Tachograaf: wel of niet

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Boet
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2005, 21:01
Locatie: Utrecht

Tachograaf: wel of niet

Bericht door Boet »

Vanwege overheids fiscale maatregelen heb ik mijn mercedes 508 ex duitse leger ambulance recentelijk getransformeerd naar vrachtwagen.

Deze opwaardering is al een verhaal op zich, daar zal ik jullie niet mee lastig vallen.

Wat mij interesseert is het verhaal rondom de vrachtwagen en de tachograaf bij privégebruik.
Voor alle duidelijkheid: mijn 508 is standaard niet ingericht als camper maar als vrachtauto, dus met laadruimte. Het gebruik is uitsluitend privé.

Er zit een tachograaf in die reeds lang niet gekeurd is. Omdat ik toch in de buurt moest zijn heb ik een en ander voorgelegd aan een ons bekend bedrijf in het midden van het land op het gebied van de tachograaf. Men vertelt mij dat iedere vrachtauto een tachograaf moet hebben.

Ik heb recentelijk bij een cursus meegekregen dat dat alleen geldt voor vrachtwagens met een laadvermogen groter dan 500 kg. Mijn busje zit daar ver boven, dus oké. Zelfs zou de wetgeving al zo zijn dat als bestelbusjes een trekhaak hebben zij ook voorzien moeten zijn van een tachograaf. Alleen daar wordt niet op gehandhaafd.

In Duitsland, Belgie en Frankrijk zouden de controles op de tachograaf bij vrachtauto’s veel strenger zijn. In ons land heb ik daar tot nu toe weinig van gemerkt.

Mijn concrete vragen zijn:
- Moet er in mijn busje een tachograaf aanwezig zijn of mag er ook een gewone kilometer teller in?
- Als er een tachograaf in moet en deze is niet gekeurd heeft dat dan nog APK gevolgen? Of is de verplichting tot 2 jaarlijkse keuring van de tachograaf een verplichting van de eigenaar/houder?

Wie weet hoe het echt zit?

Mvg Jan
[/b]
Laatst gewijzigd door Boet op 15 feb 2006, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Unknown User op 08 mei 2006, 02:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Bericht door Onze Bus »

Jan,

ik onderschrijf de uitspraak van Cees volledig.
Ook ik heb eerst met de 508 als vrachtwagen gereden en destijds ook bij de RDW info gevraagd over de tachograaf wetgeving.

Het antwoord was ook, zolang het gebruik niet zakelijk is dan is de tachograaf niet verplicht.

Gerard
Ben

tachograaf

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Boet
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2005, 21:01
Locatie: Utrecht

Bericht door Boet »

Beste Cees, Gerard en Ben,

Bedankt jullie antwoorden, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. :( Ik ga in ieder geval de tacho vervangen door een "gewone" snelheidsmeter&km-teller. Dan heb ik in ieder geval niet zoveel vragen te beantwoorden :roll: Maar het is geen camper!

Inmiddels ben ik de wetgeving aan het nakijken via het www. Op een Belgische site http://verkeerweb.be/r_RustT/kb/bijl1KB14705.html vond ik het artikel waarin staat: Voertuigen waarin de tachograaf niet moet gebruikt worden of waarin hij niet moet geïnstalleerd zijn:
A Voertuigen gebruikt voor binnenlands of internationaal vervoer:

12. voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer voor privé-doeleinden.

Echter op de Nederlandse ivw site (inspectie Verkeer en Waterstaat) zit dit artikel helemaal verstopt en is niet volledig. :evil: In de komende dagen ff zoeken in 286 bladzijden tekst van EEG verordening 3821/85. :shock:

Dus wie heeft nog zo'n " ding" liggen? :o

Groet Jan
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Tachograaf

Bericht door De Rooie Reus »

Volgens mij is het gebruik van een tachograaf verplicht gesteld vanuit het Arbeidstijden besluit en dat is van toepassing op werknemers en zelfstandigen die in het vervoer werkzaam zijn. Dan wordt een verfijning toegepast op het type vervoersmiddel waarop de tachograaf gemonteerd dient te worden.
Zoals de bestelwagen/vrachtwagen met meer dan 500kg laadvermogen en dezelfde wagens als tmm > 3.500 kg is etc.

Rij je als prive persoon op je eigen vrachtwagen en je maakt daar je beroep dus niet van, dan is de tachograaf niet verplicht omdat je niet onder het ATB-vervoer valt. Dat staat volgens mij eveneens in artikel 4 van de verordening.

Dacht ik.....

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Boet
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2005, 21:01
Locatie: Utrecht

Bericht door Boet »

Hoi Ben,

Laat mij nu juist verteld zijn door het in mijn eerste bericht bedoelde bedrijf dat de keuring van de tachograaf een aparte verplichting is, wel een apk meldpunt, maar geen afkeurpunt. :?: :? Zijn er nog keurmeesters apk 1 op het forum?

Mijn 508 is multifunctioneel, d.w.z. in ongeveer een kwartier ingericht als zeer eenvoudige camper, anders is ie leeg en moet tie helpen bij het opruimen van mijn schuur en het netjes houden in en om het huis :lol: Dan weer als koek en zopie voertuig na het hardlopen. Genoeg?

De door jou bedoelde ontheffing zou ik moeten/kunnen aanvragen bij het IVW?

Ik heb recentelijk nog les gehad van een ex IVW-er, misschien moet ik daar ff mijn licht opsteken. :idea:

Groet Jan
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re tachograaf

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Boet en anderen,

Mijn MB 508, inr. kampeerauto op kent. leeg gew. + laadv. 5000 Kg.
had bij aankoop en ook nu als camper een niet verplichte tachograaf de Bij RDW was dat bij de keuring tot camper geen probleem en na 14 jaar APK en een steekproef ook nooit een probleem geweest.

Er zit wel een papieren schijf in (ander gaat er een lampje brande) maar die is zwart van het steeds weer overschrijven en zit nu de derde in en wordt vervangen als hij stuk geschreven is dat is gem. om de 30 000 km.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Ben

Re: Re tachograaf

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re tachograaf.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hoi Ben,

Dat wist ik niet, maar waar zijn die prachtige plastic schijfjes te koop ?

vast bedankt Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Ben

Re: Re tachograaf.

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re; tach.

Bericht door Bert Steenhuis »

Bedankt Ben,

Zal bij Daf waar ik voor de APK kom even vragen.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Boet
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2005, 21:01
Locatie: Utrecht

Bericht door Boet »

Deze vraag gesteld aan Innovam APK:

Is het wel of niet geijkt zijn van een tachograaf een APK 1 afkeurpunt? De vrachtauto is voorzien van tachograaf en wordt uitsluitend privé gebruikt!

Antwoord:

Sommige motorrijtuigen zijn op basis van hun gebruik vrijgesteld van de verplichting dat ze voorzien moeten zijn van een tachograaf. Bijvoorbeeld voertuigen die gebruikt worden voor niet-commercieel goederenvervoer voor privé doeleinden. Bij de APK behoeft het gebruik dat van het voertuig wordt gemaakt niet specifiek te worden aangetoond.

Kortom, een tachograaf die niet aan de keuringseisen voldoet wordt bij de APK niet afgekeurd als de aanvrager zich beroept op een vrijstelling tot het gebruik van een tachograaf.

Het is dan tijdens het gebruik van het motorrijtuig op de weg aan politie en verkeersinspectie om te constateren of het beroep op zo’n vrijstelling al of niet terecht is.

Eenzelfde antwoord kreeg ik van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).

Ik laat mijn tachograaf zitten, doe er een plastic schijfje in als eerder bedoeld om de tacho niet verder te beschadigen mocht ik ooit nog trucker worden 8)

Groeten Jan (boet)
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

Bericht door Niek »

Nog even een bevestiging wat hier al staat. Mijn camper (officieel bedrijfsauto ingericht als kampeerauto) > 3500 kg moest voor de APK. Keurmeester wilde hem afkeuren op de niet geijkte tachograaf.
Gebeld met RDW (technische helpdesk): "voor een camper hoeft een tachograaf niet geijkt te worden" en "voor andere voertuigen >3500 kg kun je een ontheffing vragen.
Betreffende ambtenaar gaf aan, dat er nog wel eens verwarring is geweest over wel/niet ijken van een campertachograaf, maar dat dat inmiddels opgelost is. Ergo solutio: Ijken campertachograaf hoeft niet.
Niek
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten