Terugzetten naar groot rijbewijs

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Terugzetten naar groot rijbewijs

Bericht door De Rooie Reus »

De Rode Reus heeft momenteel een laadgewicht van 360 kg en als wij allemaal aan boord zijn is de 3.500 kg snel overschreden. Ik heb daarom het plan opgevat om het gewicht terug te laten zetten naar het oorspronkelijke (wat was dat trouwens van een 508?) en daarvoor heb ik inmiddels een formulier "aanvraag aanpassing tmm bedrijfsauto".

Er zullen ongetwijfeld collega-leden zijn die dezelfde weg bewandeld hebben zodat ik hier wil vragen: zijn er nog onverwachte complicaties mogelijk?


Met dank voor het meedenken.
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Terugzetten naar groot rijbewijs

Bericht door GerardM »

Martin Sanders schreef: Ik heb daarom het plan opgevat om het gewicht terug te laten zetten naar het oorspronkelijke (wat was dat trouwens van een 508?)
Martin,

uit de 1TH 001914, Technische Handleiding Ziekenauto 4X2 Mercedes-Benz (L508D):

Max. toelaatbaar totaalgewicht: 5000 kg
Nuttig laadvermogen: 2375 kg
Ledig gewicht: 2625 kg.

Over dit lediggewicht hebben we het in een topic al eens gehad; maar volgens mij is het antwoord dus 5000 kg. Ook al te verklaren door het type 508 (=5 ton totaalgewicht, 80 pk, of zo ongeveer).

Of bedoelde je iets anders...
Overigens, je kunt ook gewoon afvallen...
En zou het belastingtechnisch nog iets uitmaken ?

Groet,


Gerard
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

plaatje

Bericht door GerardM »

Oh ja en die 5000 kg staat ook op het voertuigidentificatieplaatje rechtsvoorin de wagen. En je zult wel een papiertje van de afd homologatie van MB in Nijkerk nodig hebben, schat ik zo. Verder zegt de RDW dat je wagen gekeurd moet worden, maar dat had je waarschijnlijk zelf al gevonden. Kassa...

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

terug naar de 5.000

Bericht door De Rooie Reus »

Hallo Gerard, bedankt voor je reactie. Ik heb de wagen hier niet op de dam staan dus ik ben wel blij dat je even op het id-plaatje gekeken hebt. 5000 kg Leek me zo exact dat ik eraan twijfelde, op het formulier van de RDW wordt nl. gevraagd naar het gewicht als sprake is van "terug naar oorspronkelijke waarde". Als de EU-voertuigcategorie wijzigt (ik begrijp daaruit van personenkenteken naar bijv. vrachtwagen) dan is een keuring ook aan de orde en daardoor vroeg ik me af of het in mijn situatie een administratieve wijziging is tegen betaling van 57,75 euro's.

Ik zal morgen de vrienden van de RDW eens bellen of het inderdaad zo simpel schijnt te zijn als het is.

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

terug naar de 5.000

Bericht door Arnold Smeets »

Martin,

Uiteraard kun je de RDW bellen maar wat het hoofdkantoor meldt wijkt nogal eens af van de realiteit bij de keuringsstations.

Als ze melden dat het administratief afgedaan kan worden: meteen doen!

Als ze melden dat je naar een keuringsstation moet zou ik willen adviseren even naar dat keuringsstation te gaan. Voordat je binnenstapt even alle kennis weg laten lopen en daar proberen te achterhalen hoe ze het willen hebben.

Soms hebben leden van alles en nog wat gedaan aan voorbereiding en dan wordt het vervolgens alsnog administratief afgedaan door een keurmeester.

Bedenk overigens dat als je moet laten wegen alles meetelt wat er in de auto aanwezig is, ook je reservewiel, je krik en de landkaart in het dashboardkastje!

Groet,


Arnold
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: terug naar de 5.000

Bericht door GerardM »

Martin Sanders schreef:Hallo Gerard, bedankt voor je reactie. Ik heb de wagen hier niet op de dam staan dus ik ben wel blij dat je even op het id-plaatje gekeken hebt.
Tjsa zo hep elk nadeel ze voordeel... ik heb nog geen passende winterstalling gevonden dus mijn bus staat lekker buiten op de oprit al de hele winter en dat bevalt ook goed. Als ik nu een slimme ingeving heb loop ik er even in en zie je me even niet meer terug... Of als iemand een vraag heeft, dan kijk ik even.

Groet,

Gerard
Boet
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2005, 21:01
Locatie: Utrecht

Bericht door Boet »

Hoi Martin,

Ik heb de procedure voor een 508 als vrachtauto in december 2005 doorlopen.

De RDW ging niet accoord met de type goedkeuring van een ons bekend bedrijf in Harderwijk :oops: :twisted: , maar wilde persé een Befab kaart van de Importeur (Mercedes Benz Nijkerk).

Dit betekent dat je je voertuig moet laten schouwen in Nijkerk a raison van 230,= euro. Daar wordt o.a. gekeken welke typegoedkeuring van toepassing is op jou voertuig en het belangrijkste: of het juiste verenpakket onder de achteras gemonteerd is.

Met de verklaring van de importeur is de keuring bij de RDW een makkie,
dus elk nadeel heb z'n voordeel :P

Mijn 508 woog leeg (echt leeg) 2820 kg. Mijns insziens te veel, maar maakt voor de wegenbelasting niet uit.
Maar als je kampeerauto op je kenteken hebt is het ledig gewicht wel van belang... dus.


Ik hoop dat je hieraan wat hebt,

Groet Jan
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Bericht door De Rooie Reus »

Hallo Jan,
Ik heb vanmorgen "even" de RDW gebeld en die beschreven de procedure zoals jij 'm ook doorlopen hebt. Inderdaad moet M.B te Nijkerk de volledige informatie leveren en dan wil de RDW nog wel even kijken of het verenpakket op maat is.

Ik ga me beraden of ik voorlopig gewoon gebruik blijf maken van de aanhanger.

Allemaal in ieder geval bedankt voor de moeite en de kennis.

groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: plaatje

Bericht door GerardM »

GerardM schreef:Oh ja en die 5000 kg staat ook op het voertuigidentificatieplaatje rechtsvoorin de wagen.
Oeps; dus niet, vanavond nog eens echt goed gekeken en er staat ''slechts'' 4600 kg op het plaatje :oops: . Sorry...
Maar ik neem aan dat dat je beslissing niet verandert.

Groet,

Gerard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten