Afgekeurd....

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Afgekeurd....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zaterdag de Hano naar de APK gebracht... vandaag belden ze dat ze hem (af)gekeurd hebben:

*uitlaat niet goed bevestigd (hangt al 9 jaar zo?)

*linker koplamp schijnt de verkeerde kant op, lijkt wel een Engelse volgens de keurmeester? (misschien lampje niet goed of niet goed erin gezet, was laatst stuk, de koplamp zelf zit er al minstens 9 jaar in dus lijkt me sterk dat die de oorzaak is)

*rechterstoel niet goed bevestigd (wat is dat toch met de klapstoel, die zit #@$% al 39 jaar en 5 maanden zo en dan heb ik er zelf ook nog een extra strip van frame naar vloer tussen gemaakt zodat ie niet zomaar naar voren kan kantelen!)

*remmen achter doen het niet goed + handrem (dat zou kunnen, is vorig jaar lek geweest)

*buitenkabel handrem beschadigd/open (is dat afkeur...?)

*voorremmen blokkeert de ene keer links, de andere keer rechts (daar heb ik niks van gemerkt de afgelopen 1100km, kan gewoon met handjes los vol in de ankers)

We hebben weer wat te doen....

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Afgekeurd....

Bericht door paulv »

Jammer Jeroen :cry: , misschien brengt een ander APK station hoop :mrgreen: ?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Afgekeurd....

Bericht door Frank.fjph »

Dit klinkt als een nieuwew keurmeester, als ie niet te duur was, gewoon naar een ander gaan, en eerst even de echte punten herstellen.
buitenkabel handrem beschadigd/open (is dat afkeur...?)
Dat heb ik ook gehad, en tegenwoordig is het afkeur als de mantel van ded kabel door is, er kan dan water in en de kabel roest dan vast, met slepende rem als gevolg.
Was niet echt heel duur, die kabel. Je kan ook de mantel met een (krimp) kousje erover oplappen en hopen dat ie het niet ziet.

Frank

PS Bij mij in de buurt heeft de MB dealer een aktie(prijs) voor APK: 35,= ex BTW, wel slim om er dan effe bij te blijven staan. :roll:
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Afgekeurd....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Sja, niet goed is niet goed he! Dat van die handremkabel heb ik nog nagevraagd en dat klopt inderdaad, per 2010 mag de buitenmantel niet stuk zijn ivm de door Frank genoemde gevolgen. Helaas is bij een Hanomag de binnenkabel origineel over een behoorlijke lengte zichtbaar, dus water komt er toch wel bij...?

Ik ga in elk geval eerst eens ff kijken wat er nou met die remmerij aan de hand is, net weer naar huis gereden en voor remt gewoon kaarsrecht. Achter voel je niks van, al lijkt het inderdaad alsof de handrem niet zoveel doet.

Eerst maar eens wachten tot het droog is buiten! :mrgreen:

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: Afgekeurd....

Bericht door camper 408 »

Hallo Jeroen

Hoe oud zijn de remslangen voor,ik heb het zelfde gehad bij de APK altijd verschil bij het remmen na een tip van dit forum de slangen vervangen en nooit geen problemen meer gehad bij de APK.

GrWillem
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Afgekeurd....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Willem, de remslangen zijn een jaar of 4 oud, toen hebben we eerst alle slangen en leidingen (van koper gelijk) vernieuwd.

Ik heb van de week ff geprutzt aan de Hano en toch nog even met de betreffende keurmeester gebeld wat hij nou bedoelde en wat suggestie was en wat echt knalharde afkeur.

De uitlaat zit als eerst een flexibel stuk, wat alleen boven vast zit. Daar hoort een extra steun te zitten zodat het flexible stuk niet aan de uitlaat trekt met scheuren als gevolg -kan ik inkomen en met een half uurtje werk ff een steuntje gemaakt aan de bestaande uitlaatklem.

De handrembuitenkabel is bij de ankerplaat aan 1 kant losgescheurd van het metaal, dus die heb ik er afgesloopt (kop gestoten met een flinke bult als gevolg...) en ga ik laten maken.

De remmerij blijkt toch ook niet helemaal in orde, alle(!) cylinders lekken in meer of mindere mate. Achter zitten opgeknapte, maar die van de voorwielen heb ik een jaar of 3 geleden veel te dure nieuwe op gezet die tot nu toe ook elk jaar gelekt hebben. Balen.
De handrem blijkt niet goed te werken op 1 wiel omdat er 1 voering tot de nagels weggevreten is en en andere nog bijna nieuw is -de andere kant is wel in orde dus daarom denk ik nooit gemerkt.

Stoel... sja, maak er wel wat van, beetje neuzelpunt, dit.

Koplamp bleek een lampje te zijn met een misvormd glas, nieuw bolletje erin en het verschil is zelfs voor mij te zien dus denk dat dat goed is.

Tijdens het terugrijden nokte de richtingaanwijzer er nog mee, bleek na lang zoeken een kapotte draad te zijn in de schakelaar zelf. De bestuurderspositie is toch comfortabler als je op de stoel zit te sturen in plaats van als een slangenmens onder het dashboard te hangen :mrgreen:

Nou ja, eerst maar eens wat spullen regelen en dan maar weer eens verder. Hoop dat iemand nog een suggestie of gelijke ervaringen m.b.t. de wielremcylinders, want die lijken elk jaar wel standaard te lekken....?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Afgekeurd....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Afbeelding
Eindelijk zijn de handremkabels klaar, na 2x verkeerd te zijn gemaakt en uiteindelijk bleek het uiteinde met schroefdraad van (in totaal) een cm of 20 (waarvan 10cm schroefdraad aan het uiteinde) niet meer leverbaar. Dus maar zo'n draadbus erbij genomen en straks nog even naar de Bo-dakje-Mij voor een draadeind en wat Loctite.


Afbeelding
Verder van de week het klapstoelframe aangepast, dit is de onderkant trouwens, de 2 dwarsbalkjes en het stuk plaatframe met de gaten erin hebben ik op maat gezaagd in allerlei gekke hoeken, vooral de achterste was erg fijn, maar éénmaal op z'n plek gelijk alles maar netjes geschuurd en zwart gespoten, er zat voor de helft een poepbruine kleur op en dat was ook geen gezicht. Een collega heeft een lastrafo en is handig met lassen, aangezien ik alles al met lijmtangen in elkaar gezet had was dat met een kwartiertje ook bekeken. Voordeel is meteen dat nu de steunen onder het frame zitten i.p.v. erboven, waardoor de stoel wat lager uitkomt. Die stond eigenlijk voor het mooie wat te ver naar achter en was te hoog. Gelijk dus ook maar 2 andere problemen aangepakt. :)

Zoals te lezen was onder Chassis & wielen ben ik ook al met de voorremcylinders/remmen bezig geweest, morgen de achterste doen, schoonmaken/ontluchten en hopelijk volgende week voor de herkeur! :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Afgekeurd....

Bericht door Dennis en Nancy »

Jeroen.

Ken je die klapstoel in onze UPS?
2 scharnieren tegen een aluplaatje met een stuk dubbelklappend ijzer ertussen. dat is gewoon een door het RDW goedgekeurde zitplaats die elk jaar zo door de APK komt!

Geneuzel,...... !

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Afgekeurd....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Yep, de RDW had er bij ons ook geen moeite mee, was in 1x goed. Voor 1972 hoeft er zelfs helemaal geen borging in te zitten! Die haak heb ik er toen in gemaakt omdat Jan Stolp hem anders afkeurde omdat de stoel niet deugdelijk zou zijn.
Fa. Schoenmaker heeft ergens wel een punt, op het vierkante frame dat je ziet zat een plaatje triplex van 1mm waarvan ik dacht dat het goed vast zat, maar het zat met 4 2,5mm parkers en een paar klemmetjes op het frame. Ik dacht dat de alu verstevigingen die op het hout zaten ook in het frame gingen, maar dat bleek niet zo te zijn.
Blijft dubieus, maar Schoenmaker heeft hem niet afgekeurd op het klapmechaniek, dat mocht gewoon.

Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Afgekeurd....

Bericht door Frank.fjph »

Jeroen,

Remcilinders: zijn toch nog revisiesets voor......en de cilinders compleet zijn die dan zo duur???

Schoenmakers werd laatst nog genoemd als APK aanrader, als het die in Av is....
Succes verder
Frank
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Afgekeurd....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Frank,
Yep, zijn inderdaad revisiesetjes voor en op aanraden van fa. Leeuwkamp uiteindelijk alleen nieuwe cupjes erin gedaan toch omdat de cylinders eigenlijk nog goed waren volgens hen. Cylinders zijn 180 euro ex BTW en moeilijk te leveren, dus dat kan wel even duren dan.

---------------------------
Inmiddels zijn we weer enige tijd verder, vorige week nog een proefrit gemaakt en vandaag voor de herkeuring geweest: goed! De remmen waren erg goed (zie onderwerp onder chassis en wielen) en de andere punten ook goed aangepakt. Stoel was hij ook tevreden over, en ik eigenlijk ook wel, omdat de stoel nu een stukje lager zit en deze eigenlijk altijd te hoog was. Ach ja....

80 euro (voor eigenlijk anderhalve keuring) armer en 2 jaar APK rijker mocht ik het pand weer verlaten. Vooral de remmen was ik wel trots op dat dat zo goed was, hopelijk blijft het nu eens langer als een paar maanden goed!

Groeten en bedankt voor de morele en technische ondersteuning! (en Dave voor het gereedschap!)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Afgekeurd....

Bericht door Berthil »

Bravo Jeroen,
je kunt trots zijn, dat je door de grondige aanpak alle problemen stuk voor stuk hebt getacked.

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Afgekeurd....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank, ik hoop dat het nu eens een tijd goed blijft, zodat er ook eens wat andere leuke dingen aan de Hanomag kunnen gebeuren! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten