regelgeving 2009 t/m 2013

Geplaatst: 12 jul 2013, 23:57
door Ed's508
:lol:

Re: Ritchie's

Geplaatst: 07 jun 2015, 13:11
door Anton
Hoi,

Elders gezien, nieuwe keuringseisen;

http://fehac.nl/min-im-neemt-fehac-voor ... n-50-jaar/

Groet Anton