Wel of geen BPM

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Hanski en Marietje
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2004, 17:15
Locatie: Eindhoven

BPM

Bericht door Hanski en Marietje »

Profiat
aan alle ex ambu bezitters en bezitsters

Hanski van Buski
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ik heb vorige week mijn ambulance laten keuren als kampeerauto. Alles ging gesmeerd, geen bpm betaald enz. ECHTER: Ik heb nog steeds het kentekenbewijs niet. Na navraag blijkt dat Veendam (hoofdkantoor) de aanvraag niet heeft ontvangen van Amsterdam terwijl Amsterdam beweert dat ze het hebben opgestuurd maar dat er iets niet goed was en het dus terug gestuurd moest worden. Daar zitten ze dus nog steeds op te wachten. :(
Het ergste is nog dat ik vandaag op vakantie naar Noorwegen had gewild. :( :( :( :( Nu is mijn vraag of iemand weet of je met het 'ontvangstbewijs' (met opmerking: Dit bewijs treedt, ingevolge artikel 18 van het Kentekenreglement, in de plaats van deel I van het kentekenbewijs, zolang er geen nieuw bewijs is afgegeven.) ook op vakantie kunt naar het buitenland?????

Michiel Santing
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Elsloo is Okee

Bericht door GerardM »

Vandaag mijn bus gekeurd in Elsloo; het hele verhaal gedaan bij de Douane en de ambtenaar overstag gekregen: een diagonale streep in het vakje "te betalen BPM''. De goede man zei nog wel dat het waarschijnlijk toch 1 euro zou worden omdat ''de computer geen 0 euro aan kan''. Ik vond het allang best en betaal die ene euro graag !

Groet,

Gerard
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

BPM Elsloo

Bericht door john1 »

Vandaag mijn bus gekeurd in Elsloo; het hele verhaal gedaan bij de Douane en de ambtenaar overstag gekregen: een diagonale streep in het vakje "te betalen BPM''. De goede man zei nog wel dat het waarschijnlijk toch 1 euro zou worden omdat ''de computer geen 0 euro aan kan''. Ik vond het allang best en betaal die ene euro graag !

Groet,

Gerard
Da's wel heel toevallig.
Komende vrijdag ga ik ook in Elsloo mijn bus laten omkeuren tot camper.
Het is als bedrijfswagen een beetje duur.

Ik had al een copietje van het bezwaarschrift ontvangen van "onze bus". Daarvoor nog hartstikke bedankt.

Als ik het hier goed lees wordt het vrijdag een inkopper??

Ik heb nog wel een vraagje. Stond jouw bus al op kenteken (grijs kenteken)? Heb jij domeinen 51 formulier nog moeten laten zien? of een ander formulier, of geloofde men het verder wel?

Als je nog tips voor me hebt. dan hoor ik het graag.

Grtz.
John de Heij

(die andere bus uit Maastricht )
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Wel formulieren

Bericht door GerardM »

Dag John,

ja mijn bus stond al op bedrijfsauto kenteken en blijft dat ook; alleen de inrichting veranderd van 'gesloten wagen' naar kampeerauto.
Ook daar weer hele discussies over gehad.
De beambte wilde ook een kopie maken van het DOM51 formulier dus dat heb ik hem laten doen.

Groet,

Gerard

PS mocht je meer vragen hebben stuur me dan een pb'tje met je contactgegevens en kom gerust langs.
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

keuring

Bericht door john1 »

Vanmorgen naar de RDW in Elsloo geweest om mijn bus te laten omkeuren.

De keuring ging nogal soepel. Ik had gisteren wat problemen met het licht en heb deze provisorisch opgelost. Tot half drie vannacht zitten sleutelen.

Vandaag bij de keuring ging het echter heel snel.
De auto op de brug gereden. Met een lamp er onder gekeken, zo ziet er goed uit (tectiel??) Remmentest. Verder helemaal niets. Geen roetmeting, geen lampentest.

Bij de douane was het een groter probleem. Ik vertelde daar het verhaal van de ambulance en het leger. Had een bezwaarschrift bij me van "onze bus" en een routeschema. Ook een domeinen 51 formulier.
Zegt die meneer van de douane. Ja meneer op dit domeinen formulier staat niet dat het een ambulance was.
En als het er niet op staat kan iedereen wel zeggen dat het een ambulance is.

Ik moest praten en praten en praten "er zitten kruisen op en een aansluiting voor een zwaailicht" Kom maar even kijken en overtuig u zelf.
Hij wilde er niet aan. Uiteindelijk wilde hij wel met Zwolle bellen en met Groningen.

Na een kwartiertje bellen kon ik terug komen aan de balie.

Zegt ie. Het is goed. De Bpm over deze wagen is al betaald. Dit konden ze zo opzoeken in het systeem. U krijgt over enkele dagen uw kenteken thuis gestuurd.

Ik hoefde helemaal geen euro te betalen.

Bedankt

Hoera.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Proficiiat

Bericht door GerardM »

John,

proficiat met het succes ! Gisteren heb ik m'n nieuwe kentekenbewijs deel 1 thuisgestuurd gekregen. Bij te betalen BPM staat 000.001 euro. Ben
benieuwd of dat 1 euro is of 1/1000 euro :D

Gerard
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Dat is natuurlijk super dat je geen BPM hoeft te betalen

Dat zal voor ons straks anders zijn wij zullen nog gewoon 10 % van het bedrag moeten betalen , natuurlijk van Chassis cabine wat die heeft gekost in 1995

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

Bericht door john1 »

dat zal je nog wel tegenvallen dan?

grtz

John
Unknown User

BPM

Bericht door Unknown User »

Ik wil iedereen die tot nu toe bezig is geweest met het hele verhaal over de BPM ontzettend bedanken voor het huiswerk wat ze voor mij hebben gedaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met andere woorden je gaat voor de kamperkeuring naar de RDW van Waddinxveen, je zorgt dat je voertuig in orde is, vervolgens zit je op het bankje in de bus te babbelen over je kookplaat op diesel met de keurmeester, hij kijkt even in de rondte en zegt, ga niet eens meten ik zie het al alles zit erin, ga maar vast naar de weegbrug dan zijn we zo klaar. Ook dat gedaan terug naar kantoor, papieren opgehaald naar de Douane en nu komt het, heeft u soms een DOM 51 formulier? Ja zeg ik(alleen met een vermelding erop bestelbus en geen ambulance maar dat zeg ik natuurlijk niet) wilt u even dit formulier invullen, ik gedaan bedankt meneer en tot ziens???????????????????????????????

ALLES IN ORDE EN GEEN BPM deze beambte is overal van op de hoogte en hij heet GERARD

Nogmaals bedankt alle clubleden scheelt me weer bijna 1000 euro
ambulancepret
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2006, 20:48
Locatie: Burgum

Bericht door ambulancepret »

Hallo mensen van ""Onze Bus"
Ik zit nog maar kort op deze site, en ik doe m'n best om iets van het systeem van antwoorden en zo te begrijpen, maar ik blijf denk ik een oude forum fan!! Maar dit terzijde. Ik ben namelijk degene die ooit het al dan niet betalen van BPM op een voormalige ambulance (met succes) heeft aangekaart. Het valt mij op dat er vaak dezelfde naam in dit forum staat van iemand die waarschijnlijk overal verstand van heeft. Maar als je met succes je betaalde BPM terug wilt ontvangen :lol: lees dan eens mijn verhaal in klep nr 2005/2 bldz 17.
Groetjes
Marten Bruins
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Inderdaad

Bericht door GerardM »

ambulancepret schreef:Ik ben namelijk degene die ooit het al dan niet betalen van BPM op een voormalige ambulance (met succes) heeft aangekaart. Het valt mij op dat er vaak dezelfde naam in dit forum staat van iemand die waarschijnlijk overal verstand van heeft. Maar als je met succes je betaalde BPM terug wilt ontvangen :lol: lees dan eens mijn verhaal in klep nr 2005/2 bldz 17.
Groetjes
Marten Bruins
Inderdaad heeft Marten mij en prima geholpen, waardoor ik geen BPM hoefde te betalen. En daarvoor had ik je nog een echte Limburgse vlaai beloofd, komen jullie naar Otterlo ?

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Bericht door Onze Bus »

Hallo allemaal,

"Onze Bus" heeft zeker niet de bedoeling gehad zich als allesweter op te stellen met betrekking tot het BPM verhaal.
De bedoeling was om onze eigen ervaring met het wel en niet betalen en het uiteindelijk toch weer terug krijgen van BPM op dit forum te schrijven.
Wij hebben ook gebruik gemaakt van alles wat er in de loop van de tijd over BPM op forum is geschreven. Daarvoor zijn wij de schrijvers ook dankbaar. Dan mag je toch best vertellen hoe je eigen ervaringen waren.

Als er vervolgens mensen zijn die vinden dat dit doet voorkomen alsof wij overal verstand van zouden hebben is dat een aanname die betrokkenen zelf maar voor hun rekening moeten nemen.

"Onze Bus"
ambulancepret
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2006, 20:48
Locatie: Burgum

Bericht door ambulancepret »

Sorry "Onze bus", maar mijn mening over een allesweter sloeg niet op U, jij, jullie!!!
rbm wielens
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:04
Locatie: Haaksbergen

Hoeveel BPM

Bericht door rbm wielens »

Nu ik mijn ex.ME bus bijna klaar is wil ik hem laten keuren als camper.
Ook wil ik er een camper kenteken bij.
Vermoedelijk moet ik dan BPM betalen alleen weet ik niet hoeveel.
Er staat iets van 10% als hij ouder is dan 10 jaar maar er staat ook iets dat men maandelijks aftrek krijgt en dit zou in 2006 ingaan.
Zo zou men bij een 20 jarige bus veel meer korting krijgen.
Ik heb al diverse instanties gebeld maar ik kan er nog geen duidelijkheid in krijgen.
Wie kan mij daar duidelijkheid over geven?

Gr. R Wielens
Ik ben momentheel met een andere camper aan het bouwen.
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Hoi R.

Kijk een op http://www.camperleven.nl/index.php?doc ... light=bpm+
hier staan alle gegevens.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Hoi R.
Dit is een link naar de Douane over de BPM

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-2 ... P353_32811

En zeker is zeker

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

B

Bericht door De Rooie Reus »

Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 16 nov 2006, 11:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Bericht door Tom »

Hallo allemaal

Ik ben in bezit van een 508 legerambulance op grijs kenteken en
aangeschaft bij een handelaar in Assen.
Hierbij heb ik geen formulieren zoals "DOM51" en "stroomschema" gekregen.
Nu is mijn vraag: Waar kan ik deze formulieren verkrijgen? Of kan iemand mij een copy mailen.

Tom
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Tom schreef:Hallo allemaal

Ik ben in bezit van een 508 legerambulance op grijs kenteken en
aangeschaft bij een handelaar in Assen.
Hierbij heb ik geen formulieren zoals "DOM51" en "stroomschema" gekregen.
Nu is mijn vraag: Waar kan ik deze formulieren verkrijgen? Of kan iemand mij een copy mailen.

Tom
Dag Tom,

proficiat met je aanschaf en welkom bij de club !
Over wel/niet BPM is al heel wat uitgezocht en geschreven, onder andere door Marten Bruins in het clubblad een paar jaar geleden. Ik zal vanavond eens zoeken of ik dat nog heb.
Het Domeinen 51 formulier zou je van de handelaar moeten krijgen; vraag er dus naar.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
rbm wielens
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:04
Locatie: Haaksbergen

BPM betaald

Bericht door rbm wielens »

Hallo Dubbelluchters
Ik ben vanmiddag voor de camperkeuring geweest en alles is goedgekeurd dus dit viel mee.
Ik had via telefonisch contact met de Doane doorgekregen dat de Ex. ME bus BPM vrij was.
Tot mijn verbazing moest ik wel betalen vanmiddag dus 1035 euro lichter.
Wie weet hoe ik daarop in beroep kan gaan.
De douane beamte zij dat er op het kenteken bewijs bedrijfsauto staat moet je gewoon betalen.
Ik weet niet of een ex me bus gelijk is als een ambulanse auto.
Wie kan mij helpen.
Bij voorbaad dank.
Rudie Wielens
Ik ben momentheel met een andere camper aan het bouwen.
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

BPM

Bericht door Arnold Smeets »

Rudie,

Die ex-ME bus kan NIET meedraaien op de vrijstelling van de ambulances die het Nederlandse leger via de dienst Domeinen heeft afgestoten.

Ik vermoed dat deze bus een ander kenteken had toen ze als ME bus diende, probeer of je dit te pakken kunt krijgen bij de vorige eigenaar. Misschien kan DCNL helpen op basis van het chassisnummer. De kans dat er BPM betaald is is zeker aanwezig maar ook weer niet groot. Voor de overheid golden en gelden andere regels dan voor de burger!

Verder kun je nog weer proberen die douane persoon aan de telefoon te krijgen.

Met de ervaring van Rudie is weer eens duidelijk gemaakt: schriftelijk vastleggen, welke persoon, wanneer, hoe laat, wat is er besproken. Zo mogelijk de ander laten bevestigen. We zijn een hobbyclub maar af en toe moeten we dingen heel zakelijk benaderen om later gezeur te voorkomen.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

BPM

Bericht door De Rooie Reus »

Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 15 feb 2007, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
rbm wielens
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:04
Locatie: Haaksbergen

BPM

Bericht door rbm wielens »

Hallo Martin
Bedankt voor je reactie.
Ik heb al bezwaar ingediend en wacht nu maar even af.
Het probleem is dat ik niet weet wie de eerste eigenaar was die hem van de Domeinen heeft gekocht omdat dit langer dan negen jaar is geleden kan de RWD mij hierover geen uitsluitsel geven.
Ik ben bezig met de vorige eigenaar om dit te achterhalen.
Maar hij is meerdere malen verkocht dus zal dit nog wel even duren.
Ik moet bij de Douane n.l. aan kunnen tonen dat hij minimaal 3 jaar in dienst is geweest bij de ME.

Groeten Rudie
Ik ben momentheel met een andere camper aan het bouwen.
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Bericht door Onze Bus »

Rudie,

In Januari 2005 ook bezwaar aangetekend bij belastingkantoor Nijmegen waarin vermeld dat de inrichting van een ex ambulance bedoeld was voor vervoer van personen en derhalve er al BPM door de vorige eigenaar moet zijn afgedragen. Verder nog vermeld dat regelgeving verschillend wordt gehanteerd en er dus met twee maten wordt gemeten. Hierbij verwezen naar de vestigingen Amsterdam en Leeuwarden waar geen BPM heffing voor ex ambulances plaatsvind.

Eind Januari 2005 kreeg ik bericht van de belastingdienst Noord uit Groningen dat zij een bezwaarschrift hadden onvangen en deze gaan behandelen.

Op 10 Maart 2005 kwam de uitspraak dat het bezwaar gegrond was waarbij werd de volgende reden werd aangegeven:
Uit de "gegevens die mij ter beschikking staan" blijkt dat het door u aangeschafte voertuig aan de voorwaarden voldoet om buiten heffing van BPM te blijven.

Na een aantal dagen was de door mij betaalde BPM teruggestort op mijn bankrekening.

Wat ik en velen onder ons zouden willen weten is wat de "gegevens die mij ter beschikking staan" nu inhouden en waar dit staat!
Hiermee zou je het lek boven hebben en gefundeerd lastige ambtenaren toch kunnen overtuigen van hun ongelijk.

Succes

"Onze Bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten