Welke APK

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Welke APK

Bericht door Arno Z »

Hier en daar lees ik over APK 1 (personenauto) en APK 2 (vrachtauto)? Maar waaronder valt een MB 608, registratie Personenauto (M1) met Kampeerauto inrichting met een Maximum Toegestane Massa boven de 3.5T?

De situatie is alvolgt: 4 juli vervalt mijn (2 jarige) APK, de bus is nu 'teruggezet' naar <3.5T. 6 juli heb ik mijn examen C1, aangenomen dat dit goed gaat wil ik aansluitend de 3.5T beperking van mijn kenteken laten halen. De vraag is dus, moet er dan (opnieuw) een nieuwe APK op voor een andere categorie? Dat zou qua timing en kosten namelijk slecht uitkomen.

Dank
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Welke APK

Bericht door a.de.boer »

APK-1 is voor bedrijfsauto's en APK-2 voor personenauto's.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Welke APK

Bericht door Arno Z »

Dus het toelaatbare gewicht maakt daarin niet uit?

Dank
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Welke APK

Bericht door Arno Z »

Te vroeg gevraagd, gevonden:

Zware kampeerwagens
Een bedrijfsauto uitgevoerd als kampeerwagen tot de
toegestane maximum massa van 3500 kg valt onder APK 2.
Let ook hier goed op: een personenauto uitgevoerd als kampeerwagen
met een massa ledig voertuig tot en met 3500 kg valt
onder APK 2. Hierbij is niet de toegestane maximum massa,
maar de massa ledig voertuig bepalend voor de soort
erkenning. Dit is te vinden in het APK-boek achter hoofdstuk
Algemeen, 2 Keuringsbevoegdheid.
Het kan dus voorkomen dat u als APK 2-keurmeester een
(personenwagen-) kampeerwagen moet keuren met een
toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg.
Deze zware personenauto’s zijn ook de reden waarom het
naprofileren van personenwagenbanden sinds januari van
dit jaar is toegestaan, mits dit op de band staat aangegeven.
Deze zware personenauto’s worden verder geheel volgens de
keuringseisen van een personenauto, gekeurd, dus ook het
bepalen van de remvertraging. Zorg er wel voor in het bezit van
het juiste rijbewijs te zijn, voordat er met deze zware personenauto
een remproef op de weg wordt uitgevoerd. Dat geldt ook
voor het geval het voertuig in een steekproef valt.
Wanneer een personenauto is voorzien van een aanhangwagenkoppeling,
die anders is dan een kogelkoppeling, dan wordt in
artikel 5.2.67 van de personenauto’s verwezen naar artikel
5.3.68 van de bedrijfsauto’s.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Welke APK

Bericht door DVIII »

helder op een rij, een kleinrijbewijs auto dus <3500 kg valt in apk 2 , de personenwagenkeuring ( en lichte bedrijfswagens <3500 kg)
een grootrijbewijs auto ingericht als kampeerwagen lichter dan 3500 kg rijklaar gewicht , valt ook onder de personenwagen keuring. en mag dus na een bepaalde leeftijd steeds om de twee jaar gekeurd worden.
een grootrijbewijs auto die rijklaar boven de 3500 kg is valt onder APK 1 voor zware bedrijfswagens en zal je elk jaar moeten blijven keuren.
de APK 2 is iets strenger qua remvertraging maar niet zo erg dat je 608 er niet doorheen zou komen, je bent wel vrij van luchtremdruk bemeting als je luchtbekrachtiging hebt .
mooi om te weten , ik heb zo'n geval staan een L608D die rijklaar minder dan 3500 kg weegt , maar wel kan laden als een vrachtwagen , nl 6300 kg (totaal gewicht) , maar dan moet je wel het rijbewijs C of C1 hebben. ik weet nu niet helemaal of je dan ook harder dan 80 km/hr mag als je niet te zwaar bent. want ook al ben je personenauto je kan boven de 3500 kg zijn en dan mag je slechts als gekeurde autobus sneller dan 80 rijden of mis ik nu iets , mijn logica zegt dat je met de strengere keuring sneller mag rijden. Wie het weet mag het zeggen . ( dit heeft ook weer consequenties voor de milieu zones , dat ruikt naar meer .......)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Welke APK

Bericht door Arno Z »

Ha,

Dank voor je reactie.

Het is inderdaad zo dat als het op kenteken een personenwagen is dat je harder mag dan 80, ook boven de 3.5T. Ook heb je (wat sommigen denken) geen plicht tot tachograaf (om meerdere redenen overigens).

Overigens verschilt die maximum snelheid nogal van land tot land: https://www.nkc.nl/op-reis/maximumsnelheden-europa/
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Welke APK

Bericht door karmann »

Een onzinnige regel die enkel In Nederland geld wel te verstaan,in het buitenland moet je ,je aan de daar geldende regels houden,de NL regels kent geen enkel ander land,dus houd daar rekening mee.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Welke APK

Bericht door DVIII »

ik vind het nu geen onzinnigheid dat in nederland meer mag dan ergens anders , daar zijn we eigenwijze nederlanders voor. maar goed het is evenzo niet nieuw dat je in het buitenland je aan hun regels moet houden. gekker is dat half nederland ineens aan de winterbanden moet omdat je misschien een tweederangs gevoel zou krijgen als je niet meedoet met die gekte. ( meer dan de helft gaat helemaal niet naar de wintersport) maar het woud van regels mag best wat doorzichtiger worden , want hoeveel mensen weten nu exact wat ze wel en niet mogen. als de wildgroei van milieuregels nog verder gaat krijgen we in elk dorp een eigen munt en gewichten stelsel en slagbomen dat je het bos niet meer ziet. ( en een tijdszone midden door het land) aangezien je ook al weerbericht per plaats kan opvragen . maar de regels omtrent onze recreatievoertuigen moeten voor ons helder zijn. ik heb in elk geval weer een leuke binnenkomer bij mijn apk adres , waar ik toch de 608 ga keuren ( en niet bij die narrige vrachtwagenboer)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Welke APK

Bericht door Arno Z »

Karman,

Ik snap je opmerking niet helemaal; de regels hier zijn heel simpel. Het voertuig moet voldoen aan de regelgeving (keuring en dus kentekens, verlichting etc) conform de regels van het land van registratie. Zo ook het rijbewijs en de categorieen daarop, gelukkig worden al deze regels steeds uniformer door Europa heen. Voorbeeld daarvan is dat een recente TUV bij import in Nederland wordt geaccepteerd als geldige APK.

Aanvullende veiligheidseisen, zoals snelheid, gebruik van verlichting (scandinavie), winterbanden (Duitsland, Scandinavie, Alpen) zijn aan lokaal beleid onderhevig.
------------
@DV III
Regeltjes om je het lastig te maken zijn er nog te over. Zo moet -tijdens een keuring- het brugdek hoog genoeg kunnen om het te keuren voertuig zo hoog te tillen dat -in geval van een steekproef- de controleur van de RDW er rechtop onder kan staan. Zo niet keuren ze niet en volgt een afkeur, incluis een aantekening voor het keurende bedrijf. Zo wilde mijn vaste keurmeester destijds mijn 207d dus ook niet keuren omdat hij niet hoog genoeg kon :-(

------------
Wat ik zelf heel gek vind (en blijkbaar zelf last van heb) is de regelgeving rondom gewichten. Een goed gebruik is voor het terugwegen een Toelaatbare Maximum Massa (F.2) toe te voegen aan het kenteken als de Technisch Toelaatbare Maximummassa (F.1) hoger is dan 3500kg en het leeggewicht onder de 3500 kg (het zogenaamde terugkeuren). Zeker als er toch al plannen zijn voor een C of C1 rijbewijs is dat practischer omdat het om een eenvoudige omkeerbare handeling gaat; 1 briefje naar de RDW en de gewichten zijn weer als origineel. Zonder homologatie of andere verklaringen.

Waar ik recent op werd gewezen is deze regelgeving: (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 25&from=NL). Een Europees verdrag rondom kentekenbewijzen waarbij bij de beschrijving van F.2 staat:
(F.2) toelaatbare maximummassa in beladen toestand van het voertuig dat in de lidstaat van inschrijving in gebruik is.

Hieromheen heb ik wat uitleg gezocht; de meningen zijn nog verdeeld, echter hebben de meeste juristen in mijn omgeving die ik heb geraadpleegd het zelfde standpunt: Zodra je met een teruggekeurde camper de grens over gaat met alleen een B rijbewijs heb je in theorie het verkeerde rijbewijs. De gewichtsverlaging volgend F.2 is immers niet meer van toepassing.
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Welke APK

Bericht door karmann »

Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen als Nederland het enige land in de Eu is dat zo,n regel heeft ! ......een vrachtwagen (camper) mag harder rijden dan gewone vrachtwagens ,als er Camper op het kenteken staat ??,ben je in het buitenland dan geld de regel niet ,zo komen we nooit tot een uniforme regel binnen Europa ,en het is ook nog gevaarlijk
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Welke APK

Bericht door Arno Z »

Maar dat is niet zo, volgens de Europese regels is een camper nu eenmaal een personenauto. Ongeacht het gewicht; Nederland is die regel in 2002 gaan toepassen. Als je camper dus na 2002 op kenteken is gekomen, of sinds die datum door de RDW opnieuw is geregistreerd heb je op je kenteken staan personenauto. Ook als het een 508, 608, schoolbus of een touringcar is.

Een personenauto mag in Nederland 130 -vele uitzonderingen daargelaten- dus ook een camper op personenauto kenteken. Heb je vrachtwagen op je kenteken staan, dan ben je beperkt tot 80. Vindt je dat niet snel genoeg kan je daar zelf wat aan doen.

Zelf vind ik het niet zo boeiend, wij rijden zelden harder dan 90, en dat uitsluitend op snelwegen om de tred van de vrachtwagens bij te houden. Provinciaal rijden we meestal ca 85.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Welke APK

Bericht door De Rooie Reus »

Bij oudere kampeerwagens kan de RDW de benaming "bedrijfswagen" veranderen in "personenwagen" mits de auto voldoet aan de Europese regels mbt kampeerwagens.
Al dit soort dingen staat al ergens op dit zeer uitgebreide en terzake kundige en dus unieke forum. :up:

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Welke APK

Bericht door Arno Z »

:)
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Welke APK

Bericht door karmann »

Nogmaals alleen voor Nederland,....verder geen ander land in de de EU die zo,n regel kent,Personen auto op kenteken of niet dat maakt niets uit! aanpassen a/d regels van dat land, daar dus geen 130,maar 100 en meestal 80 .....Duitsland heeft er een aparte categorie (Campers)van gemaakt,die hebben ook nog een inhaal verbod voor boven de 3500kg
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Welke APK

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Arno Z schreef:Te vroeg gevraagd, gevonden:
<knip, knip>
Afgelopen week ook bij de hand gehad met onze LT. Personenwagen op kenteken, MTM 4600kg, leeggewicht 2418, en even met de keurmeester over gehad. De site van de RDW waarmee ze afmelden kiest automatisch de goede APK. (APK 2 bij mij)
De vraag is natuurlijk wat het keuringsstation op de rekening zet! :MrGreen: :MrGreen: (in mijn geval 65 euro voor APK2/roetmeting i.p.v. 90 euro voor APK1)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Welke APK

Bericht door Yoni »

Daar kom je mooi mee weg ik betaalde laatst 108 euro voor apk 2 motivatie van garage was apk 1 kost 180 en apk 2 kost 60.

En hij vond ondanks dat hij op <3500 op kenteken stond toch meer een vrachtauto was.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Welke APK

Bericht door Berthil »

Mijn unimog net ook weer goedgekeurd voor een jaar. APK1 bij de RDW voor 133 euro.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Welke APK

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gefeliciteerd, Berthil! :up:

Yoni, klinkt wel een beetje flauw van de garage... volgens mij zit er meer aan mijn LT wat ze controleren moeten als een 609... :roll:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Welke APK

Bericht door Arno Z »

En goedgekeurd ;-) In 1 keer, met steekproef :(
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Welke APK

Bericht door Yoni »

Ik vind het niet zo heel flauw toch je hebt apk 1 en apk 2 deze hebben beide hun prijs, ik heb er geen apk 1.5 op de lijst gezien maar wel dat tarief betaald.

In tegen stelling tot die paar tientjes die ik altijd heb betaald.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Welke APK

Bericht door Arno Z »

Bij vd Kraats was het €72, incl een smeerolie en een brandstof filter (geen idee wat alles los kost)
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Welke APK

Bericht door DVIII »

eigenlijk is er wel wat af te tellen van het totaalbedrag , zoals de roetmeting die berekenen ze apart en voor 1980 hoeft dat niet en het tarief kleine brug en grote brug is ook verschillend . dus een keuring met wat filters voor 72 euro is een mooi prijsje want dat is ook weer 14 a 15 euro waardoor je zo'n zestig euro betaald , dat is bij een duur merk nog geen uur in de werkplaats en daar melden ze nog voor af ook , dat is ook een apart bedrag.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Welke APK

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Arno: gefeliciteerd :)

@Yoni: dat bedoel ik ook met flauw, kwam misschien niet helemaal goed over, maar ik vind het maar een gek verhaal. Bij Besseling, waar ik geweest ben, is de APK dus 65 euro incl, alles, roetmeting, afmelden, etc.
APK 1 was vorig jaar 90, ook incl. alles, toen was hij nog niet omgekeurd naar camper en dus wel APK1.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten