F40 niet door de APK

Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Vandaag voor de APK geweest met m'n Hanomag F40. Er waren flink wat punten. Het meeste is wel redelijk snel op te lossen:

- 40% remverschil achter (afstellen)
- handrem doet niets RA (afstellen?)
- tankdop (nooddop, vond ie niet goed)
- lichtbeeld RV niet goed (lampje vervangen)
- pitmanarm los (aandraaien?)
- stuurkogel speling (1.6mm, mag dat?)
- handremkabel klein rafeltje (vervangen?)
- rubber veerhand LA achterzijde ijzer op ijzer (vervangen)
- kruiskoppeling cardan as achter speling (vervangen?)

De volgende dingen zijn echter nogal lastig:

- gaten in "kruispunt" subframe balken onder cabine (lastig bij te komen)
- wielkasten achter te slecht
- buitenste zijbalken bij wielkasten, achter carosserie, te slecht

Om de wielkasten te vervangen moet ik het interieur slopen, en om bij de buitenste zijbalken te komen moet ik een gedeelte van mijn laswerk van afgelopen lente weer eraf slijpen.

Toen ik de vorige keer bij deze garage kwam was er een andere keurmeester en die heeft totaal niet naar mijn wielkasten gekeken. Ook de buitenste spatborden waren toen vreselijk verrot en die zijn nu wel vervangen. Is het echt een probleem voor de APK om verrotte wielkasten te hebben? Hij vond het ook een probleem dat mijn spatbordschermen enigzins beweegbaar waren, omdat ik ze niet aan de wielkasten heb vastgelast (daar was niet genoeg goed staal meer van over). Maar die schermen zitten gewoon aan de bovenkant vast aan de rest van de carosserie, dus ik begrijp het probleem niet.

Ik vrees dat ik hier wel weer een maand of twee zoet mee ben, in de weekenden :(
Shedman
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2014, 10:20

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Shedman »

Hoi Hanomaad,

Het lijkt mij ook niet dat de wielkasten aan de binnenzijde/onderzijde een apk punt zijn.
De wagen wordt er niet onveiliger door, het is geen dragend deel.
Er mogen geen scherpe uitstekende delen aan het voertuig zijn.

Groeten Shedman
Shedman
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2014, 10:20

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Shedman »

Misschien nog een ideetje,

Als lassen niet lukt waarom lijm je dan geen plaat er op met bijv sikaflex.
Eerst weg slijpen of zagen als dat kan en goed schoonmaken. De juiste primer is volgens mij een aanrader want anders trek je de lak van het metaal, zeker als het nog geen 2k lak is.
Sikaflex er op plaat een uurtje of 12 voor de zekerheid aandrukken/persen ( lijmtang oid)
En dan zit het echt vast! Worden hele opbouwen op deze manier gemaakt tegenwoordig.

Greetz Shedman
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Ja is een idee. Ik kreeg ook al de suggestie om er kunstof bakken in te schroeven, zodat de wielkasten niet meer zichtbaar zijn, en meteen weer spatwaterdicht zijn. Ik denk dat ik de schermen toch nog zo veel mogelijk ga vast lassen en onder de cabine wat kokertjes erin ga proberen te lassen. Gaat een pokke klus worden zonder brug of put. En dan maar een andere garage proberen. Helaas ben ik al voorbij de houdbaarheidsdatum dus ik moet 'm gaan schorsen.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Wim »

Tja , hoewel je dus een hoop laswerk al hebt gedaan .
Je bent eigenlijk gestart met hetgeen niet structureel maar optisch is .
Jammer , hoop dat je er toch bij kunt komen om het noodzakelijke laswerk alsnog uit te voeren .
De tip van kunststof wielkasten is een goeie .
Maar verwijder wel de oude rotte zooi , je kunt 'm dan schroeven aan de bodem en lijmen aan de buiten beplating .
Sikaflex is daar een prima kit voor , zou ik ook gebruiken tussen de geschroefde naden .

Succes :up:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Hier ging het hem dus om, wat er achter het nieuwe laswerk zit. Daar ontbreken stukken van de kokers aan de zijkant, en volgens hem zijn dit dragende delen voor de carosserie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen ik het oude eraf sneed zat dat op een paar punten vastgeplakt aan die kokers, maar het zat vooral vast aan de rest van de wand, er boven. Omdat het overzet stukken zijn, zit er wat ruimte tussen de kokers en het plaatwerk. Ik had niet het idee dat dit erg was omdat het gewoon aan de rest van de wand hangt. Ik kan er nu nog wel wat tussen proberen te lassen, maar, lastig.

Ik denk toch maar beginnen aan de punten die wel makkelijk op te lossen zijn, en dan naar een andere garage. Vorige keer is er helemaal niets gezegd over de carosserie en die zag er toen veel slechter uit. Je kon de rotte spatborden zo uit elkaar trekken met de hand. Ik zal inderdaad ook nog alles wat los zit in de wielkasten eruit slopen en dan de grootste gaten dichtlassen met plaatjes, en daarop zo'n kunstof bak schroeven. Waar haal je van die bakken?

Verder twijfel ik ook aan andere punten, zoals speling op een kruiskoppeling van de cardan as. Is dat echt belangrijk voor de APK?
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Wim »

Zo te zien kun je er aan de voorkant wel bij komen .
Aan de achterkant lijkt er een tank in de weg te hangen .
Misschien is het het eenvoudigste om die uit te bouwen .
Uit ervaring , ook VW's roesten :down: , boven je hoofd lassen is niet echt fijn .
Voortaan eerst de balkjes achter de buiten plaat herstellen .

Nogmaals , succes :wave:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Vanaf de achterkant over de balken heen lassen is ook een idee ja.

Maar bij een VW is dat onderdeel van het chassis toch? Dit is toch geen dragend gedeelte bij mij?

Ik kan ook echt alles er weer af gaan slijpen, maar ik denk dat ik mijn geluk eerst bij een andere garage ga beproeven, na het verhelpen van de belangrijkste punten.

Had ik maar een brug, dan was het een stuk makkelijker werken.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Wim »

Tja , bij de VW LT lijkt het een deel van het chassis te zijn , maar dat is het niet .
De eigenlijke chassisbalk zit zo'n 30 cm verder naar binnen .
De steunconstructie ziet er misschien anders uit , maar dient tot het zelfde .
Zonder die constructie zakt de carroserie (of was het coroserie :lol: ) over het chassis heen op de grond .

Trouwens , nog een tip voor de toekomst , je kunt het "overzet" plaatwerk er beter in lassen dan er overheen .
Dat is makkelijker af te werken :up:

Enne , ik heb al een paar restauratie's achter de rug .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Zombus »

Pak het APK reglement 2014 erbij en ga per item afvinken van of en hoe de eisen omschreven zijn. Ik had laatst een onenigheid met m'n keurmeester over de banden: hij wilde m'n opgesneden banden niet keuren, maar het reglement zei dat het wel degelijk toegestaan was. Daarop gaf hij toe het reglement niet tot de laatste letter uit z'n hoofd te kennen, maar na het raadplegen ervan heeft hij de banden uiteindelijk gewoon gekeurd. Tuurlijk loop je het risico een keurmeester op z'n tenen te trappen door 'm 'de les te lezen' maar in dit geval zou je het reglement ook gewoon kunnen gebruiken als kapstok om te zien wat essentiele reparatiepunten zijn en wat niet. Kun je met minimale inspanning de F40 keurbaar maken.

Tricky zijn de in het reglement vaak voorkomende omschrijvingen als 'deugdelijk' enzo: daar blijft ruimte voor interpretatie over voor de keurmeester. Best zoek je een keurmeester die met je mee denkt ;-)
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Goed idee. Maar ik ga toch liever niet meer terug naar dezelfde. Ik heb hier al 1 punt gevonden:

"Artikel 5.2.16 aandrijving, transmissie [...] Een volledig doorgescheurde flexibele
koppeling is toegestaan mits de aandrijfas op zijn plaats blijft. "

Een van zijn punten was ietwat speling in een van de cardan as kruiskoppelingen. Echt onzin dus.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Arno Z »

Ben je bij een willekeurige keurmeester geweest, of bij een 'buskenner'?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Ik ben bij een bepaalde garage geweest omdat ik daar vorige keer ook was en de keurmeester die ik toen trof veel van deze bussen gezien had, volgens een bekende. Dat ging heel makkelijk toen. Hoofdremcilinder en een reflector. Geen enkele opmerking over carosserie, die toen nog veeel rotter was. Ik kan je vertellen welke garage het was in een PB, desgewenst.

Echter nu was er een andere keurmeester die opmerkingen maken als "hoort die carter pan wel zo laag te hangen?", en over het touwtje dat ik aan de bovenkant van de portieren gemaakt had voor het open slaan, en over dat er geen drukknop in zat om de motor uit te zetten (zoals in de latere uitvoering). Blijkbaar had hij nog nooit zo'n oude Düsseldorfer gezien. Ik had niet het idee dat het een liefhebber was. Bij elkaar ook wel anderhalf uur bezig geweest. Hij bleef maar zoeken. Ja dan vind je altijd nog wel wat bij een ding van 40.

Tips voor 'buskenners' APK in de omgeving Amsterdam welkom. Ik ga nu schorsen en de belangrijke punten aanpakken en dan wil ik ergens anders gaan keuren.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: F40 niet door de APK

Bericht door paulv »

Ik ken alleen maar Besseling in Hem, niet te verwarren met die oplichter van een Jan Stolp op hetzelfde terrein.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Maxer »

Besseling is goed. Jan, de keurmeester, denkt zeker met je mee en doet niet moeilijk. Mijn bus is daar al 4 keer voor de apk geweest, tot volle tevredenheid.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Leo »

"Jan doet niet moeilijk" lijkt alsof hij geregeld iets door de vingers ziet.
Mijn ervaring is dat hij gewoon de wet volgt en daar geen persoonlijke interpretaties op los laat. Goed is goed, fout is fout.
Eigenlijk zoals iedere keurmeester behoort te doen, maar wat je toch slechts zelden tegenkomt.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Leo »

Het pad naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen Nico. :wave:

Maar je kunt tegenwoordig niet duidelijk genoeg zijn. Zodoende ff mijn opmerking tussendoor.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

Het belangrijkste is natuurlijk dat ie zonder alteveel gezeik en werk door de apk komt, en dan volgend jaar weer hetzelfde verhaal, weer gezeik :eh:

Kweenie, je kan in discussie gaan, van alles betwisten, de zaak oplappen, en wat schiet je daar dan mee op

Waarom pak je die apk punten niet gewoon grondig en goed aan dat je volgend jaar niet weer eenzelfde soort gezeik hoef te verwachten in plats van in discussie gaan ende bladibla

De insteek lijkt echter, hoe goedkoop en makkelijk kan ik mijn bus door de apk loodsen, ipv, laat ik mijn bus zo in orde maken dat het is zoals het moet zijn, niet alleen voor apk, ook omdat je waarde hecht aan je bus en graag hebt dat ie in orde is voor je eigen gemoedsrust

En er is imo maar 1 manier om rotte zooi aan te pakken, slijpen en lassen

my 3 cents

Fvd
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Ik ga het ook zo goed als redelijk is aanpakken, maar ik ga niet terug naar dezelfde keurmeester. Die man zeurde zelfs over mijn tankdop. Daar hing een druppel diesel aan. Mijn wielkuipen zijn in 2 jaar tijd echt niet veel slechter geworden dus daar had op z'n minst vorige keer een opmerking over moeten komen. En toen hingen de verrotte plaatdelen van polyester en duct tape aan elkaar! Dat is nu allemaal staal geworden met mijn werk van afgelopen lente. Of ik ben vorige keer gematst, of deze keurmeester is veel te streng.

Goed, het plan. Ik ga de wielkuipen opknappen met plaatjes en de spatborden eraan vastlassen. De stukjes koker onder de cabine lassen. En de overige punten zoals stuurkogels, remmen en cardanas fixen. Ik leer er ook weer wat van.

Deze bus moet het nog een paar jaar volhouden, dan ben ik hopelijk klaar met het bouwen van de nieuwe. Nu opgeven is geen optie, want ik heb een camper nodig voor mijn bezigheden. Een camper bouwen en gebruiken tegelijk heb ik mensen vaker zien proberen, en dat bleek altijd een ramp. Deze bus gaat weer de weg op en tegelijkertijd bouw ik dan een nieuwe, zonder dat het een haast klus wordt.

En het werk wat ik er afgelopen lente in heb gestoken was niet van "laat ik mijn bus zo makkelijk en goedkoop mogelijk door de keuring krijgen". Dat werk heb ik erin gestoken omdat ik een bus van staal wilde, niet van polyester. Dat de wielkasten niet goed meer zijn klopt. Maar ik kan niet alles tegelijk aanpakken en ik had maar 7 weekenden. Ik heb eerst de delen aangepakt die er zo'n beetje bijna vanaf vielen. Stukje bij beetje is het toch al een veel betere bus dan ie was toen ik 'm kocht. Ik heb er afgelopen zomer weer duizenden kms mee gereden, 3 maanden in gewoond in het buitenland en heel veel plezier van gehad.

Ik geef het echt niet zomaar op.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 21 nov 2014, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Thekapitein »

Zat nog even door de keuringseisen te bladeren. Dit is wat ik over jouw afkeurpunten gevonden heb.

- 40% remverschil achter (afstellen) Mag max 30% zijn
- handrem doet niets RA (afstellen?)Moet op beide wielen werken. Hieraan wordt geacht te zijn voldaan indien de remvertraging, uitgaande van een aanvangssnelheid van 15 km/h, op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg ten minste 1,2 m/s2 bedraagt en de rem ook in achterwaartse richting functioneert.
- tankdop (nooddop, vond ie niet goed)De vulopening van een brandstofreservoir moet zijn afgesloten met een passende tankdop.
Visuele

- lichtbeeld RV niet goed (lampje vervangen)een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn; c
- pitmanarm los (aandraaien?) spreekt voor zich..
- stuurkogel speling (1.6mm, mag dat?) mag niet meer dan 1mm hebben excl fabrieks-speling
- handremkabel klein rafeltje (vervangen?)mag niet gescheurd of gebroken zijn
- rubber veerhand LA achterzijde ijzer op ijzer (vervangen)spreekt ook voor zich
- kruiskoppeling cardan as achter speling (vervangen?)staat niets over afkeur bij speling bij een kruiskoppeling

Kijk even op deze site. Erg handig.
http://www.autoadviezen.nl/Regelgeving/ ... _index.htm
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: F40 niet door de APK

Bericht door paul snip »

Als ik dit zo zie, dan denk ik: Is zo'n ding niet gewoon af op een gegeven moment?

Met andere woorden. Alle moeite en geld wat je er in steekt is zonde...
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Dankjewel Thekapitein. Ik ga er mee aan de slag.

En Paul: _elke_ auto gaat op een dag ter ziele. Al het werk wat je in zo'n ding steekt gaat dan ook verloren. Het gaat erom wat je er in de tussentijd nog mee kan doen. Ik heb er heel veel plezier van, tussen het klussen door.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

Zo snel toch nie opgeven, een aantal punten zijn goed te doen en een aantal punten kosten wat werk energie zweet en wellicht tranen, afgeschreven is bij mij als het ding in 2 den geknakt naast de weg staat :think:

Daarnaast, je weet wat je hebt

Fvd
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Vandaag aan het lassen begonnen. Het resultaat zo ver.

Wielkast links, hoe het was:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het lassen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zeker niet m'n netste laswerk, maar het is nogal een geklooi daar in die kleine ruimte als je 1.90m lang bent. Zo zitten de nieuwe spatborden stevig vast aan het nieuwe stuk wielkast en zijn de zijbalken met de gaten niet meer te zien. Gelijk m'n vloer ook beschermd tegen water. De bovenkanten van de wielkasten zijn nog prima. Moet nog wel alles dicht kitten zodat er geen water van boven in de naden kan lopen (en onderin waar ik helemaal doorgelast heb blijft staan). Ik kan er ook nog voor kiezen om de naden aan de bovenkant verder dicht te rupsen. Maar ik polymeer kit het zowieso.

Dit is onder de cabine, nog niet gelast, wel grotendeels geslepen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het kokertje wat schuin naar boven loopt is 45mm en is weggerot aan de onderkant. Ik koop een stuk koker van 50x2 waar ik 1 kant vanaf slijp, en wat er overheen geschoven kan worden. Dan las ik het vast aan de zijkanten. Het grote gat in de brede dwarsligger koker las ik een stuk plaat van 1 of 2mm dik overheen.

En ten slotte alles in de Brantho Korrux. Binnenkant kokers giet ik eerst wat Tantox in, waar ik bij kan komen.

Toch redelijk opgeschoten in 1 dag. Ik schat dat ik met nog 1 weekend doorbikkelen wel klaar ben met het blik voor de APK. Dan nog 1 of 2 weekenden voor de overige klussen. Als de onderdelen die ik uit Duitsland heb besteld hopelijk een beetje willen opschieten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten