Wel of geen BPM

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Wel of geen BPM

Bericht door Onze Bus »

Hallo Dubbelluchters

Weer BPM
Wij konden het niet laten hierover weer te beginnen, gewoon omdat wij 1046 euro lichter zijn gemaakt door douane Arnhem.

Natuurlijk willen we dit bedrag weer terug als dit onterecht is en daarom komen wij graag in contact met leden welke ervaringen hebben met de douane in den lande. Het gaat hier om leden zie niets betaalden maar ook diegene die zoals wij dit wel moesten.

Vragen zoals, waarom moest niets worden betaald, waarop is dit gebaseerd en waarom moest wel worden betaald en welke reden gaven de ambtenaren hiervoor?

Welke acties zijn genomen door leden om het betaalde weer terug te krijgen en zijn er leden die hiermee al een succes hebben geboekt?

Alle mails met info is ons veel waard.

Met een groet van

Onze Bus
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Onze Bus

Bericht door berriaaf »

Ik weet het niet zeker maar er blijft toch sinds een paar jaar altyd 10 % BPM op iedere ingevoerde auto, dat is mij in ieder geval bekend van de auto,s die wij zelf invoeren

Kijk anders eens op de site van de Rdw

http://www.rdw.nl

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Bpm

Bericht door Onze Bus »

Bertus,

Klopt helemaal wat je zegt en ik ging ervan uit dat ik inderdaad ook 10% zou moeten betalen en die heb ik ook betaald. 1046 euro kassa!

Maar nu blijkt dat er ook douane ambtenaren zijn die roepen dat er niets betaald hoeft te worden omdat over een ex nl ambulance al Bpm zou zijn betaald waardoor enkele leden daarom niets hoefden te betalen.

De ambtenaren hanteren dus verschillende regels en als je niet concreet kunt aangeven welke regelgeving de heren moeten hanteren heb je dus geen poot om op te staan en ben je dus een dikke 1000 euro armer.

Ik wacht dus nog steeds op diegene die mij concreet kan aangeven waar staat dat voor een ex nl ambulance al Bpm is betaald. Voor mij is het gewoon rechtsongelijkheid.

Er is met name op het oude forum al veel geroepen over Bpm maar voor mij was dit, en excuseer mij voor deze uitspraak, allen maar gebakken lucht waar niemand iets mee kan of aan heeft.

groet van

Onze Bus
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

bPM

Bericht door berriaaf »

Hallo onze Bus

Ik heb nog een site gevonden over Voertuigregistratie misschien kunnen die wat voor je betekenen

http://www.vwe.nl

Groeten Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

j

Bericht door De Rooie Reus »

Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 16 nov 2006, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Regelgeving bpm

Bericht door Onze Bus »

Bertus,

bedankt voor de tip naar de door jouw aangegeven link welke mij weer voerde naar http://www.overheid.nl. Dan zoeken op bpm en je hebt weer een schat aan leesvoer alleen niet weer het concrete wat ik zoek. Zeker de moeite waard voor diegenen die zich in bpm regelgeving illen verdiepen.

Martin,

Met jouw info van de brief DMG 93/2385-1 moet je volgens mij een heel eind komen en mij is niet helemaal duidelijk of alleen het nummer van de brief bij jouw bekent is of dat je dit document daadwerkelijk bezit.
Als dan hierin ook nog exact staat aangegeven dat voor de 508 ex nl ambulance vrijstelling bestaat dan heb je het lek boven.

Als dus iemand van de leden deze brief heeft stel ik het op prij deze eens te mogen lezen.

One Bus
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

A

Bericht door De Rooie Reus »

Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 16 nov 2006, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

M

Bericht door De Rooie Reus »

Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 16 nov 2006, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Ik zit mij af te vragen. Als ik op mijn kentekens van mijn auto's kijk zie ik de hoeveelheid BPM die betaald is over mijn voertuigen.
Sints wanneer staat dit er op ?

Deze vraag is toch aardig van belang, of niet ?
Als de RDW dit namelijk al deed voor het bouwjaar van de bus kan men het dus zien op het kenteken van de bus zien . Of niet ?

Bart Keser,
Unknown User

in beroep tegen bpm beslissing

Bericht door Unknown User »

Er is nog veel onduidelijkheid mbt het wl/niet betalen van bpm.
Wij (janneke en stijn) zijn in beroep gegaan tegen het besluit van douane arnhem om ons geen bpm terug te betalen.
Na heel wat telefoontjes (het beroep loopt nog) met het kantoor, wil de dame die ons beroep heeft afgewezen (mw i boskeljon), voor ons informeren / laten uit zoeken of er nu wel of geen bpm betaald moet worden (ondanks dat ze zelf denkt te weten dat het wel moet).
hier krijgen wij niks over te horen tot we weer zelf bellen en een andere man zegt dat het zeker is dat er wel bpm betaald moet worden omdat ambulances een speciaal geval zijn.
ondertussen lees ik op het forum dat iemand in amsterdam geen bpm hoeft te betalen... dit kan arnhem niks schelen, zij blijven bij hun besluit.
nu is het dus nog wachten op de rechtzaak....
wij houden jullie op de hoogte.

nb doe dus geen aangifte in arnhem of een kantoor wat bij dit district hoort.
robert
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 dec 2004, 07:55
Locatie: Amsterdam

bpm

Bericht door robert »

bij de keuring in A'dam op 17 december jl heb ik het DOM51 formulier van Domeinen laten zien en de ambtenaar zei al direct, je hoeft geen bpm te betalen, vul het aangifteformulier BPM in en stempel erop en te betalen o, oo. Nou was dit al een oudere ambtenaar, met veel ervaring op dit gebied. Ik begrijp dan niet dat er tussen de douane kantoren in nederland erg veel verschil is op het gebied van de BPM bij ex ambulances.

sterkte iedereen die gvd heeft moeten betalen
robert
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Stand van zaken BPM

Bericht door Onze Bus »

Hallo Dubbelluchters,

Even de situatie op dit moment. Het bezwaar is de deur uit en het is wachten op een reactie. In ieder geval ben ik toch weer wat verder gekomen. Ben op dit moment in bezit van een stroomschema welk ik van Martin Sanders ontving en waarmee je in ieder geval een beeld krijg dat defensievoertuigen een bepaalde procedure in het BPM traject volgen. Concreet over wel of niet betalen van BPM is hierin niet aan de orde. Wel wordt een brief met nummer DGM93/2385-1. Op dit moment ben ik bezig te inhoud van deze brief te achterhalen. Ik ben in de stellige overtuiging dat alleen de inhoud van deze brief duidelijkheid over de lang gezochte feiten over wel of geen BPM kan brengen. Dus mocht iemand die tekst kennen, kom er mee voor de dag!

In ieder geval tot zover eenieder bedankt voor de moeite te reageren en het meedenken met name Marten bruins em Marten Sanders met wie ik ook buiten dit forum nog enkele contacten heb gehad. Opgeven doe ik nog niet maar ik trek me even terug in de wachthouding, tenslotte heb ik het wel even gehad met de BPM. Zo gauw er interessante meldingen zijn horen jullie van ons, jawel van ons, goed gelezen want het gaat tenslotte nog steeds om "Onze Bus".

Onze Bus
slootweg
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2005, 08:18
Locatie: Den Haag

Bericht door slootweg »

Ook ik hoefde, in A'dam, geen BPM te betalen met diezelfde brief. Weet wel dat een maand na mijn keuring (april 2004)de dienst domeinen de bussen nadrukkelijk als EX-AMBULANCE ging verkopen omdat ze gek werden van al die mensen die nog een extra verklaring achteraf wilden dat het een ambulance betrof. DAT maakte namelijk het verschil tussen BPM betalen of niet.
Deze verklaring van domeinen met die beruchte "belastingbrief" maakte dat ze in A'dam zoiets hadden van JAAHAAA we weten 't wel...GEEN BPM

dus voor allle nieuwe keurders....bespaar je een hoop gezeik en maak gewoon een afspraak in A'dam....wat extra kilometers misschien maar scheelt een hoop energie EN geld.
Hanski en Marietje
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2004, 17:15
Locatie: Eindhoven

BPM

Bericht door Hanski en Marietje »

Hallo dubbelluchters,

Ik moet binnenkort naar de camperkeuring in Veldhoven
we zijn in het bezit van een ned.ex ambulance op grijs

weten iemand toevallig hoe het daar zit met de BPM??

Het verschilt nogal per keurings station van daar mijn vraag
Ik weet wel dat ze daar af en toe blind keuren
(dus inhoud hoeven ze niet te zien bij bepaalde voertuigen)

greetings Hanski

namens Buski ook bedankt
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Bezwaarschrift

Bericht door Onze Bus »

Hallo BPM nieuwsgierigen!

Inmiddels bericht onvangen van de belastingdienst welke ons bezwaarschrift in handen heeft gegeven van douane noord/kantoor Groningen. Deze schrijven dat binnen de wettelijke termijn uitspraak gedaan wordt. Geen idee wat deze termijn is!
Weet iemand dit misschien?
Zijn ook nog niet verder gekomen met de inhoud van de eerder genoemde brief maar de moed is nog niet opgegeven. Op dit moment iemand gevonden die zich daarin vast bijt.
Dus eigenlijk weinig nieuws maar we zijn weer een stapje verder.

Onze Bus
Hanski en Marietje
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2004, 17:15
Locatie: Eindhoven

BPM

Bericht door Hanski en Marietje »

Hallo BPMers in dit lijntje

Ik heb vandaag het beruchte briefje in de bus gehad nl het Dom 51 document,heb keuring aangevraagd in Den Bosch en nu maar wachten op die bewuste datum dat wij naar de keuring mogen met ons Buski
(508 ex ambu)

greetings Hanski
Jos Beersma
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2005, 20:19
Locatie: Wilp

Wel of geen BPM

Bericht door Jos Beersma »

Vandaag gebeld met de douane bij de rdw in ZWOLLE daar moeten wij op 14 mrt onze 508 keuren.Deze ambtenaar was heel stellig ; heb je een oude legerambulance van voor 1993 en een bijbehorende domeinenverklaring DOM 0051 dan hoef je GEEN BPM te betalen.Deze is al voldaan door defensie. Woon je dus in deze buurt ga dan naar Zwolle en zeker niet naar Arnhem voor de keuring!
Hanski en Marietje
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2004, 17:15
Locatie: Eindhoven

Bericht door Hanski en Marietje »

Hallo dubbelluchters in dit Bpm lijntje,

Het is gelukt op een dag APK keuring in Son
(goed gekeurd een fluitje) pas 35.000 gelopen toen naar de RDW in Den Bosch ook goed gekeurd
(wat een keuring zeg,,,, hij zei oh alles zit erin dan is het goed)

betaald en kentekens ingeleverd over een aantal weken krijg ik het nieuwe kenteken


Daarna naar de Douane en die zei ff Bpm betalen en ik zei ik dacht het niet ivm Dom 51 en hield ook het stroomschema voor zijn neus
heb nog lang moeten buurten om die man te kunnen overtuigen dat het een ex ambulance was en dat de defensie die BPM al had betaald
hij vroeg aan mij waar kun je dat aan zien dat het een ambu is geweest.

Ik zei kom maar mee en verwees hem op de aansluitingen van de hoorn en extra lichten zelfs het plaatje van de defensie zit er nog in
ook het plaatje van Seedorf zit er nog het rode kruis boven op dak,
de groene lak en hij vroeg toen nog van is het een ambu.

Hij begon te bellen en hij zei dat ik geen Bpm hoefde te betalen
na ruim een 30 min te hebben gebeld,met ??
Dus Den Bosch is ook veilig

greetings Hans ook namens Marietje
en Buski
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

M

Bericht door De Rooie Reus »

Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 16 nov 2006, 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

douane

Bericht door Saskia »

Voor onze ex-ambu was Zwijndrecht ook helemaal OK. Snel gekeurd en niks geen BPM.
Groet Saskia
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

BPM weer terug na bezwaar.

Bericht door Onze Bus »

Hallo Dubbelluchters,

Het is gelukt, "Onze Bus" is weer BPM vrij. Vandaag de uitslag van ons bezwaar gekregen welke gegrond is verklaard.

De betreffende inspecteur van Douane Noord/kantoor Groningen welke de zaak heeft behandeld geeft aan dat met de gegevens welke hem ter beschikking staan een ex-ambulance uit 1987 gekocht bij de domeinen buiten de BPM heffing blijft. Jammer dat weer geen regelgeving wordt aangegeven waar dit precies staat.

Proost,

"Onze Bus"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Gefeliciteerd! Scheelt toch weer een zak zilverlingen...

Groeten,
Ernst
Unknown User

BPM terug!!!

Bericht door Unknown User »

Na 1 jaar van bezwaarschriften en zelfs een rechtzaak hebben wij het eindelijk voor mekaar....... BPM + griffierskosten worden terugbetaald.
Als het goed is is het nu landelijk beleid dat men geen BPM over ex-legerambulances hoeft te betalen. Mochten mensen nog problemen bij bepaalde douanekantoren hebben, de heer G. van der Velde van douane kantoor Groningen en mevr. Boskeljon van kantoor Zwolle zijn degenen die voor het landelijk beleid gezorgd hebben.
robert
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 dec 2004, 07:55
Locatie: Amsterdam

Bericht door robert »

Stijn gefeliciteerd!!

groet Robert
A'dam
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

BPM nu duidelijk?

Bericht door Onze Bus »

Uit het verhaal van Stijn maak ik op dat er nu eindelijk door mensen van de douane een duidelijk oordeel is gegeven over het niet betalen van BPM over ex Landmacht ambulances. Dit is dus eigenlijk jurisprudentie.
Uit alle reacties op dit forum concludeer ik dat er op dit moment niemand meer is met het BPM probleem, of toch nog?
Zijn er nog mensen die denken onterecht BPM te hebben betaald, waag er een bezwaarschrift aan. Het loont de moeite.
In ieder geval bij deze alle leden bedankt die op enigerlei wijze gereageerd hebben op het forum en per e-mail en dus mede hebben bijgedragen dat wij de BPM konden terugontvangen.

"Onze Bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten